• 8.985.869 stemmen

Goosebumps - Seizoen 1 (1995-1996)

Alternatieve titel: Kippenvel

Ontwikkeld door: R.L. Stine

Met: R.L. Stine, Kathryn Short en Cody Jones

Oorsprong: Canada

Datum van release: vrijdag 27 oktober 1995

Eerst uitgezonden op: YTV (Canada)

Plot Goosebumps

Goosebumps vindt plaats in een vreemde werkelijkheid, waar niets is wat het lijkt. Normale kinderen zitten opgesloten in deze wereld en worden blootgesteld aan de vreemde gebeurtenissen die deze wereld te bieden heeft. In elke situatie moeten ze een manier vinden om zichzelf eruit te krijgen. Van kwade Halloween maskers tot weerwolven. Van vogelverschrikkers tot enge poppen. Van pretparken waar het spookt tot speelgoed dat tot leven komt. In Goosebumps kan het allemaal. Gebaseerd op de populaire kinderboekenreeks van R.L. Stine.

Afleveringen Seizoen 1 (1995-1996)

1. 1. The Haunted Mask (1)

27 oktober 1995 (45 minuten)

De verlegen en stille Carly Beth is een makkelijk doelwit voor pesterijen. Tijdens Halloween vindt ze een eng masker waar iedereen bang voor is en ze weigert haar nieuwe masker af te doen.

2. 2. The Haunted Mask (2)

27 oktober 1995 (45 minuten)

Er gebeuren rare dingen met Carly Beth en andere mensen. Ze is geschokt als ze ontdekt dat ze het masker niet meer af kan doen en zij en het masker één zijn geworden.

3. 3. The Cuckoo Clock of Doom

3 november 1995 (22 minuten)

Een griezelige koekoeksklok in het huis van Michael en Tara heeft mysterieuze krachten en de wijzers beginnen de tijd terug te draaien... voor altijd.

4. 4. The Girl Who Cried Monster

10 november 1995 (22 minuten)

Lucy vertelt graag verhalen over monsters, maar haar familie en vrienden hebben genoeg van haar wilde verhalen.

5. 5. Welcome to Camp Nightmare (1)

17 november 1995 (22 minuten)

Billy's zomerkamp verandert in een nachtmerrie. Zijn medekampeerders verdwijnen één voor één. En wie of wat is dat boosaardige beest dat door iedereen 'Sabre' wordt genoemd?

6. 6. Welcome to Camp Nightmare (2)

24 november 1995 (22 minuten)

Waarom is Uncle Al, de directeur van het kamp, niet bezorgd? Heeft het mysterie van het 'verboden stapelbed' iets te maken met de verdwijningen van Billy's medekampeerders? Hij is vastbesloten om erachter te komen wat er gaande is voordat het te laat is.

7. 7. Phantom of the Auditorium

1 december 1995 (22 minuten)

Als Brooke de hoofdrol krijgt in een schooltoneelstuk over een fantoom, is ze dolblij. Tot de nachtmerries beginnen.

8. 8. Piano Lessons Can Be Murder

8 december 1995 (22 minuten)

Jerry is enthousiast over het nemen van pianolessen op de piano die hij gevonden heeft in zijn nieuwe huis. Maar er is iets vreemds met zijn pianoleraar, Dr. Shreek.

9. 9. Return of the Mummy

22 december 1995 (22 minuten)

Gabe is nerveus om weer in Egypte te zijn. Terug waar hij die enge mummies zag. Dan hoort hij iets over Egyptisch bijgeloof. Een geheime spreuk dat mummies weer tot leven wekt. Zijn oom zegt dat het niet waar is, maar het lijkt alsof er iets beweegt in de graftombe.

10. 10. Night of the Living Dummy II

12 januari 1996 (22 minuten)

Het is Family Night, waar elk familielid iets moet delen met de anderen. Na een video van de meest gênante momenten van de familie dat Amy's jongere broer Jed in elkaar heeft gezet, is het Amy's beurt om iets te delen. Ze doet een act met haar buikspreekpop Dennis. Na een tijdje verliest Dennis zijn hoofd en krijgt Amy een nieuwe buikspreekpop, Slappy. Maar de pop heeft iets griezeligs.

11. 11. My Hairiest Adventure

19 januari 1996 (22 minuten)

Larry Boyd heeft zijn dag niet. En niet zo maar: hij heeft een slechte haardag. Plotseling begint er dik, lang haar te groeien op zijn armen en benen.

