- Home
- Serieforum
- Series - Toplijsten en favorieten
- Top 10 2018
Top 10 2018
Shaky
-
- 3734 berichten
- 13043 stemmen
Het einde van het jaar nadert en dit is dan ook hét moment om na te gaan denken over de beste series / seizoenen van het afgelopen jaar. Stel je Top 10 seizoenen 2018 samen en deel het hier in het forum. Een Top 10 'bekeken in 2018' mag natuurlijk ook wanneer je niet aan genoeg series uit 2018 komt.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
[ Under Construction ]
01 | The Handmaids Tale (S2)
02 | The Haunting of Hill House (S1)
- Kidding (S1) (nog mee bezig)
- Hilda (S1) (nog mee bezig)
- Atypical (S2)
- American Vandal (S2)
- Maniac (S1)
- Everything S*cks! (S1)
- …
Ik heb dit jaar niet zoveel kleppers gezien, blijkbaar.
Shaky
-
- 3734 berichten
- 13043 stemmen
Mijn lijstje is ook nog in de maak; ik gun mezelf nog even tot het eind van de maand. Wie weet wat er nog bijkomt 
Tot nu toe heb ik 31 seizoenen uit 2018 gezien, of seizoenen met afleveringen die deels in 2017 en deels in 2018 vielen. Van die 31 seizoenen heb ik er 13 die ik met 4 of meer sterren heb beoordeeld. Misschien dat er de komende twee weken nog iets bijkomt, dus ik wacht nog even met plaatsen.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Dat kan tellen.
Hier voorlopig maar twee series die 4 sterren hebben, vandaar dat ik nog even afwacht met stemmen. Er zijn er wel twee goed op weg om bij dat clubje te gaan horen. In 2017 kreeg ik niet eens alle titels met 4 sterren in de top gepropt, nu kom ik er te kort. Ik moet bij de 7,5-jes sprokkelen. Enfin, buiten mijn wil om heb ik ook wel heel wat minder gezien. Dat speelt mee. En heel wat series komen opvallend laat op de buis alhier.
renzoroy_mm
-
- 1314 berichten
- 979 stemmen
De top 10 van Watchmojo
GoodOldJack
-
- 1339 berichten
- 4625 stemmen
Als afzonderlijke seizoenen van series die langer lopen ook mogen:
1.The Simpsons S29 (5*)
2.Rick & Morty S3 (4,5*)
3.The Haunting Of Hill House S1 (4,5*)
4.Wereldrecord S1(4,5)*
5.Endavour S5 (4*)
6.Orange Is The New Black S6 (4*)
7.Belga Sport S9 (4*)
8.Topdokters S5 (4*)
9.Zelfde deur, 20 jaar later S1 (4*)
10.Disenchantment S1(4*)
Ongeveer: The Team was ook goed S2 , net als DNA Nys (S1) , Temptation Island S10 en Thuis S23. Die krijgen ook nog allemaal 4*
En voor mensen die nog eens een ietwat andere krimi serie willen is Craith ook een aanrader, vooral dankzij de perfect gecaste hoofdrol die zijn rol dan ook zelf nog met verve invult.
Drie series/seizoenen het minimum van de punten gegeven:
13 Reasons Why S2 , De Luizenmoeder S1 & Riverdale S2
Shaky
-
- 3734 berichten
- 13043 stemmen
Ik ben er vrij zeker van dat ik geen seizoen uit 2018 meer ga kijken dit jaar dus kan ik mijn lijstje gaan maken.
In totaal heb ik 32 seizoenen / series uit 2018 gezien waarvan ik er 14 met 4* of hoger heb beoordeeld; mijn 'top-lijst'. Daarnaast heb ik ook zeven seizoenen met 2* of lager beoordeeld en dat is mijn 'flop-lijst' geworden.
