- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Meesterlijke dialogen
Meesterlijke dialogen
Tommeh
-
- 7276 berichten
- 3162 stemmen
La Haine, heerlijk gescheld op z'n frans
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Fargo
The Big Lebowski
His Girl Friday
One, Two, Three
True Romance
Natural Born Killers
Hohokekyo Tonari No Yamada - Kun
It `s A Wonderful Life
Mr. Smith Goes to Washington
Bob Gray
-
- 1111 berichten
- 1840 stemmen
De beginscene uit Reservoir Dogs blijft echt heerlijk om naar te kijken. Ook het gesprek tussen Mr. Pink en Mr. White is erg sterk.
ThaMovieVoter
-
- 3637 berichten
- 2108 stemmen
Glengarry Glen Ross !
Casino
Goodfellas
Godfather
Fargo
Festen
One flew over the cuckoo's nest
Dr Zhivago (met name Rod Steiger imponeerde)
Lawrence of Arabia
Pulp Fiction (ik moet het toegeven)
Scarface..
Last man Standing (oneliners van Bruce Willis)
Misery..
The Shining ook wel min of meer..
The Good, Bad, Ugly & Once upon a time in the West
Once upon a time in America zeer zeker..
Falling Down enigzins..
Raging Bull
Taxi Driver
Magnolia
Ben ff mn dvds langsgegaan, maar er zullen ongetwijfeld nog meer films zijn.. to be continued..
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3966 stemmen
His Girl Friday (1940)
It Happened One Night (1934)
The African Queen (1951)
Bringing Up Baby (1938)
Ninotchka (1939)
My Man Godfrey (1936)
Arsenic and Old Lace (1944)
Some Like It Hot (1959)
gideonvdb
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
the good the bad and the ugly( There are two kinds of people in the world, my friend. Those with a rope around their neck... ...and the people who have the job of doing the cutting.)
once upon a time in the west(looks like we're shy one horse. You brought two to many.)
soom
-
- 24841 berichten
- 2687 stemmen
the Breakfast Club, vind ik toch wel een paar aardige oneliners tussen zitten.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
1. GitS: Innocence : Omdat Oshii ze erg effeciënt als stijlmiddel gebruikt.
2: The Acid House : gesprek met God is hilarisch, behoort tot de grappigste filmscenes.
3: Any Way the Wind Blows : erg droog en vaak erg schattig.
4: C'est Arrivé près de chez Vous : Als monologen ook mogen, behoren die van Poelvoorde tot de beste. Heerlijk eerlijk en hard.
5: Container : combinatie van 1 en 4.
6: Snatch. : heerlijk plat, sappig, fris en grappig.
7: Trainspotting : Combinatie 2 en 6.
8: Schizopolis : grappigste film, hilarische dialogen.
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
The Lord Of The Rings
Heeft ook schitterende dialogen. Vaak heel formeel, maar erg krachtig, effectief en dingen worden erg mooi verwoord.
"There never was much hope. Just a fool's hope"
Pulp Fiction
Tsja, Tarantino is verschrikkelijk overhyped, zijn taalgebruik is vaak grof ja. Maar eerlijk is eerlijk hij is de master van dialogen waardoor er vaak een hele andere sfeer in de film heerst.
"Ah, I like that. I like tulip. Tulip is much better than mongoloid."
Scarface
Tsja, ook een beetje het Tarantino gehalte. Veel erg mooie one-liners die de beelden kracht bij zetten.
"You know what? try and stick your head up your ass... see if it fits."
2001: A Space Oddysey
Er zijn bijna geen dialogen in de film, maar de dialogen die er zijn bevatten zo veel rust en eenvoud en zeggen alleen het nodige, waardoor het zeer aangename gesprekken zijn.
"Daisy, Daisy, give me your answer do. I'm half crazy all for the love of you. It won't be a stylish marriage, I can't afford a carriage. But you'll look sweet upon the seat of a bicycle built for two."