12. 12. Stay Out of the Basement (1)

27 januari 1996 (22 minuten)

Margaret maakt zich zorgen om haar vader. Sinds hij zijn baan kwijt is brengt hij al zijn tijd door in de kelder, waar hij met de deur op slot testen uitvoert op planten.

13. 13. Stay Out of the Basement (2)

27 januari 1996 (22 minuten)

Wanneer hun vaders gedrag steeds vreemder wordt, vrezen Margaret en Casey dat hij onstabiel is geworden, en gevaarlijk.

14. 14. It Came from Beneath the Sink

2 februari 1996 (22 minuten)

Er zit iets engs onder in het gootsteenkastje. Hij ziet er dan misschien wel uit en voelt aan als een gewone spons, maar het is geen gewone spons. Het leeft.

15. 15. Say Cheese and Die

9 februari 1996 (22 minuten)

Greg maakt met plezier foto's met een mooi fototoestel dat hij vond in een griezelig oud huis, totdat hij beseft dat de foto's anders zijn dan die hij heeft genomen.

16. 16. A Night in Terror Tower (1)

25 februari 1996 (22 minuten)

Sue en Eddie, haar broer, zijn alleen in Londen als hun ouders het te druk hebben om mee te gaan. Zodra ze ontdekken dat hun bus stopt bij Terror Tower slaat hun verveling om in enthousiasme. Maar dit word snel angst als ze de wassen beelden zien bewegen alsof ze echt zijn.

17. 17. A Night in Terror Tower (2)

25 februari 1996 (22 minuten)

Sue en Eddie rennen voor hun leven als ze plotseling terug in de tijd zijn gereisd naar de Middeleeuwen om aan het duistere lot van Terror Tower te ontsnappen.

18. 18. The Werewolf of Fever Swamp (1)

17 mei 1996 (22 minuten)

Grady's familie is net verhuisd naar een moeras. Grady en zijn zus Emily zijn niet echt blij met de verhuizing. Hij ontmoet het enige andere kind in het moeras, Will Blake. Will vertelt hem het verhaal over een weerwolf en een mysterieuze koorts die je kunt krijgen van het moeras.

19. 19. The Werewolf of Fever Swamp (2)

17 mei 1996 (22 minuten)

Er vinden veel mysterieuze verdwijningen plaats in het moeras. Hoewel Grady bang is dat de legende van de wolf waar kan zijn, weigeren zijn ouders en zus het te geloven... tot de volgende volle maan.

avatar van Sateck_mm

Sateck_mm

Misschien nu niet zo best meer om te zien. Maar als kind was dit een geweldige en spannende serie. Altijd te zien op Fox Kids. Of was het Telekids?

Ook beschikbaar via Netflix nu. Ik heb getwijfeld om het op te pikken. Dit is meer van mijn zus haar generatie, die begin de jaren 90 geboren is en alle boeken had. Ik ben een 80s kind. And proud of it, héhé. Met wat is het vergelijkbaar trouwens? 'Hocus Pocus' meets 'Jumanji'?

Deze serie 'had' inderdaad iets, terwijl ik als tien- of elfjarige al zag wat een slappe camp het eigenlijk was. Al vond ik de Australische serie 'Round the Twist' eigenlijk beter, omdat die minder gelikt in elkaar stak (en dus bij vlagen écht eng en mysterieus kon worden.) Horror kun je 'Goosebumps' dan ook nauwelijks noemen, maar het wist bijna elke aflevering een fijn sfeertje neer te zetten, met leuke knipogen naar bekende horror-klassiekers. Pas bij de recente verfilming (2015) merkte ik dat de franchise meer nostalgie bij mij opriep dan ik eigenlijk dacht.

Round the Twist! Helemaal vergeten. Vond ik best leuk als kind.

avatar van Scarafax

Scarafax

Erg leuke serie. Na 'Are you afraid of the dark?' toch wel mijn favoriete kinder verhaaltjes serie.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Puur jeugdsentiment dit. Alleen bevat tvmeter maar één seizoen met 19 afleveringen, terwijl er 4 seizoenen zijn met een totaal van 68 afleveringen. Ik ga me binnenkort eens even verdiepen in toevoegen.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Gang_Star schreef:

Rest van de seizoenen staat er inmiddels ook op.