• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.926 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.972 gebruikers
  • 9.370.364 stemmen

Beste componist

zoeken in:

J.T.O

• 791 berichten
  • 1048 stemmen

Hm, oke bedankt. Ik ben benieuwd

Leviwosc

• 883 berichten
  • 335 stemmen

Yann Tiersen - Le fabuleux destin d'Amélie Poulain & Good bye Lenin

Andere componisten ken ik eigenlijk niet zo goed....

Het zijn voornamelijk klassieke composities die goed worden gebruikt in sommige films. Zoals het wereldberoemde Air van Johann Sebastian Bach in de film Se7en.

Luister naar de compositie: Johann Sebastian Bach - Air

bawimeko

• 178 berichten
  • 145 stemmen

Even vanuit een forum vanaf musicmeter.nl overgewaaid (jullie zouden 'ns moeten kijken; verrassende discussies, leuke vormgeving) en besloten dat qua filmmuziek Ennio Morricone de absolute Maestro is. Hij is minder 'cool' dan Bernard Hermann en minder brainy dan Philip Glass, maar een Morricone op z'n best tilt zelfs een mooite Leone naar een hoger plan!

1 The Good, The Bad & The Ugly

2 Once upon a time in America

3 The Mission

4 For a Few Dollars More

5 The Untouchables

6 Novecento

7 My Name is Nobody

8 Once upon a time in the west

9 Hamlet

10 La tragedia di un uomo ridicolo

Fikret8

• 6169 berichten
  • 4233 stemmen

daviddoelen schreef:

Bernard Herrmann

Schijnt ook dat hij voor Hitchcocks The Birds heeft gecomposeerd, terwijl er juist helemaal geen filmmuziek in The Birds voor komt.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

De hier nogal geprezen Hans Zimmer vind ik meestal niet te genieten zo overheersend, al kan ik me herinneren dat de soundtracks van The Last Samurai en The Ring heel aanvaardbaar waren.

Als ik zou moeten kiezen, ook al is het ook nogal zwaar en romantsich, zou ik zeggen Sakamoto Ryuichi en dan met name The Sheltering Sky en Love is the Devil, maar ook wel Gohatto. De beste score ooit (zo die bestaat) vond ik die van Crash (de Cronenberg versie dan) van Howard Shore.

Verder hoor ik de laatste tijd vaak (en naar veel tevredenheid) Umebayashi Shigeru (Yumeiji, 2046). Andere favorieten zijn: Joe Hisashi (vrijwel zonder uitzondering), Andrej Sigle (vaak bij Aleksandr Sokurov), Mychael Danna (maar dan met name uit de Atom Egoyan periode, hij is nu wel erg herkenbaar) en Staples (Tindersticks) in de films van Claire Denis.

Opvallende scores, zonder dat de componist mij verder heel erg is bijgebleven: Terence Blanchard (25th Hour), Carter Burwell (Fargo & Velvet Goldmine), Thomas Newton (American Beauty), David Hirschfelder (Elizabeth). Elfman is vaak bijpassend, maar erg vermoeiend ook. Clint Mansell staat mij bij uit Pi, maar ander werk zou ik uit mijn hoofd niet kunnen noemen vrees ik.

Ook ik moet erbij opmerken dat ik nauwelijks muziek los hoor van de film, met uitzondering van de eerder genoemde Sakamoto en Umebayashi.

Enne, niet zozeer de componist, maar de keuze voor nummers op de soundtrack is Le Conseguenze dell'Amore een van de recente favorieten: een groot deel van mijn platenkast, met veel leuke (Duitse) electronica.

murtcelP

• 393 berichten
  • 962 stemmen

Hans Zimmer (zijn muziek voegt ontzettend veel toe aan de films)

Alan Menken (aantal Disneyfilms gedaan, hoogtepunt die van Beauty and the Beast)

Alan Silvestri (o.a. Back to the Future)

Danny Elfman (vooral Edward Scissorhands)

John Barry (James Bond)

Chainsaw

• 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Momenteel behoren Clint Mansell (Sahara, Requiem for a Dream), Graeme Revell (The Crow), Carter Burwell (Fargo, Miller's Crossing), James Horner (Casper, Titanic), Joe Hisaishi (Kikujiro) en Marc Mancina (Twister) tot mijn grote favorieten.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Fikret8 schreef:

(quote)

Schijnt ook dat hij voor Hitchcocks The Birds heeft gecomposeerd, terwijl er juist helemaal geen filmmuziek in The Birds voor komt.

