• 16.142 nieuwsartikelen
  • 179.471 films
  • 12.319 series
  • 34.179 seizoenen
  • 650.436 acteurs
  • 199.439 gebruikers
  • 9.403.597 stemmen

Vote for favorite scene-game

zoeken in:

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

1-3

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

chevy93 schreef:

Zeer karige verklaring waarom die scène zo geniaal is hoor. Ik zie niet in waarom het zo speciaal is dat het twee verschillende personen zijn. Zo kun je elke scène wel geniaal noemen.

Geen moment denk je als kijker eraan dat er geen spiegel is. Dit zit toch veel sterker in elkaar dan Taxi Driver. Als dit al niet geniaal is, dan noem ik niets meer geniaal.

chevy93

• 12759 berichten
  • 1331 stemmen

Het is een nogal eentonige scène. Als die je niet gelijk pakt, is het over.

Nomak schreef:

Geen moment denk je als kijker eraan dat er geen spiegel is. Dit zit toch veel sterker in elkaar dan Taxi Driver. Als dit al niet geniaal is, dan noem ik niets meer geniaal.

Zo ken ik er nog wel een paar: Geen moment denk je eraan dat ze acteren, geen moment denk je eraan dat er een decor is, geen moment denk je eraan dat het misschien wel met de computer gedaan is. Zijn dat dan allemaal geniale scènes?

Het heeft totaal geen meerwaarde voor de scène. Het zit niet knap in elkaar (gewoon een man die een andere nadoet, boeiend?).

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

chevy93 schreef:

Het is een nogal eentonige scène. Als die je niet gelijk pakt, is het over.

Goed bezig.

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2119 stemmen

1-4 na een minuutje raakt het een beetje verknald (daarvoor is het mooi.. vooral op grootscherm denk ik)

chevy93

• 12759 berichten
  • 1331 stemmen

Erwinner schreef:

Goed bezig.

Vind jij van niet dan?

John Lee Hooker

• 14934 berichten
  • 1625 stemmen

2-4

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Ach ja. Die spiegel scene doet me compleet niets. Leuk grapje voor de kenner.

chevy93

• 12759 berichten
  • 1331 stemmen

Het was voor mij ook the lesser evil. Meer dan een leuk (misschien) grapje is het inderdaad niet. Dat men dit geniaal vindt, vind ik onbegrijpelijk. Maar goed, serieus genomen wordt ik toch nooit als het om dit soort dingen gaat.

Spetie

• 38871 berichten
  • 8268 stemmen

2-5

stfuympos

• 13364 berichten
  • 731 stemmen

2-6

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

chevy93 schreef:

Zo ken ik er nog wel een paar: Geen moment denk je eraan dat ze acteren, geen moment denk je eraan dat er een decor is, geen moment denk je eraan dat het misschien wel met de computer gedaan is. Zijn dat dan allemaal geniale scènes?

Onzin chevy, en dat weet jij ook.

chevy93 schreef:

Het heeft totaal geen meerwaarde voor de scène. Het zit niet knap in elkaar (gewoon een man die een andere nadoet, boeiend?).

Geen meerwaarde? De scène is volgens mij op geen enkele andere manier te filmen. Hoezo geen meerwaarde?

chevy93

• 12759 berichten
  • 1331 stemmen

Wat voor meerwaarde heeft het dat je als kijker gefopt wordt met een dergelijke scène. Iets wat je alleen maar kunt weten door het later op internet te lezen?

Vind je een film opeens beter als je hoort dat de regisseur blind is? Wordt een film beter als blijkt dat het in één take is genomen, of andersom, dat er juist heel vaal takes zijn geweest, omdat de regisseur nooit tevreden was?

Je beoordeelt een film (en ook een scène lijkt mij) op de film zelf en niet op trivia die je achteraf op internet leest... Dan vraag ik aan jou, is het ook geniaal als er halverwege een scène gewisseld wordt van acteur naar stuntman? Door een goede montage merk je hier als kijker niks en geen moment denk je eraan dat de acteur verwisseld is. Uiteraard ga je hier ook nee op zeggen, maar het principe blijft gewoon hetzelfde. Hoe je het ook wendt of keert, er is gewoon niks geniaals aan deze scène. Er is gewoon, onnodig, gekozen voor een trucje dat in de cinema miljoenen keren gedaan wordt.

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2119 stemmen

Welke is de volgende scene?

chevy93 schreef:

Je beoordeelt een film (en ook een scène lijkt mij) op de film zelf en niet op trivia die je achteraf op internet leest...

Uhmmmm goed en slim camerawerk is altijd mooi.

Apollinisch

• 21300 berichten
  • 0 stemmen

2-7

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Het is gewoon een uitstekende scène, of ik me nu bewust ben van de illusie of niet. Ik vond de scène sowieso heel sterk.

Het gaat me er trouwens niet om of het een andere acteur is die we van de achterkant zien. Vraag jij je dan niet af hoe het komt dat er geen camera te zien is in de spiegel? Geen reflectie, niets.

Dan vind ik het enorm knap dat men op zo een simpele manier zoiets heeft kunnen filmen.

chevy93

• 12759 berichten
  • 1331 stemmen

Bottleneck schreef:

Uhmmmm goed en slim camerawerk is altijd mooi.

