- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmboeken
Filmboeken
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Poeh wat een narigheid... 
blij dat ik niet Wilson, Murphy of Martin heet (Owen, Eddie, Steve), al denk ik dat die achternamen minder specifiek bij die ene persoon horen dan de jouwe, die past eerder bij namen als Reve, Wolkers, Mulisch, waar er niet zoveel van zijn en associatie mèt onvermijdelijk is. Ik dacht die is vast een doldrieste fan van Paul... 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
http://imageshack.com/a/img841/9057/5b7q.jpg
En daar is de rest.
David Mamet is toch wel een naam, ben benieuwd naar zijn gedachten:
Cherry Potter ken ik niet, haar filmwetenschap boek beetje blind gekocht, maar klinkt interessant:
Waarom maken we onszelf graag bang, 'griezelen' we graag? Die vraag probeert Kendrick te beantwoorden in dit breed georiënteerde onderzoek naar Scary entertainment
Picture van Lillian Ross staat vaak op lijstje van must read filmboeken, en verhaalt over de lente van 1950, wanneer Ross hoort dat John Huston een film gaat maken van Stephen Crane's The Red Badge of Courage en besluit om dit proces te volgen en er een boek over te schrijven. Rave reviews
biografieën zijn vaak hit-or-miss, maar aangezien het 2,90 euro inc verzenden was (ook bovenstaande) is het een vrij veilige gok en ik wilde graag een bio van Stewart lezen nadat ik enkele films van hem heb gezien en op Wiki had gelezen over zijn militaire carrière. Deze bio heeft geen mooie amazon score,maar die op Goodreads is wel voldoende. Ach ik probeer het gewoon. Mocht iemand een wèl goede Stewart bio weten, dan hoor ik het graag.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Iemand aanraders voor boeken over de pioniers van de film? Hiermee bedoel ik George Eastman, Thomas Edison, Lumière brothers, enz.....
Ben eigenlijk ook al een tijdje op zoek waar ik eventueel een cursus over filmgeschiedenis kan vinden of eens kan inkijken. Heb al van enkele universitaire cursussen de inleidingen gezien en wat de onderwerpen zijn die besproken worden en het viel me meteen op dat ik veel van de besproken films en personen ook al ken en gezien heb. Enkel van westerns heb ik nog geen of zéér weinig films van gezien.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8538 stemmen
Voor kerst gekregen:
- The Friedkin Connection
- Easy Riders, Raging Bulls
Lijken me beiden de moeite waard, nu nog tijd vinden
.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Iemand aanraders voor boeken over de pioniers van de film? Hiermee bedoel ik George Eastman, Thomas Edison, Lumière brothers, enz.....
Ben eigenlijk ook al een tijdje op zoek waar ik eventueel een cursus over filmgeschiedenis kan vinden of eens kan inkijken. Heb al van enkele universitaire cursussen de inleidingen gezien en wat de onderwerpen zijn die besproken worden en het viel me meteen op dat ik veel van de besproken films en personen ook al ken en gezien heb. Enkel van westerns heb ik nog geen of zéér weinig films van gezien.
zou de titels hier eens checken voor early cinema, ik bezit er enkele, maar heb ze nog niet gelezen. alleen meer algemene boeken over silent film.
deze dvd set van BFI was erg informatief, zit commentary bij van hilmhistoricus. Primitives and pioneers
cursussen Eye amsterdam: cursussen
ik heb zelf enkele audiobooks over film history, die wil ik je best 'lenen'. Maar ik denk dat je je filmgeschiedenis prima autodidact kunt leren, Bordwell&Thompson etc. Zijn zoveel goede boeken 
Ik geloof dat MIT of Harvard (was een van die twee) ook free courses film history aanbiedt online
Voor kerst gekregen:
- The Friedkin Connection
- Easy Riders, Raging Bulls
Lijken me beiden de moeite waard, nu nog tijd vinden
.
staan ook beide op mijn lijst. Ik ben vanmorgen begonnen in Moments that made the Movies, begint in ieder geval erg goed, goed geschreven en veel illustraties!
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Eerste aankoop dit jaar voor op de boekenplank.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Oh dat ziet er leuk uit, ik ken een aantal anekdotes over de opnames, blij dat ik het niet hoefde te doen
Had je nog iets aan mijn antwoord trouwens Dimi?
Ik heb ook weer een paar nieuwe gekregen van de week uit de grote tweedehands aanbod online. Niet de beste boeken die ik ooit besteld heb, maar er zit volgens mij wel wat leuks bij. En voor onder de 3 euro p/s mogen er van mij best wat stinkers tussen zitten 
http://imageshack.com/a/img34/9510/c9y0.jpg
http://imageshack.com/a/img546/1225/b2aj.jpg
http://imageshack.com/a/img541/2112/kov5.jpg
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Man toch, dat amazon veel te gevaarlijk is als je op zoek bent naar degelijke boeken over film en zijn geschiedenis en dat deze boeken nogal prijzig zijn.
Het aanbod is ongelooflijk.
Die dvd schaf ik binnenkort zeker aan.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
besteld:
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Boekje aangeschaft, Brugge en zijn bioscoopverleden. Na pluche en pelicule, de geschiedenis van de Oostendse cinema het tweede boek over het cinema verleden in een stad. Graag meer van dat, enorme interesse daarvoor.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
diepluche en pelicule heb ik eerder in dit topic met een filmpje voorbij zien komen geloof ik, van jou waarschijnlijk, dimi303. Ik heb vorig jaar een boek van Leeflang gekocht over de bioscopen van Amsterdam Verstomde Films, nog niet aan toe gekomen en ik weet dat er een boek in de ramsj verkocht wordt over Rotterdam, Fantasie, Illusie En Betove....
