ad
  • 8.076.765 stemmen

Het Zaad van Karbaat (2021)

Show titel: Het Zaad van Karbaat

IMDb beoordeling: 8,5 (42)

Seizoenen: 1 seizoen

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Het Zaad van Karbaat

Afleveringen Seizoen 1 (2021)

1. 1. De Belofte

Het zaad van Karbaat vertelt het verhaal van de meest befaamde vruchtbaarheidsarts tijdens de 70er en 80er jaren in Nederland, dokter Jan Karbaat , die zijn eigen zaad gebruikte om meer dan 65 van zijn patiënten te insemineren. Karbaat werd gezien als een pionier en progressieve baanbreker in de tijd, omdat hij niet alleen heteroseksuele koppels hulp bood, maar ook homoseksuele koppels en alleenstaande moeders. Voormalige patiënten en moeders van 'Karbaat-kinderen', vertellen over hun langgekoesterde kinderwens die hen hun ogen deed sluiten voor een dikwijls gruwelijke inseminatie behandeling, waar seksuele intimidatie soms deel van was. Tientallen jaren later, wordt Karbaat ervan verdacht zijn eigen zaad te hebben gebruikt en wordt hij voor de rechter gesleept. Een maand voor het vonnis, overlijdt de dokter.

2. 2. De Nazaten

De tweede aflevering van Het zaad van Karbaat laat zien hoe de Karbaat-kinderen omgaan met deze nieuw vergaarde genetische en emotionele erfenis. Middels hun persoonlijke verhaal en gevoelens wordt het nature vs nurture debat besproken. Nieuwe kinderen ontmoeten de groep voor het eerst en delen het innerlijke conflict van twee tegenstrijdige gevoelens - enerzijds een herkenning in en erkenning voor elkaar, maar anderzijds ook een aanzienlijke angst om de karaktereigenschappen te erven die hun vader bezat. Twee 'erkende' familieleden van Dokter Karbaat geven ons meer inzicht in wie hij was als persoon - zijn achtergrond, jeugd, en karakter.

3. 3. Vloeibare Liefde

De serie sluit af met het verhaal van één van Karbaats favoriete donoren, die trachtte onsterfelijk te worden door meer dan 200 donorkinderen te verwekken. We zien dat Karbaat zeer onnauwkeurig en nalatig was in het selecteren van zijn donoren, en hij onder andere werkte met donoren met genetische ziektes. Het eerste internationale Karbaat-kind wordt gevonden en ontmoet de groep in Nederland. Meer soortgelijke zaken van dokters die hun eigen zaad gebruikten komen aan het licht, hetgeen het verhaal universeler maakt dan verwacht.

avatar van brawljeff

brawljeff

Sterk begin, want wat een bizar verhaal. Verder weet ik vrij weinig van dit verhaal. Enorm benieuwd hoe dit verder loopt. Fijn gemonteerd vergeleken al die overdreven Netflix documentaires.

avatar van ZAP!

ZAP!

• 2071 berichten

Categorie "je verzint 't niet", maar natuurlijk al wat langer bekend, ik bedoel berucht.

Nare boel (die poster - brrr), maar toch een aanrader.

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Hele goede docu, alle 3 de delen verslonden.

Nu had dat voor mij ook een persoonlijke reden. Mijn nichtje is 1 van de kinderen, ook te zien in de serie.❤Dat maakt het voor mij nog aparter. Terwijl het al een bizar verhaal is an sich natuurlijk.

Maar los van alles, ik had dit sowieso reuze interessant gevonden. Zit heel sterk ook in elkaar. Alle afleveringen blijven enorm boeien.

De moeder van mijn nichtje heeft gelukkig behalve de misleiding geen nare ervaringen met de arts zelf. Zij was niet te zien overigens, maar dat heb ik na het zien van de serie wel even gevraagd. Dat was nieuw voor mij dat hij bij sommige vrouwen zo enorm ver ging.

Heel apart ook om al die gelijkenissen bij die andere broers en zussen te zien. Ik ga hem binnenkort nog eens overnieuw kijken.

Ik dacht vroeger altijd dat wij allebei blond haar hadden omdat we genetisch verwant waren, maar dat heeft ze toch echt van Korbaat. Ik wist al wel vanaf de middelbare school ergens dat ze een donorvader had. En enkele jaren terug hoorde ik dan zo ongeveer hoe het echt zat. Dus verder geen verassingen al heb ik toch echt verwonderd gekeken alsnog.

avatar van brawljeff

brawljeff

Zeer interessante documentairereeks. Soms denk ik dat ik onder een steen leef, want ik heb dit bizarre verhaal nooit echt in het nieuws meegekregen. Zoals aangegeven is vooral het tempo erg fijn. Niet zo bombastisch als veel van dit soort andere documentaires. Allemaal vrij respectvol en vanuit verschillende perspectieven benaderd. De laatste aflevering was interessant maar paste iets minder bij de rest.

Haha wat een verhaal joh.

Wat een psychos eigenlijk deze gasten. Wel een mooi onderwerp voor zo'n mini-serie docu.

Veel beter dan de zoveelste docu over een onopgeloste moord of iets dergelijks.

avatar van ZAP!

ZAP!

• 2071 berichten

brawljeff schreef:

...Soms denk ik dat ik onder een steen leef, want ik heb dit bizarre verhaal nooit echt in het nieuws meegekregen...

Nou, ik kan me nog iets herinneren van die rechtszaak waarin bepaald werd dat dat DNA getest mocht worden, maar heel uitgebreid heb ik dit verder ook niet meegekregen. Goed dat deze serie gemaakt is in elk geval.