- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Actiehelden
Actiehelden
FunkStarr
-
- 1918 berichten
- 717 stemmen
Ja ik vond zijn rol in Executive Decision ook erg goed inderdaad. JCVD is wel redelijk sterk geacteerd van Van Damme, maar verder niet een film die ik nog eens ga kijken. Vond het niet zo heel boeiend eerlijk gezegd. De toppers van Van Damme vind ik nog steeds Universal Soldier en Hard Target, en hopelijk gaat hij ook schitteren in deze film. Tot nu toe ziet het er goed uit.
en mar007, Banderas mag er van mij zeker bij, alleen al voor zijn rol in Assassins 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Banderas is IMO de meest mislukte actieheld ooit. Man is idd te veel een vrouwenman dan een bad ass.
Op de posters vind ik Van Damme sterk overkomen, maar daar is dan wel 4 uur op gephotoshopt. Maar het zal ongetwijfeld zijn beste score worden. Hard Target en Universal Soldier (Roland Emmerich
) vond ik niks. Beide 1,5* Van Damme kan zelfs een John Woo film om zeep helpen. best knap eigenlijk.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Voor een eventuele rape scene in de gevangenis, misschien. Is natuurlijk geen echte man..
FunkStarr
-
- 1918 berichten
- 717 stemmen
Hard Target en Universal Soldier (Roland Emmerich
) vond ik niks. Beide 1,5* Van Damme kan zelfs een John Woo film om zeep helpen. best knap eigenlijk.
Meen je dat nou? Ik heb als klein jochie toch wel genoten van die films. Gezien jouw smaak had ik niet verwacht dat je ze beiden zo laag zou beoordelen. Vind het nu nog steeds wel kwaliteits films. Die cast van Hard Target met Henriksen en Vosloo als geweldige boeven erg geslaagd.
En Banderas is een vrouwenman, maar in Assassins was hij dat voor 1 keer even niet, en zette daar wel een goeie psycho neer.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nee man! Veel zelfspot in de films van Van Damme juist! Lekker fout.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hard Target was gewoon een slap aftreksel van wat Woo in Azie deed. Grote teleurstelling voor mij. Kan me voorstellen als je daar niet bekend mee was dat het heel wat leek. Emmerich nooit wat gevonden. Was ik in die tijd 10 jaar jonger geweest dan had ik dat mogelijk ook leuk gevonden. Nu had ik dat allemaal in de jaren 80 al veel vaker en vooral beter gezien.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee man! Veel zelfspot in de films van Van Damme juist! Lekker fout.
Heb jij dan een tip voor mij?
Zal Timecop eens proberen maar heb laatst Streetfighter een herkansing gegeven, maar dat bleef een zware onvoldoende.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Double Impact, Kickboxer, Cyborg, Bloodsport.... veel herzien de laatste tijd... best leuk allemaal!
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Beste is Street Fighter, wordt met de kijkbeurt beter.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
1,5;2,0;niet gezien;1,5. Cyborg dan maar eens proberen.
En Double Team verdient misschien wel een herziening. Die Rodman was wel camp..
Streetfighter na herziening stabiel op 1,0 gebleven. 
FunkStarr
-
- 1918 berichten
- 717 stemmen
Double Impact vind ik ook wel oke, StreetFighter heb ik alleen 1 keer gezien en dat was in de bios destijds
en het enige wat ik me ervan kan herinneren is dat hij tegenviel. Cyborg is een typisch filmpje, leuke 80's sfeer, maar niet echt spectaculair verder.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En natuurlijk Wrong Bet gaan zien Reinbo! Ik was vooral fan van Van Damme's werk uit de jaren 80/begin 90. Bijna niets gezien van hem vanaf 1996 (?).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zal die eens op mijn to see lijst zetten in aanloop naar EX2.