Top lijst:
1. Better Call Saul - seizoen 4
2. The Handmaid's Tale - seizoen 2
3. Bodyguard
4. Ozark - seizoen 2
5. Marcella - seizoen 2
6. Le Chalet
7. The Haunting of Hill House
8. Glow - seizoen 2
9. The Good Place - seizoen 2
10. Fauda - seizoen 2
Flop lijst:
1. Paradise PD - Seizoen 1
2. Tenacious D in Post-Apocalypto - Seizoen 1
3. Sick Note - Seizoen 2
4. Making a Murderer - Seizoen 2
5. De Luizenmoeder - Seizoen 1
6. Don't Watch This - Seizoen 1
7. Condor - Seizoen 1
Het was weer een mooi seriejaar en ik verwacht dat 2019 lekker verder gaat, waar 2018 eindigde.
brawljeff
-
- 2773 berichten
- 3307 stemmen
1 The Haunting of Hill House - Seizoen 1
2 Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen - Seizoen 1
3Rick and Morty - Seizoen 3
4 De Kijk van Koolhoven - Seizoen 1
5 The Handmaid's Tale - Seizoen 2
6 Tims ^Tent - Seizoen 3
7 Westworld - Seizoen 2
8 De Nieuwe Lekkerbek - Seizoen 1
9 Lost in Space - Seizoen 1
Ik kom niet eens aan 10 series met een voldoende uit 2018
Vooral veel series uit voorgaande jaren gezien (o.a. Black Sails, Game of Thrones, Casa De Papel)
stinissen (crew series)
-
- 23434 berichten
- 76919 stemmen
Kun je ergens klikken om te zien waar je op gestemd hebt series uit 2017 en 2018?
Shaky
-
- 3734 berichten
- 13043 stemmen
Ik heb het als volgt gedaan: naar mijn profiel, dan naar mijn 5*, 45* en 4* stemmen: Ctrl + F en 2018 intypen.
stinissen (crew series)
-
- 23434 berichten
- 76919 stemmen
Ik heb het als volgt gedaan: naar mijn profiel, dan naar mijn 5*, 45* en 4* stemmen: Ctrl + F en 2018 intypen.
Ik niet zo goed met die dingen ik doe Ctrl + F en daarna voer ik 2018 in maar gebeurt niks..
Shaky
-
- 3734 berichten
- 13043 stemmen
Geen probleem; ik check wel even voor je. Stuur je zo een pm.
Ast_mm
-
- 2 berichten
- 143 stemmen
Bij mij is het een top 7 geworden. Hier komtie:
1. Handmaid’s tail (s2)
2. Bodyguard (s1)
3. Marcella (s2)
4. Ozark (s2)
5. Le Chalet (s1)
6. Condor (s1)
7. Riverdale (s2)
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Spacejet, hoe gaat het met je lijstje? Al een knoop kunnen doorhakken?
Nog bezig.
Maar het is duidelijk dat we er niet gaan geraken. Te weinig kansen om te kijken. Wss maak ik het in januari af. 
stinissen (crew series)
-
- 23434 berichten
- 76919 stemmen
Hier mijn top 10 in willekeurige volgorde
1. Call The Midwife - seizoen 7
2. Chicago P.D. - seizoen 5 en 6
3. The Good Doctor - seizoen 1
4. Strike - seizoen 2
5. Unforgotten - seizoen 3
6. 13 Reasons Why - seizoen 2
7. Ku'damm 59 - opvolger van Ku'damm 56
8. Seven Seconds - seizoen 1
9. Yellowstone - seizoen 1
10. Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen - seizoen 1
Met dank aan dikdik55 voor het uitzoeken wat ik allemaal had gekeken. 
Hier nog wat series met 4* die ik dit jaar heb gezien
4*
9-1-1 - seizoen 1
9-1-1 - seizoen 2
The Alienist - seizoen 1
Bodyguard - seizoen 1
Bosch - seizoen 4
Chicago Fire - seizoen 6
Chicago Fire - seizoen 7
Chicago MED - seizoen 3
Chicago MED - seizoen 4
Dokter Deen - seizoen 4
Familie Kruys - seizoen 4
Fauda - seizoen 2
Floortje naar het Einde van de Wereld - seizoen 6
Frans Bauer in Amerika - seizoen 1
Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen - seizoen 1
The Good Doctor - seizoen 2
Good Girls - seizoen 1
Grey's Anatomy - seizoen 14
Grey's Anatomy - seizoen 15
Homeland - seizoen 7
Jonestown: Terror in the Jungle - seizoen 1
Klem - seizoen 2
The Looming Tower - seizoen 1
Papadag - seizoen 1
The Resident - seizoen 1
The Resident - seizoen 2
Rise - Seizoen 1
Seven Seconds - seizoen 1
Six - seizoen 2
Tom Clancy's Jack Ryan - seizoen 1
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Je kan ook gewoon naar je profiel gaan, op je stemmen klikken en in je internetbrowser daarachter ''/2018'' typen (zonder aanhalingstekens), krijg je gewoon het hele overzicht in beeld 
Shaky
-
- 3734 berichten
- 13043 stemmen
Damn.... dat was een stuk vlotter geweest. Bijzonder handige tip voor iedereen die zijn/haar stemmen uit welk jaar dan ook wil bekijken. Mooi.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Damn.... dat was een stuk vlotter geweest. Bijzonder handige tip voor iedereen die zijn/haar stemmen uit welk jaar dan ook wil bekijken. Mooi.
