Mijn Series +

Kampen om Tungtvannet (2015)

Alternatieve titels: The Heavy Water War: Stopping Hitler's Atomic Bomb | The Saboteurs

Noorwegen
Drama / Oorlog
Miniserie, 270 minuten

ontwikkeld door Per-Olav Sørensen
met Andreas Döhler, Robert Hunger-Bühler en Marc Benjamin Puch

Stockholm, 1933. Werner Heisenberg, de Duitse Nobelprijswinnaar in de natuurkunde, wordt gevraagd voor Hitlers geheime kernwapenprogramma. Voor het ontwikkelen van een atoombom heeft Heisenberg zwaar water nodig, een zeldzame stof die enkel in Noorwegen wordt geproduceerd. De Duitse interesse in zwaar water wekt argwaan bij de geallieerden, die er alles aan doen om het kernwapenproject te saboteren.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
  4. Aflevering 4
  5. Aflevering 5
  6. Aflevering 6
De hoofdbelettering klopt niet , toch?

Kampen om Tungtvannet (2015) - MovieMeter.nl

avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. (moderator)
Aangepast .

avatar van joolstein
Dank je wel stinissen en H.T.

Graag gedaan

avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. (moderator)

avatar van 606
Beetje een aparte man was het wel die Prof. Heisenberg, welke rol speelde hij nu werkelijk. Het gevoel dat hij echt fout was overheerst bij mij tot nu toe. In een aflevering wordt gesproken over, hoe leuk de ondergang / vernietiging van Londen is met een bom ter grote van een ananas. onwerkelijk hoe blij die Duitsers waren.

avatar van HK Senator
Goed geproduceerde, degelijke serie. Maar niet echt spannend.

avatar van The Oceanic Six
Begin dit jaar gekeken en het was best indrukwekkend, maar het verhaal wat ze wilden vertellen had wel iets vlotter gemogen. Misschien was dit als lange film een beter idee geweest dan als mini-serie. Er zitten wel een paar hoogtepunten in, maar hetgeen waar het uiteindelijk om draait is wel heel snel voorbij. Dat voelde wel onbevredigend. Buiten dat een puike productie, knap gefilmd, decors, uniformen en andere zaken voelden authentiek aan en het acteerwerk was prima.

avatar van night's watch
Mooie miniserie over het Noorse verzet dat ,samen met de Britten, wil voorkomen dat de Duitsers ten tijde van de tweede wereldoorlog zwaar water uit Noorwegen halen om een atoombom te bouwen.

De miniserie bestaat uit 6 afleveringen van circa drie kwartier die stuk voor stuk voorbijvliegen, het zijn allen interessante afleveringen. Het sterkste punt hiervan zijn de beelden, Noorwegen wordt schitterend in beeld gebracht.

Ik vind het feit dat er maar zes afleveringen zijn het grootste nadeel van de serie, ik had veel personages liever dieper uitgelicht gezien. Denk hierbij aan Nobelprijswinnaar Werner Karl Heisenberg, een uiterst interessant personage dat slechts enkele malen belicht wordt. Het voelt enigszins incompleet maar de kwaliteit van het bestaande brengt mij op drieënhalve ster.

avatar van AOVV
Meer dan degelijke miniserie over Noorse verzetsdaden tijdens WO II. Ik ben het grotendeels eens met de bespreking van night's watch hierboven. De scènes in de Noorse sneeuwwildernis zijn schitterend en hebben iets tijdloos. Aan de andere kant vind ik echter dat het verhaal van Werner Heisenberg net niet genoeg wordt uitgediept.

Doordat het een miniserie betreft, kan je dit makkelijk op één dag (of desnoods twee dagen) kijken, zodat alles wat er gebeurt kakelvers in het geheugen ligt. Daar komt ook nog eens de historische basis van het verhaal bij. Kampen om Tungtvannet is op die manier een reeks die je helemaal in je op kunt nemen, en dat is wel nodig, want ik vind dat het verhaal soms wat warrig wordt gebracht.

3,5 sterren