- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Werken er hier ook mensen in een filmhuis of bioscoop?
Werken er hier ook mensen in een filmhuis of bioscoop?

neo
-
- 15412 berichten
- 9804 stemmen
Op het moment bar- en keukendiensten bij reguliere voorstellingen, en af en toe iets speciaals. Verder heb ik toch weer na lange tijd besloten het projecteren weer op te pakken. Je kunt mij meubilair noemen, want ik ben bij 99 van 100 films aanwezig. En fungeer dan, ook buiten officiële diensten, als een vliegende keep/regelneef. Erg leuk om zoveel bezoekers te kennen en steeds een praatje mee te maken.
Het filmhuis is opgericht door enthousiaste vrijwilligers in 1980. Nu nog steeds draait het enkel op vrijwilligers. Soms bij een speciale voorstelling kun je wel betaald krijgen, maar dat komt niet vaak voor.

Malick
-
- 9074 berichten
- 260 stemmen
Heb je misschien een linkje naar het filmhuis?
Die van ons is www.filmhuisdespiegel.nl
Wat me trouwens opvalt in de wereld van films programmeren is dat niemand je écht serieus neemt . Als midden twintiger ben ik in hun ogen te jong om voor programmeur te spelen. Ik kom geregeld naar de filmbeurs (waar ik ook wibro ontmoet) maar daar is de gemiddelde leeftijd 50 jaar en ouder. Af en toe ook wel mensen in de dertig maar ik ben volgens mij de enige in het land die zo jong al betrokken is bij het programmeren van films voor een bioscoop of filmhuis. Ze kijken je niet alleen argwanend aan maar durven ook eigenlijk nooit wat tegen je te zeggen. Als je grijs begint te worden dan lijken ze je ook serieuzer te behandelen. Alsof ze willen zeggen dat het verstand (=van films) met de leeftijd komt...

neo
-
- 15412 berichten
- 9804 stemmen
http://www.filmhuisschiedam.nl/
Ik heb gedeeltelijk dezelfde conclusie getrokken over programmeurs. Jong bloed kan soms echt iets verfrissends toevoegen. Je ziet nu bijvoorbeeld dat er filmhuizen zijn die echte experimentele films mijden, maar sporadisch dankzij tips van collega's of jongere commissieleden toch wat van dat soort films erdoor krijgen. Niks ten nadele van de toch wat relatief oudere groep programmeurs in Nederland, maar soms kan een wat jonger persoon net iets meer toevoegen. De keren dat ik naar een filmbeurs ben geweest (als medewerker en niet als programmeur) heb ik echter niet geconstateerd dat mensen op mij neer keken. Integendeel, ik maak gerust een praatje over allerlei films en kreeg een ''gelijkwaardig'' gevoel. Nu moet ik wel zeggen dat als het om serieus discussiëren/praten gaat ik meer een klik heb met wat oudere personen. Dat kan het deels verklaren.

Malick
-
- 9074 berichten
- 260 stemmen
Zie ik in jullie programma nu serieus ‘’Twilight’’ en ‘’Inglourious Basterds’’ staan. Ik knipper nog eens met mijn ogen en constateer dat het juist is. Jong geluid?
Let the Right One In, Unamde Beds, Eden Lake dat zijn goede voorbeelden van films waarmee je jongeren kunt lokken naar het akelige en koude filmhuis waar men geen popcorn geserveerd maar ijskoude thee en waar je niet in een luxe bioscoopstoel zit maar op een harde keukenstoel. Merkwaardige keuzes.
Wat noem jij trouwens (recente) experimentele films?
Uiteindelijk kun je met ieder mensen praten. Maar het gaat zich erom dat je eerst met argusogen wordt aangekeken en dat je zelf meestal het gesprek moet aanknopen. Ze nemen je dus eerst niet serieus maar als ze door hebben dat je het een en ander weet over de Cinema op zich, en je mening over een film duidelijk kan verwoorden dan is het koude water gebroken.
Wanneer kom jij nu eens naar een filmbeurs?