Ik gebruik deze optie al jaren op de Metersites. Heel handig voor je naslagwerken inderdaad.
Ataloona
-
- 734 berichten
- 4258 stemmen
Niet alles staat op de site natuurlijk, dus ik probeer het maar aan de hand van mijn stemmen hier (en mijn nummer één uit het hoofd
)
1. Casual - Seizoen 4
2. Into the Badlands - Seizoen 3
3. Daredevil - Seizoen 3
4. Yellowstone - Seizoen 1
5. Love - Seizoen 3
6. Devilman: Crybaby - Seizoen 1
7. Magicians, The - Seizoen 3
8. Tom Clancy's Jack Ryan - Seizoen 1
9. Chilling Adventures of Sabrina - Seizoen 1
10. Barry - Seizoen 1
Docu's (voor zover ze op de site staan)
1. Wild Wild Country
2. Hip-Hop Evolution - Seizoen 2
Veel ''critical acclaimed'' series van dit jaar nog niet bekeken. Een Bodyguard vond ik wel aardig, maar werd op het eind redelijk slapjes. Dat oersterke begin hielden ze uiteindelijk een aflevering of drie vol. Verwacht niet dat mijn top 5 na het kijken van wat kriti-favorieten zal veranderen. Echt genoten van die series. Niet verrassend met vier series die al ver gevorderd zijn.
JorisTVmeter
-
- 359 berichten
- 654 stemmen
legian
-
- 777 berichten
- 0 stemmen
Laat ik eens een poging wagen.
1. Westworld - Seizoen 2
2. Daredevil - Seizoen 3
3. Hilda - Seizoen 1
4. Tom Clancy's Jack Ryan - Seizoen 1
5. The Grand Tour - Seizoen 2
6. Better Call Caul - Seizoen 4
7. Final Space - Seizoen 1
8. Altered Carbon - Seizoen 1
9. A Series of unfortunate Events - Seizoen 2
10. Disenchantment - Seizoen 1
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Mijn top 10 met series die dit jaar liepen. Er is een hele duidelijke winnaar, zo zonde dat dit is gecanceld. Ash is echt de ultieme mix tussen horror en komedie. Superstore is weer een hele sympathieke sitcom over personeel van een grote superstore-winkel in Amerika. En daarna volgen toch alweer wat lagere cijfers, maar ik vind The X-Files nog steeds goed genoeg voor een derde plek. Hopelijk komt er nog nieuwe content uit in de toekomst. En met een tikkeltje aan schaamte staat De Luizenmoeder ook in deze lijst. Ik kan er niks aan doen. Ik verfoei Nederlandse series en films, maar dit was gewoon echt leuk gedaan. Scherp, pijnlijk, vermakelijk. En ook Fransje Bauer op vakantie was gewoon geestig. Ik heb helaas nog niet aan series als The Haunting of Hill House toegekomen, die zou denk ik hoog bij mij zijn geëindigd.
