menu

Film / Spoilers / Shutter Island (2010)

zoeken in:
stammetje schreef:
Want in een bepaalde scene zag je ook dolores en daar was haar rug helemaal verschoeid. Dat heeft dus helemaal niets te maken met een pistool waardoor ze overleed.
Vergeet niet op dat moment hij nog in zijn illusie zat hè en dus helemaal niks wist van het complot.
Dit is een hallucinatie van hem.

De PM's zijn verstuurd. Excuses voor de late reactie. Maar ik kon een tijdje niet reageren.

PS. als iemand anders ook PM wilt.. dan kan hij het ebste even een PM naar mij sturen om er naar te vragen. Dan zie ik het wat sneller dan dat je in dit forum vraagt of ik hem door wil sturen

Zijn deze PM's collector's items ofzo?

Phoenix schreef:
Zijn deze PM's collector's items ofzo?

Hahah, nee het is een PM met een uitgebreide uitleg over deze film. Ooit eens gemaakt voor iemand die erom vroeg.. En ik stuur hem door naar iedereen die dat graag wilt.

ik ook graag

JP
Mmm, ik denk hier 4 pagina's met discussies over de film te gaan doorworstelen maar er staan voor mijn gevoel 50 posts in die gerelateerd zijn aan de PM van Joostus.

Als je er geen moeite mee hebt stel ik voor dat je de pm hier gewoon plaatst. Alleen maar mooi als jouw uitleg lang is, dan kan daar weer heerlijk over gediscussieerd worden.

PhongMan
Jongens jongens jongens!!!!! Verdiend deze film echt zon ophef?

Wie kent dat nou niet, een verhaal over een Man in een zoektocht en op het einde komt hij erachter dat hij het zelf was etc etc blabla.

Kijk: [Diverse filmtitels en daardoor spoilers voor die films, weggehaald-SB]

Maar ik werd wel gevoelig door shutter island dat wel.

Ik strijd zelf namelijk met ADD ook een stoornis dusja

Maar ik rekende net niet op zon einde omdat ik d8 dat scorsesse het nivo hoger llegt.

En je ziet leonardo ook vaak halucineren he over zijn vrouw dusja je had er op kunnen rekenen

En voor mensen die vraagjes hebben Alles wat je zag in de film tot het ontknoping was een hallucinatie !!

Dus ook dokter rachel, zelfs de storm.

Geoge Noyce waarschijnlijk niet. Leonado heeft in de film een persoonlijkheidsstoornis(met hallucinaties
als je dat even Googled weet je alles van shutter island's einde

graag gedaan

PhongMan
Joostus mag ik van jou ook een PM?

om het even te ordenen

PhongMan
wel heb ik een vraag wat is precies een manie?

dat is toch hetzelfde als een psychose?

PhongMan
doodah schreef:
Het einde kan volgens mij op twee manieren geïnterpreteerd worden. Ofwel is Teddy Daniels, ondanks het reusachtig rollenspel om hem de realiteit te laten inzien, toch opnieuw terechtgekomen in zijn zelf opgezette wereld. Of, zoals hier al eerder is gezegd, heeft de ‘kuur’ wel geholpen, maar kan/wil Teddy niet leven met deze vreselijke waarheid.
Gezien de manier waarop Leonardo zich gedraagt in de bewuste einscène, denk ik dat hij goed genoeg wist wat er ging gebeuren, maar toch besloot dat het beter zo was. Het tweede scenario dus.
Om de lobotomie te laten doorgaan moest hij uiteraard doen alsof hij hervallen was.

