- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Film die het meest impact/invloed op jou heeft gehad
Film die het meest impact/invloed op jou heeft gehad
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Ik hoop dat zo'n topic nog niet bestaat.
De bedoeling is om te weten te komen welke film(s) het meeste impact/invloed hebben gehad op jouw persoonlijkheid, kijk op het leven, hobby als filmliefhebber, enz. Het zou leuk zijn moest je ook even kort uitleggen waarom. Dit hoeft niet altijd diepzinnig te zijn; het kan ook over iets banaals gaan.
Zelf moet ik nog even nadenken over mijn films, maar ik zal het posten zodra ik het weet.
RWL
-
- 872 berichten
- 832 stemmen
Als je daar over moet gaan nadenken, dan heeft de film waar je straks mee komt toch niet zo'n grote impact op je gehad lijkt me.
Je zou zo zonder na moeten denken kunnen zeggen..."die film deed het voor mij". Als je dat niet hebt, dan heb je die film blijkbaar nog niet gezien.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Tetsuo.
De eerste keer dat ik hem zag heb ik mij er in 3 stukken doorgeworsteld, de volgende dag in één ruk uitgekeken en ik was totaal verkocht.
Mijn filmsmaak daarvoor lag tussen horrorfilms ala Brain Dead/Hellraiser en zwarte comedies ala U-Turn en Very Bad Things. Die dag (en ook in combinatie met Eraserhead, een film die ik kort daarna ook een tweede kans gegeven heb) ben ik overtuigd en actief filmliefhebber geworden.
De eerste film die mijn persoonlijkheid of levensvisie beïnvloed moet nog gemaakt worden, bij mij werkt het eerder omgekeerd. Ik zoek films die bij mij passen.
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Als je daar over moet gaan nadenken, dan heeft de film waar je straks mee komt toch niet zo'n grote impact op je gehad lijkt me.
Je zou zo zonder na moeten denken kunnen zeggen..."die film deed het voor mij". Als je dat niet hebt, dan heb je die film blijkbaar nog niet gezien.
Misschien heb je wel gelijk.
Wat ik wel weet is dat Cannibal Holocaust mij de liefde voor Itialiaanse horror heeft bezorgd. Ik ben met deze film ook meer en extremer geweld gaan opzoeken in films. Die fase is nu een beetje voorbij, hoewel ik horror op zich nog altijd geweldig vind.
Leno
-
- 5891 berichten
- 4209 stemmen
Ik moest niks van zwart/ wit films hebben totdat ik Ed Wood zag.
Ik moest niks van drama films hebben totdat ik The Deer Hunter zag.
Ik moest niks van films hebben waarbij ik de ondertitels moet lezen todat ik Los Amantes del Círculo Polar zag.
Er zijn dus film die mijn horizon hebben verbreed, op het gebied van films dan. Verder wil ik nog wel eens grappen maken die ik gejat heb uit films (weet meestal toch niemand )
Meer eer wil ik films niet geven. Ik zie ze uitsluitend als amusement.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Westerns en wat later "film-noir" is gaan heten.
Bezit nu, naast ook andere films, al aardig wat western DVD's en sinds vorig jaar komen daar steeds meer film-noirs bij.
Toevallig kwam vanmiddag uit de V.S. The Blue Dahlia. Meteen maar gekeken.
...Nu bestaat al 3/4 van m'n DVD collectie uit zw/wit DVD's; immers veel goede westerns (Red River, 3:10 to Yuma etc.) zijn ook zw/wit.
En al heel lang staat op verlanglijste This Gun for Hire.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (waar ik met tegenzin naar toe ging!) gaf mij voor het eerst grote belangstelling in films. Maar wel alleen Hollywoodfilms en dan voornamelijk avontuur.
Toen ik (weer met tegenzin) voor school verplicht Pulp Fiction moest gaan kijken, kreeg ik voor het eerst belangstelling in minder standaardfilms. Alleen hierdoor staat Pulp Fiction overigens nog in mijn top 10. Als eerbetoon als het ware, want anders had ik hem er al uitgegooid.
