- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Apparatuur
- Filmcamera's
Filmcamera's
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8538 stemmen
Ik ben van plan om een filmcamera aan te schaffen, ik heb al vaker film(pjes) gedraaid met andere camera's, maar nu wil ik een voor mezelf gaan kopen. Dit vooral om meer te gaan maken en om later misschien een film(pje) te maken dat ik wil gebruiken voor de toelating tot de Filmacademie. Nu zit ik met een probleem, zou ik me een nieuwe digitalecamcorder met een hoge resolutie van rond de 800 euro kopen en misschien later een semi prof. DV of direct een semiprofessionle DV camera (2e hands) aanschaffen voor rond de 1500 euro?
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Ik zou zeggen, kijk eens in je portomonnee 
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8538 stemmen
Allebei is haalbaar, maar ik kan het ook erg goed voor andere dingen gebruiken 
Da Jando
-
- 1383 berichten
- 1060 stemmen
Lijkt me duidelijk, de semiprofessionele DV cam. Dat hij 2e hands is maakt waarschijnlijk weinig uit, als hij nog in goede staat is. Zou je voor de camcorder gaan loop je later misschien tegen de beperkingen op en betaal je uiteindelijk nog meer.
maxlau
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
In Overigen > Algemeen > advies gevraagd: digitale camera:
Hey, ik ben nieuw op dit forum en ik weet niet of dit de juiste plaats is om dit topic te posten maar ik heb een vraagje: ik heb een budget van €450 en wil een nieuwe camera kopen, kan iemand me advies geven? Ik zoek naar iets dat in die buurt ligt, kan er ook nog overheen...
alvast bedankt 
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Ook ik ben op zoek naar een degelijke camera om film(pjes) te maken. Kan iemand mij interessante websites linken waar ik info vind over hardware (wat basistermen of concrete cameratypes, ik ben een volledige leek). En welke programma's kan ik gebruiken om geluid syncroon te zetten of te monteren? Krijg je die software meestal bij aanschaf van een camera?
tukkerstein
-
- 2216 berichten
- 3467 stemmen
Ik heb zelf de Panasonic NV-GS280, heb mij lang georienteerd voor ik wist welke camera ik ging kopen. Deze camera werd het duidelijk. Helaas geen proffesionele, maar voor de prijs van 689 euro is het de beste camera voor die prijs. 3 CCD lenzen, ontzettend scherp beeld en mooie kleuren, microfoon heeft geen last van ruis of camerageluiden en is ook behoorlijk goed, en de camera kan flink uitgebreid worden, hoeklens, proffesionele microfoon (is een bevestigingsplaats voor gereserveeerd). De camera heeft ook een optische stabilisator, werkt best goed.
Ik kan deze camera iedereen aanraden (tenzij je meer dan 1000 euro hebt te besteden!)
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
... Panasonic NV-GS280 ...
Dank je, ik zie wat ik er mee doe...
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8538 stemmen
Panasonic is een prima merk, zou wel zowieso voor een 3 CCD camera gaan. Maak je uitstekende beelden mee.
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Panasonic is een prima merk, zou wel zowieso voor een 3 CCD camera gaan. Maak je uitstekende beelden mee.
Dank.
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Is het aan te raden om een camera te kopen met Dolby Digital (Stereo) of zou PCM (12 bits/16 bits) ook volstaan voor degelijk geluid?
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Dolby Digital behelst een vrij stevige compressie (AC-3). PCM is uncompressed. PCM-geluid (op 16bits) is dus technisch gezien beter.
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Dolby Digital behelst een vrij stevige compressie (AC-3). PCM is uncompressed. PCM-geluid (op 16bits) is dus technisch gezien beter.
Over het algemeen betaal je voor DD meer dan voor PCM, wat in de praktijk dus onverklaarbaar blijkt.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Waarom onverklaarbaar? DD betekent extra hardware en het gebruik van een codec, beide kosten geld. PCM kost niets extra, is enkel een AD-converter, zonder verdere toeters/bellen.
Maar zie je DD niet enkel op DVD-camcorders en HardDisk-camcorders? Volgens mij is het geen optie voor DV-camcorders.
*EDIT* Ah, ik zie nu dat er ook camcorders zijn die met meerdere microfoons een Dolby Digital 5.1 track op kunnen nemen. Dan is er, naast de compressie, natuurlijk een verschil in het soort signaal dat je opneemt (5/6-kanaals in plaats van stereo). Maar vooralsnog zag ik dat dus enkel op DVD- en Harddisk-camcorders
tukkerstein
-
- 2216 berichten
- 3467 stemmen
De panasonic die ik opnoemde, heeft 3ccd.
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
En levert een camera met 1CCD sowieso "slecht" beeld op (zoals je soms op YouTube ziet)?
tukkerstein
-
- 2216 berichten
- 3467 stemmen
1CCD is zeker niet slecht, maar vrijwel alle proffessionele camera's beschikken over 3CCD, omdat de drie hoofdkleuren verspreid worden over drie ccd chips. Een 3CCD camera heeft betere natuurgetrouwere kleuren. Ik zie duidelijk het verschil tussen mijn oude 1CCD camera en mijn nieuwe 3CCD. Bij mijn nieuwe camera zie ik onder optimale omstandigheden zelfs niet het verschil tussen het beeld van een televisieprogramma en mijn eigen camera.
