menu

Filmdragers en apparatuur / Apparatuur / Defecte speler of defecte blu-rays?

zoeken in:
Ik heb mijn Oppo Blu-rayspeler één jaar. Tot nog toe nooit problemen gehad. En vorige week bleef hij hangen bij een Blu-Ray disc, die ik niet meer verder kon spelen. Ik heb de disc eens gereinigd met wat water en dan afgedroogd. Gewreven van het middelpunt naar de rand. Het hielp niet. De disc was defect en ik heb hem teruggestuurd naar de verkoper.
Maar nu beginnen sporadisch nieuwe blu-rays die ik speel ook te haperen. Gisteren één, vandaag weer één. Deze namiddag speelde ik echter nog een DVD probleemloos af.
Is dit een toeval dat ik juist enkele slechte blu-rays heb of ligt het aan mijn Oppo-speler?

Ik ben eens benieuwd wie hier regelmatig hangende bu-ray discs heeft? Ligt het misschien aan de firmware? De speler is verbonden met het internet.
BDP-93EU | OPPO BD UK - oppo-bluray.co.uk

Ook gehad, zowel met mijn bluray speler als mijn PS3, beide keren een defecte bluray lens ,DVD is inderdaad geen probleem. Die BD lenzen schijnen verdomd fragiel te zijn.

De apestreken van de Oppo (?) gaan vrolijk verder. Nu steek ik een pas gekochte Blu-ray disc in en de schijf wordt niet herkend als BR, maar als dataschijf. Ik kan er uiteraard niets mee aanvangen.
Als ik er een andere schijf instop wordt die nog wel herkend.
Het spelen gaat echter in horten en stoten, soms eens een uur zonder problemen, en dan begint het weer.
Na wat rondneuzen op het internet zie ik misschien nog een kleine kans in het reinigen van de lens.
Hoewel: mijn schijfjes waren altijd net, neem ik alleen vast bij midden en rand en hebben geen krassen of vlekken.
Maar hoe doe je dat reinigen van de lens het best? Ik heb nog nooit zo'n speler opengemaakt (en het ook nog nooit moeten doen in 10 jaar tijd met mijn DVD spelers)

Ik kreeg vanavond laat nog al een antwoord van Oppo Service waarin stond dat die BR die als dataschijf werd herkend zeker defect is en moet vervangen worden door de verkoper.
(ja, wij vieren nieuwjaar met de familie nu eenmaal morgen )

Reinbo
Lijkt me dat de laser 'versleten' is en die vervangen moet worden. Ik heb dezelfde perikelen ooit gehad met een dvd speler. Maar dat was wel pas na 5 jaar.

Vandaag de Blu-ray disc die de Oppo als dataschijf herkent in de Philips-speler van mijn broer gestopt en de Blu-Ray wordt probleemloos afgespeeld.
Dus het antwoord van de service van Oppo was verkeerd.
Het is niet de schijf die defect is, maar de Oppo.
Dat dit voor zo'n duur toestel zo vlug gebeurt is wel een ontgoocheling.

Vandaag nieuw antwoord gekregen van Oppo Service:
"Perform a Reset Factory Defaults (Device Setup), Erase BD-Video Data (Device Setup->Persistent Storage) and disable BD-Live (Network Setup).
Use a lens cleaning kit to ensure that there are no obstructions on the lens which will cause laser pickup error. Please try running the lens cleaning solution several times, as one or two attempts may not be enough to remove some obstructions."
Ik ben begonnen met Erase BD-Video Data en dat bleek al voldoende om die Arrow Blu-ray toch aan de praat te krijgen. Ik heb dus de film "A Bay of Blood" kunnen bekijken.
Daarmee is één probleem voorlopig opgelost. Maar aan dat haperen van Blu-rays moet nog wat gedokterd worden. Vandaag deed zich dat opnieuw voor bij een nog niet afgespeelde Blu-Ray.
Een lens cleaning kit... Ik lees daar ook uiteenlopende reacties van op het net.
Ik zou liever mijn Oppo niet openmaken. Maar het schijnt dat sommige cleaning disks meer kwaad doen dan goed. Kan iemand een suggestie geven uit ervaring?