1. Ash vs Evil Dead - Seizoen 3 (2018) 4,5*
2. Superstore - Seizoen 3 (2017-2018) 4*
3. X-Files, The - Seizoen 11 (2018) 3,5*
4. South Park - Seizoen 22 (2018) 3,5*
5. Narcos: Mexico - Seizoen 1 (2018) 3,5*
6. Frans Bauer in Amerika - Seizoen 1 (2018) 3,5*
7. Luizenmoeder, De - Seizoen 1 (2018) 3,5*
8. Better Call Saul - Seizoen 4 (2018) 3*
9. Designated Survivor - Seizoen 2 (2017-2018) 3*
10. 13 Reasons Why - Seizoen 2 (2018) 3*
Animosh_mm
-
- 264 berichten
- 114 stemmen
Hier mijn top 10! In vergelijking met 2017 was dit mijns inziens een redelijk mager jaar, vooral wat betreft "normale" series. 2017 had Twin Peaks, Big Little Lies, The Handmaid's Tale, American Gods, Black Mirror en Game of Thrones. Dit jaar heb ik daarentegen geen enkele reguliere serie gezien! Vooruit, van het tweede seizoen van The Handmaid's Tale heb ik een paar afleveringen gezien, maar dat viel te veel in herhaling, dus die heb ik gedropt. En misschien heb ik nog een aantal series over het hoofd gezien. Maar veel was er niet.
Er waren gelukkig wel een aantal leuke animatieseries (vooral Hilda, maar ook de finale van Adventure Time, het nieuwe seizoen van Castlevania, en Disenchantment waren allemaal de moeite waard), en ik heb weer een hoop animeseries gezien. Ook bij anime miste ik echter echte uitblinkers. Goede series waren er genoeg, maar er waren dit keer geen series die er echt bovenuit schoten (zoals Made in Abyss en het eerste seizoen van 3-gatsu no Lion vorig jaar). Maar genoeg introductie! Hier is mijn top 10:
01. 3.75-4.00* 3-gatsu no Lion, seizoen 2: het tweede seizoen van de serie over een getroubleerde shogi-speler (Rei) die langzaam maar zeker uit zijn sociale isolement komt. Dit keer ligt de nadruk echter minder op zijn problemen en meer op de beslommeringen van andere personages, en sociaal commentaar op die problemen (vooral pesten krijgt veel aandacht). Dat doe de serie grotendeels prima, maar het boeit me iets minder dan de groei van Rei, het sociale commentaar is niet geheel vrij van tropes, en Rei gedraagt zich dit keer net iets te veel als een (goedbedoelende, maar toch) busybody met een superheldencomplex (en een neiging voor melodrama). Daarnaast is het gewoon iets minder fris. Maar over de gehele linie was het weer een erg sterk seizoen. De personages ontwikkelen zich uitstekend, en het blijft knap hoe de serie zo'n groot ensemble van personages met zoveel nuance en inzicht weet neer te zetten. Overigens had één van de andere series uit mijn top 3 net zo goed op #1 kunnen belanden, maar vooruit, vorig jaar was ik vergeten het (nog betere) eerste seizoen in mijn top 10 te zetten dus dit compenseert daar wellicht een beetje voor.
2. 3.75-4.00* Megalo Box: één van de verrassingen van dit jaar. Een serie over een sport (boksen) waar ik niets mee heb, als eerbetoon aan een serie (Ashita no Joe) die ik nooit heb gezien, van een studio (TMS) die niets groots heeft voortgebracht. Maar het bleek een kleine topper te zijn. Het gaat over een "megalobokser" (iemand die vecht met mechanische supplementen die zorgen voor meer power en extra verdediging), Junk Dog, en zijn reis van illegale vechter in gekochte wedstrijden naar de top. Erg standaard allemaal, en uiteindelijk voegen de mechanische supplementen weinig aan het verhaal toe. Wat maakt de serie dan toch zo sterk? Ten eerste zijn de vormgeving en (vooral) de soundtrack uitstekend. De serie heeft een old school stijl die er best leuk uitziet (en de nostalgie prikkelt van de oudere fans), en een swingende soundtrack die hip hop en elektronische muziek kunstig mengt (wat dat betreft doet het een beetje denken aan Samurai Champloo). En ten tweede ligt de focus net zoveel op de personages als op het boksen. De wedstrijden zelf zijn weinig memorabel, maar de verhalen die ze vertellen en karakterontwikkeling die ze tonen zijn dat wel. De serie slaagt er in slechts 13 afleveringen uitstekend in om je om de personages te doen geven, en vrijwel ieder belangrijk personage uit te diepen en te ontwikkelen, en dat is knap. Fijne verrassing.
