Mijn Series +

Wereldrecord - Seizoen 2 (2020)

Belgiƫ
Documentaire

ontwikkeld door Ben Crabbé, Raf Uten en Maurits Lemmens
met Maarten Vangramberen, Mike Powell en Dirk De Clercq

In Wereldrecord onderzoekt Maarten Vangramberen zeven straffe wereldrecords in de sport. Achter ieder wereldrecord schuilt een uitzonderlijk sportief talent en een minutieuze begeleiding door een topteam van coaches en wetenschappers. Met de hulp van die experts, atleten en het allerlaatste wetenschappelijke onderzoek neemt Maarten de proef op de som en analyseert hij seconde per seconde, meter per meter wat er precies gebeurt tijdens zo’n buitengewone prestatie. De wereldrecords die Maarten onder de loep neemt, komen uit diverse sporten en disciplines, groot en klein, bekend en minder bekend.

1. 8.95 – Mike Powell - Verspringen
  2. 7291 – Jackie Joyner-Kersee - Zevenkamp
  3. 36.50 – Marco Pantani - Wielrennen
  4. 253.5 – Stefan Kraft - Schansspringen
  5. 10 – Nadia Comaneci – Gymnastiek
  6. 98.48 – Jan Zelezny - Speerwerpen
  7. 43.03 – Wayde Van Niekerk – 400 meter
avatar van arevee
Leuk, een tweede seizoen van deze mooie reeks waarin men sport en wetenschap probeert samen te brengen om zo te kijken hoe mensen tot bovenmenselijke prestaties kunnen komen. Leuke mix ook weer van bekende en legendarische records (Powell, Pantani, Comaneci) en iets minder bekende als Kraft of Zelezny.

Kijk hier al naar uit .

avatar van AOVV
Ja, leuk! Ik kijk er al naar uit, de eerste reeks afleveringen was zeer genietbaar en interessant.

avatar van AOVV
Zeer fijn alweer, dit septet afleveringen, nog 'ns extra gediend door presentator (als ik het zo moet noemen) Van Gramberen. Want of het nu over wielrennen, turnen of schansspringen gaat, hij lijkt steeds oprecht enthousiast en leergierig. En dat werkt wel binnen het format.

Zelf ben ik vooral een wielerfanaat en kon ik de aflevering over Il Pirata en zijn mythische beklimming van de Alp erg velen, maar ook de andere afleveringen wisten me - eigenlijk zonder uitzondering - mee te drijven. Dit programma biedt een evenwichtige combinatie van de gevoelsmatige en wetenschappelijke component van de sport.

4 sterren