FunkStarr
-
- 1918 berichten
- 717 stemmen
En natuurlijk Wrong Bet
Dat is ook een gouwe ouwe die ik alweer was vergeten.
bierbak
-
- 390 berichten
- 0 stemmen
Jeroen Krabbé (met één weinig bekende thriller op zijn conto) wel
Met andere woorden: Ook als bad guy profileerde hij zich niet in actiefilms, terwijl Krabbé zo'n typische kutkop werd (vind hem heerlijk als slechterik). En zo heeft elke naam uit mijn lijstje wel dergelijk verleden, in actiefilms.
Voor bijrollen en slechterikken hoeft die vereeuwiging voor mij niet per se (hoewel Vosloo wel lekker weer als slechterik in GI Joe verscheen), maar dan wil ik wel op zijn minst dat ze er in de jaren 80/90 veel mee van doen hadden al was het op DTV terrein. Trejo, Tagawa, Napier, Al Leong doken heel vaak op als tuig in die typische actieflicks (Tagawa meestal als baas), en die uit dat ander rijtje zijn bijna allemaal figuren die zo goed als louter voor de actie gingen, als held dan vooral.
Hauer's 10 zogezegde actiefilms (heb er nog geen 10 gehoord die in het plaatje passen, maar goed) zijn nergens opgevallen, en ook op de DTV mark profileerde hij zich niet als pure actieman als bijv een Lundgren of Speakman. Rourke deed dat ook niet, maar viel tenminste wel eens op in Double Team als tegenstander van Van Damme of antiheld in de culthit Harley Davidson. Zijn ruiger voorkomen en boksverleden erbij overtuigen me nog net om hem in Expendables te hebben. Een acteur die een paar (mislukte) pogingen in het genre gedaan heeft alleen is voor mij niet voldoende.
bierbak
-
- 390 berichten
- 0 stemmen
Double Impact, Kickboxer, Cyborg, Bloodsport.... veel herzien de laatste tijd... best leuk allemaal!
Bwa dat zijn net zijn slechtste films eigenlijk op Double na. Puur vechtsport (behalve Double Impact) maw nogal eentonig en niet het type actie waarmee Van Damme op zijn hoogtepunt zat (al blijft zijn karateding natuurlijk zijn trademark en hetgeen dat hem op de ladder heeft gezet).
Van Damme toonde met Hard Target hoe je martial arts stijlvol kan combineren met andere actie-elementen (vuurgevechten, explosies, achtervolgingen) en bracht naast variatie ook veel meer luchtigheid en strakheid in zijn werk sinds de jaren 90: Unisol, Hard Target, Timecop, Street Fighter (zwaar ondergewaardeerde camp), Sudden Death etc. En je zag dan ook aan de box office cijfers dat het publiek dat meer kon waarderen. Dat waren echt nog eens actiefilms die superkundig gemaakt werden (vooral Timecop): Strak, simpel, geinige vlotte actie, prettige oneliners en dito boeven. Alles klopte geweldig goed in verhouding. Het fingerspitzengefuhl hiervoor is bij de meeste regisseurs van nu zo goed als ontbrekend, helaas...
bierbak
-
- 390 berichten
- 0 stemmen
Hard Target was gewoon een slap aftreksel van wat Woo in Azie deed.
Dat ligt in smaken. Zelf heb ik zowel Hard Boiled als Hard Target op 5 sterren staan. Actie is in beide films gewoon erg vet en stylisch.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Dude, ik ben 34 jaar en iedere vriend of kennis van me is opgegroeid met de trappende Van Damme, en niet de schietende! Dat waren zijn hoogtijdagen! Hard Target is goed, Universal Soldier vonden we ook vet, maar mijn generatie (en 4 jaar leeftijdsverschil kan veel zijn) haakte zo ongeveer af bij Street Fighter.... en daarna kwam de schietende Sjankloot en daar hadden wij niet veel mee.... Echt nie helaas!
Kan me nog goed voor de geest halen dat de trailer van Maximum Risk uitkwam (met muziek vd Prodigy), en dat we besloten de man nog een keer een kans te geven, maar het was 10 keer niks destijds! 
