menu

Filmdragers en apparatuur / Apparatuur / Wat moet ik kiezen 5.1 of 2.1

zoeken in:
606
Hallo allemaal.

Ik wil een nieuwe home cinema system kopen met blu-ray functie.
Maar wat is qua beeld en geluid het beste de 5.1 of de 2.1.
Aangezien ik allemaal gewone dvds heb dus geen blu-ray is dat met blu-ray functie wel het beste denk ik ?

iemand die mij advies kan geven ?
Bedankt.

5.1 is wel aan te raden, al zijn er genoeg die met 2.1 ook genoegen nemen. Puur afhankelijk van je wensen + budget. Ik weet ook niet hoeveel je uit wil geven?

5.1 is (uiteraard) beter. Ik zou alleen 2.1 nemen als je echt moeite hebt om de kabels naar je achterspeakers weg te werken. Eventueel zou je nog voor draadloze achterspeakers kunnen kiezen.

Het beeld wordt niet beter van het type speakersysteem

606
Mijn max is tot 500 euro.
Wat is het verschil precies met de 5.1 en de 2.1.

Het aantal boxen. Bij 5.1 zes (met achterspeakers) en 2.1 (zonder) 3 dus. Tijdje terug een 5.1 cinemaset van 500 euro gekocht van Harman Kardon. Ik zou niet anders meer willen. Niet met een BD speler erbij, dat weer niet.

500 euro is dus voor versterker + Blu Ray speler + speakers?

Ik heb zelf al een jaar of 5 een Harman Kardon versterker + HK DVD en HK 5.1 speakerset.
Bevalt uitstekend!

Totale set kostte me toen 1000 euro (nu zijn die wel een stuk goedkoper)

606
Dus Harmon Kardon is aan te raden.

Ja die 500 moet voor alles samen zijn.

djelle
Het leukste aan 5.1. is natuurlijk dat je meer hebt aan het surround effect (de geluiden die je ook achteraan voorbijvliegen kunnen een zeer realistische indruk geven).

Wat ook belangrijk kan zijn om op te letten is je subwoofer. Veel partuculieren weten dat niet, maar er is een noemenswaardig verschil tussen een actieve en passieve subwoofer. Actief geeft het beste resultaat ondermeer omdat die met nog nog een ingebouwde versterker zit.

Beste kwaliteitsnamen voor dat soort dingen zijn overigens Pioneer, Harman Kardon en JBL. Sowieso best informeren alvorens iets te kopen, en bij voorkeur in een kleinere speciaalzaak en geen mediamarkt (meer productkennis).

Reinbo
Ik zou altijd voor 5.1 gaan, moet voor 500 euro best een leuk setje voor te krijgen zijn.

Harman Kardon AVR 155 € 286,-
Harman Kardon HKTS 7 BQ 5.1 € 349,- of Harman Kardon HKTS 2 (2.1) € 305,-

Dan heb je al een mooie set.
Weet je zeker dat je voor een blu ray speler wilt gaan? Persoonlijk vindt ik de meerwaarde t.o.v. een DVD-speler niet zo groot.
Persoonlijk zou ik dan voor een goede mediaspeler gaan die ook HD content afspeelt.

djelle schreef:
Beste kwaliteitsnamen voor dat soort dingen zijn overigens Pioneer, Harman Kardon en JBL.
Onkyo.

Ook niet te vergeten inderdaad.

Ik denk dat je budget echter niet voldoende is als je voor een van deze merken gaat.

@ Djelle en HJS: Vergeet ook Yamaha, Marantz, Denon en NAD niet.

2.1 en geen BD. Ik denk dat jarno bedoelt dat het moeilijk wordt voor 500 een goede 5.1 set te krijgen van één van die merken en dan nog met een BD speler erbij.

djelle
Misschien ook niet onbelangrijk is om te letten op de (aantal) aansluitingen. Voor digitaal surround en dts heb je ook het gepaste kabeltje nodig natuurlijk en zorgen dat je alles juist aansluit. En hou er rekening mee hoeveel toestellen je erop wilt aansluiten (digibox, ps3, pc...?).