Vandaag opnieuw problemen met de Arrow Blu-ray gehad, ook met een andere (ook van Arrow) en ik heb toen de machine tien minuten van de electriciteit verwijderd en weer de BD- Video data gewist. Ik kon toen weer kijken. Een derde blu-ray, die ik gisterenavond niet kon afspelen, speelde nu wel, maar haperde één keer.
Tja, de Oppo is hier met mijn voeten aan het spelen.
Zal nog eens een factory reset proberen.
Nog geen lens cleaning kit gebruikt. Weet niet goed welke er betrouwbaar zijn. Iemand?

Factory reset gedaan. Firmware lijkt de laatste versie te zijn. En wat gebeurt er?
Eerst hapert een blu-ray, dan kan ik hem spelen.
Nieuwe Blu-Ray ingestopt en een uur zonder probleem gekeken. Moest weg voor boodschap en als ik terugkeer wil ik verder kijken.
Kan de blu-ray niet meer spelen.
Op het scherm verschijnt:
"Warning. This player is not equipped with the latest firmware to give optimal video and audio presentation."
Een uur later speelt die blu-ray dan toch weer. Ongelooflijk.
Daarmee rijst bij mij de twijfel: zou de firmware het probleem kunnen zijn in plaats van de lens?

Ik vermoed dat probleem in de firmware updates zit.
Heb je de US of EU firmware update gedaan? Daar zit verschil in.

Ik heb een EU firmware update gedaan. Het is een regiovrije speler. (US firmware werkt niet)
Ik heb alles gedaan wat Oppo Service mij tot nog toe heeft aangeraden.
(Stekker uit stopcontact voor 60 minuten en dan 5 seconden op de aan-toets gedrukt, BD-Video data gewist, firmware reset)
Vanmorgen 4 schijven ingestopt.
Drie kon ik niet lezen. Foutmelding (This is a datadisk of ""Warning. This player is not equipped with the latest firmware to give optimal video and audio presentation."")
Ik heb de laatste firmware.
Vierde schijf, een Universal, las hij wel. Daarop één van de 3 vorige ineens ook.
Ik heb de firmware upgrade opnieuw gedaan via usb stick en gedownloade bestanden.
Het hielp niet.
Het is een welles-nietes-spelletje, dat begonnen is met lockups van blu-rays en nu is verergert.

Het probleem ligt zeker bij de Oppo, want ik heb de schijven getest op een andere blu-ray speler die alles probleemloos afspeelde. Ik denk dat het Oppo-probleem softwarematig is: eerder de firmware dan de lens. Het zou mij verwonderen dat die lens vuil is, want mijn schijven zijn steeds opgeborgen, bevatten geen krassen of vlekken en neem ik altijd in het midden en aan de rand vast.

De OPPO als zodanig lijkt mij OK, maar er is iets fout gegaan met een firmware update vermoed ik. Ik weet niet of de eerde firmwares teruggedraaid kunnen worden. Dan zou ik ze er stuk voor stuk opnieuw opzetten, maar dan vanaf CD-rom, daar heb ik meer vertrouwen in dan vanaf USB stick.

Heb ik gedaan, Dogie_Hogan. Machine eerst een uur uit de stekker. Dan 5 sec de aantoets ingedrukt houden. Dan firmware van CD ipv net upgedated. Dan firmware reset en natuurlijk erase BD-video-data.
Het is iets verbeterd. Ik kon een film spelen, maar een andere haperde weer. (schijf is schoon). Een dag later speelt die schijf dan toch.
Helaas blijven er problemen.
Het zal moeilijk worden voor de verkoper om het probleem op te lossen, omdat het verschijnsel zich onregelmatig voordoet en wat eerst een probleemschijf lijkt voor hetzelfde geld dan bij hem juist wel speelt. Ik wacht nog van mijn apparaat op te sturen tot ik iets met zekerheid kan reproduceren.
Oppo Service UK is al categoriek: van zodra ik zei dat mijn speler regiovrij was wilden ze mij niet helpen. Ik moet mij tot de verkoper wenden.
Deze verkoper heeft mij afgeraden van een lens cleaning kit te gebruiken.