neo
-
- 15412 berichten
- 9804 stemmen
Ja, dat is een locale groep jongeren. Vorig jaar hebben deze ook enkele filmvoorstellingen verzorgd. Het is een leuk initiatief, maar persoonlijk zie ik veel liever dat we enkel ''pure'' filmhuis titels draaien. Of zoals jij al noemt de alternatieve films voor jongeren.
Naast de ''mix van filmhuis en commercieel'' films die je ook niet onbekend zullen zijn, bevat de normale programmering helaas ook weleens wat puur commerciële titels waarvan ik vind dat ze niet in het programma thuishoren. Zo draait binnenkort State of Play. Maar daar denken sommige toch anders over.
Tja, wat noem ik experimentele films. Ik zou weleens wat meer duizelingwekkende films als bv. van Matthew Barney willen terugzien in de programmering van filmhuizen. Dat soort films worden (soms) wel gedraaid, maar helaas nog altijd veel te weinig.

Malick
-
- 9074 berichten
- 260 stemmen
Zo te zien delen we elkaars mening. Ook ik ben vies van commerciële films in Filmhuizen.
Ik heb over Matthew Barney dingen gelezen maar nog niets gezien. Is er wel eens een film van Matthew Barney aangekocht door een Nederlandse distributeur? Ik dacht het niet.
Ik weet hoe duur het is om een buitenlandse 35 MM Copie over te laten vliegen naar Nederland en ik denk dat dat alleen zou doen gebeuren als een filmhuis in Nederland geld teveel heeft. Hoe zit het dan met een geimporteerde dvd om te laten beamen? Geen geweldige kwaliteit maar je hebt ten minste ''iets''...
Ze worden meestal op filmfestivals vertoond. Is er niet een paar jaar terug een klein retrospectief geweest van Matthew Barney op het IFFR?

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Is het niet zo dat het Filmmuseum kopieën in het archief heeft? Ze hebben ze enkele jaren geleden nog getoond, daarvoor is The Cycle ook al eens (of meer dan eens?) on tour door NL getrokken.

Malick
-
- 9074 berichten
- 260 stemmen
Ja, dat klopt. Maar weet je ook hoe duur het is om een film te huren van het Filmmuseum?
Het Cassavetes retrospectief dat nu door het land gaat is afkomstig van het Filmmuseum. Net zoals de gerestaureerde copieën van Rocco e i suoi fratelli (twee weken geleden hadden wij die) en The Good, the Bad and the Ugly (volgende week tijdens de Eastwood marathon).
The Cycle zegt me niets.

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
De vijf Cremaster delen bij elkaar worden ook wel The Cremaster Cycle of The Cycle genoemd

Bla
-
- 766 berichten
- 2074 stemmen
Studeer momenteel in Groningen en wil graag werken in Pathé of Images aldaar. Maar heb ook een lijntje lopen met een videotheek wat me ook supervet lijkt.

Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Daar werken volgens mij ook maar weinig mensen, of niet? Het is er nooit echt druk, in die keren dat ik er ben geweest zaten we met een paar man in de zaal!. Vroeger kwam ik er nog wel eens, maar ik vind de JT in Doetinchem een stuk beter! Nog gefeliciteerd trouwens, en veel succes!
Movie Unlimited Zevenaar is echt een prima bios!
Ik kwam er altijd graag. Tegenwoordig toch bijna altijd eigenlijk het Rembrandt in Arnhem maar Zevenaar is een stuk gezelliger.
Beetje late reactie, maar; de afgelopen tijd met Komt Een Vrouw hebben we het barstens druk gehad. Het loop nu in elk geval beter. Maargoed, soms ligt het ook aan de film, De Hel bijvoorbeeld heeft een gemiddelde 7 bezoekers per voorstelling.
En ja, we zijn nu eenmaal de leukste service bioscoop van Nederland.

Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2711 stemmen
Ik werk nu al een paar weken als vrijwilliger in de projectiekamers van filmhuis Lux (Nijmegen). Geen idee hoe lang ik dit kan blijven doen omdat het over een tijd allemaal digitale apparaten worden, nu krijg ik nog geleerd hoe ik echte film in moet leggen. Vind het erg leuk dit nog mee te krijgen
En mag er gratis naar de films, dus dat is een geweldige bonus.

