- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Beste componist
Beste componist
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Slowchat / onzinnige berichten verwijderd.
zinulzki
-
- 126 berichten
- 639 stemmen
Ennio Morricone
Bernard Herrmann
Elmer Bernstein
Nino Rota
Angelo Badalamenti
Lalo Schifrin
Max Steiner
Dmitri Tiomkin
Alex North
Isaac Hayes
Marcello Giombini
John Barry
Henry Mancini
damianodebeste
-
- 838 berichten
- 0 stemmen
Willekeurig
Goblin
Fabio Frizzi
Riz Ortolani
John Murphy
John Carpenter
Ennio Morricone
Green Destiny
-
- 254 berichten
- 1396 stemmen
Tan Dun
Clint Mansell
Joe Hisaishi
Yann Tiersen
Shigeru Umebayashi
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Als iemand zijn keuzes wil toelichten, graag.
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Ik vind het altijd geweldig als er van echte klassieke componisten muziek gebruikt wordt. Wat dat betreft zijn Kubrick films altijd wel leuk.
Wat de bekende filmcomponisten betreft: De filmmuziek van La Strada door Nino Rota is erg leuk, heb ik ooit met een symfonieorkest gespeeld. Van Kenji Kawai bevallen de Ghost in the Shell soundtracks me erg. Van Morricone ken ik eigenlijk alleen de muziek bij de films van Sergio Leone, maar ik vond het altijd erg veel bijdragen aan de sfeer van de films. De filmmuziek van Pirates of the Caribbean is verschrikkelijk, en nog erger is dat een vriend van mij uit het betreffende symfonieorkest de hele tijd daaruit zit te spelen. Wat John Williams in de Star Wars films doet, is wat mij betreft teveel een slap aftreksel van Wagner. De muziek bij Schindler's list is overdramatisch en verpest de film. Hebben jullie ook niet vaak dat je het volledig ontbreken van muziek als sterk punt kan ervaren?
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Het volledig ontbreken van muziek in een films kan een sterk punt zijn en zo heb ik dat ook wel tientallen keren bij allerlei films (bv Rosetta) ondervonden. Ik heb echter niet zo vaak het idee dat een bepaalde film geholpen zou zijn bij het verwijderen van alle muziek, maar juist bij het verwijderen van een bepaald (soms flink) deel. Of dat de componist beter zijn toon had kunnen matigen al dan niet bij had moeten schaven. Ook bij films zonder enige vorm van score zie ik soms best wat plekken waar bepaalde soort composities best de film wat zouden kunnen versterken.
Ik vind het moeilijk om een eenduidig antwoord te geven. Ik hou zowel van dichtgeplamuurde films, als die waar een componist goed gebruik maakt van de stiltes of er helemaal niks te horen is. Ik vind Zbigniew Preisner een uitstekend componist die in een vrij groot gedeelte van zijn films ook goed gebruikt van stiltes.
movie acteurs
-
- 3086 berichten
- 3244 stemmen
Ik heb geen top 5/10 of zoiets. Maar dit zijn wel mijn favorieten.
Riz Ortolani.
Ennio Morriconi.
John Barry.
Brad Fiedel.
Nino Rota.
Fabio Frizzi.
John Williams.
alberts722
-
- 31 berichten
- 2370 stemmen
Ennio morricone
Nino Rota
John Williams
Hans Zimmer
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Angelo Badalamenti en Ennio Morricone
Arnie
-
- 1082 berichten
- 1881 stemmen
Niemand nog Michael Nyman genoemd? Ik heb persoonlijk wel wat met minimalisten als Glass en (nou ja, niet echt minimalist te noemen) Eleni Karaindrou, maar Nyman maakt ook buitengewoon 'spannende' muziek. Opzwepend, nu en dan bombastisch, hermetisch en soms is het ronduit plagiaat, maar eigenlijk wel heel erg goed.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
- Ennio Morricone
- Joe Hisaishi
- Francesco De Masi
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
En Glass was niet beïnvloed door andere minimalisten? Het ligt wel wat meer genuanceerd dan alles maar onder het kopje plagiaat te plaatsen.
