- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- IMDb
IMDb
Zelva
-
- 2188 berichten
- 2702 stemmen
IMDb prefereert helemaal geen vijf tot tien genreaanduidingen op een film. Het zijn de users die er zo'n zooitje van maken met hun toevoegingen.
De genreaanduidingen zijn juist ontzettend strikt. Alleen vindt niemand het de moeite waard om de regels te lezen.
Neem nou War bijvoorbeeld, dat mag niet gaan over fictieve oorlogen, alleen oorlogen die echt gebeurd zijn en westerns mogen slechts westerns heten als ze plaatshebben in het Wilde Westen van de jaren 1600-1900.
Ook Action is erg strikt. 'Should contain numerous scenes where action is spectacular and usually destructive. Note: if a movie contains just one action scene (even if prolonged, e.g., airplane-accident) it does not qualify.'
Erg jammer dat als je hier een film als Stolen Good toevoegt de mods maar onnodige inspanning doen om jouw toevoeging te 'verbeteren' met foute genres.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Dat is inderdaad een belangrijk deel van het probleem, dat gebruikers maar van alles submitten zonder goed na te lezen of IMDb's definities en richtlijnen niet afwijken van hun persoonlijke opvattingen en voorkeuren (al zijn hun guides af en toe ook een woud van regeltjes waarin je niets terug kunt vinden); eenzelfde probleem speelt bijvoorbeeld ook bij het translitereren van filmtitels.
Maar hoe dan ook is het resultaat een zootje, en tenzij je alle films gezien zou hebben is het denk ik moeilijk om een consequent systeem te vinden van genre-aanduidingen. En zelfs als je alle informatie hebt is het nog vaak moeilijk, doordat de genre-aanduidingen elkaar niet uitsluiten. Over het algemeen neemt men aan dat een genre iets zegt over de algemene toon van een film (tenminste, dat is het enige punt waarop ik genre-informatie relevant en zinvol kan vinden), maar de ene genre-aanduiding zegt iets over de setting (en dan weer de ene qua tijd en de ander qua plaats), de ander over het onderwerp, en weer een ander over de doelgroep. En dat is dan weer de reden dat sommige films dan hele reeksen aan genre-aanduidingen krijgen, wat al lang niets meer over de toon van de film zegt. Precies proberen te determineren wat de inhoud van een genre is versterkt dat effect misschien alleen nog maar. Daarbij komt natuurlijk dat bepaalde films in z'n algemeenheid moeilijk te classificeren zijn, en dat het soms ook heel erg subjectief is wat de toon van een film is (wat de ene als drama ziet, ziet de ander als komisch).
Dan is een free-form genre-aanduiding, zoals sommige tv-gidsen hanteren, waarschijnlijk nog de beste oplossing als je doel is om de toon van de film aan te geven, maar dat is dan weer niet te tabelleren of te indexeren, zoals men op dit soort sites graag wil.
U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen
Pfffft... Je moet je voortaan registeren op IMDB om de discussies te lezen. 
Zelva
-
- 2188 berichten
- 2702 stemmen
Is tijdelijk in verband met een chronisch tekort aan bandbreedte.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Pfffft... Je moet je voortaan registeren op IMDB om de discussies te lezen. 
Ik ben van in het begin geregistreerd op imdb en nog nooit heb ik iets van mail ontvangen. Dus gewoon doen joch. 
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
Al ruim 4 jaar lid en inderdaad nog geen mail of wat dan ook gekregen.
kos
-
- 46685 berichten
- 8843 stemmen
Als je links doorstuurt krijg je altijd mailtjes
.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Ben maar eens een begin aan het maken met het stemmen op imdb. Weet iemand of je daar ook zoiets hebt als een stemtabel hier op mm?
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Lekker is dat. Nou over een jaar staan daar dan al mijn stemmen 
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Dacht juist dat ik het idee destijds van imdb had gejat
kun je daar geen "ballot" samenstellen op welke manier dan ook?
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Die lijstjes heb ik ook niks aan zoals Zelva aangaf. Deel je idee met imdb Jordy, en eis die die 3 miljoen!
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Via de link die Zelva gaf kun je in ieder geval alle films met meer dan 500 votes en alle films met een waardering boven de 7,5 aflopen, waarmee je de meeste bekende films wel dekt, maar erg praktisch is dat niet. Een willekeurig ballot kan je ook zelf samenstellen, maar dat alleen via de power search:
Vul daar je criteria in en vink onder stap 5 aan 'Create a vote ballot for the titles found'. Ook bij een regisseur of een acteur zelf kun je in het menu links 'power search' aanklikken, waarbij je in een aangepast menu komt. Dezelfde checkbox voor het creëren van een vote ballot is ook daar aanwezig.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Dezelfde checkbox voor het creëren van een vote ballot is ook daar aanwezig.
Klopt. Alleen wel sneu dat dit niet werkt...
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Werkt wel hoor, of misschien niet bij de top 250.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Ik wordt helemaal gek van die reclame van flightplan bij IMDB!!!! Iedere keer moet je wachten tot dat vliegtuig weer voorbij is gevlogen.
Ik moest het even kwijt! BAH! Wat een rotsite is dat eigenlijk.
Purmerend
-
- 2775 berichten
- 3308 stemmen
Ja, inderdaad echt zwaar irritant!
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Wil ik net een link aanklikken, komt er ineens een boeing voorbij, waardoor ik de link niet meer kan zien, als die dan weg is dan verschijnt er over 80% van het beeld een trailer van Flightplan.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Zouden die ads per land gaan? Het is al van zondag geleden dat ik er nog last van had, maar daarvoor zeker een ganse week. Vervelende reclame.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Het lukt me al maanden niet meer iets toe te voegen bij imdb. Mijn hemel, wat is die site slecht geworden.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ai, vervelend. Nauwkeurigheid neemt inderdaad af.
Het duurde ook weken voordat correcties werden goedgekeurd. (en dan nog maar ten dele)
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Lijkt mij ook al heel lang niet meer. Heb de laatste paar maanden ongeveer 10 toevoegingen en correcties gedaan, waarvan er volgens mij 2 zijn doorgevoerd. Erg matig idd...
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Volgens mij hebben ze het op IMDb te druk om de message boards in de gaten te houden. Hoe vaak lees je daar wel niet This message has been deleted by an administrator. Vaak hebben mensen daar dan ook al op gereageerd en is het heel irritant om de discussie te volgen.
Vraag me ook af wat nu wel en niet mag op IMDb want soms lees ik berichten waar de honden geen brood van lusten.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Ze hebben het te druk met advertenties door de strotten van gebruikers te drukken. IMDB gaat inderdaad achteruit, helaas. Misschien moeten we een internationale versie van Moviemeter beginnen. 
Zelva
-
- 2188 berichten
- 2702 stemmen
Het lukt me al maanden niet meer iets toe te voegen bij imdb
Wat dan zoal? Misschien kan ik helpen...
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Wat mij zo vaak opvalt zijn de vreemde genre-indelingen. Compleet onzinnig soms. Zo zou Dr. Strangelove een drama zijn en Falling Down een adventure. Zo vind je nog wel meer rare dingen.
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2595 stemmen
Ik heb me zojuist ook op imdb geregistreerd. Ik vat de site alleen niet zo goed nog. Wat voor extras heb je dan, naast stemmen?