Ook zijn er bepaalde dramafilsm die een bepaalde indruk achterlaten en waar ik vaak aan terugdenk. Dit zijn o.a. Magnolia, Dog Day Afternoon, Taxi Driver en Paths of Glory (met name diens eindscène). Opvallend genoeg heb ik geen een van die films nog op 5* staan, behalve Taxi Driver. Komt wellicht omdat ik ze nog maar 1 keer gezien heb (behalve Taxi Driver ).
Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3418 stemmen
Dé film, waarmee voor mij alles is begonnen is Freddy's Dead. Toen ik als jochie van 10/11 jaar The Final Nightmare te zien kreeg is het filmballetje namelijk erg snel gaan rollen.
Ik werd een groot fan van het horrorgenre, ben daarna ook vele andere genres gaan waarderen en ben inmiddels uitgegroeid tot een behoorlijk fanatiek filmfanaat (waarvoor Moviemeter ook voor een groot deel verantwoordelijk is geweest).
Ik heb dan ook nog steeds een grote zwakte voor dit zesde deel uit de Nightmare on Elm Street reeks, waarmee mijn grote passie voor films is begonnen ...
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
En al heel lang staat op verlanglijste This Gun for Hire
En laat dit nu net een film zijn met... juist: Veronica Lake.
Zeg Dogie nu heb ik één vraagje voor jou: waarom gooi je niet eens eens film van Veronica Lake in de pakketservice? Iedereen is gecharmeerd door deze dame, maar haast niemand hier op MM heeft ooit een film van haar gezien. Ik ken La Lake ook wel, maar niet van de film, maar wel van docu's en tv.
En geloof me: je films worden zeeeeeer goed behandeld. Ik spreek van ondervinding en ik ben je eerste klant...
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
En geloof me: je films worden zeeeeeer goed behandeld. Ik spreek van ondervinding en ik ben je eerste klant...
Sullivans's Travels vind ik zo goed, dat ik de special edition van CrederionDVD besteld heb; dus dan heb ik deze film wel dubbel.
Ik heb trouwens momenteel slechts 2 DVD's met Veronica Lake:
-de top-comedy "Sullivan's Travels". Deze regiovrije DVD wordt HIER voor $0,01 (ex. porto) op div. data geregeld aangeboden, gesealed, regiobrij en prima kwaliteit, inkl. porto ca. € 6,85, en
- "The Blue Dahlia" regiovrije (bootleg) DVD: LINK 1.
"La Lake's" andere top-comedy "I married a Witch" komt 27 maart a.s. uit in in DVD regio-2: LINK 2.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Je treft het... sinds vandaag (14 jan.) is de Veronica Lake fan-site weer ge-update met nieuwe lay-out:
SuperSideSwipe
-
- 4462 berichten
- 2865 stemmen
LoTr trilogie natuurlijk, geen andere film wist ook maar in de buurt te komen qua meeslependheid en pure filmmagie. Had het eerste deel in de bios gezien, maar de overige 2 delen sloeg ik over. En heb ze vervolgens in 3 dagen tijd achter elkaar bekeken.
Werd er gewoon droevig van toen deel 3 tegen het einde begon te lopen. Je zit gewoon helemaal in het verhaal. Prachtig gedaan!
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Nog even zeggen dat het niet echt de bedoeling is om hier films te posten die je ofwel zeer goed vond, ofwel enorm ontroerd hebben of aan het lachen hebben gebracht...
Nee, het gaat hier om films die in zekere zin je persoonlijkheid, je leven of levensvisie hebben veranderd.
katie morosky
-
- 1003 berichten
- 804 stemmen
Ik heb zo'n berichtje gepost en dan weer weggehaald omdat ik de enige bleek te zijn en het net iets te persoonlijk vond.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
En laat dit nu net een film zijn met... juist: Veronica Lake.