Hij werd er enkel bij betrokken als muziekadviseur. Het krijsende geluid van de vogels creerde Herrmann met een bepaald electronisch instrument. Eigenlijk dus alleen een stukje sound design gedaan. Bronnen die hem als componist noemen zijn feitelijk onjuist.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben erg gecharmeerd van Clint Mansell, Hans Zimmer, Craig Armstrong, David Holmes, Joe Hisaishi, Carter Burwell, Ryuichi Sakamoto en Kenji Kawai. Allemaal componisten die net dat beetje extra flair kunnen geven aan een film en niet schromen om nieuwe dingen uit te proberen en te experimenteren, waar sommige componisten van de 'oude' garde vastgeroest zijn en in herhaling vallen.

Spetie

• 38871 berichten
  • 8145 stemmen

Hans Zimmer John Williams en Ennio Morricone

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Oud (en vergeten ?) Irving Berlin, Cole Porter en George Gershwin. en en .......Victor Young en Max Steiner mogen er ook bij (in ieder geval allemaal (steen)oud)

Frankeermachine

• 988 berichten
  • 6604 stemmen

Ennio Morricone natuurlijk!

Goto

• 1736 berichten
  • 0 stemmen

De enigste 2 die eigenlijk constant goed zijn:

- Kenji Kawai

- Joe Hisaishi

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Ik vond die van Scarface ERG goed; Giorgio Moroder.

TonyMontana

• 394 berichten
  • 4803 stemmen

Mijn all-time favoriete componisten zijn Clint Mansell, Angelo Badalamenti en Ennio Morricone.

Zijn er hier nog liefhebbers van soundtracks van Italiaanse Poliziotteschi, Gialli en/of Horror??

Enkele bekendere namen uit deze genres:

- Guido e Maurizio De Angelis (Roma Violenta, Milano Trema,...)

- Francesco De Masi (Napoli Violenta,...)

- Goblin (Suspiria, La Via Della Droga,...)

- Franco Micalizzi (Italia A Mano Armata,...)

- het trio Bixio-Frizzi-Tempera (7 Note in Nero,...)

- Stelvio Cipriani (Mark il Poliziotto,...)

- Ennio Morricone

- Nora Orlandi

- Pierro Piccioni

...

Enkele andere 'onbekendere' die ik geweldig vind:

- Jerry Van Rooyen

- Gert Wilden And Orchestra

- Manfred Hübler en Siegfried Schaw (aka Vampires Sound Inc.)

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Ik ken wel veel van die namen, maar lang niet altijd van die type genres. De Masi ken ik zo van veel goede spaghetti westers, maar meer niet. Goblin vind ik vaak lelijk en popachtig. Pino Donaggio componeert ook vaak huiveringwekkende horrorscores.

Morricone wisselend, maar soms uitermate briljant qua dissonanten. Zijn Poliziotesschi´s zijn wisselend in kwaliteit, maar Revolver is wat mij betreft zijn absolute hoogtepunt in het genre. Piccioni is wellicht over zijn carriere gezien beter in dat misdaadgenre, met briljante groovy scores. Gebruikt op briljant wijze elektrische orgels. Alhoewel ie eveneens in romantische drama´s uitblonk.

Hou je trouwens niet van scores in andere genres van al die Italianen?

TonyMontana

• 394 berichten
  • 4803 stemmen

Ik ben de laatste tijd gewoon 'into' poliziotteschi en gialli. En die muziek (vaak groovy) die erin voorkomt is geniaal imo.

Wist niet dat De Masi muziek voor spaghettiwesterns had gemaakt. Moet ik eens checken. Heb me eigenlijk nog niet verdiept in andere genres van de meeste van die Italianen die ik heb opgesomd... welke zijn aanraders??

Morricone is een grote favoriet van mij: hou van zijn werk in alle genres: C'era una Volta... (West en America), The Mission, Da uomo a uomo, Revolver, il buono etc, Le foto proibite,... enz.... vele hoogtepunten in verschillende genres!

