• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.953 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.983 gebruikers
  • 9.370.755 stemmen

Beste componist

zoeken in:

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Slowchat / onzinnige berichten verwijderd.

zinulzki

• 126 berichten
  • 639 stemmen

Ennio Morricone

Bernard Herrmann

Elmer Bernstein

Nino Rota

Angelo Badalamenti

Lalo Schifrin

Max Steiner

Dmitri Tiomkin

Alex North

Isaac Hayes

Marcello Giombini

John Barry

Henry Mancini

damianodebeste

• 838 berichten
  • 0 stemmen

Willekeurig

Goblin

Fabio Frizzi

Riz Ortolani

John Murphy

John Carpenter

Ennio Morricone

Green Destiny

• 254 berichten
  • 1396 stemmen

Tan Dun

Clint Mansell

Joe Hisaishi

Yann Tiersen

Shigeru Umebayashi

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Ryuichi Sakamoto.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Als iemand zijn keuzes wil toelichten, graag.

Black Math

• 5430 berichten
  • 1753 stemmen

Ik vind het altijd geweldig als er van echte klassieke componisten muziek gebruikt wordt. Wat dat betreft zijn Kubrick films altijd wel leuk.

Wat de bekende filmcomponisten betreft: De filmmuziek van La Strada door Nino Rota is erg leuk, heb ik ooit met een symfonieorkest gespeeld. Van Kenji Kawai bevallen de Ghost in the Shell soundtracks me erg. Van Morricone ken ik eigenlijk alleen de muziek bij de films van Sergio Leone, maar ik vond het altijd erg veel bijdragen aan de sfeer van de films. De filmmuziek van Pirates of the Caribbean is verschrikkelijk, en nog erger is dat een vriend van mij uit het betreffende symfonieorkest de hele tijd daaruit zit te spelen. Wat John Williams in de Star Wars films doet, is wat mij betreft teveel een slap aftreksel van Wagner. De muziek bij Schindler's list is overdramatisch en verpest de film. Hebben jullie ook niet vaak dat je het volledig ontbreken van muziek als sterk punt kan ervaren?

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Het volledig ontbreken van muziek in een films kan een sterk punt zijn en zo heb ik dat ook wel tientallen keren bij allerlei films (bv Rosetta) ondervonden. Ik heb echter niet zo vaak het idee dat een bepaalde film geholpen zou zijn bij het verwijderen van alle muziek, maar juist bij het verwijderen van een bepaald (soms flink) deel. Of dat de componist beter zijn toon had kunnen matigen al dan niet bij had moeten schaven. Ook bij films zonder enige vorm van score zie ik soms best wat plekken waar bepaalde soort composities best de film wat zouden kunnen versterken.

Ik vind het moeilijk om een eenduidig antwoord te geven. Ik hou zowel van dichtgeplamuurde films, als die waar een componist goed gebruik maakt van de stiltes of er helemaal niks te horen is. Ik vind Zbigniew Preisner een uitstekend componist die in een vrij groot gedeelte van zijn films ook goed gebruikt van stiltes.

movie acteurs

• 3086 berichten
  • 3244 stemmen

Ik heb geen top 5/10 of zoiets. Maar dit zijn wel mijn favorieten.

Riz Ortolani.

Ennio Morriconi.

John Barry.

Brad Fiedel.

Nino Rota.

Fabio Frizzi.

John Williams.

alberts722

• 31 berichten
  • 2370 stemmen

Ennio morricone

Nino Rota

John Williams

Hans Zimmer

Rianneke_Dan

• 14194 berichten
  • 2563 stemmen

Hans Zimmer

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

Angelo Badalamenti en Ennio Morricone

Arnie

• 1082 berichten
  • 1881 stemmen

Niemand nog Michael Nyman genoemd? Ik heb persoonlijk wel wat met minimalisten als Glass en (nou ja, niet echt minimalist te noemen) Eleni Karaindrou, maar Nyman maakt ook buitengewoon 'spannende' muziek. Opzwepend, nu en dan bombastisch, hermetisch en soms is het ronduit plagiaat, maar eigenlijk wel heel erg goed.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

- Ennio Morricone

- Joe Hisaishi

- Francesco De Masi

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

En Glass was niet beïnvloed door andere minimalisten? Het ligt wel wat meer genuanceerd dan alles maar onder het kopje plagiaat te plaatsen.

Hoe dan ook, ben vooral erg gecharmeerd van Nyman's A la Folie, Gattaca, selecties van The Claim en de vele uitstekende Greenaway scores.

