• 12.440 nieuwsartikelen
  • 166.888 films
  • 10.787 series
  • 31.046 seizoenen
  • 624.804 acteurs
  • 195.347 gebruikers
  • 9.130.484 stemmen

LOTR: verschillen boek-film

zoeken in:

IJsKoningin

• 5 berichten
  • 0 stemmen

heeft iemand een goed overzicht van de verschillen tussen het boek en de film?

ik kom niet verder dan dit:

in de film vertrekken Frodo en Sam gelijk zodra Gandalf hen dat opdraagt, maar in het boek gaan er nog enkele weken overheen. Dan ontmoeten zij in het boek eerst Pepijn en dan pas Merijn , terwijl zij deze in de film allebei tegelijk tegenkomen. Wat verder opvalt is dat de scènes met Tom Bombadil en de Grafheuvels in de film niet voorkomen, dat is wel jammer, aangezien deze toch heel mooi schijnen te zijn in het boek. Als de 4 hobbits en Strider hun kamp hebben opgeslagen, is het Merijn die een vuur maakt dat de ringgeesten aantrekt als Strider weg is, maar in het boek heeft Strider het gezelschap helemaal niet verlaten, en komen de ringgeesten niet op het vuur af. Vervolgens, als Frodo gewond is geraakt door het zwaard van een van de ringgeesten, reizen de hobbits en de mens nog een aantal dagen en dan komt in het boek de elf Glorfindel te voorschijn om Frodo naar Rivendel te breng, maar in de film wordt deze rol vervuld door de elf Arwen, de dochter van Elrond, die gelijk ter plekke is. Dus als zij bij de Voorde zijn, is het niet Arwen die een spreuk zegt die de ringgeesten tegenhoudt, maar Glorfindel. Tijdens de vergadering van Elrond zijn in het boek Bilbo en Frodo uitgenodigd, en niet, zoals in de film Frodo en Sam. In het boek springt Sam op het einde te voorschijn, terwijl in de film Merijn en Pepijn tevoorschijn springen, die in het boek helemaal niet bij de vergadering aanwezig zijn. In het boek worden zij pas later uitverkozen tot het reisgenootschap. Het enige verschil dat zeer opvallend is, is dat in het boek Boromir helemaal niet wordt doodgeschoten op het eind, maar in de film echter wel. Dit vind ik toch wel een heel groot verschil.

alvast bedankt!

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Boromir wordt wel gedood, maar dit gebeurt pas in deel 2 van het boek. Ze hebben voor de verfilming van deel 1 dus een klein stukje van boek 2 genomen. Voor de rest klopt de film aardig, alleen slaan ze hier en daar stukjes over voor de vaart van de film. Alleen het personage van Liv Tyler komt met slechts een paar zinnen in het boek voor en is dus overbodig in de film. En dit stoorde me wel een beetje.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

oei blijft vreemd die namen in het Nederlands

wat ik vervelend vond aan de film was dat er veel uit Lothlorien geknipt was, in vergelijking met het boek. Schijnt bij de lange dvd-versie opgelost te zijn... dat Bombadil er niet in zat vond ik een erg goede keuze, kwam bijna niet door dat deel van het boek heen

IJsKoningin

• 5 berichten
  • 0 stemmen

heel erg bedankt!! :D:D

kuzzies!

lorelei

• 314 berichten
  • 325 stemmen

Ik vond het deel met Tom Bombadil juist erg leuk. En ik vond het op zich wel goed dat ze het niet in de film gedaan hadden, want het deel was wel overbodig. Maar wel 1 van de leukste delen van het boek.

Morgoth

• 4 berichten
  • 1 stemmen

Er zijn voor fans (ozlas ik dus) heel veel verschillen met het boek. Zoals die lawine als ze over de pas van Caradhas trekken, die wordt in de film door Sarumna gemaakt, in het boek is het ongeveer de berg zelf die dat doet.

