- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Films waar je meer sympathie hebt voor de slechterik dan de held
Films waar je meer sympathie hebt voor de slechterik dan de held
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Films worden vaak in goede en slechte karakters verdeeld. Toch heb ik nog wel eens meer sympathie met de bad guy dan met de good guy.
Ik denk aan de rol van Neil in Heat, Achilles in Troy en The Butcher in Gangs of New York etc.
Hebben jullie dit ook wel eens en zo ja bij welke film/rol?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
a Clockwork Orange
Alex DeLarge 
Jack Torrence in The Shining
Barry Lyndon in Barry Lyndon
Kubrick heeft iets met foute gasten. 
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4893 stemmen
Pat Bateman natuurlijk, niet bepaald een ''good guy''. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar ook in Nabbeun Namja (2001) van Kim Ki Duk, krijg je langzaam sympathie voor de pooier, of Kitano in Kikujiro of Sonatine is ook geen lieverdje. EN wat dacht je van Kurz in Apocalypse Now, weet nog steeds niet of hij nu goed of gek is.
Rutger Hauer in The Hitcher, Blade Runner, Night Hawks en Eureka.
Maar ook onze gangstervrienden zijn meestal bad guys. Goodfellas, Long Good Friday, The Goodfather, of wat dacht je van Walken als frank White in King of New York.
Mooiste voorbeeld blijft toch King Kong, de arme aap.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
Het is zeker flauw om te zeggen dat ik vrijwel altijd meer sympathie heb met de killer in een horrorfilm dan het slachtoffer? 
Verder Mickey en Mallory uit Natural Born Killers. Zelfde geld voor Clarence en Alabama uit True Romance en Thelma & Louise.
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4613 stemmen
Thelma & Louise en Achilles in Troy zijn toch ook de 'goeien'?
Het lijkt me ook vaak de bedoeling van een film om de bad guys (maffia vooral) als sympathiek voor te stellen. In andere (slechte) films is het niet de bedoeling, maar zijn de good guys gewoon ontzettend flauw uitgewerkt. Zo vond ik de Millwall supporters in Hooligans veel stoerder dan die Green Street watjes. 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Achilles speelt sympathiek, maar hoort toch wel bij de vijand(Grieken). Zij vielen Troje immers aan.
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4613 stemmen
Ja, omdat Paris Helena weggekaapt had van Menelaos. De Grieken zijn in het verhaal toch echt de protagonisten, het is ook voornamelijk uit hun standpunt verteld.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ik had tenminste niks met de Grieken in de film Troy. Vooral de koning(en). Achilles is daar voor andere doeleinden inderdaad. Maar omdat ik de Grieken als de slechte zie, zie ik Achilles ook zo.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
Thelma & Louise en Achilles in Troy zijn toch ook de 'goeien'?
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4613 stemmen
Ja, maar dat was uit zelfverdediging. Over de morele kant van hun daden kan je twijfelen, maar ze zijn overduidelijk de 'helden' van de film.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
Als het een agressieve bank was, was het misschien uit zelfverdediging
Maar ze werden gezocht, dus het is maar hoe je het interpreteert. Het moreel van hun was wel goed. Maar dan kun je de morele kant van Clarence en Alabama ook als goed bestempelen.
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4613 stemmen
Dat weet ik niet, True Romance heb ik niet gezien. Ik vind dat je eigenlijk pas van good guys en bad guys kunt spreken als er een uitgesproken clash is tussen de twee. Voor hoeverre die aanwezig is in Thelma & Louise (want het is in die film inderdaad dubbelzinnig), gaat het over twee heldinnen in een brute mannenwereld. De film is niet voor niets omarmd door feministen.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ik kies Hans Landa.
Ik heb erg veel sympathie voor Rocky, terwijl ik ook heel veel sympathie heb voor Drago in Rocky IV.
En stiekem toch ook wel Dr. Evil uit Austin Powers.