Arnie

• 1082 berichten
  • 1881 stemmen

Ho ho, ik plaats weinig onder het kopje plagiaat. Beinvloeding is dat inderdaad niet, daarin geef ik je helemaal gelijk: in die zin ligt het natuurlijk genuanceerd.

Ik had bij plagiaat vooral Nymans 'Memorial' in gedachten, dat nagenoeg een kopie is van 'Cold Song' uit Purcells opera 'King Arthur'. Prachtig gedaan hoor van Nyman, en ik neem het hem ook niet kwalijk (sterker nog: knap om zo'n stuk op deze spannende manier te bewerken) maar dit kun je niet meer slechts beinvloeding noemen.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Clint Mansell

Ennio Morricone

Michael Kamen

Yann Tiersen

Zo eventjes wat ik 123 kan opnoemen.

Meneer Bungel

• 13163 berichten
  • 0 stemmen

Er zijn al een boel goede componisten (Riz Ortolani en Philip Glass!) genoemd, maar John Ottman (The usual suspects) wil ik ook nog even vermelden.

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

speranza schreef:

Angelo Badalamenti en Ennio Morricone

Hier moet Alberto Iglesias aan toegevoegd worden.

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2931 stemmen

Kenji Kawai (Ghost in the Shell, Innocence, Yip Man), is toch wel mijn favoriet.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

AFI plaatste zijn muziek voor "Lawrence Of Arabia" op de "de plaats van beste score's ooit.

En hij komt zelf niet voor in dit topic?

Maurice Jarre!

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

Naast eerder door mij genoemde componisten maken Andrey Dergachev en Clint Mansell heel veel indruk op mij.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Ik ben benieuwd naar het waarom omtrent Andrey Dergachev...

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

Ik krijg kippenvel van zijn muziek in The Return en Banishment. Zijn muziek tijdens de aftiteling van eerst genoemde film is het beste wat ik ooit gehoord heb.

Uzza_Sparta

• 1195 berichten
  • 2138 stemmen

misschien komt deze concert een keer uit op DVD, maar vanavond in de RAH in London, de John Barry Memorial Concert door de Royal Philharmonic Orchestra, met gast optredens van o.a. Shirley Bassey, Don Black, en Timothy Dalton.

Behalve zijn Bond muziek, komt natuurlijk ook zijn oscar winnende muziek van o.a. Born Free, Dances With Wolves, Midnight Cowboy

John Barry: The Memorial Concert - Royal Albert Hall - royalalberthall.com

RIP John Barry

Uzza_Sparta

• 1195 berichten
  • 2138 stemmen

Uzza_Sparta schreef:

misschien komt deze concert een keer uit op DVD.....

voor de liefhebbers, de hele concert wordt uitgezonden op BBC Radio 2 op vrijdag 1 juli 2011 tussen 21:00 en 23:00 uur

"THE JOHN BARRY MEMORIAL CONCERT IS TO BE BROADCAST ON BBC RADIO 2 ON THE 1ST OF JULY 2011 AS A FRIDAY NIGHT IS MUSIC NIGHT SPECIAL"

BBC Radio 2 is ook hier in nederland te beluisteren op digi-radio

Bijv, bij Ziggo is het digital radio kanaal 816

Timmy757

• 3365 berichten
  • 598 stemmen

Hans Zimmer

CherryCORE

• 66 berichten
  • 261 stemmen

Yann Tiersen.

Uzza_Sparta

• 1195 berichten
  • 2138 stemmen

Uzza_Sparta schreef:

(quote)

voor de liefhebbers, de hele concert wordt uitgezonden op BBC Radio 2 op vrijdag 1 juli 2011 tussen 21:00 en 23:00 uur

"THE JOHN BARRY MEMORIAL CONCERT IS TO BE BROADCAST ON BBC RADIO 2 ON THE 1ST OF JULY 2011 AS A FRIDAY NIGHT IS MUSIC NIGHT SPECIAL"

BBC Radio 2 is ook hier in nederland te beluisteren op digi-radio

Bijv, bij Ziggo is het digital radio kanaal 816

John Barry concert gaat zometeen beginnen op BBC radio2

BBC - BBC Radio 2 Programmes - Friday Night is Music Night, 01/07/2011 - bbc.co.uk

zonya

• 5 berichten
  • 35 stemmen

de beste componist is beslist

Danny Elfman

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.