• 8.985.339 stemmen

Ontwikkeld door: Arnout Hauben

Met: Arnout Hauben, Philippe Niclaes en Ruben Callens

Oorsprong: België

Datum van release: dinsdag 12 februari 2019

Eerst uitgezonden op: één (België)

Plot Rond de Noordzee

In 'Rond de Noordzee' vertrekt Arnout Hauben samen met Philippe Niclaes en Ruben Callens op een vijfduizend kilometer lange reis rond de Noordzee. Hij gaat op zoek naar de rijke geschiedenis van die zee en verzamelt verrassende verhalen die zich op en rond het water hebben afgespeeld. Arnout brengt verhalen uit de ijstijd en de prehistorie, over de komst van de Vikingen en noodlottige superstormen en over nieuwe ideeën, handelswaar en ziektes die zich via de Noordzee hebben verspreid.

1. 1. Langs de Belgische Kust

12 februari 2019 (50 minuten)

In de eerste aflevering vertrekt Arnout samen met zijn reismakkers - cameraman Philippe Niclaes en geluidsman Ruben Callens - vanuit Brugge, dat ooit de belangrijkste havenstad aan de Noordzee was. Met een kano zoekt hij langs kleine kanalen de weg naar Het Zwin. In een oude visserskapel in Heist vertelt een vrouw hem een ontroerend verhaal. Arnout ontdekt dat Oostende vroeger op een eiland lag en trekt verder richting Frankrijk. In Duinkerke doet hij een bijzondere ontdekking op het strand...

2. 2. De Oversteek naar Engeland

19 februari 2019 (50 minuten)

Arnout zeilt het Kanaal over. Over de legendarische witte kliffen van Dover trekt hij verder langs de oostkust van Engeland. Op zee gaat hij op zoek naar een oud, verlaten fort uit de Tweede Wereldoorlog dat op instorten staat...

3. 3. De Engelse Oostkust

26 februari 2019 (50 minuten)

Arnout trekt verder langs de Engelse oostkust, waar elk jaar tientallen meters land en vele huizen door de zee worden verzwolgen. Hij maakt kennis met Derrick, die voor de tweede keer in zijn leven zijn woning dreigt te verliezen. Langs een eeuwenoud pelgrimspad bereikt Arnout Holy Island, op de grens met Schotland.

4. 4. De Ruige Schotse Kust

4 maart 2019 (50 minuten)

Arnout steekt de Schotse grens over. De kustlijn wordt steeds ruiger en dramatischer. Hij komt langs het golfterrein van Donald Trump, dat op fel protest van de omwonenden stuit. Samen met enkele biologen gaat hij op zoek naar orka's.

5. 5. De Achterdeur van Europa

12 maart 2019 (50 minuten)

Arnout trekt naar de afgelegen Orkney- en Shetlandeilanden. Met enkele duikers gaat hij op zoek naar de gezonken Duitse vloot uit de Eerste Wereldoorlog. Met een vliegtuigje reist hij door naar Fair Isle, het meest afgelegen bewoonde eiland in de Noordzee. Het leven is er bikkelhard, dat weten de weinige eilandbewoners maar al te goed.

6. 6. Naar het Land van de Vikingen

19 maart 2019 (50 minuten)

Enkele vissers nemen Arnout mee van Shetland naar Noorwegen, het land van de Vikingen. Na een woelige zeereis bereikt Arnout de Sognefjord, die het Noordzeewater 200 kilometer landinwaarts brengt. Hij komt terecht in een dorp waar de mensen nog als échte Vikingen leven.

7. 7. Met de Fiets naar Denemarken

26 maart 2019 (50 minuten)

Arnout springt op de fiets en reist verder langs de Noorse kust richting Denemarken. Hij volgt de North Sea Cycle Route, het langste bewegwijzerde fietspad ter wereld. Samen met een groep jongeren trekt hij naar een onbewoond eiland, waar de plastiekvervuiling alle verbeelding tart...

8. 8. Door de Duitse Bocht

2 april 2019 (50 minuten)

Arnout is aangekomen in Denemarken, het land van de windenergie. Hij ontmoet er kitesurfer Lukas, die hem meeneemt naar zijn huis in een kleurrijk hippiedorp. Met de ferry steekt Arnout de Duitse grens over en komt aan op Sylt, het Saint-Tropez van Duitsland. Met een klein vliegtuig reist hij door naar Helgoland, het eiland waar de grootste niet-nucleaire ontploffing uit de geschiedenis plaatsvond.

9. 9. Zeilen Langs de Wadden

9 april 2019 (50 minuten)

Arnout zeilt langs de Nederlandse Waddeneilanden. Hij maakt kennis met de eigenzinnige Amelanders, leert alles over strandjutten op Terschelling en verkent Vlieland samen met wereldkampioen kettingzagen Amanda. Tijdens een opkomende storm komt Arnouts zeilboot vast te zitten op een zandbank...

10. 10. Terug naar huis!

16 april 2019 (50 minuten)

Arnout start de laatste etappe van zijn grote Noordzeereis in Amsterdam. Deze stad dankt zijn rijkdom voor een groot deel aan de Antwerpenaren die er ooit kwamen wonen. Hij ontmoet de 98-jarige Eddy, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in een roeibootje naar Engeland vluchtte. In Zeeland spreekt hij met enkele mensen die de watersnoodramp van 1953 op een haar na overleefden. Bij zijn thuiskomst in Antwerpen wacht Arnout nog een grote verrassing...

