• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.917 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.970 gebruikers
  • 9.370.279 stemmen

Films die je niet begrijpt, maar wel goed vindt

zoeken in:

lesamurai

• 441 berichten
  • 152 stemmen

Heb je ooit wel eens een film gezien waar je totaal maar dan ook totaal niets van begreep maar toch bewonderde vanwege de charmes en de bijzondere stijl, de films die je keek omdat het een ander soort film was die je moeilijk in een hokje kon plaatsen; plaats dan snel een bericht wat jij bijzonder vondt omdat het gewoon niet alledaags was.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Volgens mij zit je in het verkeerde subforum. Enne... vondt?

On-topic: dat zal Stalker geweest zijn, van Tarkovsky.

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Topic verplaatst en de titel aangepast. Iets duidelijker nu waar het topic over gaat (en het is leuk om eens een tip op te doen, dus ik heb Tarkovsky, Lynch en Bunuel uit de topictitel gehaald).

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

Enne... vondt?

Typisch, een ander wijzen op een taalfout terwijl je er zelf om de haverklap maakt...

Maar goed, klassieke voorbeelden voor mij zijn Lynch-films en ik denk dat dat bij velen wel zo zal zijn.

W.M.J.M

• 4041 berichten
  • 2902 stemmen

Donnie Darko

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

- Tenshi no Tamago

- Rabbits

- Gerry

- Umfeld

BASWAS

• 985 berichten
  • 1145 stemmen

Bij sommige films van David Lynch, zoals Lost Highway en Mulholland Drive bijvoorbeeld, heb ik dat ze te veel in raadselen gehuld blijven en dat ze om die reden gaan tegenstaan. Het cryptisch doen in deze films blijft voor mij in een irritant trucje steken. De irritatie tijdens het kijken naar de twee genoemde films verandert nooit in de ervaring van een aantrekkelijke mystiek. Die verandering ervaar ik wel tijdens het kijken naar de serie Twin Peaks van Lynch.

De film waarbij ik het sterkst het gevoel heb dat ik hem niet begrijp, en dat ook niet wil, en het toch een topfilm vind, is: L’ Année dernière à Marienbad van Alain Resnais. In deze film is gekozen voor een thema dat handelt over de raadselachtige of mysterieuze kanten van de menselijke herinnering. De audiovisuele sfeer in deze film is zo ijzersterk dat je meegezogen wordt in een heerlijk mysterieus spel zonder afgeleid te worden door een behoefte naar het willen weten hoe het in werkelijkheid allemaal precies in elkaar steekt of heeft gestoken.

Goto

• 1736 berichten
  • 0 stemmen

Er zijn best wat films die ik niet snap. Maar ik hoef iets dan ook niet te begrijpen om het mooi te vinden. Heb het al eens eerder gezegd maar kunst en schoonheid moet je voelen, niet beredeneren.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Volkomen mee eens Goto, maar soms kunnen kunst en schoonheid ook in een goed scenario schuilen.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Inland Empire

Twin Peaks

200 Motels

Eraserhead

Alhoewel niet begrijpen een groot woord is. De films zijn vaak bewust mysterieus of vaag. Zoveel begrijp ik dan weer wel.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Halcyon schreef:

(quote)

Typisch, een ander wijzen op een taalfout terwijl je er zelf om de haverklap maakt...

Maar goed, klassieke voorbeelden voor mij zijn Lynch-films en ik denk dat dat bij velen wel zo zal zijn.

Noem eens een voorbeelt?

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

(quote)

Noem eens een voorbeelt?

Ik ga niet grasduinen in het MM-archief, maar als ik volgende keer een taalfout van je zie, zal ik ze onder je neus wrijven .

TonyMontana

• 394 berichten
  • 4803 stemmen

(quote)

Noem eens een voorbeelt?

voorbeelt???

on-topic:

Reinbo schreef:

Alhoewel niet begrijpen een groot woord is. De films zijn vaak bewust mysterieus of vaag. Zoveel begrijp ik dan weer wel.