U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen
Maar ook onze gangstervrienden zijn meestal bad guys. Goodfellas, Long Good Friday, The Goodfather, of wat dacht je van Walken als frank White in King of New York.
Goodfather... 
jipt
-
- 3461 berichten
- 3470 stemmen
Vergeet Antonio Montana in Scarface niet
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Jason Voorhees, Snipe (Potter), Predator en Bonnie & Clyde
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ik heb veel meer symphatie voor Dr. Hannibal Lecter dan voor die irritante Clarice Starling.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Achilles speelt sympathiek, maar hoort toch wel bij de vijand(Grieken). Zij vielen Troje immers aan.
Grieken zijn de Europese unie, Troje de Arabische liga. Lijkt me duidelijk dat de Grieken de good guys zijn. 
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Ik vind geen enkele badguy sympathieker dan de good guy, maar ik hou wel van anti-helden. 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Grieken zijn de Europese unie, Troje de Arabische liga. Lijkt me duidelijk dat de Grieken de good guys zijn.
En blij dat we zijn dat Griekenland bij de Europese Unie hoort. 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
The Joker in The Dark Knight!
Verder ben ik altijd voor de horrorhelden als Michael Myers, Jason Voorhees en Freddy Krueger. Die mogen al die domme tieners met plezier kapotmaken.
En laten we Dexter niet vergeten uit de serie Dexter!
Is toch officieel een ''slechterik''.
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Sympathie is misschien niet het juiste woord, maar ik heb wel meer feeling voor Bruno Anthony (Robert Walker) dan voor Guy Haines (Farley Granger) in Strangers on a Train.
De beste films zijn doorgaans de films waarbij het niet precies een grens te trekken is tussen goed en kwaad en je personages niet echt in een hokje kunt stoppen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
En laten we Dexter niet vergeten uit de serie Dexter!
Is toch officieel een ''slechterik''.
Eerder aan anti-held. Vermoord ook mensen die hij vindt die dat verdienen. Vind het niet echt een slechterik.
jipt
-
- 3461 berichten
- 3470 stemmen
Tony Soprano is ook een geweldige slechterik. En bij Collateral kreeg ik ook enig sympathie voor het personage van Jamie Foxx. En Bale in American Psycho is ook geweldig. TBS is ook een mooi voorbeeld van een Nederlandse film waar je sympathie hebt voor de slechterik. Alex Delarge is natuurlijk het schoolvoorbeeld van sympathie for the badguy. En Hauer in Blade Runner is ook geweldig. Zelfs tijdens deel 3 van saw kreeg ik enigszins sympathie voor Jigsaw. En bij Fight Club vind ik Tyler Durden geniaal.
Jake Lamotta (Raging Bull) en Mark Zuckerberg (Social Network) zijn niet zozeer bad guys maar ook niet de meest sympathieke of vriendelijke personen, toch had ik enig sympathie voor beide.
Vind het ook knap als een regisseur de kijker sympathie kan laten tonen voor de bad guy, dan heeft de regisseur toch best klasse.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Jamie Foxx is toch niet de slechterik in Collateral?
En Bale, Theo Maassen, Jake la Motta en Mark Zuckerberg zijn allemaal anti-helden.
De rest zijn wel slechterikken. Hauer in Blade Runner vind ik ook een sympathieke badguy
Sergio Leone
-
- 4403 berichten
- 3088 stemmen
Gangsterbazen als Michael Corleone (Godfather l, ll, lll) en John Dillinger (Public Enemies) zijn eigenlijk de badguys en bij mij riepen ze toch sympathie op.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Eerder aan anti-held. Vermoord ook mensen die hij vindt die dat verdienen. Vind het niet echt een slechterik.
Blijft een seriemoordenaar, of je nu achter zijn daden staat of niet 
De serie is alleen zo sterk dat je een positief gevoel krijgt als Dexter gaat moorden, maar hij is toch wel een slechterik.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Voor Roy Batty heb ik meer sympatie dan voor Rick Deckard. Al telt deze eigenlijk niet.