NRT

Klinkt heel interessant. Vooral naar dat van die Vikingen kijk ik uit. Ten Oorlog vond ik heel sterke reeksen van Arnout Hauben. De helden van Arnout en Leve de zoo vond ik dan weer wat minder. Het onderwerp moet je ook liggen. Alleen jammer dat hij Jonas van Thielen niet meer meeneemt op zijn reizen. Dat vond ik een heel sympathieke figuur met de nodige humor. Het is een beetje zoals Pascal Braeckman bij reizen Waes. Ze geven toch een beetje pit aan de serie.

Het opzet spreekt zeker aan, ik blijf kijken. Enkel het Man Bijt Hond gehalte mag van mij stilletjes verdwijnen. Dat haalt het niveau meteen naar beneden. Verhalen over oude dametjes hun honden, wannabe-priesters of Poolse optimisten, dat boeit mij niet. Daar hebben we elke werkdag Iedereen Beroemd al voor.

Spacejet.

Was het voor de rest wel iets? Vanwege avondschool en de champions league nog niet kunnen kijken.

Laten we stellen dat het eigenlijk nog wat op gang moet komen, zoals ze dat dan zeggen. Buiten het opvulsel wat in de vorige post noemde, was het wel degelijk interessant hier en daar, maar misschien wat vluchtig. Het gaat niet de fantastische docu worden waar ik stiekem op hoopte, denk ik. Tenzij er een ommezwaai komt. Maar ik geef het voordeel van de twijfel.

NRT

Heb toch afgehaakt. Wat aan de saaie kant. Die verhalen van die toevallige passanten kunnen mij veel te weinig boeien.

Ik ga de docu ook laten voor wat het is. Een beetje een gemiste kans. Zoals eerder aangehaald, dat 'Iedereen Beroemd' gehalte is te hoog. Jammer.

• 1916 stemmen

Ik ga de reeks toch blijven volgen, maar vind het tot nu toe ook geen hoogvlieger. Behalve de drone dan, af en toe.

• 1916 stemmen

Toch wel een alleraardigste reeks; de aanhouder wint dus! Vooral in het middendeel zitten enkele fraaie afleveringen, al is het vooral de natuur die betovert. Aflevering 4 is daar het beste voorbeeld van; de Shetland- en Orkney-eilanden als setting is fantastisch, Fair Isle was zelfs uitnodigend om alles achter te laten en daarnaartoe te gaan!

Arnout Hauben brengt echter geen verrassingen, want de reeks ligt mooi in het verlengde van zijn eerdere reeksen. Een mooie mix tussen historie en couleur locale, soms zo aandoenlijk dat het wat ongemakkelijk wordt. Wat er nu wel bijkomt, is de interactie met zijn kompanen Ruben en Philippe, wat een vleugje jongensachtige feelgood-televisie toevoegt.

Volhouden is de boodschap dus, want na een paar aflevering komt het toch op gang. Sowieso ben je in zo'n reisprogramma voor een niet onaanzienlijk gedeelte afhankelijk van de omgeving.

3,5 sterren

Beetje jammer van de 'jongensachtige feelgood-tv', zoals just dat noemt, ik vond ik het veel te vaak afdoen aan dit Man Bijt Hond goes Noordzee met veel bonus-geschiedenis lesjes - ik had ze liever meer achter de camera zien blijven. Slechts een enkele keer had een persoon zo goed als niets te melden of was het wat willekeurig, maar daar kon ik de humor nog wel van inzien. Maar verder vond ik bv. hoe zo'n Zeelander vertelt over '53 of hoe een Schot baalt van die megalomane Amerikaan Trump in z'n achtertuin prima werken als illustraties. De Noordzee als binding tussen alles en iedereen is misschien wat dunnetjes, maar hét minpunt een beetje weggedacht en er blijft een heel aardig avontuur over.

De thuiskomst, een borrel voor makers, familie en vrienden (wie ging dat betalen?), was nog een negatieve noot die ik even moest melden.

En toch 3*.

Ik kan mij daar wel in vinden. Wat voor mij deze reeks aanzienlijk beter zou maken, is wanneer de makers meer achter de camera zouden blijven en vooral de Man Bijt Hond / Iedereen Beroemd tussendoortjes achterwege zouden laten.

Het Man Bijt Hond-element vond ik dus wél prima, even voor de duidelijkheid. In dat programma kon je vaak 'kleine grote' verhalen tegenkomen en dat sprak mij wel aan, al is het erg lang geleden dat ik dat zag. Hier heb je natuurlijk ook flink wat verhalen die rechtstreeks betrekking hebben op de geschiedenis van de plekken, wat meer relevante en intense momenten (in Zeeland dus, of op dat plat gebombardeerde Duitse eiland) oplevert.

Azo, dat had ik dan even verkeerd gelezen. Zal het uur zijn. Neen, dat was nu net wat ik niet kon smaken. Bij de oude dame (met de honden) binnen springen wanneer ze daar toevallig passeren, random talk met een toevallig iemand die in een witte camionette voorbij komt. Allemaal dingen die er naar mijn gevoel niets kwamen in doen, laat staan iets toe te voegen hadden en in de montagekamer hadden mogen sneuvelen. Althans, wat mij betreft. Nog enkele afleveringen met een half oog gezien en ze bleven het doen. Ik had een ietwat andere aanpak verwacht. Maar misschien ben ik de laatste jaren ook gewoon erg verwend geweest met zeer goede documentaires. Dit lag mij minder.

Meer dan een mixje avontuur / docu / landschap en meer kan men beter niet verwachten idd.

• 1916 stemmen

Ik heb net gelezen dat er in 2020 een nieuw programma van Hauben zal worden uitgezonden, ditmaal met de Middellandse Zee als leidraad. Benieuwd of ze het ditmaal anders gaan aanpakken, maar het zou dezelfde crew (Arnout, Ruben en Philippe) zijn, dus wellicht zal het wel ongeveer hetzelfde worden.