Hoe dan ook, ben vooral erg gecharmeerd van Nyman's A la Folie, Gattaca, selecties van The Claim en de vele uitstekende Greenaway scores.
Arnie
-
- 1082 berichten
- 1881 stemmen
Ho ho, ik plaats weinig onder het kopje plagiaat. Beinvloeding is dat inderdaad niet, daarin geef ik je helemaal gelijk: in die zin ligt het natuurlijk genuanceerd.
Ik had bij plagiaat vooral Nymans 'Memorial' in gedachten, dat nagenoeg een kopie is van 'Cold Song' uit Purcells opera 'King Arthur'. Prachtig gedaan hoor van Nyman, en ik neem het hem ook niet kwalijk (sterker nog: knap om zo'n stuk op deze spannende manier te bewerken) maar dit kun je niet meer slechts beinvloeding noemen.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Clint Mansell
Ennio Morricone
Michael Kamen
Yann Tiersen
Zo eventjes wat ik 123 kan opnoemen.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Er zijn al een boel goede componisten (Riz Ortolani en Philip Glass!) genoemd, maar John Ottman (The usual suspects) wil ik ook nog even vermelden.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Angelo Badalamenti en Ennio Morricone
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2931 stemmen
Kenji Kawai (Ghost in the Shell, Innocence, Yip Man), is toch wel mijn favoriet.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
AFI plaatste zijn muziek voor "Lawrence Of Arabia" op de "de plaats van beste score's ooit.
En hij komt zelf niet voor in dit topic? 
Maurice Jarre!
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Naast eerder door mij genoemde componisten maken Andrey Dergachev en Clint Mansell heel veel indruk op mij.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Ik ben benieuwd naar het waarom omtrent Andrey Dergachev...
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Ik krijg kippenvel van zijn muziek in The Return en Banishment. Zijn muziek tijdens de aftiteling van eerst genoemde film is het beste wat ik ooit gehoord heb.
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
misschien komt deze concert een keer uit op DVD, maar vanavond in de RAH in London, de John Barry Memorial Concert door de Royal Philharmonic Orchestra, met gast optredens van o.a. Shirley Bassey, Don Black, en Timothy Dalton.
Behalve zijn Bond muziek, komt natuurlijk ook zijn oscar winnende muziek van o.a. Born Free, Dances With Wolves, Midnight Cowboy
John Barry: The Memorial Concert - Royal Albert Hall - royalalberthall.com
RIP John Barry
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
misschien komt deze concert een keer uit op DVD.....
voor de liefhebbers, de hele concert wordt uitgezonden op BBC Radio 2 op vrijdag 1 juli 2011 tussen 21:00 en 23:00 uur
"THE JOHN BARRY MEMORIAL CONCERT IS TO BE BROADCAST ON BBC RADIO 2 ON THE 1ST OF JULY 2011 AS A FRIDAY NIGHT IS MUSIC NIGHT SPECIAL"
BBC Radio 2 is ook hier in nederland te beluisteren op digi-radio
Bijv, bij Ziggo is het digital radio kanaal 816
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
voor de liefhebbers, de hele concert wordt uitgezonden op BBC Radio 2 op vrijdag 1 juli 2011 tussen 21:00 en 23:00 uur
"THE JOHN BARRY MEMORIAL CONCERT IS TO BE BROADCAST ON BBC RADIO 2 ON THE 1ST OF JULY 2011 AS A FRIDAY NIGHT IS MUSIC NIGHT SPECIAL"
BBC Radio 2 is ook hier in nederland te beluisteren op digi-radio
Bijv, bij Ziggo is het digital radio kanaal 816
John Barry concert gaat zometeen beginnen op BBC radio2
BBC - BBC Radio 2 Programmes - Friday Night is Music Night, 01/07/2011 - bbc.co.uk