• 8.985.823 stemmen

Fartblinda - Seizoen 2 (2022)

Alternatieve titel: Blinded

Ontwikkeld door: Fatima Varhos, Anette Mattson, Joshua Mehr, Lisa Dahlberg, Lisa Widén, Martina Håkansson, Nils Tham en Pontus Edgren

Met: Julia Ragnarsson, Matias Varela en Julia Dufvenius

Oorsprong: Zweden / Denemarken / Noorwegen / Finland / Verenigd Koninkrijk

Datum van release: maandag 16 mei 2022

Eerst uitgezonden op: C More (Zweden)

Plot Fartblinda

De ambitieuze economiejournaliste Bea Farkas heeft zichzelf beloofd werk en privé gescheiden te houden. Wanneer ze echter verliefd wordt op de charmante bankdirecteur Peder Rooth lukt het haar niet deze belofte in stand te houden. Plotseling krijgt ze een tip dat zijn bank een groot geheim verbergt en dat Peder daar alles mee te maken heeft. Wat heeft haar minnaar te verbergen?

Afleveringen Seizoen 2 (2022)

16 mei 2022 (45 minuten)

Financieel/economisch journalist Bea Farkas onderzoekt de nieuwe kredietverstrekker EASY. Ze komt onverwacht haar ex-geliefde Peder tegen die na zijn gevangenisstraf op zoek is naar een geldschieter. Oude vriend Bjarne stelt hem voor via BIAB datagegevens van gokkers door te spelen aan EASY.

16 mei 2022 (45 minuten)

Bea wordt gevraagd haar onderzoek naar EASY te staken, maar zoekt toch Susanne op, de moeder van de jongen die zelfmoord pleegde. Ze ontdekt dat veel gokverslaafden heel eenvoudig geld bij EASY kunnen lenen. Peder accepteert de baan als CEO, maar moet tegen zijn wil van Aksel gaan samenwerken met een Chinese universiteit.

23 mei 2022 (45 minuten)

Bea ontdekt dat Susanne EASY gesmeekt heeft om Jonas geen geld meer te lenen en infiltreert bij Together Casino. Bjarne wil dat Peder een manier vindt om Bea een halt toe te roepen. Thulin werkt voortaan bij EASY en wil graag met Bea praten om een einde maken aan de louche praktijken.

30 mei 2022 (45 minuten)

Tijdens een zeiltocht met Bea en zijn zoon Hampus ontdekt Peder dat ze weet dat BIAB en EASY samenwerken. Hij laat Aksel de krant onder druk zetten om haar te stoppen, maar begint weer wat voor Bea te voelen. En dan bemachtigt hij een troef waarmee hij haar onder druk kan zetten.

6 juni 2022 (45 minuten)

Bea en Peder besluiten tijdens een etentje hun relatie opnieuw een kans te geven, terwijl Pierre Eckervik Susanne wil overhalen om de kidnapping van Thulin in scène te zetten, zodat hij niet met Bea praat. Bea probeert binnen te komen bij het kantoor van Together Casino.

13 juni 2022 (45 minuten)

Bea is gearresteerd op Malta maar krijgt hulp van Peder. Ze moet terug naar Stockholm voor haar afspraak met Thulin, maar hij wordt vermist en zonder bron kan het artikel niet gepubliceerd worden. Susanne begint spijt te krijgen van de kidnapping, terwijl de veiligheidsdienst achter Peder aan gaat.

20 juni 2022 (45 minuten)

Bea probeert Thulin op te sporen wanneer haar hoofdredacteur een hartaanval krijgt. Susanne wordt beetgenomen door Eckervik en Peder wordt gedwongen informatie door te spelen aan China. Bea confronteert Peder met de feiten, die erachter komt dat er dingen zijn waarvan hij niet op de hoogte is.

27 juni 2022 (45 minuten)

Bea probeert te achterhalen waar Thulin en Susanne zijn. Peder heeft spijt van de rol die hij speelde en schakelt de hulp van zijn broer in, terwijl de troef van Peder opnieuw opduikt.

Over de helft nu, maar wat ik abusievelijk eerder bij s1 plaatste:

"Heb na 1 afl. al genoeg van deze vervelende personages, maar ja, ik kijk mee, dus zal het gaan uitzitten. Gelukkig maakt Julia Ragnarsson het nog enigszins aangenaam..."

"Afl. 2 leek al iets beter, maar dan krijg je dat gezeur tussen Bea en haar hoofdredacteur dat totaal ongeloofwaardig overkomt; geen journalist zou met 1 enkele case aan komen zetten, maar op deze manier heb je wel interactie en een voortzetting van de plot..."

...blijft natuurlijk overeind, en het wordt er niks beter op.

Het verhaal had (tot nu toe i.i.g.) ook wel vlotter verteld kunnen worden.

avatar van Suitehome

Suitehome

Economisch journaliste Bea Farkas (Julia Ragnarsson) onderzoekt de financiële werkwijze van Together Casino na de zelfdoding van een jonge gokker. Ze ontmoet daarbij haar ex Peder Rooth (Matias Varela), die na het uitzitten van zijn celstraf directeur is geworden bij een financieringsmaatschappij. Het Zweedse Blinded is de lightversie van het uitstekende Noorse Exit. Daarmee houdt de vergelijking op. Seizoen 2 van Blinded is volstrekt ongeloofwaardig, saai en voorspelbaar. Ondanks acteurs van naam en faam - ook Ane Dahl Torp maakt haar opwachting - is Blinded niet meer dan een blindganger.

Afl. 6 gemist, 7 levert wat meer op qua tempo en spanning, maar er moet wel een zeer speciale finale komen (en daar rekening ik niet op) wil het geheel nog gered worden.

Zo geschreven dat er een derde seizoen kan komen. Van mij hoeft dat niet.