Morgoth

• 4 berichten
  • 1 stemmen

En dan heb je nog het zwaard narsil. In het boek draagt Aragron dat bij zich en kan hij er dus niet mee tegen de 5 nazgul vechten, het is immers gebroken. In het boek laat hij het in Rivendell maken en wordt het Anduril, de vlam van het westen. En de hobbits krijgen ook van Tom bombadil zwaarden, iets wat niet in de film gebuerd. En dat terwijl die zwaarden heel belangerijk zijn aangezien in The return of the King pepijn met dat speciale zwaard van tom bombadil een nazgul (The witch king) smaen met Eowyn dood.

En in de film zegt Gandalf tegen elrond 'saruman has crosed orks with goblin men, he is breading an army in the caves of isengard.' en dat terwijl Uruk- hai half mens half ork zijn en een goblin men in MA hetzelfde is als een ork...

Morgoth

• 4 berichten
  • 1 stemmen

En zo kan ik oneindig lang doorgaan. Maar Peter Jackson heeft in ieder geval voor TTT een heleboel aangepast en dat is alleen maar beter en klopt alles beter en zo voort. Ik verheug me erg op deel 2!

gimli f

• 1454 berichten
  • 0 stemmen

Volgens mij vergeet de IjsKoningin nog iets kleins: als ze uit Lothlorien weggaan, krijgt iedereen iets van de Elfenkoningin. In de film zien we alleen het presentje van Frodo: een glazen flesje met daarin het eeuwige licht. Maar de anderen krijgen ook iets, van zwaarden, pijlen, gouden riemen en natuurlijk Elfenvoedsel.

En de rol van Arwen is alleen zo groot gemaakt omdat de film toch een Hollywood-tintje nodig had (liefde). Maar toch moet je haar rol in het boek niet onderschatten, want er wordt wel degelijk, heel subtiel, verhaald over haar liefde voor Aragorn. En dat kan in de twee andere delen nog van pas komen... Even vooruitzien van de makers dus.

Morgoth

• 4 berichten
  • 1 stemmen

Ik kan vertellen dat veel dingen die in de film zijn weggelaten zoals dat in lorien dat ze wat van Galadriel krijgen, in de uitgebrijde DVD versie hebben gestopt. Maar Peter Jackson heeft een boel weg moeten laten om een fatsoenlijke speelduur te krijgen. De film duurt op de (binnen kort verkrijgbare) verlende DVD versie een half uur langer.

gandalf

• 366 berichten
  • 387 stemmen

Ik hoorde Peter Jackson wel eens zeggen: "Als we het boek bladzijde voor bladzijde verfilmt hadden was het geen goede film geworden" . Ik vraag me af of dat zo zou zijn. Van mij mogen de delen gerust 8 uur per deel duren. Voor mij part kwamen ze dan alleen op dvd uit. Maar goed, ik hoop dat er eenzelfde special edition met extra filmmatriaal komt van deel 2 en 3 om het verschil met het boek te compenseren.

Janneke

• 10 berichten
  • 1 stemmen

Het is denk ik heel moeilijk om die boeken letterlijk te verfilmen en Peter Jackson heeft het heel goed gedaan als je het mij vraagt.

Maare wat ik tog wel miste was het einde van lord of the rings the two towers. Ze hebben daar gewoon het boek niet gevolgt. Er komt nog een heel groot stuk achter, bijv. Shelob vond het jammer toen ik in de bios zat en dat niet in de film zat.

Het komt dan wel in the return of the king maar tog zeer jammer

EmDee

• 7192 berichten
  • 1417 stemmen

Janneke schreef:

Er komt nog een heel groot stuk achter, bijv. Shelob vond het jammer toen ik in de bios zat en dat niet in de film zat.

Het komt dan wel in the return of the king maar tog zeer jammer

Dat is juist een mmooi soort "cliffhanger" voor de mensen die de boeken niet hebben gelezen.

Die vragen zich nu allemaal een jaar lang af wie "Zij" is.

