Mijn Series +

Giri/Haji - Seizoen 1 (2019)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad

ontwikkeld door Joe Barton
met Takehiro Hira, Kelly Macdonald en Yôsuke Kubozuka

Kenzo Mori is een politierechercheur uit Tokio die naar Londen reist om zijn lang verloren broer Yuto te zoeken. Yuto werkt voor de Yakuza en wordt gezocht voor de moord op een Japanse zakenman, een misdaad die een bendeoorlog tot gevolg zou kunnen hebben. Met de hulp van een Japans-Britse sjacheraar die Kenzo door Londen loodst begint het mysterie zich langzaam te ontrafelen. De eer van zijn familie en de fragiele vrede tussen de strijdende bendes in Tokio staan op het spel.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
  4. Aflevering 4
  5. Aflevering 5
  6. Aflevering 6
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8

Kijkt prima weg zonder dat het echt hoogstaand wordt. De Mix tussen Westerse en Aziatische stijl kan mij ook wel bekoren. Kan hem zeker aanraden!

Serie begint sterk als een crimethriller waarbij we de zowel in Tokyo als in Japan de ontwikkelingen volgen. Het is mooi geschoten en kent leuke personages.
Maar langzaam glijdt het toch af naar een meer soapachtig gebeuren. De tempo zakt uit het verhaal en er worden allemaal, voor mij overbodige, side plotjes bij gehaald. Het wordt meer een soort Magnolia, waarin de personages en hun sores de overhand krijgen op het narratief. Helaas treed er voor mij dan Serie fatigue in werking. Ik wil niet eindeloos naar meer van hetzelfde kijken. In aflevering 8 wordt er dat wel weer een eind aan gebreid, maar toch zet het de deur open naar een vervolg. Dat laat is sowieso aan mij voorbij gaan.

Jammer, van een ruime 4 waar het mee begin, twijfel ik nu tussen een 4 en 3,5.
Had het zich liever in 6 afleveringen zien voltrekken.

avatar van FAC73
Was het maar een soort Magnolia, dat is een meesterwerk.

Hier werd ik meteen aangetrokken door de mooie stijl, inderdaad een mix tussen westers en Aziatisch. En ik vind het ook wel leuk dat mijn teenage celebrity crush uit de 90s Kelly MacDonald een rol speelt. Maar helaas ben ik net als Reinbo mijn interesse wat verloren. Waar ik een serie als deze er meestal wel binnen een week doorheen kijk, merk ik nu geregeld dat ik alweer een week niet heb gekeken. Het wordt hoe langer hoe oninteressanter, dus ben benieuwd of ik uberhaupt tot het einde kom...

Zoals eerder gezegd begint deze crimethriller goed en onderhoudend. Maar zakt vervolgens erg ver weg met een rommelig verhaal over wraak, maffia en schimmige onderwereld. Kelly MacDonald is het lichtpuntje, maar haar scenes worden spaarzaam. Snel vergeten deze Brits-Japanse samenwerking.

Een bijzondere serie die niet altijd even goed uitgebalanceerd is. Het lijkt op een gegeven moment te veel te willen en daardoor een beetje uit de bocht te vliegen. Het ADHD on speed tempo helpt ook niet mee. Desondanks is het wel een interessante serie die de cultureclash tussen Japan en het westen weergeeft. Ik vond het leuk dat het nu eens in Engeland afspeelde omdat dat ook een volk is dat worstelt met de erfenis uit het verleden. Het verhaal gaat over een Japanse rechercheur die zijn broertje die lid van de Yakuza is gaat opsporen in Engeland. Broertje is in conflict geraakt met zijn baas in Tokyo en houdt zich schuil bij Britse gangsters. Ik hoop dat in het tweede seizoen het allemaal wat evenwichtiger en beter uitgewerkt wordt want op zich heeft de serie potentie.