I second that.

- de meeste Lynch-films

- 2001 - A Space Odyssey

- The Fountain

Knisper

• 13038 berichten
  • 1278 stemmen

Ja, wat is een film begrijpen? Niet alles hoeft teruggebracht te worden door woorden.

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

De films van Lynch inderdaad.. prachtige sfeer en beelden, maar vaak geen touw aan vast te knopen

Donnie Darko begrijp ik inmiddels, maar daar was ik uit eigen kracht nooit opgekomen. Ook prachtige sfeer hier.

*Nientjah*

• 1441 berichten
  • 369 stemmen

Zoals de meesten al zeggen de meeste films van David Lynch. Mulholland Drive begrijp ik inmiddels redelijk, maar aan Inland Empire, Lost Highway en Rabbits is wat mij betreft nog steeds geen touw aan vast te knopen.

Ik vond Tenshi no Tamago zoals Onderhond al zei ook een groot mysterie, maar die film is dan ook een en al symboliek.

Van Akira snapte ik het eerste deel nog wel, maar het laatste stuk werd een beetje te veel voor mij.

PascalvE

• 308 berichten
  • 22 stemmen

Mulholland Drive

The Fountain

Het verschilt ook wel wat je onder begrijpen verstaat want bij een film als Donnie Darko zijn er veel interpretaties en is er eigenlijk niet 1 waarheid. Voor mijn gevoel begreep ik hem maar anderen kunnen het daar mee oneens zijn. Bij de 1e 2 geldt dat natuurlijk ook maar ik heb daar nog geen flauw idee wat ik er achter moet/wil zoeken.

HenkMul

• 30 berichten
  • 554 stemmen

Tarkovksy's Zerkalo.

Mescaline

• 7089 berichten
  • 3220 stemmen

Naked Lunch

Over een tijdje maar weereens opnieuw bekijken

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 berichten
  • 5305 stemmen

De enige films waarbij ik het kon uitstaan dat ik er niets van begreep (Lynch moet je mij absoluut niet voorschotelen!), waren:

Gerry

A Hole in my Heart

Niet te begrjipen, maar echt schitterend.

Remi

• 6720 berichten
  • 0 stemmen

Stalker

Mulholland Dr.

Katharina

• 716 berichten
  • 1050 stemmen

The Fountain vond ik erg onbegrijpelijk, maar tegelijkertijd geweldig

Maar over het algemeen wil ik wel graag een film begrijpen.

JDSsmetje

• 6568 berichten
  • 2312 stemmen

Is dit een normaal topic ? Als je een film niet begrijpt kan je toch moeilijk oordelen over het verhaal.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Het is inderdaad een contradictie.

'Ik snap er niets van dus dan moet het wel een goede film zijn'. Te idioot voor woorden inderdaad.

Nou, laat die David Lynch-fans maar komen.

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

Dit is helemaal geen contradictie. Je hoeft ook helemaal geen David Lynch fan te zijn om dit te beamen. Lees nog maar eens wat BASWAS over L' Année dernière à Marienbad van Alain Resnais schrijft. Dat onderschrijf ik volledig.

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

'Ik snap er niets van dus dan moet het wel een goede film zijn'.

Onzin, het is meer "ik kan het verhaal niet verklaren maar wordt toch geraakt". En dat is me vaak zat overkomen.

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Mulholland Drive, goede film, maar zal nooit precies weten hoe het echt zit.

Eerste die me te binnen schiet.

Hannibal

• 9358 berichten
  • 3273 stemmen

Synecdoche, New York.

Onlangs gezien, er is me veel ontgaan, maar ik vond het toch erg goed. Die moet ik zeker eens herkijken.

®Tc

• 8212 berichten
  • 1087 stemmen

Lost Highway

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Ik snap echt niet hoe iemand een film kan waarderen waar hij niets van begrijpt.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.