menu

Film / Spoilers / Se7en (1995)

zoeken in:
Ik moet toch toegeven dat ik in films vaak wel voor de Bad-Guy ben eigenlijk. Zo ook bij Se7en, maar ook bij Silence of the lambs (en dan voor Hannibal, niet voor buffalo bill!), Cape Fear, Fight Club, Kill Bill 2, phone booth..... etc, etc, ...

Naomi Watts schreef:

Maar of hij zich beter had gevoelt als hij hem had laten leven? Ik denk het niet.
kan me niet voorstellen dat hij zich beter voelt, nu ook zijn leven verziekt is. Hij had hem beter verrot kunnen slaan en Doe de rest van zijn leven in de bak laten rotten of de staat hem laten doden. had meer voldoening gegeven dunkt me. nu zal Doe altijd de winnaar zijn.

een andere invalshoek is natuurlijk nog; Mills was op dat moment verminderd toerekeningsvatbaar. krijgt hij wel zo'n hoge straf? er zijn zat voorbeelden in de jurisprudentie te vinden waarin blijkt dat zulke moordenaars erg snel vrij komen. hell, er zijn zelfs vele films over (15 minutes, A time to kill bijv.)

Ik kan begrijpen dat het he mop dat moment wel even een goed gevoel gaf maar hij bleef met het gevoel zitten dat zijn vrouw en kind dood waren. Op lange termijn gaat het wel knagen. Maar of Mills zich beter had gevoeld als hij niet had meegewerkt aan de voldoening van Doe betwijfel ik.

flipsen schreef:

Nog een vraagje over se7en:

Loopt de film volgens jullie goed af, of loopt de film slecht af?

Goed: De film loopt goed af, omdat de seriemoordenaar uiteindelijk dood gaat.

Slecht: De film loopt slecht af, omdat de moordenaar alles wat hij wou doen, ongestraft heeft kunnen doen.

Goed: De film loopt goed af, omdat de moordenaar wel zijn punt heeft kunnen maken: Lang niet iedereen is zo onschuldig als hij eruitziet, er gebeuren een hoop misdaden, die niet als zodanig gezien worden.

Slecht: Die arme vrouw van David Mills gaat wel dood, die heeft toch niks misdaan?

Welk gevoel overheerst bij jullie?

De film loop slecht af, want de moordenaar heeft gewonnen. Hij heeft de ze7en moorden met de ze7en zonden gepleegd en dat was zijn doel. De laatste moord was de moord op de moordenaar zelf (dat is dus de moord van Pitt), als die er niet was geweest had hij dus verloren. Brad Pitt heeft hem dus geholpen + hij moet de bak in, dus dubbel slecht eigenlijk..

BoordAppel schreef:

Respect voor Doe .

Kom laten we dan maar allemaal alle dikke mensen, hoeren, rijke mensen en weet ik wie nog meer afmaken. Een sadistische klootzak is meneer Doe, hoe kan je daar nu respect voor hebben.

Natuurlijk is het een klootzak en moet je geen respect voor de moorden die hij pleegt hebben, om wat voor reden dan ook.

Maar ik heb wel respect voor de manier hoe hij het overbrengt, waardoor je eigenlijk respect begint af te dwingen voor hem (ik dan), wat natuurlijk helemaal fout is, want het blijft een moordenaar.

joyce.b
nog een vraag over het einde van deze film:

de vrouw van mills wordt vermoord,maar wordt deze moord als een moord gerekend,of als twee moorden (in de ideologie van doe),omdat ze ook nog zwanger is?

Als je het rekend als 1 moord, kom je in totaal op 7 moorden. Dus het lijkt mij dat ie als 1 moord word gerekend. De baby was ook nog niet geboren dus..

Se7en is dus gewoon een pro-abortus film!

vdc
Ik dacht niet dat de moord op Mill's vrouw bij de zeven bedoelde moorden hoorde ; het was "slechts" een hulpmiddel om tot moord 6 en 7 te komen. De zesde moord is die op John Doe (jaloers) ; de zevende moord is die op Mills (woede). Mills werd wel niet echt vermoord, maar z'n leven is verwoest.
Het was trouwens niet de bedoeling om tot zeven moorden te komen, maar tot zeven keer iemand serieus kwellen. (zo is bijv. niet duidelijk of dat levende geraamte uiteindelijk ook sterft).