Update: DVDs haperen niet, Blu-rays echter soms wel.
Kan geen firmware update meer doen via CD (hij blijft zoeken naar de update), enkel via USB.
Verkoper beweerde dat het probleem misschien lag aan het feit dat er teveel stekkers aan hetzelfde stopcontact geschakeld waren, maar daar heb ik mijn twijfels over.

@MHF. Bewering verkoper is onzin. Audio/video op eigen groep in meterkast zetten heeft wel zin, vanwege vermijden/onderdrukken schakelklikken koelkasten, wasmachines, TL-verlichting, etc
Dan is met ook meteen handig om stekkerblok in ster-voeding te zetten, om aardlussen tussen apparatuur te voorkomen.
Voorbeeld: stervoeding bij stekkerblok van 5: voedingssnoer intern aansluiten op stekkeringang 3. De interneserie verbinding naar stekkeringang 2 en 4 laten zitten. De verbindingen naar stekkeringang 1 en 5 doorknippen. Stekkeringangen 1 en 5 intern voeden vanuit stekkeringang 3 (centrum). Dan hen je steraansluiting zoals ook lichtnet en telefoonnet is opgebouwd.
Eindtesultaat is ook nog audiowinst en iets better TV-beeld (mocht die deel uitmaken van de audio/video installatie).

To the point
Ook al staat de OPPO tussen stroomverbruikende eindversterkers, dan zakt voedingsspanning der OPPO nog niet in elkaar.
Maar dit probleem KAN wel intern zijn, aannemelijk is dat bij Blu-ray meer circuits in actie zijn dan bij DVD.
Omdat je problemen hebt met updates via DVD, heb ik toch indruk dat OPPO als zodanig OK is en er met de updates iets fout is gegaan. Die updates hebben bijna altijd betrekking op Blu-ray.
Heb je ook al eens andere HDMI kabel geprobeerd (1.4) en connectorsdaarvan gereinigd en netsteker omgedraaid (auto-detect voeding)?

PS
Heb je jou probleem ook al voorgelegd in het inmiddels 129 pagina's tellende NL OPPO BD-83 forum?

Bedankt Dogie_Hogan voor je antwoord. Ik vermoed echter dat een andere HDMI kabel geen soelaas zal brengen. Het probleem zit hem bij de speler die bij blu-rays vaak op 00000000 blijft haperen bij het instoppen van een schijf. Als ik de speler een uur uit de netspanning hou en de on-toets 10 seconden ingedrukt hou lijkt het een beetje te helpen, maar een uur later zijn de problemen al weer terug.
Als ik de speler aansteek en er zit een blu-ray in, dan doet hij eerst alsof er niets inzit "geen disk".
Vervolgens open en sluit ik de lade, en dan wordt een blu-ray meestal herkend. Soms begint hij te spelen, soms hapert hij bij 00000000 en soms hapert hij na een uur. Maar "A Bay of Blood" wordt meestal als dataschijf herkend en kan ik dan niet afspelen. "Die Hard 2" zegt dat ik de laatste firmware niet heb. Soms, na een tijd uit en resetten firmware, erase persistent data en opnieuw upgraden via usb lukt het weer, en dan een tijd later is het weer om zeep. DVDs speelt hij wel probleemloos af, altijd.
Heb nu ook de stekker aan het stopcontact gehangen in plaats van aan een verdeelstekkerdoos zoals de verkoper zei, maar uiteraard hielp dit niet.

Toestel is verleden week naar Nederland verstuurd. De verkoper Stegen was zo vriendelijk de UPS verzendingskosten te betalen. Daar werd een defecte laserunit vastgesteld en de BR-speler moet naar Engeland voor reparatie. Het ziet er dus naar uit dat ik mijn Oppo nog een tijdje zal moeten missen.

Gisteren de Oppo teruggekregen. Toestel moest eerst naar de fabriek in Engeland omdat er iets aan de mainboard defect was. Dus heb ik even moeten wachten. Maar ik geef wel een pluim voor Stegen Electronics. Omdat het toestel in garantie was heb ik niets moeten betalen, ook geen verzendkosten naar Nederland of Engeland. Nu kan ik terug volop genieten van topkwaliteit met mijn Blu-rays.

Goed nieuws!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:51 uur

geplaatst: vandaag om 19:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.