- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Beste componist
Beste componist
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Ik vind het anders niet zo vreemd dat mensen denken dat Zimmer de PotC score heeft geschreven. Elk excuus om dat thema (wat hij dus wel heeft geschreven) terug te laten keren word gebruikt en voor de rest is het vooral opvulling. Hier en daar nog wat mooie tracks, maar niks springt er echt uit behalve dat thematje.
Laatst noemde iemand op een ander forum Kenji Kawai als de Japanse Danny Elfman
Waarschijnlijk vooral qua status, want geloof niet dat de muziek er echt op lijkt, maar de Avalon soundtrack is toch wel echt schitterend 
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Ik snap niet waarom niet thematisch werk altijd maar aan de kant wordt geschoven door vele. Helemaal als dan ook nog eens het woord 'opvulling' wordt gebruikt. Het heeft allemaal een functie in het geheel.
De Japanse Danny Elfman? De Japanse John Williams hoorde ik iemand ook een keer zeggen. Mensen moeten niet van dat soort onzinnige en vreselijke vergelijkingen maken! De rillingen lopen over mijn lijf van dat soort uitspraken.
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Omdat het thema nou net datgene is dat bij de mensen blijft hangen. En ik vind ook absoluut dat je het in z'n geheel moet zien, maar dat is waar Pirates (naar mijn mening) in faalt. Ik ben hem nu weer een beetje aan het beluisteren door er een beetje doorheen te skippen, dan is hij best mooi en krachtig, maar als je er echt voor gaat zitten en ernaar gaat luisteren word het op een gegeven moment erg saai en merk je dat er de hele tijd toch echt weer word opgebouwd om dat bekende thema te weer te gebruiken. Dus ja, zoiets noem ik wel opvulling ja (hoewel er wel veel in word gevarieert moet ik je nageven).
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Het is jammer dat mensen enkel bij zo'n thema blijven hangen. Een film en score kan afgeserveerd worden met enkel een goed thema. De kritiek is vaak dat er geen thema is helaas, het thema te weinig voorkomt, of teveel voortborduurt op het thema en zoals jij dat ook de rest als 'opvulling' beschouwt. Voor de rest niet echt veel zin om hier over door te gaan. Vraag mij wel af hoe het mogelijk is dat mensen in het algemeen blijkbaar nogal doof lijken te zijn voor iets anders als thema's...
omnie
-
- 63 berichten
- 41 stemmen
er is er maar een de allerallerbeste en dat is john williams,geniaal
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Het verbaast me toch enigzins dat namen als John Murphy, Cliff Martinez, David Julyan en Clint Mansell hier weinig of gewoon niet ter sprake komen.
Films als 'Sunshine', '28 Days Later', 'Solaris', 'Memento' en 'The Fountain' werder door deze heren vaak prachtig en bijzonder effectief ondersteund.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Zijn hier wel aan ter sprake gekomen, itt tot componisten die zelfs nog helemaal niet zijn genoemd. Zijn inderdaad alle 4 bijzondere componisten die het 'Eno effect' in de film van de laatste jaren hebben doorgezet als het ware (behoorlijk foute opmerking eigenlijk, maar ach).
TerryA
-
- 547 berichten
- 2459 stemmen
Ennio Morricone natuurlijk! 
helemaal mee eens
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
'Solaris' en 'The Fountain'
Jaaaa, die zijn echt prachtig
Van de Fountain heb ik veel tracks al gehoord, maar de film ga ik vanavond ook eindelijk zien
Clint Mansell word overigens over het algemeen best vaak genoemd, maar dan vooral door zijn soundtrack van RfoD (die ook geweldig is
)
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Clint Mansell en Philip Glass (the Hours is het beste dat ik ooit heb gehoord!) mogen zich alvast tot mijn favorieten rekenen.
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
De vermelding van Philip Glass gaat niet zonder een vermelding van zijn magnifieke score voor 'Kundun'. 
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Clint Mansell (RFAD, The Fountain en -ook niet te vergeten- Pi)
Ennio Moricone
Angelo Badalmenti
en Danny Elfman (schreef die trouwens ook niet de muziek voor The Simpsons
)
by_the_way
-
- 3792 berichten
- 504 stemmen
Trouwens ik hoorde van de week 'The man with the Harmonica' (van Ennio Morricone) op Veronica bij de album top 1000, meesterlijk dat ze die uitzonden. 