AHWA
-
- 16915 berichten
- 0 stemmen
Mallrats, Dazed & Confused, Chasing Amy, Clerks I en II, The Last Kiss, Closer, Thank You For Smoking, Snatch (maar die was al genoemd), Lock, Stock And Two Smoking Barrels, Dogma.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Leslie Nielsen films! En dan vooral die met slechte woordgrappen (waar ik erg ontvankelijk voor ben) .
"Surely, you can't be serious!"
-"I am serious, and don't call me Shirley!"
Roger Murdock: Flight 2-0-9'er, you are cleared for take-off.
Captain Oveur: Roger!
Roger Murdock: Huh?
Tower voice: L.A. departure frequency, 123 point 9'er.
Captain Oveur: Roger!
Roger Murdock: Huh?
Victor Basta: Request vector, over.
Captain Oveur: What?
Tower voice: Flight 2-0-9'er cleared for vector 324.
Roger Murdock: We have clearance, Clarence.
Captain Oveur: Roger, Roger. What's our vector, Victor?
Tower voice: Tower's radio clearance, over!
Captain Oveur: That's Clarence Oveur. Over.
Tower voice: Over.
Captain Oveur: Roger.
Roger Murdock: Huh?
Tower voice: Roger, over!
Roger Murdock: What?
Captain Oveur: Huh?
Victor Basta: Who?
"Nervous? Yes. First time? No, I have been nervous before."
Lt. Frank Drebin: Now, Jane, what can you tell us about the man you saw last night?
Jane Spencer: He's Caucasian.
Ed Hocken: Caucasian?
Jane Spencer: Yeah, you know, a white guy. A mustache. About five-foot-ten.
Lt. Frank Drebin: That's an awfully big mustache.
"Say, nice beaver!"
- "Thnx, I just had it stuffed."
Zucht... Haast leuker om terug te lezen dan de hele film weer te zien.
Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3418 stemmen
Sluit me helemaal bij Phoenix aan. De dialogen in onder andere de Naked Gun trilogie zijn gewoonweg grandioos! En Nielsen's gortdroge hoofd maken het plaatje compleet!
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2557 stemmen
Afgelopen weekend Pulp Fiction herzien, en daar zaten ook zeker goede dialogen in.
Apocalypse Now
-
- 176 berichten
- 338 stemmen
.........wat zal ik zeggen, pulp fiction...taxi driver......nee toch maar un longue dimanche de fiancialle
newG
-
- 956 berichten
- 2111 stemmen
Fight Club
Gladiator
K-Pax
Donnie Darko
Trainspotting
Wishmaster
dude where's my car
8 mile
The Terminator 1 en 2
shrek
Snatch
Napoleon Dinamite
Man on the moon
FROM DUSK TILL DAWN
Full Metal Jacket
Ali G indahouse
en gewoon alles dat uit Samuël L Jackson zijn mond komt!
Gabe Walker
-
- 121 berichten
- 374 stemmen
American Beauty
Shawshank Redemption
hebben mooie dialogen of monologen en naast deze films allerlei van dat soort drama's met een levensbeschouwelijke inslag.
True Romance ( vooral de scene waarin Dennis Hopper ondervraagt wordt door Christopher Walken, grandioos!)
Boondock Saints
kiss kiss, bang bang (2006)
Reihim
-
- 34 berichten
- 75 stemmen
Alles van Arnie in Goede Tijden Slechte Tijden
en in het begin van bijna elk tv spelletje waar de kandidaten hun kennismakings gesprekje hebben.
(meesterlijk)
Norma
-
- 3463 berichten
- 5088 stemmen
Julia Roberts en vooral Clive Owen zijn goed op dreef in Closer (2004)
Favoriet is voor mij denk ik toch Glengarry Glen Ross (1992) (reeds genoemd hier)
Leland Palmer
-
- 23740 berichten
- 4699 stemmen
De meeste, bekende titels zijn al zo'n beetje genoemd, maar ik moest direct aan Sydney (a.k.a. 'Hard Eight') denken. De scéne wanneer Phillip Baker Hall, Samuel L. Jackson en John C. Reilly met z'n drieën aan tafel zitten is van torenhoge klasse.