• 8.985.805 stemmen

Ontwikkeld door: John Harrison en John Harrison

Met: William Hurt, Alec Newman en Saskia Reeves

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada / Duitsland / Italië

Datum van release: zondag 3 december 2000

Eerst uitgezonden op: SyFy (Verenigde Staten)

Plot Dune

Anno 10.191. Het heelal wordt geregeerd door Padishah Keizer Shaddam IV die zijn gebied op feodale wijze verdeelt onder de nobele families. Twee huizen - Huis Atreides en Huis Harkonnen - liggen in balans voor de absolute macht. Sleutel tot die macht is de beheersing van de productie van een zeldzame delfstof, de Specie. Hertog Leto Atreides lijkt een belangrijke stap voorwaarts te kunnen zetten wanneer de Padishah Keizer hem de onherbergzame zandplaneet Arrakis toewijst, maar in werkelijkheid loopt hij met open ogen in een dodelijke val die de Keizer samen met zijn duivelse opponent Baron Harkonnen voor hem heeft opgezet.

3 december 2000 (1 uur en 30 minuten)

Op bevel van de keizer, verplaatst hertog Leto Atreides zijn familie van zijn thuisplaneet Caladan naar een andere planeet, Arrakis, ook bekend als Dune. Na een aanval op hun bolwerk vluchten zijn zoon Paul en zijn minnares de woestijn in

3 december 2000 (1 uur en 30 minuten)

Lady Jessica en haar zoon, Paul Atreides, weten contact te leggen met de inheemse Dune-bevolking, bekend als Fremen.

3 december 2000 (1 uur en 30 minuten)

Paul Atreides, die bekend is geworden als Paul Muad'Dib, leidt een rebellie tegen de Harkonnen, die de geheime steun van de keizer hebben.

Paul Atreides / Muad'Dib

Duncan Idaho

Count Hasimir Fenring

avatar van the new guy

the new guy

Als je het boek hebt gelezen is de serie absoluut vermakelijk. Zeker niet goed, maar wel van voldoende niveau om te genieten. Echter, als je het boek niet hebt gelezen, is er volgens mij geen touw aan vast te knopen. Ik kijk erg uit naar Dune de film die volgend jaar in 2 delen uit komt.

avatar van Ummmagummma

Ummmagummma

De film van Villeneuve komt uit, en in de aanloop wilde ik de oude implementaties zien.

De film van Lynch is helaas om zeep gebracht door de productiemaatschappij, dit verhaal is gewoon niet in twee uur en een kwartier te vertellen, veel te complex.

deze serie (op twee DVD's en redelijk goed van kwaliteit) valt me erg mee, mede gezien de karige recensies. Ja, de omgeving is soms van bordkarton en de dialogen niet altijd even scherp, maar het is behoorlijk goed opgebouwd, en het acteerwerk varieert van acceptabel tot goed.

SFX variëren van oubollig slecht tot behoorlijk goed (de wormen!), en het surround geluid van de DVD is ook prima. Als je 'm ergens voor een Euro of 5 uit de aanbiedingsbak kunt vissen, doen!

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Ummmagummma schreef:

Als je 'm ergens voor een Euro of 5 uit de aanbiedingsbak kunt vissen, doen!

Bij mij was ie één euro, maar ik heb het toch ook maar gedaan...

Een respectabele bewerking van de oorspronkelijke roman die de tijd neemt om alle personages, belangen en conflicten te schetsen, met sterke hoofdrollen van Alec Newman als Paul, Saskia Reeves als zijn moeder en Ian McNeice als de onsmakelijke Baron Harkonnen. De film, de sets en de kleuren zien er goed uit (met dank aan cameraman Vittorio Storaro), hoewel de FX nog bij lange na niet zo goed zijn als we vandaag de dag gewend zijn, getuige de matige presentatie van bijvoorbeeld de lichtgevende blauwe ogen, de woestijnmuizen en sommige "rots"achtergronden, hoewel er toch al gebruik wordt gemaakt van green-screen (in combinatie met Storaro's "translights"-achtergronden). Doordat de film veel rustpunten in de plotlijn heeft ingebouwd krijgt de kijker nu meer tijd om alles op zich te laten inwerken, maar daardoor ontbreken ook de gekte en de absurde sterrencast (Sting!) van de versie van David Lynch, en op de één of andere manier is dat toch wel een gemis – het zou nog een jaar of twintig duren voordat we eindelijk een echt bevredigende bewerking te zien kregen. En over dat gedoe met messianisme, levenswater en voorbestemming moet ik maar niet te veel nadenken

avatar van redfish71

redfish71

Net afgekeken en moet zeggen was zeker niet teleurgesteld.

Het eerste deel is wat lastig door heen te komen. Ze vertellen vooral veel, maar we zien weinig echt gebeuren en soms lijkt het net alsof ze dingen uitleggen zodat we nog iets van de film snappen. Het deel eindigt vrijwel identiek als Dune deel 1 van Villeneuve.

In het tweede deel zien we hoe Paul verandert in een Fremen en Muad-dib, de Mahdi. Hier wordt gelukkig de tijd voor genomen en het voelt best realistisch allemaal. Het verhaal vloeit vrij mooi in elkaar over en belangrijke punten worden goed uitgebeeld.

Deel 3 doet een klein sprongetje in de tijd en rondt het verhaal vrij bevredigend af waarbij de laatste confrontatie op het einde nu wél logisch is, dit itt de David Lynch film waarbij zijn tegenstander uit de lucht gegrepen leek te zijn. Het gevecht zelf is wel te zeer gechoreografeerd en een beetje houterig.

We krijgen meer achtergrond van de karakters. De David Lynch film doet het begin echter beter, we zien de band met de mensen op het hof beter uitgelegd. Deze film begint eigenlijk direct als we al vrijwel op weg zijn naar Dune.

De andere reviews hebben het eigenlijk al gezegd: De sets met projectieschermen zijn soms wat opvallend aanwezig, maar ze zijn wel mooi gemaakt. Ook de wormen zijn een hoogtepunt en beter dan in Children of Dune naar mijn mening. Wat vooral bijzonder is, zijn de kostuums, die springen er echt uit en geven je het idee dat je met mensen te maken hebt, maar in een volledig andere cultuur. Soms grenzen ze wel een beetje aan het absurde: denk aan grote witte 'mickey-mouse-oren', of grote hoeden met rare extreem grote vormen erop of roze glitter pakjes. Maar het zou cool zijn als andere series en film minder behoudend in waren wat betreft kostuums.

De muziek voegt niet heel veel toe en is vaak niet meer dan achtergrondmuziek, maar zet wel de toon met de fluitmuziek en arabische invloeden.

De acteurs doen geen bijzonder werk. Er springt niet echt iemand uit en de actrice die Jessica speelt is vooral in deel 1 vrij slecht. Het lijkt wel dat de cast richting aflevering 3 beter in hun rollen zit en de boel begrijpt, dan loopt het allemaal wat beter.

Als fan is het leuk om alles bij elkaar te puzzelen totdat Dune deel 2 van Villeneuve uit komt. De afleveringen nemen redelijk de tijd, waardoor ik me aansluit dat je het goed op je kunt laten inwerken. Echt in de wereld en lore gezogen word je echter nooit volledig en het komt toch nog vaak over als sets waarin een stukje verhaal wordt uitgebeeld ipv een grote duinwereld waar van alles gebeurt. Dus omdat het nergens uitblinkt, maar toch een bevredigende Dune ervaring was:

7/10.