• 143.171 films
  • 7.038 series
  • 21.345 seizoenen
  • 480.858 acteurs
  • 286.402 gebruikers
  • 8.226.384 stemmen

Knock-out: Fantasy (2010-2011)

zoeken in:

Reinbo

• 70661 berichten
  • 0 stemmen

2-0 beide niet echt fantasy

Apollinisch

• 21235 berichten
  • 0 stemmen

3-0

Co Jackso

• 21924 berichten
  • 2695 stemmen

3-1

Tonypulp

• 21192 berichten
  • 4542 stemmen

4-1

Fikret8

• 6010 berichten
  • 3792 stemmen

4-2

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4041 stemmen

4-3 Ik vind deze twee ook meer scifi, maar ze zijn toegevoegd.

AHWA

• 16915 berichten
  • 0 stemmen

4-4

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4041 stemmen

Reinbo schreef:

Ik vind dat Fantasy bepaalde sprookjesachtige c.q. surrealistische setting en of sfeer moet hebben. Toy Story speelt zich gewoon af in een alledaagse omgeving. Er is enkel een concept van speelgoed dat tot leven komt op losgelaten. Verder is het in niets fantasy.

Fantasy - Wikipedia - nl.wikipedia.org

De imaginaire wereld ontbreekt en volgens mij zijn er ook geen bovennatuurlijke krachten in het spel.

Verschillende bronnen leggen de grens van wat fantasy is en wat niet ergens anders. Sterker nog, als je de Engelse Wikipedia erbij pakt is het al wat anders dan de Nederlandse. Zo is Toy Story niet bepaald de enige film hier die in een alledaagse setting zit. Ik hoor niemand klagen over Groundhog Day, Field of Dreams en It's a Wonderful Life. Toy Story heeft een vorm van fantasy die niet ver weg staat van die van Harry Potter. Net als de Potters ligt de basis van het verhaal in de werkelijke wereld, maar gaat het om een alternatieve levenswijzen naast die onze 'normale' wereld. De speelgoedwereld heeft zo zijn eigen regels. Dat ze leven kan toch niet anders verklaard worden dan bovennatuurlijk, want ik heb geen logische verklaring in de trilogie gevonden.

Star Wars hoort er om die reden ook niet toe.

Bizar, aangezien zo'n beetje iedere beschrijving van fantasy Star Wars als voorbeeld noemt, inclusief jouw link naar Wikipedia en George Lucas zelf. Er is een alternatieve wereld, het speelt in het verleden (a long time ago, in a galaxy far far away), het volgt welbekende verhaallijnen van fantasy, het heeft een mythische laag en is een variatie op oude legendes en er zijn zelfs tovenaars (jedi's). Alles zit erin.

Als je Star Wars al geen fantasy vindt vraag ik me af waarom je erachter stond dat Akira wel fantasy is. Dat vind ik nog altijd sciencefiction.

Reinbo

• 70661 berichten
  • 0 stemmen

Van de films die je noemt zou ik enkel Field of Dreams er toe rekenen. Star Wars heeft gewoon geen magische elementen, hoewel, nu ik dit schrijf voel ik ineens een force opkomen die stelt dat ik daar ongelijk in heb.

Onderhond

• 85696 berichten
  • 10247 stemmen

5-4 Wat is er nu sci-fi aan Tetsuo

The One Ring schreef:

Ik hoor niemand klagen over Groundhog Day

Komt denk ik omdat ik deze toevoeging nog niet opgemerkt had

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4041 stemmen

Reinbo schreef:

Van de films die je noemt zou ik enkel Field of Dreams er toe rekenen.

Vind je dat zelf niet wat tegenstrijdig, aangezien de film zich gewoon in onze wereld afspeelt? Met een magisch honkbalveld en tijdsreizen misschien, maar dat weerhoudt je er kennelijk niet van om Groundhog Day of Toy Story af te schrijven.

Zoals de meeste genres zijn er binnen fantasy meerdere soorten te vinden. Je zou er de volgende drie uit kunnen halen:

1. Fantasy die zich afspeelt in een hermetisch afgesloten fantasywereld. Bijvoorbeeld Lord of the Rings, Princess Mononoke, Star Wars, Shrek.

2. Fantasywerelden die naast de werkelijke wereld bestaan (komt volgens mij meer voor dan groep 1): Harry Potter, Coraline, The Imaginarium of Doctor Parnassus, Spirited Away, The Wizard of Oz, King Kong.