Minotaures
-
- 7808 berichten
- 2485 stemmen
In een bioscoop werken lijkt me niets. Ik zie mezelf niet echt kaartjes verkopen of achter de balie popcorn scheppen.

wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik werk nu al een paar weken als vrijwilliger in de projectiekamers van filmhuis Lux (Nijmegen). Geen idee hoe lang ik dit kan blijven doen omdat het over een tijd allemaal digitale apparaten worden, nu krijg ik nog geleerd hoe ik echte film in moet leggen. Vind het erg leuk dit nog mee te krijgen
En mag er gratis naar de films, dus dat is een geweldige bonus.
Hebben wij al kennis gemaakt "Gizzmann" Ik werk al ruim 4 jaar als gastheer/zaalwacht bij Lux. Moet wel erg gek zijn als ik jouw niet gezien heb, want ik draai als vrijwilliger daar wel de meeste diensten.

puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Toevallig loop ik stage in het filmhuis van Helmond!

Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2711 stemmen
Hebben wij al kennis gemaakt "Gizzmann" Ik werk al ruim 4 jaar als gastheer/zaalwacht bij Lux. Moet wel erg gek zijn als ik jouw niet gezien heb, want ik draai als vrijwilliger daar wel de meeste diensten.
Heb je vast wel eens gezien inderdaad, maar werk er echt nog maar kort. Heb vandaag pas voor het eerst gebruik gemaakt van een gratis bioscoopbezoek (Black Christmas in de Luxplotation) en ben nog niet op komen dagen bij borrels of uitjes.
Daarvoor kwam ik echter ook best regelmatig films kijken. Tot een volgende keer dan maar

wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Black Christmas
Daar ben ik ook geweest. Ik zat op de een na laatste rij dicht bij het gangpad.

Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2711 stemmen
Haha, ik zat op de laatste rij. Kan het kloppen dat jij ook zaalwacht bij Eraserhead bent geweest?

wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Dat klopt. Ik heb toen ook de film zelf bekeken.

Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2711 stemmen
Ah dan denk ik wel te weten wie jij bent
Ik ben een vreemd stil persoon met grote ogen. Als je iemand tegen komt die aan deze beschrijving voldoet ben ik het waarschijnlijk.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30793 berichten
- 5344 stemmen
Ik lees net dat de Antwerpse bioscoop Cartoon's failliet verklaard is. Het was één van de weinige bioscopen die nog kon stand houden tegen de 2 grote mastodonten Metropolis (Kinepolis) en UGC. Zijn er hier mensen op de site die werken of gewerkt hebben in Cartoon's?

Mochizuki Rokuro
-
- 18928 berichten
- 15611 stemmen
Welke bioscoop is dat - met andere woorden: waar in Antwerpen was dat?

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Is dat niet dat kleine bioscoopje vlak aan het water? Vond dat een best fijn bioscoopje.

-
- 30793 berichten
- 5344 stemmen
Dat ligt inderdaad niet ver van het water. Ergens tussen de Grote Markt van Antwerpen en Het Steen. Je kon er nog terecht voor enkele kleinere films die niet direct pasten in het programma van Kinepolis of UGC.

Mochizuki Rokuro
-
- 18928 berichten
- 15611 stemmen
OK, die ken ik wel, daar ging ik toch wel vaker naartoe als ik in Antwerpen was.
Jammer, is er een alternatief?

-
- 30793 berichten
- 5344 stemmen
Er zijn nog wel Antwerpse culturele centra en bibliotheken die 'alternatieve' films aanbieden. Sommige evenementen zoals voorbije zomer in de badboot te Antwerpen. En Cinema Zuid in de Lakenstraat te Antwerpen. Voor de rest is het hopen op een release in de twee mastodonten UGC en Kinepolis.

-
- 30793 berichten
- 5344 stemmen
Je hebt ook nog Filmhuis Klappei in de (jawel) Klappeistraat te Antwerpen. Met allerlei genres van films. Nieuwe arthouse, ouwe klassiekers, films voor kids. Daar kan de filmliefhebber ook wel z'n ding nog terugvinden.

Brix
-
- 19527 berichten
- 4895 stemmen
"Verwant"
De dochter van mijn vriendin werkt bij Filmhuis De Spiegel in Heerlen, en leverde zopas deze prachtige zelf getekende poster af voor Het Royal Theater, de nieuwe locatie van het filmhuis.
poster ontwerp: Zarah-Zoë Paas (2019)