Die Encyclopedia of Early Cinema staat met stip op mijn wishlist, ik dacht heel even 'daar wil ik de hardcover van bij meer dan 700 pagina's, maar dat ging snel over. Ik zie softcover voor 36 euro, maar ik laat me graag door je verrassen mocht je een adresje weten 
Ik had nog een nakomelingetje van laatste awesomebooks actie:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51uWYo0xe4L._SL500_SX258_BO1,204,203,200_.jpg
En vandaag met vriendin naar Boekenfestijn Nieuwegein geweest. Was stuk kleiner dan Utrecht, en de oogst was dat dus ook. Vijf boeken totaal, een survival guide van National Geographic en:
http://hwimages.beslist.net/beslist-images/1/XLARGE/000/000/481/481249.png
http://g-images.amazon.com/images/G/01/ciu/e5/19/d23492c008a077813b7e6010._AA240_.L.jpg
https://d202m5krfqbpi5.cloudfront.net/books/1344398356l/14546626.jpg
Die Once Were Warriorsis echt wetenschappelijk, van een lecturer van de UVA, die rough guide lijkt niet heel bijzonder, maar voor3,95 zag het er wel interessant uit, die autobio van Arnie is fout, maar ik heb van Pumping Iron (boek) wel genoten, dus voor die zes euries probeer ik deze graagt, hoop dat er veel over zijn films in staat, couldn't care less about him pumping the nanny. Dat Zombies boek lijkt weinig soeps aan de cover te zien, maar ziet er van binnen echt veelbelovend uit, rijk geïllustreerd, breed georiënteerd en serieus aangepakt.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik heb ook een setje bijgekocht. Voor 1.25 euro per stuk in de Kringloopwinkel:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41t1lCS9lwL.jpg
Er zijn blijkbaar nog meer delen (Thirties & Forties) en op het eerste zicht wel een interessante reeks. Meerdere auteurs geven hun mening over een bepaald onderdeel van cinema in twee à drie pagina's. Zo zit er een stuk over James Dean in maar ook over Rebel Without a Cause alsook een heel hoofdstuk gewijd aan alleen maar musicals. Lekker divers en met ook nog eens veel foto's.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
gotta love de kringloopwinkel 
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Vandaag weer een meevallertje.
The Pedro Almodovar archives
49.99euro i.p.v. 150euro.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ik zat net te denken om de Kubrick Archives toch maar eens aan te schaffen nu... Of Tarkovski's Verzegelde Tijd. Heb nog boekenbon 
Ik heb tot mijn grote schaamte alleen nog maar La Mala Educación gezien... Vond hem niet zo goed, maar dat was tien jaar terug. Al lot can happen in ten years.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Of de Bergman archives, maar die gaat ook zo veel.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Als je die een keer ziet dimi303 voor 50 euro, please let me know... Jij hebt die ook niet?
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Als je die een keer ziet dimi303 voor 50 euro, please let me know... Jij hebt die ook niet?
Was het maar waar dat ik die had. Normale prijs 150 euro. Wel veel bij bol.com.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
(afbeelding)
had ik van de week bij de Slegte in mijn handen. Ik wil Meer Verhoeven nog even regelen, heb toen 'Volgens Verhoeven' ook gerecenseerd.
--------------------------------------------------------------------------------
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Ik heb het boek voor €3,- vandaag bij Zeeman (of all places!) gevonden 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Bij de zeeman 
Ja dat verwacht je niet een twee drie? Denk je dat alle zeemans ze hebben liggen?
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Ik ging er eigenlijk heen om een T-shirt te kopen, haha.
Ze hebben wel vaker boeken, en verrassende titels zelfs.
Ik kan helaas niet zeggen of ze dat boek ook in andere filialen hebben liggen.
Het is het proberen misschien waard.
Die winkels kom je overal tegen.
Ik was overigens zo blij met het boek dat ik dat T-shirt helemaal vergeten ben 
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Mijn nieuwste is een nieuw fotoboek van niemand minder dan David Lynch. Schitterende zwart-wit fotografie van oude verlaten fabriekspanden die aanleunen bij zijn film oeuvre.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Boekenfestijn 
Total Recall: My Unbelievably True Life Story - Arnold Schwarzenegger
The World of Smurfs: A Celebration of Tiny Blue Proportions
Life Remembering Katharine Hepburn 10 Years Later
Ik ben alleen - Marilyn Monroe
+ nog een hoop andere boeken, maar dat is niet filmgerelateerd 
Roger Thornhill
-
- 6011 berichten
- 2445 stemmen
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik ben weliswaar moeten gaan vluchten voor een snel opkomend onweer, maar toch nog een setje filmboeken kunnen scoren. Voor 5 euro gesteld, werkelijk geen geld:
Hollywood: de jaren '30
Hollywood: de jaren '40
Hollywood: de jaren '50
Hollywood: de jaren '60
Hollywood: de jaren '70
Roger Thornhill
-
- 6011 berichten
- 2445 stemmen
Uit déze serie : http://www.klondyke.nl/bookcover/00078/00078910-01.jpg ? Zijn best aardige boeken, met in ieder geval mooi fotowerk!
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ja, die reeks is het. Ik heb er nog maar vluchtig door gebladerd, maar ziet er vooral qua foto's erg leuk uit. Altijd wel makkelijke boeken om nog wat tips mee op te doen, al moet ik het tegenwoordig jammer genoeg zonder TCM stellen.