Verder heb ik me laten wijsmaken dat een gekoppeld systeem nog steeds iets beter is dan draadloos, en als je echt het allerbeste wilt de bedradingen te vervangen door echte digitale kabels (wat bij de meeste sets niet is). Uitzicht/praktische valt meestal prima op te lossen, bij mij persoonlijk is dat met wat extra kabels die ik heb aangekocht en een doosje van die muurnageltjes om het allemaal via hoeken en plafond netjes te begeleiden.

Past het in je budget kan je eventueel ook kijken voor een systeem met (7.1) HDMI aansluitingen (naar het schijnt de top qua zuiver geluid).

@Reinbo: Maar dan kom je op een home cinema set uit wat toch wel iets anders is.
Tevens zit daar ook geen blu ray bij.

Vergeet inderdaad ook de bekabeling niet. 100 euro is niets voor een paar goede kabels.

Reinbo
Naomi Watts schreef:
2.1 en geen BD. Ik denk dat jarno bedoelt dat het moeilijk wordt voor 500 een goede 5.1 set te krijgen van één van die merken en dan nog met een BD speler erbij.

Heb blijkbaar niet goed gekeken. Had op Onkyo 5.1 set gegoogled.

http://www.wehkamp.nl/elektronica/geluid/home-cinema-set/onkyo-tx-sr308-+-sksht528-5-1-home-cinema-set/C26_6F2_F1A_716163/?cm_mmc_o=2bzBCjCRMwybTCjC7wEwybwLCjC7wEwybwL

Hier dan, nog voor 100 euro een br speler en een beetje afdingen en je bent er.

djelle
Naomi Watts schreef:

Sowieso zijn die sets waar blu ray/dvd player meteen inzit meestal niet van de beste kwaliteit. Ik zou voor een aparte blu ray speler gaan (ps3 erg aan te raden en meteen spelconsole erbij) en geluidsset. Qua budget word dat wel weer wat moeilijker dan... Maar ik vind voor dat soort dingen dat je als filmliefhebber moet durven investeren. Al moet je daarvoor een half jaar langer wachten om te sparen ofzo.

djelle schreef:

Sowieso zijn die sets waar blu ray/dvd player meteen inzit meestal niet van de beste kwaliteit.

Vind ik niet, wat die sets zijn ook gewoon exclusief te koop. De consument is gewoon erg gevoelig voor het feit dat je in één klap compleet kan zijn.
Ik zou voor een aparte blu ray speler gaan (ps3 erg aan te raden en meteen spelconsole erbij) en geluidsset.

Maar niet regiovrij te krijgen. En als je geen gamer bent zou ik het niet eens overwegen.
Qua budget word dat wel weer wat moeilijker dan... Maar ik vind voor dat soort dingen dat je als filmliefhebber moet durven investeren. Al moet je daarvoor een half jaar langer wachten om te sparen ofzo.

Je moet niet te veel kijken op prijs aangezien het een investering is die als filmliefhebber een must is en aardig lang mee gaat. Al kan je voor 500 euro (wel zonder BD speler) een aardig goede set kopen.

djelle
Naomi Watts schreef:
Vind ik niet, wat die sets zijn ook gewoon exclusief te koop. De consument is gewoon erg gevoelig voor het feit dat je in één klap compleet kan zijn.

Mja, uit eigen ervaringen is er altijd wel iets met die 'alles in één' pakketjes, en zeker als je onder de 500 gaat. Zeker die spelers zijn dan vaak minderwaardige rommel enzo.

Maar niet regiovrij te krijgen.

Kan opgelost worden. Maar als je geen gamer bent zijn er inderdaad wellicht een hoop goedkopere blu ray spelers van dezelfde kwaliteit waar je beter mee af bent dan.

Al kan je voor 500 euro (wel zonder BD speler) een aardig goede set kopen.

Ja voor 500 euro kan je al een redelijke kwaliteit bekomen. Maar zoals je aangeeft, dan is dat los van een deftige blu ray speler die hij ook wilt kopen.

djelle
djelle schreef:
Wat ook belangrijk kan zijn om op te letten is je subwoofer. Veel partuculieren weten dat niet, maar er is een noemenswaardig verschil tussen een actieve en passieve subwoofer. Actief geeft het beste resultaat ondermeer omdat die met nog nog een ingebouwde versterker zit.