No Retreat, No Surrender, Black Eagle, Bloodsport, Cyborg, Kickboxer, Death Warrant, Wrong Bet, Double Impact, Universal Soldier, Hard Target........ en toen Van Damme daarna zwijmelde in Nowhere to Run... toen hielden we het voor gezien!
bierbak
-
- 390 berichten
- 0 stemmen
Feit blijft dat met Double Impact, Unisol, Hard Target, Timecop etc Van Dammes grootste kassuccessen geboekt werden (trok véél meer dan die pure vechtfilms). Je gelooft toch nooit dat enkel die nieuwere generatie daar voor iets tussen zat. En het gaat hem niet over schieten of trappen, maar om de combinatie en variatie in het actiepalet. Pure trapfilms waren al sinds de 80's passé. Zelfs Chuck Norris begon in de jaren 80 het grof geschut boven te halen, ik bedoel maar.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Jij blijft maar met kassuccessen gooien! Als ik over het actietijdperk praat, dan praat ik over de videotheek-hits!
10 films voor een week gaan halen bij de videotheek met mijn broertje en mijn vader (Bloodsport, Kickboxer, The Octagon, Missing in Action, 4 Vuisten op Safari, Murphy's Law, Death Wish, Hot Bubblegum, The Terminator en Revenge of The Nerds) en dan na 2 dagen terug omdat de films 'op' waren. Dat representeert The Expendables voor mij! 
bierbak
-
- 390 berichten
- 0 stemmen
Haha, leuk. Maar dat blijft natuurlijk een persoonlijke ervaring.
Sorry met mijn kassuccessen, maar het blijft wel een goeie indicatie omtrent wat nu precies het meest in de smaak valt.
Wrong Bet: Worldwide: $24,271,196
Timecop: Worldwide: $101,646,581
Zegt genoeg (zelfde trend zie je trouwens ook bij de Norrisflicks). En ik zei het al (ik gooi niet alleen met cijfertjes), niet voor niks begon ook Norris in de 80's wat meer firepower te gebruiken. Zélfs Norris. Pure vechtfilms waren toen al wat passé....
bierbak
-
- 390 berichten
- 0 stemmen
Trouwens...
maar mijn generatie (en 4 jaar leeftijdsverschil kan veel zijn) haakte zo ongeveer af bij Street Fighter.... en daarna kwam de schietende Sjankloot
Daarna ??? Streetfighter (1994)??
Je vergist je nogal, niet alleen was Street Fighter an sich al wat gevarieerder (zit best wel wat gunplay en explosies in), Van Damme combineert al schiet en trapwerk en andere actie-elementen sinds Double Impact (1991). Sinds Double Impact maakte Van Damme nog zelden een pure fightfilm (als je in Hard Target nog geen schietende Van Damme gezien hebt moet je wel blind zijn) en zo hoort het ook. Snap niet wat mensen zien in anderhalf uur éénzijdig type combat.
(Tja en die saaie Nowehere To Run en Maximum Risk zijn inderdaad nu net geen referenties. Unisol, Timecop, Hard Target, Sudden Death, Double Team daarentegen zijn de vermakelijke om uit Van Damme's hoogjaren te kiezen.)
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Bwa dat zijn net zijn slechtste films eigenlijk op Double na. Puur vechtsport (behalve Double Impact) maw nogal eentonig en niet het type actie waarmee Van Damme op zijn hoogtepunt zat (al blijft zijn karateding natuurlijk zijn trademark en hetgeen dat hem op de ladder heeft gezet).
Van Damme toonde met Hard Target hoe je martial arts stijlvol kan combineren met andere actie-elementen (vuurgevechten, explosies, achtervolgingen)..
Van Damme deed dat? Goh, zegt de naam John Woo je niks? Hard Target is een enorm slap aftreksel van zijn HK werk.