Op zijn vrouw is juist jaloezie en op Doe woede.

vdc
Ik zie niet in waarom z'n vrouw een extreem geval van jaloersheid zou zijn. En Doe (de kalmte zelf) een extreem geval van woede.
Let ook eens op Doe's woorden vlak voor Mills hem neerschiet : "Komaan Mills, maak je zondig aan gramschap".

Dat is toch woede?

vdc
Woede is gramschap, inderdaad.

Ik denk dat je 2 zaken door elkaar verwart : vermoorden mét een bepaald gevoel (van de moordenaar) en vermoorden omwille van een bepaald gevoel (van het slachtoffer). De 7 moorden worden gepleegd omdat het slachtoffer zich bezondigt aan een bepaald gevoel (meer bepaald een hoofdzonde).

Woede of gramschap is een zonde die toebehoort aan Mills. Dus is Mills één van de beoogde slachtoffers. Dus moet Mills boeten voor z'n zonde. Deze boete of kwelling is de dood van z'n vrouw (in plaats van z'n eigen dood).

Nogmaals : de moord op Mills' vrouw is slechts een hulpje : zij heeft haar niet bezondigd aan één van de 7 hoofdzonden.

John Doe is stikjaloers op Mills omdat hij zo'n mooie vrouw heeft (dat geeft hij zelf ook toe in die slotconversatie). Hij rekent erop dat Mills hem daarvoor neer zal schieten.

Als Doe neergeschoten wordt door Mills, maakt Doe z'n meesterwerk op een sublieme manier af : Mills maakt de zonde af waarvoor hij op voorhand al gestraft werd, en Doe wordt gestraft voor de zonde die hij al gepleegd heeft.

Even een vraagje: kan het niet zijn dat Mills de doodstraf krijgt? Het lijkt me toch een behoorlijke misdaad om een geboeide verdachte neer te schieten...

Zou kunnen, maar lijkt me niet waarschijnlijk. Hij zal nooit politiewerk meer mogen doen, maar de doodstra? Denk het niet.

By the way niemand die het gezien heeft. Ze kunnen altijd zeggen dat hij probeerde te ontsnappen of iets dergelijk.

Seven MOEST gewoon zo aflopen.. Treurigheid, donkerheid, somberheid en het niet kunnen ontlopen van je lot zit al door de hele film verweven. Het uiteindelijk wél doodschieten van Doe is een logisch gevolg van de situatie en de kijk op het leven die reeds geschetst was.

Marloes125 schreef:
Seven MOEST gewoon zo aflopen.. Treurigheid, donkerheid, somberheid en het niet kunnen ontlopen van je lot zit al door de hele film verweven. Het uiteindelijk wél doodschieten van Doe is een logisch gevolg van de situatie en de kijk op het leven die reeds geschetst was.

Jup, hier ben ik het mee eens, kon niet anders...

vdc schreef:
Deze boete of kwelling is de dood van z'n vrouw (in plaats van z'n eigen dood).

Waarom moest het niet zijn eigen dood zijn?

vdc
1. Waarom wel ? Het is John Doe die de straffen bepaalt voor zijn 7 slachtoffers. Hoeft niet per definitie de dood te zijn. Een marteling of een trauma was ook goed. Dat levend geraamte bijv. maakte ook nog een kans op overleven.

2. John Doe rekende zichzelf tot één van de 7 slachtoffers (afgunst), en koos voor de dood met de kogel. Mills was de geknipte persoon om die opdracht uit te voeren : zo zou Mills meteen ook zijn zonde voltooien (gramschap). Dus Mills moést wel blijven leven.

kappeuter (crew)
Spoilers voor Terminator 2 weggehaald. Hier svp alleen spoilers van Seven plaatsen.

La dormeuse schreef:
Even een vraagje: kan het niet zijn dat Mills de doodstraf krijgt? Het lijkt me toch een behoorlijke misdaad om een geboeide verdachte neer te schieten...

daar gaat het niet om......doodstraf of niet......dan ga je voorbij aan de hele film.....