Zeg Dogie nu heb ik één vraagje voor jou: waarom gooi je niet eens eens film van Veronica Lake in de pakketservice? Iedereen is gecharmeerd door deze dame, maar haast niemand hier op MM heeft ooit een film van haar gezien. Ik ken La Lake ook wel, maar niet van de film, maar wel van docu's en tv. En geloof me: je films worden zeeeeeer goed behandeld. Ik spreek van ondervinding en ik ben je eerste klant...
soom
-
- 24841 berichten
- 2687 stemmen
De film die het meeste invloed op mij heeft gehad, is zonder twijfel Titanic. 3 uur lang in de bioscoop gezeten, en wat was ik onder de indruk toen ik de bioscoop verliet. Het was ook de eerste film waarin ik de voor mij toen nog redelijk onbekende Kate Winslet aan het werk zag, en ik ben dankzij die film geinteresseerd geraakt in de grote Hollywood-films.
Sinds ik lid ben van de site, heb ik best wel wat goede films gezien, en ik moet zeggen, dat A Walk to Remember ook wel zijn weerslag heeft op me. Ik denk zo af en toe aan de beelden terug, die ik zag. Die film is voor mij wel een breekpunt geweest, zou je kunnen zeggen, want het deed me heel erg aan de situatie denken die ik toen zelf heb meegemaakt, en die nog altijd een grote rol speelt in mijn leven vandaag de dag. Daarom hakken de woorden die Landon Carter uitspreekt, aan het einde, er best wel in bij mij.
Bom- Geurigo Bom wil ik inderdaad toch noemen. Het heeft een verlangen in me opgeroepen om net zo te leven als de mensen uit de film, zo wars van de drukte die veel mensen zo bezig houd.
Dit zijn enkele films die het meeste invloed op me hebben gehad.
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Dogville, uiteraard.
Het personage Grace spreekt me enorm aan. Ze lijkt heel erg op de personages van de Russische schrijver Dostojewski, die voor mij een soort voorbeeldfiguren zijn. Juist daarom schokte het eind mij tot in mijn voegen. Ik denk niet dat de film me echt veranderd heeft, maar het gaf een bepaalde visie op de mens nog eens krachtig weer.
Nadeel van zo'n film is dat het bij herzien alleen maar kan tegenvallen. Toch maar doen binnenkort.
titan
-
- 1605 berichten
- 4176 stemmen
Beautiful thing. Niet omdat dit de beste film aller tijden is, maar omdat de thematiek van de film mij persoonlijk raakt (zeker op het moment dat de film uit kwam).
Werwolf
-
- 4604 berichten
- 1197 stemmen
American Beauty,
omdat die film me zo zwaar geraakt heeft op persoonlijk vlak. Het herontdekken van jezelf en heel je leven een andere wending geven.
Het heeft mij verandert dat ik meer geniet van het leven, van alle mooie momenten, en niet alles zo zwaar opvat. Misschien vindt je dit helemaal niet zo, en heb je een andere mening over de film, maar zo heb ik deze film ervaren..
Sinds deze film ben ik zeer te spreken over drama films, puur omdat die meer inhoud bevatten en meestal een overkoepelende boodschap meedragen.
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2557 stemmen
Bij mij is het toch wel The Horse Whisperer.
Ik droom altijd al van z'n leven ergens in Texas, het heeft mij geraakt omdat ik zoveel respect heb voor de levensstijl van de mensen op een ranch.
Paarden grijpen mij ook meestal aan, en in de film ook vooral door de mensen die echt met paarden kunnen communiceren en de beesten echt begrijpen.
De film heeft mij verandert in zovere dat ik anders omga met paarden, het heeft toch iets met me gedaan, en heb er zeker van geleerd.
En het verhaal is gewoon heel mooi en ontroerend!
Andere film is ook The Notebook.
Geeft bij mij een bepaald verlangen om zoiets mee te maken, weet eigenlijk niet waarom.
De romantische momenten, het vertrouwen wat je in mekaar moet hebben, niet alleen in je vriend maar ook in je ouders.
Het is voor mij een ontsnapping uit de realiteit!
En nou jah de serie Dawson's creek is voor mij heel erg belangrijk, vooral om de dingen die ze meemaken.
Ik herken mezelf in bepaalde situaties.
