• 15.787 nieuwsartikelen
  • 178.145 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.194 acteurs
  • 199.044 gebruikers
  • 9.373.651 stemmen

Knock-Out: Cultmovies

zoeken in:

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Assault

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

4-2 Yes Calvaire!

P8rb

• 10773 berichten
  • 1820 stemmen

5-2

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

5-3!

maxcomthrilla

• 15578 berichten
  • 2843 stemmen

6-3

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

7-3

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

8-3

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

5. Thing, the - Texas Chainsaw Massacre

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Rocky Horror er uit Was wel een waardige tegenstander, maar toch een Cult KO zonder Rocky Horror Picture Show is als een cafe zonder bier.

Dan maar hopen dat de Wicker Man nog veel verder komt.

Deze is lastig twee van mijn favo horror films

0-1 meer cult

Martin Van K

• 9050 berichten
  • 4554 stemmen

1-1

Hemdale

• 2222 berichten
  • 8829 stemmen

2-1

salvatore

• 1937 berichten
  • 3238 stemmen

3-1

JoeHallenbeck

• 3413 berichten
  • 0 stemmen

4-1

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

5-1

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3280 stemmen

6-1

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

6-2

Quentin

• 10202 berichten
  • 8551 stemmen

7-2

Art

• 13507 berichten
  • 3660 stemmen

8-2 The Thing

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

6. Cook, the thief, his wife and her lover, the - Angel’s Egg (Tenshi no Tamago)

0-1

KrisV

• 8061 berichten
  • 1173 stemmen

1-1

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4694 stemmen

1-2 Mag winnen!

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

2-2

Cosoco

• 10908 berichten
  • 5185 stemmen

2-3

KrisV

• 8061 berichten
  • 1173 stemmen

Finisterra schreef:

Mag winnen!

Zou, wat mij betreft, een serieuze anti-climax zijn.

Ik heb zo een beetje de commentaar bij de film gelezen. Het lijkt dus om een erg mystieke, abstracte, poëtische, ... film te gaan. Daarenboven lijken ook ongeveer alle liefhebbers van dit soort film hem goed te vinden, weinig controverse dus.

Kan iemand me dan uitleggen waarom dit nu de beste cultfilm zou zijn, en niet gewoon een "prachtige en fantastische" anime-arthouse.

Want hij lijkt me toch wel erg braaf voor iets wat een icoon voor de cultfilms zou moeten worden.

Waarschijnlijk een domme vraag van een niet-liefhebber, maar please, enlighten me.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Cult want : nooit officieel uitgekomen met (verstaanbare ?) ondertitels. Eén van de eerste anime arthouse films. Groep van hardcore fans (ie 66 stemmen en Tip notering).

Tuurlijk lijken alle liefhebbers hem goed te vinden. Wie deze film wil zien moet moeite doen, net zoals dat bij Satantango was. En dat wil niet zeggen een DVDtje uit de bakken meepikken voor 6 EUR (cfr Cook ...)

KrisV

• 8061 berichten
  • 1173 stemmen

Onderhond schreef:

Cult want : nooit officieel uitgekomen met (verstaanbare ?) ondertitels. ...)

Dit argument houdt in elk geval geen steek, omdat op basis van deze logica zowat elke Vlaamse film die nooit buiten het nederlandstalige taalgebied uitgebracht is, overal erbuiten als cult gezien zou kunnen worden (Plop, K3, ...)

Je ziet cult dan als een heel lokaal fenomeen.

Onderhond schreef:

Groep van hardcore fans (ie 66 stemmen en Tip notering).

Als je de tiplijst bekijkt, geldt dit voor veel arthousefilms (Italiaanse, Franse, Oost-Europese, ...)

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

2-4 Als dit al geen cult meer is dan bestaat er geen cult.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Eh nee, ik zie cult als globaal fenomeen waar het lokale aspect even buiten beschouwing gelaten wordt. Anime als genre in z'n geheel is erg lang cult geweest. Zie het probleem niet zo.

Films als De Zaak Alzheimer worden ook regelmatig als cult genoemd in het buitenland. Zie niet in waarom dat verwonderlijk is.

Daarbij is Tenshi no Tamago binnen Japan ook totaal niet bekend of populair te noemen.

KrisV

• 8061 berichten
  • 1173 stemmen

Onderhond schreef:

Films als De Zaak Alzheimer worden ook regelmatig als cult genoemd in het buitenland. Zie niet in waarom dat verwonderlijk is.

Het is tijdens deze KO al gebleken dat niet alle films die "regelmatig als cult bestempeld worden" dat ook echt verdienen.

Ik zie nergens bepaalde zaken die ik associeer met cult : controverse, eventueel shockerend voor de modale kijker, ... De argumentatie die tot nog toe gegeven wordt is enkel : weinig bekend, geen goede DVD-releases beschikbaar. Dat geldt, zoals gezegd, voor veel niet-europese en niet-engelstalige films, zonder dat ze daarom cult zijn.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Sorry, maar als je controverse wil heb je eerst een publiek nodig dat de film moet kunnen zien. Dat publiek is er wel, maar de film is er niet. Leg Tenshi no Tamago in de DVDbakken en na een half jaar blijft er waarschijnlijk geen 3.5* meer over en heb je een hoop meer negatieve berichten.

Binnen het animewereldje (opzich al redelijk cult) is de film op zichzelf ook cult. Weinig mensen die hem kennen, maar wel erg grote en loyale fans.

Shockerend is de film niet maar laten we eerlijk zijn. Dan geven we gewoon de 1e plaatst aan een Miike en zijn we er vanaf. Moet je ook niet met The Cook etc komen aandraven.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.