Defilmpjes op YouTube zijn slecht dankzij het comprimeren door YouTube zelf. Als ik er filmpjes opzet, is het ook vaak niet mooi.
[veranderd na oplettende medeforummer]
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
omdat de drie hoofdkleuren verspreid worden over drie lenzen.
Nee, over drie CCD's.
tukkerstein
-
- 2216 berichten
- 3467 stemmen
Sorry, dom ik bedoel inderdaad 3 ccd chips.
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
En zijn er websites waarbij ik de verschillende kwaliteiten zou kunnen vergelijken? (Alvast bedankt voor je voorgaande info.)
tukkerstein
-
- 2216 berichten
- 3467 stemmen
hier vind je een website met allerlei specificaties van de meeste videocamera's en veel gebruikerservaringen.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
In topic hoort videocamera te staan. En waarom bij DVD en VHS?
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
hier vind je een website met allerlei specificaties van de meeste videocamera's en veel gebruikerservaringen.
Was ik al lang achter, maar toch bedankt.
Al zie ik daar geen concrete beeldresultaten...
Maikeru
-
- 1934 berichten
- 2388 stemmen
Ik zal spoedig ook een camera kopen - onder andere voor een toelating tot de filmacademie, en ik vroeg mij af wat de belangrijkste aspecten zijn die je moet hebben bij een camera, en welke minder belangrijk zijn. Verder ook welke merken beter zijn, en welke minder etc. (gezien ik denk ik zo'n 1000 euro kan besteden) En wat advies bij het kopen van een camera zal ik zeker nodig hebben...
tukkerstein
-
- 2216 berichten
- 3467 stemmen
In iedergeval onbelangrijk zijn:
*digitale zoom
*fotofunctie (voor mij dan)
belangrijk
*dvbandjes blijven het best, ten opzichte van harde schijven en dvd camera's
*microfoon ingang en houder voor professionele opnamen
*firewire, IEE1394 of I-link uitgang (andere namen, allemaal hetzelfde)
*3CCD (zorgt voor duidelijk beter beeld)
Wanneer het opnemen in breedbeeld belangrijk is, let er dan op dat het om hardwarematige breedbeeld gaat. Bij softwarematige breedbeeld worden er gewoon stroken afgeknipt van het normale formaat.
Maikeru
-
- 1934 berichten
- 2388 stemmen
In iedergeval onbelangrijk zijn:
*digitale zoom
*fotofunctie (voor mij dan)
belangrijk
*dvbandjes blijven het best, ten opzichte van harde schijven en dvd camera's
*microfoon ingang en houder voor professionele opnamen
*firewire, IEE1394 of I-link uitgang (andere namen, allemaal hetzelfde)
*3CCD (zorgt voor duidelijk beter beeld)
Wanneer het opnemen in breedbeeld belangrijk is, let er dan op dat het om hardwarematige breedbeeld gaat. Bij softwarematige breedbeeld worden er gewoon stroken afgeknipt van het normale formaat.
Heel erg bedankt 
Ik heb zelf even onderzoek gedaan naar videocameras met deze kennis, en ben tot de conclusie gekomen om in elk geval een Panasonic te kopen. Veel keuze tussen verschillende 3CCD cameras, die dvbandjes gebruiken, firewire of iets dergelijks hebben en een externe microfoon ingang wat me wel handig leek. En ik heb nu eigenlijk 2 mogelijke cameras uitgekozen die mij het beste leken. De ene is 600 euro, de ander 680 euro. Het verschil van prijs tussen de twee zie ik niet echt duidelijk, misschien kan iemand me hier mee helpen?
Panasonic NV-GS280:
http://www.kieskeurig.nl/product/5D77C53104B1F13FC12570F80046D871.htm
Panasonic NV-GS300:
http://www.kieskeurig.nl/product/4A6E804906D81A50C12570FB004AF922.htm#
Ik heb ook nog een vergelijking met elkaar gedaan op de panasonic website:
http://www.panasonic.nl/Products_Compare_Results.asp?M=657|656|653|652|4|1
maar daar kan ik slechts 1 verschil ontdekken:
DV aansluiting (i-Link) ja/in en uit ja/uit
Maar is dit alles, en zo ja, is het die 80 euro waard? 
(verder waren er nog twee andere keuzes, maar die waren afgevallen doordat ze toch wel erg veel in prijs verschilden, en ik denk dat deze niet veel voor die andere zouden onderdoen.)
tukkerstein
-
- 2216 berichten
- 3467 stemmen
Ik heb de NV GS280 genomen. De GS300 heeft DV in en een Leica Dicomar lens, ipv van Leica opjectief, maar wat precies het verschil is zou ik niet weten. Voor mij niet de moeite waard om 80 euro meer uit te geven.
Maikeru
-
- 1934 berichten
- 2388 stemmen
Het is de NV GS280 geworden. Het verschil was te groot, en die DV IN was eigenlijk niet echt nodig. In elk geval bedankt voor de hulp
Ik ben tot nu toe erg tevreden.
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2595 stemmen
Nog even reagerend op JJ_D zijn vraag over een programma voor het monteren e.d. Ik denk dat je hier gewoon Moviemaker voor kan gebruiken. Een erg handig programma dat volgens mij vast bij XP Home zit. Correct me if I'm wrong, ik ben ook een enorme leek.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Moviemaker? Nooit geleerd dat je niet mag vloeken in de kerk?