Maar dat is natuurlijk geen film
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
Death Race 2000 van Paul Bartel (rip)
De eerste film die ik zag (en Piranha maar toen was ik echt nog te klein) die heel geniaal balanceert tussen goed en fout. niet dat goed altijd goed is of fout altijd fout. Deze vond ik nogal cuttin'edge, en sindsdien op zoek naar films die 'op het scherp(st) van de snede' zijn.
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
American History X.
Beetje cliché maar bij mij heeft deze film echt de meeste impact / invloed gehad.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Rumble Fish.
Vraag me niet waarom en hoe. Dat kan ik niet zo even zeggen.
Maar deze film heeft jarenlang onaantastbaar op de eerste plaats van persoonlijke favorieten gestaan. Dan moet hij wel impact gehad hebben, lijkt me zo.
Pas vorig jaar is hij verdrongen door een andere gigantische film: Bitter Moon.
Maar omdat ik Rumble Fish al 10 jaar niet meer gezien heb, zou het best kunnen dat hij bij herziening weer moeiteloos de nummer 1 positie inneemt.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4100 stemmen
Mijn filmliefde en dan vooral de horrorfilm begon toen ik ongeveer een jaar of 12 was. Nadat ik de films A Nightmare on Elmstreet, Evil Dead en The Nightbreed had gezien bij een vriend van me was ik totaal verkocht en sindsdien is mijn liefde voor film ontzettend gegroeid. Leuke tijden waren dat. Zo'n trip naar de videotheek luidde een avond/nacht vol fantasie en gruwel in. Geweldig. Horror is ook nog steeds het genre dat het meest tot mn hart staat maar ben over het algemeen wel uitgegroeid tot een algemene filmbuff.
U-96
-
- 11870 berichten
- 1828 stemmen
Ik kan geen film bedenken die echt invloed op mij heeft gehad, zodanig dat ik anders ging denken of leven ofzo. Dat zal ook nooit gebeuren.
Impact is natuurlijk een ander verhaal. Das Boot heeft ontzettende impact op mij gehad. Heeft me sinds de eerste kijkbeurt in 1999 tot heden altijd weten te boeien. Er gaat echt geen dag voorbij zonder dat ik aan die film denk.
Titanic 1997 heeft ook voor heel wat dingen gezorgd. Het zinken van het inmiddels 96 jaar oude schip heeft altijd veel indruk op mij gemaakt, ongeacht het suffe liefdesverhaal. Voornamelijk ook omdat het waargebeurd is en ik de film zag toen ik nog maar hooguit 10 films had gezien. Sindsdien heb ik veel gelezen over het schip en veel documentaires gekeken. Ik zal nooit vergeten dat ik in groep 8 van de basisschool een spreekbeurt van 1.5 uur over de Titanic had gehouden.
Die grote triple expansion stoommachines die in de film te zien zijn, heb ik ook altijd mega-interessant gevonden. Ze zullen vast niet werken, maar ik heb in de loop der jaren ook heel wat stoommachines ontworpen.
soom
-
- 24841 berichten
- 2687 stemmen
American Beauty
Remi
-
- 6720 berichten
- 0 stemmen
ja hoor
Zelf ben ik erg slecht om voor mezelf op te komen... Ben meestal ook erg stil... Ik zie mezelf ook een beetje in 'Lester'. Als hij voor zichzelf opkomt en aan iedereen schijt krijgt , dan geeft me dat een soort van moed om mezelf ook te overtuigen dat ik best assertiever kan zijn ...
Ook ben ik best verlegen, en Als Angela ook verliefd wordt op Lester, denk ik bij mezelf dat mijn tijd ook wel komt
Vandaar heeft 'American Beauty' veel invloed op mij
Gizzmann
-
- 5613 berichten
- 2608 stemmen
Prachtig gezegd, Remi! Maar bij mij had American Beauty alleen voor 1 dag invloed. Ik ben na het kijken van American Beauty (zomer, vorig jaar) een lange tijd in een tuinstoeltje in de tuin gezeten tot we gingen eten. De hele tijd met een big smile op m'n gezicht gezeten.