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Als ze dan nog eens de andere 999 eruit hadden gegooid....
Elfman schreef enkel het thema The Simspons. Verdere muziek is van een groep andere componisten, waaronder Alf Clausen degene is die ieder seizoen weer het meeste werk verricht.
Manco
-
- 4 berichten
- 0 stemmen
Ennio Morricone!
Hij heeft als geen ander de hele muziek-wereld, inclusief pop en rock, veranderd tot wat het nu is. Hadden we hem niet gehad, dan kenden wij de muziek niet zoals het nu is. Zelfs The Beatles hebben Morricone als voorbeeld gebruikt toen hij nog niet bekend was!
Zijn muziek is zo geweldig, dat deze los van de film net zo goed geluistert kan worden, wat ik bij de meeste filmmuziek niet heb. Alleen bij Hans Zimmer heb ik dat ook. Die neemt bij mij de tweede plaats in 
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Ennio Morricone!
Hij heeft als geen ander de hele muziek-wereld, inclusief pop en rock, veranderd tot wat het nu is. Hadden we hem niet gehad, dan kenden wij de muziek niet zoals het nu is. Zelfs The Beatles hebben Morricone als voorbeeld gebruikt toen hij nog niet bekend was!

Met alle respect, u draaft hier wel een "klein" beetje door. Neemt niet weg dat Ennio Morricone een groots componist betreft.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Hij is in ieder geval van veel grotere invloed dan jij waarschijnlijk vermoed....
J.T.O
-
- 791 berichten
- 1048 stemmen
Ik heb op pc redelijk wat OST staan, maar meestal vind ik een OST alleen goed, als je het prettig weg luistert zoals elk ander muziek. Soms heb ik het gevoel dat OST van een film wel goed is, maar als je het luistert tijdens het maken van je huiswerk, dan werkt het alleen maar op je zenuwen of het klinkt gewoon erg saai.
OST die ik op pc heb staan.
Beck – Beck (anime)
Oranges & Lemons – Azumanga Diaoh (anime)
Konishi Kayo & Kondoo Yukio – Elfen Lied (anime)
Kenji Kawai – Ghost in the Shell: Innocence (anime)
Kenji Kawai - Avalon
Sato Naoki – Eukera 7 (anime)
Shiro Sagisu – Bleach (anime)
Shiro Sagisu – Neon Genesis Evangelion: The End of Evangelion (anime)
Yoko Kanno - Ghost in the Shell Stand Alone Complex (anime)
Yoko Kanno – Wolf’s Rain (anime)
Yusuke Honma – Great Teacher Onizuka (anime)
Shigeru Umebayashi – House of the Flying Daggers
Shigeru Umebayashi – Curse of the Golden Flower
Waar ik nu regelmatig naar luister:
Toshiro Masuda – Naruto OST I + II (anime)
Super Eurobeat - Initial D Fourth Stage D OST (anime)
Yoko Kanno/Seatbelts – Cowboy Bebop OST I + II + III (anime)
Victor Entertainment/Sahashi Toshihiko/Toshihiko Sato – Gundam Seed OST I + II + III (anime)
Hitomi Kuroishi - Last Exile OST (anime)
John Williams – Star Wars: A New hope
Ennio Morricone - The Ennio Morricone Anthology: A Fistful of Film Music
Klaus Badelt - Pirates of the Caribbean (deel 1 alleen, de rest is niks)
Yo-Yo Ma - When Strangers Meet
Yo-Yo Ma/ Silk Road Ensemble - Beyond the Horizon
A.R. Rahman - Between Heaven And Earth
Verder ben ik een fan Joe Hisaishi en ik heb de volgende albums van hem:
Kiki's Delivery Service
My Neighbour Totoro
Laputa: The Skycastle
Porco Rosso
Nausicaa
Whisper of Heart
Works I
Works II
Joe Hisaishi meets Kitano films
Asian X.T.C
--
Ik zit nu die van Ennio Morricone en Avalon te luisteren, maar heeft iemand nog een aanbevolen OST voor mij?
