- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- De Woodpeckers (+ Gaston Berghmans)
De Woodpeckers (+ Gaston Berghmans)
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
De Woodpeckers waren 2 broers (Jef en Cois Cassiers) die razend populair waren in de jaren '40-'50. Jef was de bekendste van de twee (regisseerde o.a. de eerste Belgische tekenfilm en vergaarde roem in Antwerpen door rollen van de Alverman uit Johan en de Alverman of 't Manneke uit de gelijknamige tv-reeks). Zijn broer stond dan meestal ook achter de camera.
De broertjes traden op onder de naam de Woodpeckers maar maakten naast toneel ook films met Gaston Berghmans in een bijrol. Samen hebben ze een 6tal films gemaakt (onder regie van Edith Kiel) maar daar is jammer genoeg hier weinig van terug te vinden (De Duivel te Slim is wel ingezonden als toevoeging en die is ook in zijn geheel te vinden op Youtube).
Jef in zijn rol als de Alverman:
Cois:
Hier en daar zijn er fragmenten te vinden op Youtube van dit schijnbaar legendarische duo maar ik had er graag wat meer info over gevonden dus plaats ik hier maar een oproep
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Ik heriinner me de Woodpeckers nog redelijk goed alhoewel ik nog bitter jong was.
Als kleine knaap bleef mij wel het meest Jef Cassiers bij. Om 20 voor 8 's avonds eerst naar 't Manneken kijken en dan om kwart voor acht, als het nieuws begon naar bed. Ik was toen een jaar of zeven, acjht. Waar is de tijd... zucht...
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Jef was ook wel de meest komische van twee denk ik. Zijn broer diende eigenlijk alleen maar als aangever voor de meeste moppen en is daarmee ook naar achter de camera verhuist (toch volgens filmklappei) want heb zelf nog niets van de broertjes gezien, al staan er al wel zeker 2 films op Youtube waaronder Een Zonde Waard wat de debuutfilm van Berghmans zou zijn.
Er staan trouwens ook 5 episodes op Youtube van Het Manneken
Brix
-
- 19381 berichten
- 4808 stemmen
Mooi dat ze hier eens genoemd worden.
ik ben al een stukske 'minder jong' dan de overigen hier, en herinner mij nog redelijk veel van de Woodpeckers.
Hun films zijn ooit in een retrospectieve reeks van Vlaamse films nog door de BRT uitgezonden.
Ik heb er nog altijd spijt van dat ik die nooit op video heb opgenomen.
Dat zijn nu echte curiositeiten.
Zonder 't Manneke was de TV avond niet compleet, jarenlang.
Ook op de Nederlandse TV was 't Manneke te zien trouwens, en als ik het goed heb tevens in vele andere landen.
Dat kon ook probleemloos, want de korte filmpjes waren zonder dialoog.
Ik heb hier zelfs nog een boek (uit 1964) liggen met avonturen van 't Manneke, vanzelfsprekend met een afbeelding van Jef, met hoedje en superlange geruite sjaal op de cover.
In vele jeugdfeuilletons van de BRT had Jef een rol..
Recent heb ik nog 'Midas' bekeken (op DVD) waarin hij ook meespeelde.
Hoewel Jef dus het bekendste gezicht van de beide broers had, mag de rol van Cois,als aangever tijdens hun vroege periode, niet onderschat worden.
De aangever is in een act als die van hen belangrijker dan men over het algemeen denkt.
Als duo werkten hun sketches uitstekend.
Jef moest het later vooral van zijn opvallend expressieve gezicht hebben.
Bedankt voor het plaatsen van de clipjes van 't Manneke van YouTube speedy.
Vooral ook leuk omdat daarin beide broers te zien zijn.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ondertussen staan er 4 (van de 6) Woodpeckers films op de site:
Staan allemaal in uitstekende kwaliteit op Youtube maar ik kijk amper films op Youtube (vindt het toch niet hetzelfde) is het er nog niet van gekomen om er naar te kijken. Staan wel op de verlanglijst mocht ik ze ooit op DVD tegen komen.
Brix
-
- 19381 berichten
- 4808 stemmen
Fijn dat je het hebt laten weten Metalfist
Ik zou het ook zeer op prijs stellen als je een seintje geeft wanneer die films op DVD mochten verschijnen.
Ik interesseer mij ook voor andere oude Vlaamse filmkomedies ( uit de jaren '40, '50 en '60 vooral)
Maar daar is niets van te vinden.
Wel op TV te zien geweest in een retrospectieve reeks ooit.
Vooral de films met Antwerpenaar Charel (Charles) Janssens (en Co Flower )zoek ik.
Die speelde 22 hoofdrollen in films, maar daar is zo goed als niets van terug te vinden.
Info is welkom.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Bedankt om even mee te delen dat ze ook op youtube staan. Daar ga ik één dezer zeker naar kijken.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Kwaliteit is erg goed (heb de stills uit Youtube gehaald) maar jammer genoeg staan de twee andere films er niet op en is er over de Woodpeckers zelf erg weinig te vinden. Ik heb wel een poster van de eerste film gevonden maar die is jammer genoeg van een te klein formaat...