3. Films die zich compleet in de werkelijkheid afspelen, maar met een fantasytwist: Groundhog Day, Field of Dreams, It's a Wonderful Life, Der Himmel über Berlin, The Purple Rose of Cairo.

Een regel in die laatste categorieën is wel dat het bovennatuurlijke niet logisch, maar magisch verklaard kan worden. Daarnaast vinden we de obsessie met toekomst en technologie niet terug in fantasy, maar in sciencefiction. Precies de reden waarom Tetsuo (Tetsuo gaat toch duidelijk over technologie), Watchmen en Akira wat mij betreft dan weer niet in deze k.o. thuishorem, maar ieder heeft kennelijk zijn eigen maatstaven. Zo'n beetje iedere film hier kan verdedigt worden als fantasy als je het wilt.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4041 stemmen

5. Sen to Chihiro no Kamikakushi (Spirited Away) - Conan the Barbarian

1-0

Stu-Pot

• 3491 berichten
  • 1172 stemmen

2-0

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2300 stemmen

2-1 Conan is zoveel beter. Maar de gemiddelde smaak hier is veel te verwijfd voor zo'n mannenfilm.

Co Jackso

• 21924 berichten
  • 2695 stemmen

3-1

Dragon

• 62543 berichten
  • 4503 stemmen

4-1

Reinbo

• 70661 berichten
  • 0 stemmen

5-1

Reinbo

• 70661 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

(quote)

Vind je dat zelf niet wat tegenstrijdig, aangezien de film zich gewoon in onze wereld afspeelt? Met een magisch honkbalveld en tijdsreizen misschien, maar dat weerhoudt je er kennelijk niet van om Groundhog Day of Toy Story af te schrijven..

Volgrns mij is dat Honkbal veldje een imaginaire wereld maar heb de film heel lang geleden gezien, dus ik kan me vergissen. In Groundhog day en Toy story is de wereld dat niet. Zijn gewoon twee films met een fantasierijk concept, maar dat maakt het dus nog geen fantasy. King Kong vind ik ook geen fantasy, speelt zich gewoon af op een nog onontdekt tropisch eiland en in New York.

Stu-Pot

• 3491 berichten
  • 1172 stemmen

6. Ye Yan (The Banquet) - Fantasia

Ja maar op dat nog niet ontdekt eiland bevinden zich wel dino's en een gigantische aap. Fantasierijk genoeg volgens mij. The One Ring heeft nu ook al uitbundig uitgelegd waarom bepaalde films in deze Knock-out te vinden zijn dus is er geen reden meer tot klagen.

Reinbo

• 70661 berichten
  • 0 stemmen

0-1

Finisterra

• 15486 berichten
  • 3900 stemmen

1-1

Reinbo

• 70661 berichten
  • 0 stemmen

Stu-Pot schreef:

6. Ye Yan (The Banquet) - Fantasia

Ja maar op dat nog niet ontdekt eiland bevinden zich wel dino's en een gigantische aap. Fantasierijk genoeg volgens mij. The One Ring heeft nu ook al uitbundig uitgelegd waarom bepaalde films in deze Knock-out te vinden zijn dus is er geen reden meer tot klagen.

Fantasierijk is wat mij betreft iets totaal anders dan fantasy. Daarvoor moeten twee zaken aanwezig zijn: Imaginaire wereld en magie. Zeker dat laatste ontbreekt in King Kong. Groep 3 valt er zeer niet onder wat mij betreft.

Co Jackso

• 21924 berichten
  • 2695 stemmen

1-2

Onderhond

• 85696 berichten
  • 10247 stemmen

The One Ring schreef:

Precies de reden waarom Tetsuo (Tetsuo gaat toch duidelijk over technologie)

Tetsuo gaat over een man die in een metalen gedrocht verandert. Veel technologie komt er niet aan te pas. Wel veel metaal.

2-2

Artemis

• 3866 berichten
  • 2077 stemmen

2-3

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

2-4

AHWA

• 16915 berichten
  • 0 stemmen

3-4

Dragon

• 62543 berichten
  • 4503 stemmen

7. King Kong (1933) – Legend

1-0

dutchtuga

• 16930 berichten
  • 4055 stemmen

1-1

Reinbo

• 70661 berichten
  • 0 stemmen

2-1

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.