03. 3.75-4.00* Legend of the Galactic Heroes: de reboot (van de befaamde serie over twee larger-than-life personages aan andere kanten van een conflict tussen een democratie en een dictatuur) biedt eigenlijk alles wat ik er van verlangde. Tuurlijk, de nieuwe character designs en de CGI-animatie zijn even wennen, en de serie offert soms world building en diepgang op voor meer focus en een hoger tempo. Maar alles bij elkaar is dit een zeer welkome update van de originele serie. De twee hoofdpersonages zijn nog net zo charismatisch en prikkelend als altijd, en de thema's van de serie (met name de risico's en morele rechtvaardiging van verschillende politieke systemen, en oorlog) komen nog steeds zeer goed naar voren. En de focus op de kern van de serie zorgt ervoor dat het makkelijker wegkijkt. Voeg daar zeer degelijke animatie en een prima soundtrack aan toe, en ik ben meer dan tevreden. Nu duimen dat we een volledige adaptatie krijgen.
04. 3.75* Hinamatsuri: in theorie gaat het over een meisje met psychokinetische krachten die bij een yakuza gaat wonen (en die samen in allerlei absurde situaties terecht komen), in de praktijk gaat er net zo veel aandacht uit naar een flink aantal andere personages (en hun net zo absurde perikelen) die vaak een stuk gedenkwaardiger zijn. De serie is primair een absurdistische komedie in de trant van Nichijou, waarbij bekende situaties al snel absurde vormen aannemen onder druk van de typische karaktertrekjes van de personages. Mijn favoriete personage is bijvoorbeeld een meisje (Hitomi) die nergens nee op kan zeggen maar tegelijkertijd ontzettend getalenteerd is, wat verder en verder escaleert totdat ze een cynische werkvrouw is met een breed netwerk. Maar Hinamatsuri onderscheidt zich door ook een flinke dosis drama toe te voegen (zo is één van de personages dakloos). En dat vreemde mengsel van maffe situaties en oprecht drama werkt verrassend goed. Mijn favoriete komedie van dit jaar.
05. 3.75* Bloom Into You: de beste serie van de herfst volgt een onconventioneel liefdesverhaal, over een meisje wie romantische liefde vreemd is (Yuu) en een schijnbaar perfect ouder meisje (Touko) die echter flink wat problemen blijkt te huisvesten. En de titel slaat op hoe de liefde voor Touko langzaam maar zeker in Yuu begint te bloeien. Wat de serie de moeite waard maakt zijn met name twee dingen. In de eerste plaats zijn de personages gewoon erg sterk geschreven - en niet alleen de hoofdpersonages, want ook de rest van de cast wordt prima uitgewerkt, en is erg gevarieerd wat betreft seksuele geaardheid. De problemen van de personages zijn realistisch, en hun ontwikkeling is stapsgewijs en daardoor geloofwaardig. Ten tweede is de serie erg sterk geregisseerd: soms is het wat aan de langzame kant, maar de kernmomenten worden allemaal uitstekend uitgebeeld, met passende animatie en vaak uitmuntend sound design. De serie piekt dus wanneer het moet, en is verder gewoon solide. Helaas eindigt de serie wel enigszins onbevredigend, en een tweede seizoen is nog onzeker, maar dit eerste seizoen is in ieder geval absoluut de moeite waard.
06. 3.75* Grandmaster of Demonic Cultivation: een Chinese animatieserie (dus strikt genomen geen anime, want niet Japans, maar vooruit) over twee jongens/mannen die verwikkeld raken in een oorlog tussen clans (denk Game of Thrones in China) en langzaam maar zeker een sterke band ontwikkelen. Ik geef toe: een belangrijke reden dat ik zoveel genoot van deze serie is dat ik een zwak heb voor series in dit genre. Een politiek epos met fantasie-elementen waarin clans strijden om macht en idealen? Sign me up. Dat verhaal wordt bovendien prima opgebouwd: de wereld en haar conflicten worden goed uitgewerkt voordat de ontwikkelingen tot een climax komen. Maar daarnaast zijn de personages ook gewoon sterk: vooral de hoofdpersonages hebben veel chemie, en hun motivaties zijn realistisch. En hoewel de serie in visueel opzicht niet foutloos is zien vooral de achtergronden er vaak prachtig uit. Als je een keer een Chinese animatieserie wil proberen en dit genre je ligt is deze serie dus zeker een aanrader.