Het is een wat open einde, maar van het aangename soort. Het is niet zo dat de film uiterst ingewikkeld is, en je op het einde nog steeds niet weet wie nu eigenlijk wie is. Het was zeker geen film als ‘Basic’, om er maar één op te noemen.
Dat je na afloop nog even moest nadenken en de film overlopen met het einde in je achterhoofd zorgt er hier juist voor dat de film je bijblijft. Je bent heel de film lang op het foute been gezet, maar als je de film overloopt met het gegeven einde, dan merk je dat het ook op deze manier ingevuld kan worden. De andere patiënten deden niet raar omdat ze ‘geïndoctrineerd’ waren en bepaalde gruwelen moesten verbergen, nee, ze deden zo omdat ze moesten doen alsof er zulke zaken gebeurden. Want zo dacht Teddy erover als Marshall in zijn eigen wereldje.

Martin Scorsese is er dus wederom in geslaagd om een schitterende film met een uiterst sterk verhaal af te leveren.

Onzin Onzin Onzin !!!!

HET EINDE is gewoonweg dat Leonardo GEK is !
Alleen willen de makes van deze film kijkers als jij de twijfel geven.

Andrew heeft een Persoonlijkheids Stoornis. Meerdere persoonlijkheden heeft hij dus.

Je kan dan terugvallen nadat je wee down to earth bent.

Google maar erover. Leonardo is gewoon Pyschotisch. en het feit dat mensen het moeilijk willen geloven is mooi meegenomen voor de makers wan dat willen ze jou laten geloven dat TEDDY gewoon echt TEDDY is en niet Andrew. Dat is de reden waarom mensen meeleven met het einde, het komt hard aan ook al voorspelde je het al.

Zijn naam is Andew Lleadis, vemoorde zijn vrouw in 52 tijdens lente

En hij kreeg een kleine down to eart moment hoor bij george Noyce toen die zei let her go, en hij schreeuwde I CANT !! en oen bleef hij maa Teddy in zijn hallucinatie
Opletten dus

PhongMan
joostus schreef:
(quote)

Wat denk jij dan? dat bij het einde leonardo echt weer is teruggevallen en denkt dat hij weer een marshall is? Of denk je dat hij daar doet alsof?

Waarom zou die alsof willen doen??

1 goede reden !

Beter kijk je de film nog een keer, en sta je open voor een ander plot dan die je jezelf voorhoudt.

PhongMan schreef:
En hij kreeg een kleine down to eart moment hoor bij george Noyce toen die zei let her go, en hij schreeuwde I CANT !! en oen bleef hij maa Teddy in zijn hallucinatie
Opletten dus

Als dit zo zou zijn, waarom reageert die op het laatst dan niet meer op zijn naam, denk je?

PhongMan, het mag dan wel een spoilerforum zijn, maar je zit nu in het spoilertopic van Shutter Island en dient dus geen eindes te verraden van andere films.

PhongMan schreef:
Waarom zou die alsof willen doen??

1 goede reden !
Hij faket het, hij zegt immers:
Teddy Daniels: Which would be worse, to live as a monster or to die as a good man?

Oftewel, als hij 'gewoon' blijft en dus telkens terugvallen blijft krijgen, leeft hij als een monster. Als hij lobotomie laat doen op zichzelf, wordt hij 'dood', maar is hij wel een goed persoon.

Ik wil ook een PM please.

Ik heb de discussie met phongman gemist vanwege vakantie. Maar Ik heb de PM gestuurd. En hoop dat ik daarin goed onderbouw welke theorie juist is. Ook is de PM verstuurd naar kobe bryant fan.

Ik blijf het opmerkelijk vinden dat mensen blijkbaar niet zelf een film kunnen snappen, of er op zijn minst moeite voor doen, maar al weken lang van 1 iemand een pmtje willen, die het even voor hun uit zal leggen.
Vreemd, want zo moeilijk is het toch allemaal niet als je de film goed hebt gevolgd?

Een beetje 'uit de hoogte' reactie dit.. Er zijn genoeg mensen die de film volledig snappen, maar het handig vinden om alles even op een rijtje te hebben. Met daarin ook heel wat details verwerkt die de juiste theorie onderbouwen. Kleine details die de meeste mensen niet zo 1,2,3 opvalt bij een eerste kijkbeurt. En genoeg mensen die de film voor 80 procent snappen maar hem graag volledig of zo goed als volledig willen begrijpen. En even alles op een rijtje willen hebben staan. En het leuk vinden om ook 'verstoptte' details te weten.

