• 8.985.604 stemmen

Ontwikkeld door: Xavier Taveirne

Met: Xavier Taveirne, Will Ferdy en Paul Rademaekers

Oorsprong: België

Datum van release: dinsdag 4 september 2018

Eerst uitgezonden op: Canvas (België)

Plot Voor de Mannen

Journalist Xavier Taveirne praat met de eerste generaties mannen die zich in Vlaanderen durfden te outen als homo. Het is een aangrijpende en vaak ook onthutsende reeks met verhalen over liefde, strijd en pijn, en het taboe van het homo zijn in minder tolerante tijden. Oudere homo’s vertellen ongecensureerd hun verhaal waarin ze heikele actuele thema’s niet uit de weg gaan.

1. 1. 1940-1970

4 september 2018 (31 minuten)

We maken kennis met mannen die opgroeiden in het katholieke Vlaanderen van na de oorlog. Seks was voor iedereen taboe, en als er al over homoseksualiteit werd gesproken, dan had men het over ‘jeanetten’. Ook de kerk was heel repressief. Xavier zoekt Paul Rademaekers op die zich nog altijd kwaad maakt als hij aan die tijden terugdenkt. De eerste kentering kwam er pas in 1970, toen Will Ferdy als eerste bekende Vlaming op televisie sprak over zijn “anders zijn”. Het was een shock voor Vlaanderen. Will kreeg veel negatieve reacties, maar zijn moedige getuigenis vormde wel het prille begin van de homo-emancipatie.

2. 2. 1970-1980

11 september 2018 (29 minuten)

De wilde jaren zeventig waren ook voor de homogemeenschap de jaren van seksuele bevrijding en maatschappelijke veranderingen. Hoewel homo’s nog vaak een verborgen leven bleven leiden, ontstonden er in de steden bloeiende subculturen met homobars en discotheken waar alles mogelijk was. Een liederlijk leven waar iedereen vandaag met nostalgie aan terugdenkt.

3. 3. 1980-1995

18 september 2018 (31 minuten)

Voor de homogemeenschap werden de jaren tachtig overschaduwd door de opkomst van een nieuwe, dodelijke ziekte: aids. Patrick Reyntiens en Rob Scheers praten over de ravage die het aidsvirus heeft aangericht. Het duurde jaren voor de eerste medicatie beschikbaar was, en in die tijd raakten veel homo’s besmet. Slechts enkelen van hen zijn nu nog in leven. Eén van hen is Patrick. Xavier praat met hem over die zwarte jaren, waarin alle homo’s opnieuw met de vinger werden gewezen. Xavier praat ook met Rob Scheers, die actief was bij de eerste preventiecampagnes, maar later toch zelf besmet raakte door risicovol gedrag.

Niet helemaal waar ik op gehoopt had. Begrijp me niet verkeerd, de geïnterviewden zijn opvallend open op alle mogelijke vlakken en hun ervaringen zijn soms schrijnend. Een reeks als deze was misschien ook nodig, al is het maar om ons te laten beseffen hoe ver we mede dankzij deze heren zijn gekomen, alsook hoe er sommige op andere vlakken nog veel werk is.

Maar ik had graag wat meer duiding gekregen over zowel de periodes die de mannen beschreven, bijvoorbeeld met kleine docu-montages tussendoor, en wat ze nu precies betekenden voor de gemeenschap. Minder diepgaand dan had gekund en toch wat aan de korte kant.