Maar daarom nog geen geniale scène. Een simpel voorbeeld: de kus. In hoeveel films wordt er nou echt gezoend? Door goed en slim camerawerk lijkt het vaak genoeg echt, terwijl er in feite niks gebeurd.

Nomak schreef:

Ik vond de scène sowieso heel sterk.

Geloof ik best, ik vind het ook wel een aardige scène. Maar zeggen dat hij geniaal is, omdat er een simpel cameratrucje gebruikt wordt, is (voor mij blijkbaar) pure onzin.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

chevy93 schreef:

Hoe je het ook wendt of keert, er is gewoon niks geniaals aan deze scène. Er is gewoon, onnodig, gekozen voor een trucje dat in de cinema miljoenen keren gedaan wordt.

Dan mag jij me nu een andere manier geven om deze scène op deze manier in beeld te brengen. En dan ook nog eens zonder dure digitale trucjes.

chevy93

• 12759 berichten
  • 1331 stemmen

Laat ik allereerst beginnen met de vraag: Waarom?

Waarom zou je een dergelijke trucje willen? Je merkt er 0,0 van en voegt daarom absoluut niks toe aan je verdere beleving van de film. Hooguit denk je bij een herkijk: 'Het is inderdaad niet te zien!'

Voor de rest kun je zo elke scène wel analyseren. In elke film, in elke scène zit wel zo'n cameratrucje of iets dergelijks. Het ligt gewoon in de macht van de regisseur, het hoort bij film. Film staat bijna gelijk aan één grote illusie.

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2119 stemmen

chevy93 schreef:

(quote)
Maar daarom nog geen geniale scène. Een simpel voorbeeld: de kus. In hoeveel films wordt er nou echt gezoend? Door goed en slim camerawerk lijkt het vaak genoeg echt, terwijl er in feite niks gebeurd.

Wat Nomak hierboven zegt.. je kunt tig voorbeeldjes erbij slepen maar deze scene blijft simpel en effectief.

Volgens mij baal je zo dat je gefopt bent dat jemaar voet bij stuk houdt

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Waarom? Gewoon omdat het kan.

Ik zou nu graag van jou willen horen hoe we Vincent Cassel op deze manier in beeld kunnen brengen. Maar dan op een andere manier gefilmd.

Ik zeg het je nu al, het gaat je niet lukken.

chevy93

• 12759 berichten
  • 1331 stemmen

Bottleneck schreef:

je kunt tig voorbeeldjes erbij slepen maar deze scene blijft simpel en effectief.

Mee eens. Simpel en effectief, meer niet, toch?

Nomak schreef:

Ik zeg het je nu al, het gaat je niet lukken.

Dat lukt me inderdaad niet, dus...?

www.dumpert.nl - Saving Private Ryan namaken

Dit vind ik persoonlijk veel genialer.

Apollinisch

• 21300 berichten
  • 0 stemmen

Je merkt er 0,0 van en voegt daarom absoluut niks toe aan je verdere beleving van de film.
Juist omdat het niet opvalt voegt het iets toe. Iets onmogelijks mogelijk maken zonder er de aandacht op te vestigen, probeer dat maar 's, zo makkelijk is dat niet. Herzag de film een paar dagen geleden nog, maar nu pas zie ik hoe knap en vernuftig de scène is.

chevy93

• 12759 berichten
  • 1331 stemmen

Dan houden jullie vast van Escher.

Ontopic: Nieuwe?

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2119 stemmen

chevy93 schreef:

Dit vind ik persoonlijk veel genialer.

Knap inderdaad, maar ik vind zo'n slimme spiegeltruc veel mooier dan digitaal knip en plakwerk. Nu ga ik me ook afvragen of La Haine meer van zulk camerawerk heeft, oftewel heb zin in een nieuwe kijkbeurt. Weer een pré dus

John Lee Hooker

• 14934 berichten
  • 1625 stemmen

Huh.. dat zie je toch veel vaker zo'n spiegelscene? Dat de camera als het ware de spiegel is... blinkt La Haine toch niet in uit?

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2119 stemmen

Toch niet dat de camera verandert van observerend (vanachter de persoon) naar de spiegel zelf?

anyway.. de bezeten hand (zal vast eens geweest zijn) versus Cassel:

vs

[/quote]

Maikeru

• 1934 berichten
  • 2388 stemmen

Chevy: Dat heeft niks met cinema te maken. Een (optische) illusie is niet iets van de cinema.

Maikeru: Met cinema bedoel ik film. Ik weet eigenlijk niet of dit een geldige term is. Film/cinema is illusie.

Chevy: Ook dan niet.

chevy93 schreef:

Film staat bijna gelijk aan één grote illusie.

Om jezelf maar even tegen te spreken...

chevy93

• 12759 berichten
  • 1331 stemmen

1-0

Maikeru schreef:

Om jezelf maar even tegen te spreken.

Helemaal niet. Jij beweert dat een illusie iets is wat specifiek gebonden is aan cinema.

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2119 stemmen

2-0

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.