07. 3.75* A Place Further than the Universe: een serie over vier meisjes die om uiteenlopende redenen besluiten om met een expeditie naar Antarctica te reizen. Ik verwachtte "cute girls doing cute things" gedoe, maar na de lovende recensies heb ik het toch maar geprobeerd, en het beviel zowaar uitstekend. De hoofd- personages hebben veel persoonlijkheid en hun beweegredenen worden sterk uitgewerkt. En de centrale thema's van de serie - het najagen van dromen en vriendschap - worden met veel liefde en overtuiging uitgewerkt. En ook audiovisueel is het prima. Vooral de soundtrack was erg effectief. Fijne verrassing.
08. 3.50-3.75* Devilman: Crybaby: kijk, dit is nou het soort serie waarmee Netflix een bijdrage kan leveren aan de animewereld. Stijlvol, compromisloos, en boordevol sex en geweld: dit zou de normale televisie in deze vorm nooit gehaald hebben. Maar in de handen van Netflix wordt het een harde trip met veel stijl en een unieke, donkere visie. Meer van dit en minder series opkopen en pas uitzenden als ze af zijn graag!
09. 3.50-3.75* After the Rain: een karakterdrama over een meisje dat verliefd wordt op een veel oudere man. Een mijnenveld van een onderwerp, waar de serie zich knap doorheen weet te manoeuvreren. In plaats van zich te richten op het najagen van haar crush – een kansloze exercitie – richt de serie zich op hoe de interactie tussen de twee hoofdpersonages hen positief beïnvloedt en verandert. Met andere woorden: in plaats van een romantisch drama krijgen we een karakterdrama waarin de drijfveren en ontwikkeling van de personages, niet hun liefdesleven, centraal staat. Zij biedt hem een jeugdig perspectief, hij haar een volwassen perspectief, en zo groeien ze allebei. Fijn drama. Zeer degelijke vormgeving en soundtrack ook.
10. 3.50* Bunny Girl Senpai: ik begon aan deze serie met lage verwachtingen - de poster heeft een meisje in een bunny girl kostuum en het zou over een jongen gaan die de problemen van meisjes oplost. Zulke harem-series zijn meestal mijn ding niet. Maar deze serie slaagt door met veel tropes van het genre te breken. Zo begint het hoofdpersonage al snel een relatie met één van de meisjes, en in tegenstelling tot de Monogatari-serie blijft zij voortdurend op de voorgrond, waardoor er meer lijn zit in het verhaal dan vaak het geval is. En daarnaast zijn de personages gewoon erg leuk. Vooral het hoofdkoppel heeft veel chemie, en hoewel alle tienerproblemen weinig nieuw zijn (pesten, zusterjaloezie, sociale uitsluiting, onzekerheid over je lichaam, etc.) worden ze prima verkend (met een aantal sterke climaxen) in weinig tijd. Leuk.
Eervolle vermeldingen: de nieuwe seizoenen van My Hero Academia, Attack on Titan en Gintama hadden ook een plaatsje in mijn top 10 verdiend (zie mijn berichtjes hier en hier: vooral het niveau van AOT is flink opgeschroefd), maar die series zijn al zo bekend dat de liefhebbers ze wel weten te vinden. Los van anime was ik vooral onder de indruk van Hilda (nog bedankt voor de tip Spacejet!), één van de meest charmante kinderseries van de laatste jaren, en een serie die erg dicht tegen mijn top 10 aan zat. Het doet een beetje denken aan series als Gravity Falls en Over the Garden Wall, maar mijns inziens overtreft het die series zelfs: de personages zijn minder ergerlijk, de tekenstijl mooier, de sfeer aangenamer en het niveau constanter. Een serie die je weer kind doet voelen, en zonder echt kinderachtig te worden. Aanrader.
Wat volgend jaar betreft: ik hoop uiteraard op meer goede reguliere series. En een bredere focus (dit jaar lag de nadruk iets té veel op anime, en daardoor loop ik nu wat achter met andere dingen, vooral films). Maar met nieuwe seizoenen van oa Game of Thrones en American Gods en een backlist die flink is ingekort (al kan hij natuurlijk altijd weer groeien) moet dat allebei goed gaan komen.