Padd0

• 804 berichten
  • 3074 stemmen

Ach ja als we de film helemaal 100% met het boek gaan vergelijken dan kan ik hier nog wel 10 pagina's volschrijven (maar dat doe ik dus niet ). Je moet gewoon van de film genieten, wees blij dat peter jackson het boek heeft verfilmd anders hadden we waarschijnlijk nog vele jaren kunnen wachten op een LotR film (als die al zou komen).

SilverGun

• 1150 berichten
  • 818 stemmen

Ramon K schreef:

Alleen het personage van Liv Tyler komt met slechts een paar zinnen in het boek voor en is dus overbodig in de film. En dit stoorde me wel een beetje.

Eh, waarom dat dan? Arwen vervangt Glorfindel in de film, zodat ze in RotK niet opeens uit het niets komt opdraven zoals dat in het boek gebeurt. Ook is er op die manier een vrouwelijke personage om het overschot aan mannen te "compenseren". Ik vind het juist een briljante vondst.

Veel van de aanpassingen in TTT zijn naar mijn mening wél enigzins overbodig, maar da's weer een ander verhaal.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3187 stemmen

[quote]SilverGun schreef:

(quote)

In het boek zit bij de annalen een heel verhaal over de liefde tussen Aragorn en Arwen. Jackson heeft dat extra verhaal in de film verwerkt. Vond ik ook mooi gedaan.

Melkor

• 357 berichten
  • 706 stemmen

Morgoth schreef:

En in de film zegt Gandalf tegen elrond 'saruman has crosed orks with goblin men, he is breading an army in the caves of isengard.' en dat terwijl Uruk- hai half mens half ork zijn en een goblin men in MA hetzelfde is als een ork...

Orcs en Goblins zijn on Midde-Aarde niet hetzelfde. Orcs zijn echt Orks zoals je ze ziet, maar Goblins zijn Aardmannen, die inderdaad wel heel veel meehebben van Orks, maar Goblins leven meer ondergronds.

PS: Is mijn vermoeden juist dat het licht van Earandil (dat Frodo krijgt van Galadriel) een Silmaril is ? Het is al een eindje geleden dat ik de boeken gelezen heb maar ik zal het nog eens opzoeken. Maar als het zo is zou ik dat toch straf vinden want in de eerste Era hebben de Silmarillen meer problemen veroorzaakt dan de Ring in de laaste Era's.

Padd0

• 804 berichten
  • 3074 stemmen

Melkor schreef:

PS: Is mijn vermoeden juist dat het licht van Earandil (dat Frodo krijgt van Galadriel) een Silmaril is ? Het is al een eindje geleden dat ik de boeken gelezen heb maar ik zal het nog eens opzoeken. Maar als het zo is zou ik dat toch straf vinden want in de eerste Era hebben de Silmarillen meer problemen veroorzaakt dan de Ring in de laaste Era's.

Nee het is geen Silmaril. Alle Silmarillen waren dacht ik al verloren in die tijd. Het is volgens mij gewoon het licht van de helderste ster aan de hemel gevangen in een glas (wel een beetje hetzelfde concept dus al de Silmarillen).

Melkor

• 357 berichten
  • 706 stemmen

Ik zou het inderdaad al een beetje onlogisch gevonden hebben dat Frodo dan de twee machtigste juwelen van Midden-Aarde in zijn bezit had. Maar ik heb het stuk van de reis van Earandil en de oorlog van Gramschap nog eens gelezen en je hebt gelijk. Maar ik denk toch dat dat juweel dan Silmarillion heet. Zou kunnen aangezien het wel wat wegheeft van een Silmaril.

eric™

• 21 berichten
  • 103 stemmen

Melkor schreef:

Nopes.

- Één Silmaril die door Beren uit de kroon van Morgoth werd gesneden, werd door Eärendil naar de Valar gebracht, en hij nam hekm mee op zijn schip en werd de hemel ingezonden door de Valar. En zo werd hij de helderste ster van de Aarde.