Je hebt echt geen idee, doet alsof de wereld niet bestond voor dat jij de videotheek in mocht. Nee, zelden iemand met zo'n verkeerde perceptie 'gesproken'
Van Damme verabtwoordelijk voor de typische John Woo stijl. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hauer's 10 zogezegde actiefilms (heb er nog geen 10 gehoord die in het plaatje passen, maar goed) zijn nergens opgevallen, en ook op de DTV mark profileerde hij zich niet als pure actieman als bijv een Lundgren of Speakman. Rourke deed dat ook niet, maar viel tenminste wel eens op in Double Team als tegenstander van Van Damme of antiheld in de culthit Harley Davidson. Zijn ruiger voorkomen en boksverleden erbij overtuigen me nog net om hem in Expendables te hebben. Een acteur die een paar (mislukte) pogingen in het genre gedaan heeft alleen is voor mij niet voldoende.
Nighthawks(Gaf Stallone op de set een pak slaag)
Ostermans Weekend
Blade Runner (Bruutste bad guys ooit)
A Breed Apart
Lady Hawke (vooruit nauwelijks actie, maar wel een grote film indertijd met een budget van 20mjn)
Flesh+Blood
The Hitcher (Bevat een stuk meer en brutere actie dan bijv StreetFighter, vergelijkbaar met Terminator)
Wanted: Dead or Alive
Escape from Sobibor
Blind Fury
The Blood of Heroes.
11 films, allemaal uit de jaren 80 (en dan ook nog een dikke handvol in de jaren 90) , allemaal bevatten ze actie en of coole afrekeningen/kills. Ik reken ze allemaal tot het canon van de jaren 80 actie en geweldscinema. En ik denk dat iedereen die de jaren 80 heeft meegemaakt hetzelfde doet.
Maar natuurlijk is een actieloos bijrolletje in een James Bondfilm of eenmaal in de jaren 90 tegenover Van Damme staan meer waard...
Verder verwijst de rol van Mickey Rourke in Expendables duidelijk meer naar zijn grote jaren 80 hits als 9,5 weeks en Barfly, want vechten doet hij niet, neuken en drinken wel. Dus in Expendables is niet enkel plek voor knokfilmhelden. Ik zie Hauer ook zeker niet als een van de Expendables, maar als uber bad guy.
Haha, leuk. Maar dat blijft natuurlijk een persoonlijke ervaring.
Sorry met mijn kassuccessen, maar het blijft wel een goeie indicatie omtrent wat nu precies het meest in de smaak valt.
Wrong Bet: Worldwide: $24,271,196
Timecop: Worldwide: $101,646,581
..
Dus eigenlijk is Tobey Maquire de allergrootste actie ster na Daniel Radclif....
FunkStarr
-
- 1918 berichten
- 717 stemmen
Dus eigenlijk is Tobey Maquire de allergrootste actie ster na Daniel Radclif....
Lol, Toby Maguire, dat is misschien wel het grootste watje wat er in Hollywood rondloopt.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Het grootste watje na Daniel Radclif.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar volgens de smaaktheorie van bierbak heeft hij met ruim 2.000.000.000 aan omzet met zijn Spider-man reeks.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nee inderdaad: actie en martial arts werden al eerder gecombineerd in zijn carriere. Maar dat was niet zozeer het punt dat ik wilde maken. Gasten als Van Damme worden opgetrommeld voor EX omdat ze vanaf de (early) 80's tot aan het midden van de jaren 90 uitblonken als actiesterren. Bij jou lijkt zijn carriere pas te beginnen bij Hard Target. Alsof het actieheldentijdperk pas begon toen jij midden jaren 90 de videotheken binnen kwam wandelen.
Toen Sidekicks in 1992 uitkwam wisten we ook dat de grote Chuck begon te wankelen. Hij mag echt niet meedoen aan EX2 omdat ie in 1994 Hellbound nog maakte. Hij is juist actie-icoon vanwege alle films die hij VOOR Sidekicks maakte (voornamelijk jaren 80)!
FunkStarr
-
- 1918 berichten
- 717 stemmen
Het grootste watje na Daniel Radclif.
Radclif zit in ieder geval nog aan de drank