ZiZou schreef:
Als je het rekend als 1 moord, kom je in totaal op 7 moorden. Dus het lijkt mij dat ie als 1 moord word gerekend. De baby was ook nog niet geboren dus..

het doden van een ongeboren vrucht is in amerika gelijkgesteld met moord.....

Phooze schreef:
Op de DVD is geen shot van een hoofd in de doos. Misschien zaten er wel muizen in !

of een kilo aardappelen......

het gaat om de suggestie...dat maakt de film zo goed...

Ik vind ook dat de film slecht af loopt, want Mills vermoord Doe en voltooid daarmee Doe's werk. En Doe ontloopt z'n straf lekker, terwijl Mills de bak in draait.

Ik ben eigenlijk een beetje kwijt welke moorden er nou allemaal waren gepleegd en welke zonde daar bij hoorde.
Je hebt die dikkerd in het begin, dat was vraatzucht ofzo toch?
En traagheid ofzo, dat levende skelet.

Wat waren die anderen ook alweer?

Ohja, die moord op Mills vrouw was inderdaad jaloezie en de moord op Doe is wraak.

Ja, volgens mij de enige manier hoe deze film kon eindigen. Gewoon ijzersterk einde.

vdc
Twilight, even het lijstje om te vervolledigen :
gulzigheid : de veelvraat
hebzucht : advocaat
luiheid : levende skelet
wellust : de prostituee
hoogmoed : vrouw met verminkte gezicht
afgunst : Doe
woede : Mills

Doom schreef:
Ja, volgens mij de enige manier hoe deze film kon eindigen. Gewoon ijzersterk einde.

en om het feit dat een film nou eens een keer niet een goed einde heeft. Niemand is blij op het einde

ik lees een aantal keren dat john doe niet ect als bad guy gezien wordt. Nou Ik vind hem dat dus wel: hij vermoord een onschuldige vrouw met haar ongeboren kind uit jaloersheid....dus in principe is hij even slecht of slechter dan degene die hij heeft gekweld.
Met de kogel komt hij er wel erg makkelijk af.

Jammer dat mills aan zijn woede toegeeft Dit geeft een dubbel gevoel aan de film omdat de bad guy ijn zin heeft gekregen

Ikzelf had ook in mijn kop dat je het hoofd van de vrouw zag. De eerste keer toen ik de dvd zag heb ik er niet op gelet en dacht ik nog steeds dat het zo was. Totdat ik hem de dag erna met mijn broertje zag en we de scene speciaal hiervoor terug gespoeld hebben omdat we twijfelden..Zoals gezegd: je ziet het dus niet.

wel mooi gefilmt dat iedereen meent dat je het wel gezien hebt. Mooie suggestie

L. luchtloper
De film heeft een sterk einde maar een slecht einde.

Ieder slachtoffer wordt in de film geconfrontreerd met zijn zonde, wordt tevens gemarteld. John Doe heeft zelf ook een hoofdzonde "Envy" Hij bewondert David Mills omdat hij een gewoon leven leidt met een mooie vrouw, dat kan John zelf niet leidden omdat hij te intelligent is en krankzinnig is. John's hele leven is misschien al een marteling voor hem geweest en nu David Mills hem doodschiet wordt John geconfrontreerd met zijn zonde. David Mills aan de andere kant heeft ook een zonde: "Wrath". Mills heeft een opvliegend karakter en hij zou in zijn hoofdje wel eens wraakgevoelens kunnen hebben. Denk maar aan de fotograaf waar hij op uit vliegt. De ene wraak die hij uitoefent is het doodschieten van John Doe. John Doe heeft hem niet vermoord, had hij wel gekund, maar hij wilde Mills eerst laten leidden voor zijn zonde. Daarom heeft John Mill's vrouw Tracey vermoord. Nu heeft Mills zijn straf gekregen, hij moet zijn hele leven leidden, zonder zijn vrouw Tracey en de moordenaar heeft door Mills zijn meesterwerk vervuld. Zeven hoofdzonden, Zeven zondaars.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:55 uur

geplaatst: vandaag om 12:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.