- De andere twee werden door ,de laast overgebleven 2 zonen van Fëanor (de maker van de Silmarillen), Curufin en Celegorm genomen, alleen omdat de juwelen heilig waren verklaart zouden ze branden in de handen van individuen anders dan de eigenaar.

De pijn was zo ondragelijk dat Curufin zijn Silmaril in de Grote Zee gooide en Celegorm goide hem in de Vuren van de Aarde (of andersom).

En zo kwam er een einde aan de Silmarillen

Het licht van Galadriel is dauw van de Bomen uit Lothlorién die afstammen van de Twee Bomen van Valinor.

Kusjes

Melkor

• 357 berichten
  • 706 stemmen

Weet ik eric, ik heb mijn fout al herzien in het bericht boven het jouwe en de hoofdstukken over de vernietiging van de silmarillen nog eens gelezen.

eric™

• 21 berichten
  • 103 stemmen

LoL had die post niet eens gezien

Sorry

Melkor

• 357 berichten
  • 706 stemmen

eric™ schreef:

LoL had die post niet eens gezien

Sorry

zand erover

MarkFish

• 1044 berichten
  • 1357 stemmen

Er zijn ontzettend veel verschillen, maar dat is ook logisch. Als ze in die films de hele tijd liederen zouden zingen, zou ik het gauw bekeken hebben bijvoorbeeld. En het stuk waarin Gandalf Theoden geneest is supervet in de film. Erg indrukwekkend omdat Gandalf daar duidelijk voor het eerst Saruman verslaat. In het boek duurt dit een aantal dagen en wordt ook veel genadiger met Grima omgegaan. De verschillen zijn talrijk, maar het gaat er niet om dat je het boek zo goed mogelijk verfilmd. Als je de booschap maar overbrengt, mag, moet je zelfs bepaalde details veranderen wil je een mooie film maken. Soms is de film zelfs mooier dan het boek, vind ik. Als ze in het boek zeggen dat Gandalf, bijvoorbeeld, in een keer groter wordt en zijn stem veel luider klinkt, die stukken vond ik in de film erg goed, en indrukwekkend.

Verbal

• 71 berichten
  • 87 stemmen

Ik vond de film(s) al matig en nu word ik nog iedere avond/nacht

lastig gevallen ook met een tv reclame van Tell Sell of ik een blikken ringetje wil kopen in een zakje ten einde lid te worden van the fellowship of the Ring en "erbij te horen".

De zoveelste hype dus!

jassonn

• 5303 berichten
  • 3164 stemmen

Meen je dat nou, daar bij Tell Sell wordt het ook steeds gekker.

Nick Kang

• 973 berichten
  • 488 stemmen

Als je die Tell Sell reclame ziet dan lig je werkelijk in een deuk van het lachen. Mensen in de reclame geven hun in scene gezette mening. Een stel verteld dan dat ze de LOTR-ring als trouwring hebben. Kan je het nog gekker maken? En of als dat niet genoeg is: ze verkopen ook de Evenstar.

MarkFish

• 1044 berichten
  • 1357 stemmen

Verbal schreef:

Ik vond de film(s) al matig en nu word ik nog iedere avond/nacht

lastig gevallen ook met een tv reclame van Tell Sell of ik een blikken ringetje wil kopen in een zakje ten einde lid te worden van the fellowship of the Ring en "erbij te horen".

De zoveelste hype dus!

'Ik studeer de elfentaal al jaren, en dit is echt vakwerk. '

'Hij houdt me op de been in moeilijke tijden.' hahahaha

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Nick Kang schreef:

En of als dat niet genoeg is: ze verkopen ook de Evenstar.

Mijn moeder werkt bij een juwelier en daar verkopen ze ook die Evenstar en de LOTR-ringen... je wil niet weten hoeveel er verkocht wordt van die onzin. En ze zijn ook nog rond de 300 euro ook!!!

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Een groot verschil is volgens mij ook, als ik het me goed herriner, dat op het einde van ROTK Merijn en Pepijn zo veel groter zijn geworden doordat ze van dat entensap hebben gedronken ...

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.