• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.969 gebruikers
  • 9.370.274 stemmen

Top 10 van 2023

zoeken in:

badfans69

• 3959 berichten
  • 6126 stemmen

Top 10 van 2023

We naderen het eind van 2023. Weer wat streaming sites erbij, genoeg tijd gehad om TV te kijken? Tijd om over die Top 10 van 2023 te beginnen nadenken he? Net als bij MM is productiejaar 2022 ook welkom...

badfans69

• 3959 berichten
  • 6126 stemmen

Mijn top 10:

* 1985

* The Diplomat - S1

* Snowfall - S6

* Ferry: De serie - S1

* The Good Mothers

* Last of Us - S1

* Godfather of Harlem - S3

* A Small Light

* Blue Lights - S1

* The Long Shadow

Animosh

• 4665 berichten
  • 538 stemmen

Nog maar één bericht! Series blijven een beetje een ondergeschoven kind op MovieMeter...

Maar oké, bij deze dan ook mijn lijstje van dit jaar (inclusief een paar series die nog bezig zijn, maar vooruit):

01. 4.25* Vinland Saga S2: het vervolgseizoen van een serie over een viking (Thorfinn) die op wraak uit is nadat zijn vader is vermoord. Maar waar het eerste seizoen over die wraak ging probeert Thorfinn in dit seizoen juist een ander pad te vinden in een continent dat verscheurd wordt door oorlog en geweld. En wat volgt is een serie vol reflecties over de destructieve gevolgen van de menselijke neiging tot geweld, wat een zeer welkome aanvulling is bij het vorige seizoen.

02. 4.25* Sousou no Frieren (de helft van de serie moet ik nog zien): een serie over het leven van een (onsterfelijke) elf nadat zij de 'demon king' verslagen heeft met de 'hero party', met als resultaat een heleboel overpeinzingen over tijd, geschiedenis en wat het betekent om onsterfelijk te zijn. Een erg interessante twist op een bekende formule.

03. 4.00* Oshi no Ko: mijn guilty pleasure van dit jaar. De serie gaat over een jongen en (in mindere mate) meisje die herboren worden als de zoon en dochter van hun idool. Een maf concept, maar de uitvoering is erg vermakelijk. De personages worden sterk ontwikkeld en de serie laat goed de donkere kanten van de wereld achter 'idols' zien.

04. 4.00* Scavengers Reign: een soort van sci-fi versie van Primal, over een crew die crasht op een onbewoonde planeet. De personages en het plot zijn weinig memorabel, maar wat de serie zo goed maakt is ten eerste hoe inventief de ecologie van de planeet wordt uitgewerkt, met overal bizarre buitenaardse levensvormen die op zeer creatieve manieren het leven van de crew bedreigen, en ten tweede dat de buitenaardse sfeer erg goed wordt neergezet.

05. 3.75* Jujutsu no Kaisen S2: een battle shounen over 'jujutsu sorcerers' die tegen 'evil spirits' vechten. Een flinke verbetering ten opzichte van het eerste seizoen, vol met bombastische (en goed geanimeerde - hoewel dat onder zeer slechte werkomstandigheden schijnt te zijn gedaan) gevechten waarin personages tot het uiterste gedreven worden.

06. 3.50-3.75* Gen V: een spin-off van The Boys, waarin een stel universiteitsstudenten gevolgd worden op een school voor superhelden. Het heeft dezelfde pikzwarte humor als The Boys, en het centrale conflict (over of superhelden goed of slecht zijn voor de wereld) is sterk, maar de personages zijn een stuk minder memorabel dan die van The Boys.

07. 3.50-3.75* Fargo S5 (ik moet nog drie afleveringen zien): de Fargo-formule blijft voor mij wel werken. Dit is veruit het meest politieke Fargo-seizoen, waarin de 'schurken' karikaturale conservatieve Republieken zijn die oa vrouwen en armen onderdrukken. Maar verder hanteert het dezelfde formule, met veel zwarte humor en empathie voor de 'gewone burger'.

08. 3.50* Scott Pilgrim Takes Off: een vermakelijke en stijlvolle twist op Scott Pilgrim. Ik verwachtte aanvankelijk gewoon een animatieversie van de film, maar in plaats daarvan krijgen we een nieuw verhaal met dezelfde personages, waarin Ramona een veel grotere rol krijgt en de zwakke plekken van zowel haar als Scott uitgebreid worden belicht.

09. 3.50* Kyokou Suiri S2: een serie over een meisje en haar vriend die problemen oplossen die veroorzaakt worden door het bovennatuurlijke. Wat de serie leuk maakt is ten eerste de dynamiek tussen die twee (ze plagen elkaar voortdurend en hebben veel onderlinge chemie) en ten tweede dat de problemen meestal niet worden opgelost door (bij wijze van spreken) een spook in elkaar te slaan, maar door middel van dialoog, onderhandeling en (goedbedoelde) manipulatie.

10. 3.25*-3.50* Blue Eye Samurai (een animatieserie over een samurai die uit is op wraak), Shangri-la Frontier (nog een animatieserie, over een jongen die een nieuwe VR-MMORPG probeert en daar vervolgens allerlei avonturen beleeft) en het tweede seizoen van Tsurune (over een groep boogschieters) zijn allemaal goede kandidaten voor de laatste plek. De eerste serie is stijlvol en verrassend gewelddadig, maar de CGI is niet altijd even mooi en het hoofdpersonage is weinig sympathiek; de tweede serie is vermakelijk en slaagt er goed in om het plezier van het hoofdpersonage over te brengen, maar weinig diepgaand; en de derde serie is sterk geanimeerd, en het is leuk om meer te leren over een sport waar ik weinig van af wist, maar de personages en het plot zijn verder weinig memorabel.

david bohm

• 3074 berichten
  • 3439 stemmen

1. Copenhagen Cowboy (2023)

2. Barry (2018-2023)

3. Winning Time: The Rise of the Lakers Dynasty - seizoen 2 (2023)

4. Yellowjackets - seizoen 2 (2023)

5. Farad, Los - seizoen 1 (2023)

6. How to with John Wilson (2020-2023)

7. Black Mirror (2011-2024)

8. Vortex (2022-2023)

9. Full Circle (2023)

10. Gen V (2023-2024)

Even snel in elkaar geflanst in willekeurige volgorde, nummering was makkelijk met knippen en plakken.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op TvMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.