Nee, hoor.
Zo niet bedoeld iig.

Ik kan gewoon niet geloven dat je zelf niet kunt snappen hoe het in elkaar steekt wanneer je gewoon normaal de film goed gevolgd hebt. Alles wordt bijna voorgekauwd. Er valt niet zoveel te snappen eigenlijk. En dat laatste zinnetje in de film zegt eigenlijk alles.

Bovendien hebben ook nog eens genoeg mensen hier het in dit topic uitgelegd, dus wanneer iemand het echt niet snapt, kan ie er vanzelf wel achter komen (ok, er staat hier ook genoeg onzin, maar daar kan iedereen wel doorheen kijken).

Ik zou eigenlijk mijn bericht van hierboven moeten kopieeren en nogmaals hier neerplaatsen als reactie op wat je hierboven zegt. Je zegt daar immers precies hetzelfde als in je eerste bericht. Wat je daar zegt is helemaal niet van toepassing. Dat leg ik uit in mijn vorige reactie.

Blijkbaar is de film nog al een obsessie voor je gezien je vele reacties. Ik laat het hier bij.

Ik heb deze film gister gekeken. Ik denk dat hij vanaf het begin af aan al niet spoort dus niet gebrainwashed word

Joostus zou jij mij die PM ook willen sturen a.u.b?

zou ik er dan ook 1 mogen? alvast bedankt!

Hahaha.. wat een succes jou uitleg. Ik hoef de PM in ieder geval niet. Ik interpeteer het einde van de film zoals ik dat wil. Ik begrijp dat mensen het verschillend zouden kunnen begrijpen maar daar gaat het niet om. Het einde van deze film is ´jou´ einde.

chevy93 schreef:
PhongMan, het mag dan wel een spoilerforum zijn, maar je zit nu in het spoilertopic van Shutter Island en dient dus geen eindes te verraden van andere films.

(quote)
Hij faket het, hij zegt immers:
Teddy Daniels: Which would be worse, to live as a monster or to die as a good man?

Oftewel, als hij 'gewoon' blijft en dus telkens terugvallen blijft krijgen, leeft hij als een monster. Als hij lobotomie laat doen op zichzelf, wordt hij 'dood', maar is hij wel een goed persoon.

Zo is het volgens mij ook chevy93! Of beter: zo is het. Ik heb het eerder al uitgebreider uitgelegd en 'onzin onzin onzin' is het zeker niet PhongMan! Bekijk de film nog een keer met 'jouw einde' maar ook dit einde in je achterhoofd en let op de genoemde details, die ons ervan overtuigd hebben dat hij het faket.
Dan zul je waarschijnlijk wel tot dezelfde conclusie komen.
Veel kijkplezier!

PhongMan schreef:

Onzin Onzin Onzin !!!!

HET EINDE is gewoonweg dat Leonardo GEK is !
Alleen willen de makes van deze film kijkers als jij de twijfel geven.

Je bent nogal zeker van je zaak?! Ik denk de ENIGE die met 100% zekerheid kan zeggen, Scorsese is . Hij laat het einde niet voor niets een beetje open.. Wie weet is Ted inderdaad gek, en kiest hij voor lobodomie om zo met een gerust hart te sterven.. Zelf vind ik het een mooi idee dat Ted echt als Marshal is gearriveerd en door de dokters gek gemaakt is, dat is toch schitterend?

Anyhow, ik zou graag die beruchte PM eens willen lezen, kan deze niet gewoon geplaatst worden hier? Topic raakt nogal vervuild zo

Dat over deze film een spoiler topic bestaat.. Beter dan in Shutter Island krijg je het niet uitgelegd.

