- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Prachtige close-ups van actrices
Prachtige close-ups van actrices

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Momenteel ben ik op zoek naar films met scenes (en close-ups) van vrouwen. Archetypen vrouwen die met hun gelaatsuitdrukkingen (extreme) emoties laten zien. Rashomon heeft bijvoorbeeld erg boeiende close-ups/scenes van de in paniek verkerende Machiko Kyô.
La Passion de Jeanne d'Arc is wellicht een nog treffender voorbeeld. Of een tierende Elizabeth Taylor in Who's Afraid of Virginia Woolf?.
Wellicht heeft men hier nog treffende tips, ik zal jullie zeer dankbaar zijn!! Ik ben vooral op zoek naar de wat 'oudere' (kom niet direct op een treffendere omschrijving) films.

kappeuter (crew films)
-
- 69465 berichten
- 5540 stemmen
Gilda
Misschien valt aantal close-ups tegen, maar wel heel emotionele en gedenkwaardige rol van Hayworth.

Leland Palmer
-
- 23669 berichten
- 4572 stemmen
Sunset Boulevard kent ook een prachtige close-up van Norma Desmond.

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Dank jullie voor de suggesties. Sunset Boulevard nog niet gezien, de andere twee wel (Persona was ook een van de eerste waar ik aan dacht).
Verder nog tips?

Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Met zo'n titel verwacht ik hele 'spannende' beelden in deze topic...

Ramon K
-
- 13576 berichten
- 0 stemmen
Vivre Sa Vie: Karina die naar Falconetti kijkt!

kappeuter (crew films)
-
- 69465 berichten
- 5540 stemmen
Toch moeilijker dan ik dacht.

soom
-
- 24788 berichten
- 2647 stemmen
- Grace Kelly in Rear Window.
- Romy Schneider in één van de Sissi-films (zal vast wel, of anders in één van haar andere films..).
- Ingrid Bergman in Casablanca.
- Audrey Hepburn in Breakfast at Tiffany's.

Alastor
-
- 2633 berichten
- 3018 stemmen
De ultieme film op dit punt is wat mij betreft Fassbinder's "Die Bitteren Tränen der Petra von Kant", waarbij de twee protagonistes de zeven hoofdzonden voornamelijk via gezichtsexpressie op elkaar botvieren en daarnee de deugdelijkheid, in de vorm van 'het hulpje' (Irm Hermann), compleet overschaduwen.
Ook om regisseur Bergman kun je niet heen als het gaat om close-ups van vrouwelijke gezichtsexpressie, dat was zo'n beetje zijn handelsmerk. Behalve het eerdergenoemde Persona, herinner ik me deze films ook vanwege veelzeggende gelaatsuitdrukkingen:
- Sommarnattens Leende
- Tystnaden
- Höstsonaten
Flink wat films uit de beginperiode van de Nouvelle Vague (Godard, Varda, e.a.) bevatten mooie close-ups van vrouwelijke actrices. Delphine Seyrig in "L'Année Dernière à Marienbad" is een daar een goed voorbeeld van.
Kijk ook eens naar films van Eric Rohmer, een regisseur die vrouwelijkheid in al haar venijn en kwetsbaarheid vast weet te leggen.
Verder:
- Anna Thomson in "Sue"
- Gry Bay in "All about Anna"
- Kirsti Stubø in "Ópium - Egy Elmebeteg No Naplója"

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Kijk, now we're talkin'. Zitten al een hoop dingen tussen die ik eens moet gaan zien, of herzien! Wil Fassbinder overigens nog best eens proberen, Die Bitteren Tranen der Petra von Kant voorop. Tysnaden beland hier binnenkort op de deurmat.

bebdn
-
- 1884 berichten
- 1149 stemmen
Maggie Cheung in Fa yeung nin wa (in the mood for love) de gehele film is een voorbeeld van hoe emotie in de film moet. En dan nog die jurken, pure klasse

speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Dat kan alleen maar The Passion of Jeanne d'Arc zijn.

Dick2008
-
- 9980 berichten
- 805 stemmen
Ik vind die close up van Janet Leigh in Psycho zoals ze er bij ligt ook heel mooi, maar misschien bedoel je dat niet.
Marilyn Monroe in the seven years itch in die beroemde scene dan ?

Dick2008
-
- 9980 berichten
- 805 stemmen
Joan Crawford in Sudden Fear (1952).