Nog vergeten zeggen dat je hierbij ook kan letten of de subwoofer al dan niet voorzien is van pootjes onderaan. Zoals je hier ziet:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRjpQNcxIRcDVmQKl-BRbnNnWCiIb3h7K5Y1i2ZlB7WCi_VrUt1

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Het lijkt een detail, echter die dingen hangen er niet zomaar aan voor het design, maar zijn speciaal zo ontworpen om de trillingen beter op te vangen en begeleiden. Er is minder verlies en het effect is voller dan subs die dat niet hebben. Als je dit ziet staan weet je veelal ook dat je wel degelijk met een merk te maken hebt die er heel intensief mee bezig is en de beste kwaliteit wil bieden aan de klant.

606
Wow wat een hoop info, ik zal dat eens in tekst verwerken voor mezelf.
Bedankt allemaal.

Madecineman (moderator)
Subwoofer heb je trouwens niet perse nodig. Investeer liever in 5 goede boxen dan in een matige subwoofer (die zijn bijna allemaal te duur voor wat ze leveren).

Reinbo
Subwoofer is juist geweldig, zorgt ervoor dat je films voelt in je onderbuik. Maar ik vraag me inderdaad af of ze in die prijsklasse erg goed zijn, maar dat geldt net zo goed voor de boxen lijkt mij, dus ik zou er wel een nemen. Geeft 'body' aan de soundtrack, erg belangrijk.

Madecineman (moderator)
Mwa, ik mis hem niet. Koop liever echt goede boxen die een groot bereik hebben zowel in de lage als hoge tonen en nee die heb je niet voor E100,- per stuk maar daarom zeg ik ook investeer in goede boxen want daar kan je jaren en jaren plezier van hebben.
Een vriend van mij had een geweldige zelfgebouwde subwoofer maar zelfs die heeft hem weggedaan omdat dat ding 100 kilo weegt en de halve huiskamer in beslag nam

Reinbo schreef:
Subwoofer is juist geweldig, zorgt ervoor dat je films voelt in je onderbuik. Maar ik vraag me inderdaad af of ze in die prijsklasse erg goed zijn, maar dat geldt net zo goed voor de boxen lijkt mij, dus ik zou er wel een nemen. Geeft 'body' aan de soundtrack, erg belangrijk.

Ik zat ook rond die prijsklasse en heb toch wel een erg magistrale woofer. Was wel een bijzonderheid zeiden ze in de winkel, dat er zo'n goede Woofer zit in een pakket van rond de 500.

Madecineman (moderator)
Klopt dat ik het wel over en andere prijsklasse heb, zeg maar voor E500,- heb je dan een box
Maar toch... Ik heb zelf alleen mijn frontspeakers nieuw gekocht en de rest tweedehands. Wat in die prijsklasse heel goed mogelijk is. Je moet eens weten hoeveel audiofielen er zijn die iedere 2-3 jaar hun systeem compleet vervangen door iets nieuws en de meest geweldige spullen voor een prikkie de deur uit doen.
Als het budget nu de beperkende factor is zou ik je aankopen wat meer verspreiden en beginnen met een goede verstrekker en 2 goede frontspeakers. Je hebt toch nog geen Blu-Rays dus met je DVD speler kan je voorlopig nog vooruit.

Als je geen subwoofer neemt kies dan wel voor een paar goede zuilspeakers voor links en rechts voor. Dan is een sub niet noodzakelijk.
Wat betreft die pootjes, het beste is om het contactoppervlak zo klein mogelijk te maken, dus de dikke poten op die foto zijn ook niet al te best.
Beter is dan om de sub op spikes te zetten. Hierbij is het contactoppervlak zo klein mogelijk.

Zoiets dus:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.nilz-online.de/casemoddingpalace/Testberichte/conceptf/DSCF1171.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Maar ik denk dat de discussie inmiddels het budget van 500 euro al ruim overschreden is.

Mijn advies is om nog even door te sparen tot ca. 1000 euro. Dan kun je echt een kwalitatief goede set kopen waar je achteraf geen spijt van zal krijgen.

Woofer is wel aan te raden, zoals Reinbo ook aangeeft, zorgt dat voor een lekker in your face effect. Vind de Woofer erg essentieel. Voor 500 euro heb je een meer dan prima set. Of je moet echt erg kieskeurig zijn als het op geluid aan komt, ik zou niet meer nodig hebbe ndan nu. Beetje zonde om dan het dubbele er voor uit te geven.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:41 uur

geplaatst: vandaag om 07:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.