Nijmegen schreef:
Hahaha.. wat een succes jou uitleg. Ik hoef de PM in ieder geval niet. Ik interpeteer het einde van de film zoals ik dat wil. Ik begrijp dat mensen het verschillend zouden kunnen begrijpen maar daar gaat het niet om. Het einde van deze film is ´jou´ einde.

En precies om wat je nu zegt heb ik juist eens een keer die uitleg geschreven. Want mijn mening is dat er uiteindelijk maar 1 juiste uitleg van de film is. En die heb ik geprobeerd zo goed mogelijk te onderbouwen. Maar als jouw mening anders is en dat zo wil houden en niet dingen uitzoeken,.. dat moet je dat zelf weten

Ik weet het niet..... Helemaal op het einde als hij zijn 'terugval" of "zichzelf" is.

Komt een van de verzorgers met een doekje, met daarin een lange naald. (waar ze in zijn belevenis langs zijn oogbal aan de zenuwen zitten.)

Vervolgens begeleiden ze hem ook, en krijg je de vuurtoren te zien.....

Zal er dan alsnog een operatie kamer (onder) de vuurtoren zitten?

Als ze dit niet lieten zien, was ik zeker dat Leo "gek' was. Maar door deze laatste scene brengen ze mij toch weer op een ander idee.

nicket schreef:
(quote)

Leuke theorie, maar nadat ik deze heb gelezen is het wel duidelijk.

How To Explain The Ending

shutter island answers explanation

The ending of Shutter Island seems ambiguous to many people, but again, to me it was pretty clear-cut. Teddy wakes up to the reality that he is actually Andrew Laeddis, though he is warned by Dr. Cawley and Dr. Sheehan that he has regressed into his fantasy world before. However, Andrew is smart: When Dr. Sheehan sits with him on the steps that next morning, Andrew knows that the doctors and Warden are observing his behavior. The thing is, his guilt and pain are still so heavy that he knows he cannot live with them; rather than live with the knowledge of his pain, he chooses to pretend that he is still Teddy Daniels and let them lobotomize him, so that he can finally be free of his burden.

That’s what the line to Dr. Sheehan about ‘living as a monster, or dying as a good man,’ means – Andrew would rather be mind-wiped as “Teddy Daniels” than live with the sins of Andrew Laeddis. The End.

Een aanvulling van mijn kant, ik heb de film twee keer bekeken en er bleven wat dingen bij mij knagen:
Als het experiment "rollenspel" zou slagen mocht hij van het eiland, zoniet zou de instelling in diskrediet worden gebracht.. (en daar is de instelling bang voor) dat hij aan het einde doet of hij nog steeds gek is, afsluitend met de woorden "sterven als een goed persoon of leven als een monster" leek na alles wat hij op het eiland te weten is gekomen en de praktijken die daar worden gehanteerd, de enige manier om nu wel iets goeds te doen -wat hem met zijn vrouw en kinderen niet gelukt is en in de tweede wereldoorlog zag hij ook onschuldige slachtoffers- door zichzelf op te offeren. Werd er niet ook ergens een vraag gesteld "ga jij ermee akkoord dat als je een monster ziet je er alles aan zou doen hem proberen te stoppen?" Hier ging hij mee akkoord, en hij gaf die man een spuitje. Het is niet zo dat hij zichzelf echt als monster ziet, hij wilt juist iets goeds doen dit keer en offert zichzelf op. de enige reden dat hij aan het einde niet écht gek is, is omdat ze hem eindelijk geen medicatie toe hebben gediend tijdens "het spel" en dat was het enige wat hem heeft geholpen.

Ik zie het meer zo dat hij zich opoffert omdat er juist wel meer aan de hand is in die kliniek... zoals vaker voorkwam in vroeger tijden, proef experimenten, onjuiste diagnoses/ medicatie etc. dus nu doet hij goed, want het was hem eerst niet gelukt...

Gast
geplaatst: vandaag om 10:04 uur

geplaatst: vandaag om 10:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.