• 8.985.851 stemmen

Project Rembrandt - Seizoen 2 (2020)

Show titel: Project Rembrandt

Met: Annechien Steenhuizen, Iris Frederix en Tyas Leeuwerink

Datum van release: zondag 25 oktober 2020

Eerst uitgezonden op: NPO 1 (Nederland)

Plot Project Rembrandt

Het programma, vernoemd naar Rembrandt van Rijn, is een kunstenaarswedstrijd op zoek naar aanstormend talent in de schilderkunst. Uit vijftig kandidaten werden in de eerste aflevering tien talenten gekozen die zich onder leiding of kunstenares Iris Frederix of ontwerper Jaap Godrie mogen ontwikkelen. Iedere aflevering vallen er kandidaten af. De jury bestaat uit Pieter Roelofs, hoofd Schilder- en Beeldhouwkunst van het Rijksmuseum, en kunstenares Lita Cabellut en wordt iedere aflevering aangevuld met gastjuryleden als André van Duin, Heleen van Royen, Robert Kranenborg en Louis van Gaal.

Afleveringen Seizoen 2 (2020)

25 oktober 2020 (54 minuten)

In de geest van Rembrandt maar ook andere grote meesters als Breitner, Van Gogh, Vermeer en Erwin Olaf gaat Project Rembrandt op zoek naar de beste amateur-kunstschilder van Nederland. Vanuit alle hoeken van het land melden dertig kandidaten zich bij het Rijksmuseum voor twee intensieve selectiedagen met uitdagende opdrachten.

1 november 2020 (54 minuten)

Na de grote selectie hebben docenten Iris en Tyas elk vijf amateurkunstschilders gekozen die zij vanaf nu naar een hoger niveau coachen. Hun lessen en de technische en vrije opdracht staan tijdens deze eerste ronde in het teken van compositie. De leerlingen maken kennis met de tijdsdruk en tonen hun talent én hun vorderingen aan vaste juryleden Pieter en Lita, dit keer versterkt door gastjurylid Sascha de Boer. Nadat ook de publieksjury haar oordeel velt, zal de eerste hobbyschilder de wedstrijd moeten verlaten en blijven er nog negen kanshebbers over voor de titel 'beste amateurkunstschilder van Nederland'.

8 november 2020 (53 minuten)

Nadat de eerste kandidaat heeft moeten vertrekken strijden de overgebleven negen schilders verder om de titel 'beste amateurkunstschilder van Nederland'. En de lat ligt hoog, want de lessen en de opdrachten staan dit keer in het teken van een van de moeilijkste facetten van de schilderkunst; menselijke verhoudingen. Met modellen die behoorlijk tot de verbeelding spreken, mogen de amateurkunstschilders de jury overtuigen van hun kunnen. Gastjurylid Simone Kleinsma is in ieder geval onder de indruk van wat ze te zien krijgt.

15 november 2020 (51 minuten)

De acht overgebleven leerlingen krijgen het deze week niet makkelijk met opdrachten die in het teken staan van kleurgebruik. Ze moeten een kleurenstudie maken van een wereldberoemd schilderij van Vermeer, maar het lukt slechts een paar deelnemers om de werkwijze van de meester goed te doorgronden. Een dreigende grijze dag zorgt voor extra uitdaging bij de vrije opdracht aan de oever van de hofvijver van Paleis Soestdijk. Gastjurylid Richard Groenendijk beoordeelt de werken samen met vaste juryleden Lita Cabellut en Pieter Roelofs, en ze zijn unaniem in hun keuze voor de winnaar van de week.

22 november 2020 (51 minuten)

Hoe verder in de wedstijd, hoe moeilijker de opdrachten. Deze week staat alles in het teken van licht en donker. Bij de technische opdracht werken de leerlingen in zwart-wit en met een specifieke techniek: etsen met droge naald. Rembrandt blonk daarin uit, maar haast geen van de deelnemers blijkt er ervaring in te hebben waardoor de zenuwen zichtbaar toenemen. Bij de vrije opdracht wordt dat niet minder. De schilders moeten een zo levendig mogelijk portret maken van een muzikant in podiumlicht, wat niet iedereen makkelijk af gaat. Zanger Jeangu Macrooy staat deze week de vaste jury bij en zoekt naar schilderijen waar de muziek van af spat.

29 november 2020 (54 minuten)

Er zitten nog zes leerlingen in de wedstrijd en deze week gaan ze aan de slag met emotie. Blijdschap, verdriet, ongeloof, verrassing; de leerlingen zien het allemaal voorbijkomen bij de modellen, maar ook bij henzelf. Kunnen ze de spanning aan en zullen ze hun eigen emoties in toom kunnen houden als er wel héél bekende modellen binnen wandelen in de balzaal van Paleis Het Loo? Naast de vaste juryleden Pieter Roelofs en Lita Cabellut beoordeelt Angela Groothuizen welk schilderij genoeg emotie overbrengt om te winnen deze week.

6 december 2020 (54 minuten)

Een goede kunstenaar beheerst zijn basistechnieken, maar valt op door zijn handschrift. Daarom moeten de vijf overgebleven leerlingen in deze halve finale duidelijk maken hoe hun handschrift zich heeft ontwikkeld tijdens 'Project Rembrandt' en waarin zij zich onderscheiden van hun concurrenten. Ze mogen daarbij uiteraard zaken als compositie, lichtwerking en kleurgebruik niet uit het oog verliezen. In het Concertgebouw in Amsterdam komt alles samen voor de potentiële finalisten als Edsilia Rombley model zit én gastjurylid is.

13 december 2020 (54 minuten)

Op zoek naar de meest getalenteerde kunstschilder van Nederland. Uit dertig kersverse kandidaat-leerlingen worden tien gepassioneerde talenten gekozen die zich in een half jaar tijd het oude ambacht van kunstschilder meester proberen te maken. Gecoacht door bevlogen docenten krijgen ze de kans hun talent in figuratieve kunst te ontdekken of verder te ontwikkelen.

Weer een prima seizoen van Project Rembrandt. Mooi om te zien dat ze er ondanks corona toch nog een mooi programma van hebben weten te maken. De talentvolle amateurschilders zijn allemaal weer leuke en bijzondere persoonlijkheden, met in het bijzonder Alfredo. De nieuwe coach moet nog wel wat groeien in zijn presentatie. Het jammere van het programma vind ik dat aan de ene kant gestimuleerd wordt een eigen stijl te ontwikkelen, maar dat de finalisten bij de laatste opdracht toch weer een Rembrandt 1 op 1 moeten naschilderen. Dat blijf ik tegenstrijdig vinden.

Inderdaad weer een prima seizoen. Ik vind alleen wel dat de publieksjury teveel invloed heeft. Juist met dit programma is het kritisch oog van een kenner zo belangrijk en vooral interessant.

Joy4ever schreef:

Maar dan in de finale weer totaal niet, aangezien de publiekswinnaars er niet met het goud vandoor gingen. Dat vond ik daarom ook een beetje onnodig. Je zou dan zeggen dat Alfredo de winnaar is als zowel vak- als publieksjury die benoemt.