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Piero Piccioni´s Camille 2000... Meeslepend, groovy, sentimenteel, machtige orgels. Wat mij beteft zijn beste score. Maar als je de romantische, dramatische klanken daarvan mooi vind, dan is ook Travolti da un Insolito Destino Nell'Azzurro Mare D'Agosto echt een aanrader.

De Masi western scores zijn eigenlijk 9-10 keer de moeite waard.

Piero Umaliani heeft ook veel groovy scores op zijn naam staan waarin hijgende vrouwen, groovy-jazzy klanken zegevieren. Svezia, Inferno E Paradiso is briljant, met het ´´Mah Na' Mah Na'´ wat men voor The Muppet Show gestolen heeft.

Bruno Nicolai deed veel ´´feestwesterns´´. Corri, Uomo, Corri, Indio Black en dat soort scores zijn goede.

Ik kan nog wel veel meer opnoemen, maar ik vrees dat ik dan morgen nog niet klaar ben. Maar een site als http://www.moviegrooves.com is eigenlijk 1 grote aanrader. Voor kwalitatief goede groovy scores zit je sowieso altijd goed bij muzieklabels als Right Tempo, Easy Tempo. CAM is ook een ´´walhalla label´´ voor de ietswat oudere Italiaanse scores.

Als je nog meer wilt weten over een specifieke score of componist, vraag gerust.

TonyMontana

• 394 berichten
  • 4803 stemmen

Hartelijk bedankt voor de info . Zal die soundtracks zo snel mogelijk checken.

En wat een geweldige site is moviegrooves toch . Er staan meerdere cd's op die ik al heb (al dan niet legaal)...

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Wel jammer dat die site zich beperkt tot scores uit een bepaalde periode. Tot op de dag van vandaag zijn er componisten die muziek (in allerlei genres) componeren die zo uit die goede oude tijd lijken te komen. Daar hebben ze helaas weinig aandacht voor.

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

Natuurlijk Ennio Morricone, maar daarnaast zijn mijn 2 grootste favourieten:

Basil Pouledouris - o.a. Conan the Barbarian

Goblin - Profondo Rosso, Suspiria etc.

Daarnaast Jazzy soundtracks zoals b.v. van Duke Ellington (Anatomy of a Murder).

RippedBone Dog

• 44 berichten
  • 0 stemmen

1. Ennio Morricone

2. Hans Zimmer

klute89

• 3649 berichten
  • 0 stemmen

Yann Tiersen

roodkopje

• 13 berichten
  • 2 stemmen

Hans Zimmer zonder twijfel

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3122 stemmen

Ennio Morricone,Danny Elfman en John Williams

Die Hard,Willis

• 4005 berichten
  • 1360 stemmen

Niet op bepaalde volgorde:

-John Williams

-Bernard Herrmann

-John Carpenter

-Goblin

-Fabio Frizzi

-Mike Oldfield

-Riz Ortolani (Van de mooiste soundtrack ooit: Cannibal Holocaust!)

-Franz Waxman

Goto

• 1736 berichten
  • 0 stemmen

Beste:

01 - Kenji Kawai

02 - Joe Hisashi

03 - Angelo Badalamenti

04 - Yoko Kanno

05 - Brian Eno

Slechtste:

01 - Hans Zimmer

02 - James Horner

03 - John Williams

04 - Ennio Morricone

Verder niet veel componisten die in meerdere films een indruk achterlaten. (Of in een niet noemswaardig middengebied komen zoals Carpenter.) Zal er eens wat meer op gaan letten.

Lad

• 5700 berichten
  • 0 stemmen

Hans Zimmer, John Williams,...

Goto

• 1736 berichten
  • 0 stemmen

Saaie kutmuziek van jewelste inderdaad.

Lad

• 5700 berichten
  • 0 stemmen

Goto schreef:

Saaie kutmuziek van jewelste inderdaad.

Als je hoort wat een muziek ik normaal beluister he...Dan zul je het pas vreemd vinden dat ik deze componisten zeer goed vind spelen!

Op één of andere manier raken ze me wel...

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.