• 8.985.476 stemmen

De Outsiders - Seizoen 2 (2020)

Show titel: De Outsiders

Met: Tim den Besten

Datum van release: donderdag 10 september 2020

Eerst uitgezonden op: NPO 3 (Nederland)

Plot De Outsiders

Door te leven in Nederland, neem je deel aan sociale- en economische systemen. Hoe we wonen, ons geld verdienen, omgaan met technologie en wat er op ons menu staat; de opties zijn beperkt en grotendeels vooraf door anderen bepaald. Of we het nou leuk vinden of niet. Maar er zijn mensen die het anders doen, die bewust kiezen voor een leven buiten de systemen. Wie zijn de mensen die zich afzetten tegen de norm? Tim stapt in elke aflevering in de wereld van drie outsiders en probeert te begrijpen wat hen ertoe drijft om op deze manier te leven. Wat zeggen deze verhalen over de vaak opgelegde regels die bepalen hoe we leven en wordt het misschien tijd deze te herzien?

Afleveringen Seizoen 2 (2020)

1. 1. Activisme

10 september 2020 (45 minuten)

Activisme is helemaal terug van weggeweest. Er zijn mensen die de huidige maatschappij met haar oude patronen en denkbeelden als een groot probleem zien. Zij gaan strijdbaar de barricade op om daar verandering in te brengen.

2. 2. Mentaal

17 september 2020 (45 minuten)

Als we in de knoop zitten met onszelf gaan we in therapie of slikken we medicatie. De GGZ in Nederland draait overuren. Toch zijn er mensen die geen vertrouwen hebben in de reguliere geestelijke gezondheidszorg. Zij zoeken naar hele andere manieren van genezing.

3. 3. De Staat

24 september 2020 (45 minuten)

Met wetten en regels probeert de Nederlandse staat alles voor zijn burgers in goede banen te leiden. Maar niet iedereen in Nederland heeft vertrouwen in de overheid, zeker niet nu we in een samenleving terechtkomen waar we ons strenger aan de regels moeten houden vanwege corona.

4. 4. Geloof

1 oktober 2020 (45 minuten)

Religie is nog steeds op verschillende manieren aanwezig in onze samenleving. Er zijn ook mensen die niets hebben met religie en toch zeker weten dat er meer is tussen hemel en aarde. Volgens Anton worden we geregeld bezocht door buitenaards leven. Jeroen ziet een extra dimensie vol elfjes, feeën en draken. Na een visioen gaf Sabastian zijn criminele bestaan op om in de voetsporen van Jezus te treden, maar van de kerk en religieuze systemen moet hij niets weten.

5. 5. Wetenschap

8 oktober 2020 (45 minuten)

Door de wetenschap vergaren we op een zorgvuldige manier meer kennis en feiten over de wereld waarin wij leven. Dit onderzoek doet de academische wereld volgens vaste afspraken. Sommige mensen zien deze afspraken als een probleem. Zij hebben ideeën die niet in dat plaatje passen.

6. 6. Lichaam

15 oktober 2020 (45 minuten)

In onze samenleving zijn we geneigd veel in ons hoofd te zitten en weinig naar ons lichaam te luisteren. Maar er zijn mensen die het lichaam boven de geest verkiezen als beste raadgever. Zij gebruiken hun lichaam om veranderingen te brengen in de maatschappij.

Ik heb zo m'n bedenkingen bij deze tweede reeks. De geportretteerden worden nog altijd gepresenteerd als wonderlijke paradijsvogels, maar tijdens de corona-crisis krijgt één en ander een grimmigere en meer politieke lading. Ik weet niet of een programma met deze opzet zo verstandig is.

Heb alf. 4 'Geloof' grotendeels gezien, over 3 verschillende personen.

De één is een UFO-adept en leidt het landelijke meldpunt voor UFO-sightings, de ander wil niet op kantoor werken, ziet in de natuur elfjes, feeën en draken en bouwt met zijn vriendin en een vriend een pico bello huis in de prachtige bossen (waar hij zijn geld vandaan haalt, heb ik niet meegekregen...) en de laatste is een bekeerde crimineel die de weg van Jezus volgt, maar met een kerk verder niets te maken wil hebben.

Ik zag geen relatie met corona, maar misschien doelde je (oomhenk) op andere afleveringen? Ben wel benieuwd naar iets meer toelichting. Weet nog niet of ik deze reeks af- en deels terug- ga kijken.

De eerste aflevering ging daar specifiek over, maar ik vind 't sowieso niet het moment om mensen op te voeren die pseudo-wetenschappelijke onzin verkopen.

Ik weet het eerlijk gezegd niet...

Er wordt toch al van alles verkocht op tv en waar al niet meer.

Home shopping tot waarzeggerij, alles kan en mag voor de poen.

En hou dat maar es tegen, want uiteindelijk moet je dan ook - ik noem maar wat - allerlei religies gaan verbieden, want die houden wetenschappelijk gezien ook geen steek.

Anyway, laten we ons met wat leuks bezighouden. Maak er een mooi weekend van!

Jij ook, man.