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Als je Avalon goed vind zijn er ook nog Fate/Stay Night scores van Kawai. Nadeel is alleen bij die uitgaves dat er naast prachtige muziek (gelijkwaardig aan Avalon) ook een hoop matige muziek tussen zit. Heeft Kawai wel meer last van. Bij Kawai heb je nooit de zekerheid. Soms is het de volle duur grandioos, soms wisselend en soms aard tot matig. Ook Ghost in the Shell, Qi Jian en Jigoku No Banken: Kerubersu zijn zeer de moeite waard. Van Shiro Sagisu zijn al die andere Neon Genesis uitgaves de moeite waard. Kocht enkele dagen terug Volume III daarvan.
Van Hisaishi raad ik je ook vooral Dolls, Hauru No Ugoku Shiro, Monoke-Hime aan. Ook zijn normale albums als Kaze No Bon en My Lost City zijn prachtig.
Hajime Mizoguchi's muziek van Jin-Rô is ook prachtig.
Voor de rest... Kan zo veel aanraden. Denk dat je vanuit wat je nu kent gerust nog verder kan gaan met die componisten verder ontdekken.
J.T.O
-
- 791 berichten
- 1048 stemmen
De anime Fate/Stay Night heb ik gedeeltelijks gevolgd en daarna gedropped, omdat het zo saai was. De soundtrack van Avalon vind ik wel redelijk, nummers zoals log off zijn wel mooi, maar Ruins C66, Flak Tower 22 en The Ghost Hunting vind ik echt dubbel niks om naar te luisteren. Er zijn maar weinig soundtracks, waar alle nummers zo goed zijn om naar te luisteren. Lilium van Elfen Lied bijvoorbeeld en nog een paar andere nummers uit deze soundtrack springen er echt uit, terwijl de rest min of meer mwa mwa is.
De soundtracks download ik meestal en als ze me bevallen, dan overweeg ik ze wel eens te kopen. De meeste van de bovengenoemde soundtracks kan ik niet vinden, alleen Seven Sword en Jin-Rô. De OST van de films van Studio Ghibli had ik eens allemaal al geluisterd, maar Monoke-Hime en No Ugoku Shiro waren niet zo memorabel vergeleken met Totoro of Nausicaa, dus waarschijnlijk heb ik het weggegooid.
Alvast bedankt voor je aanbevolen soundtracks 
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Als je nog maar advies wil, vraag het gerust.
Tomgro
-
- 8 berichten
- 4 stemmen
Klaus Badelt - Pirates of the Caribbean (deel 1 alleen, de rest is niks)
Grappig dat je de rest niks vind.. De rest is namelijk wel van Badelt's 'meester' Zimmer. Maargoed, volgens mij heeft Zimmer ook geholpen aan deel 1.
J.T.O
-
- 791 berichten
- 1048 stemmen
Dan is het de leerling die de meester waarschijnlijk overtreft niet waar?
De eerste soundtrack klonk erg aantrekkelijk en vermakelijk om naar te luisteren. De nummers balanceren elkaar goed af en er zijn echt bepaalde epische climax momenten in sommige nummers. De tweede en derde soundtrack voelt gerecycled aan, net als dat de tweede film minder goed was dan de eerste en over de derde film heb ik geen woorden meer voor over. Vind jij de tweede of derde soundtrack dan wel beter? 
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Zimmer's deed vermoedelijk minder bij de eerste, maar zijn invloed was alsnog groots. Vind het buiten thematisch werk vooral een grote berg actiemuziek waar mijn oren oprecht van pijn doen.
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
Yann Tiersen
Voor zover je die 'echt' componist mag noemen.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Hoezo niet? Bij Amelie was het voor een bepaald gedeelte bestaande en nieuw gecomponeerde muziek. Good Bye Lenin was helemaal een componisten taak.
J.T.O
-
- 791 berichten
- 1048 stemmen
Oh, oke, dan heb ik een ander mening, want ik vind het namelijk echt een topper van een soundtrack. Het klinkt lekker episch, je kan er makkelijk bij wegdromen en zowieso had ik altijd wel iets met piraten gehad. Zo kijk ik ook One Piece en ook dat blijft geweldig. Neo, wat is de beste soundtrack die jij dan gehoord heb? 
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Een kleine greep uit wat favoriete;
-Kenji Kawai - Avalon
-Reinhold Heil & Johnny Klimek - One Hour Photo
-Jan A.P. Kaczmarek - Total Eclipse
-Eleni Karaindrou - Mia Aioniotita Kai Mia Mera
-Zbigniew Preisner - Trois Couleurs: Rouge
-Hans Zimmer - The Thin Red Line
-Alberto Iglesias - The Dancer Upstairs