• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.913 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.959 gebruikers
  • 9.370.054 stemmen

De grote vraag: pauze of geen pauze

zoeken in:

petey

• 1901 berichten
  • 3828 stemmen

Na het zien van A Clockwork Orange is de discussie pauze of geen pauze begonnen.

Aangezien dit de belangrijkste filmsite van Nederland is, wil ik van mij mede moviemaatjes weten wat hun standpunt is:

pauze of geen pauze.

Ik haat pauzes in een film, alleen als de regiseur zelf een pauze maakt, kan ik ermee leven, anders vind ik het stupide.

Dit geldt zowel voor de tv als de bios.

Voor bij de tv maken ze het bont. Daar wordt de pauze bepaald door de tijd. na zoveel minuten moet de reclame komen, dus hakken maar in de film. Dat het verhaal zo verkracht wordt doet niet ter zake.

Ik wil een film onderggan, meegesleurd worden door de gebeurtenissen en vergeten dat ik naar een film zit te kijken.

En wat drinken en snoepen betreft, er zijn zat andere gelegenheden waar ik langer zonder pauze zit. En iedereen die dit niet aankan neemt maar genoeg mee voordat de film start.

Wat vinden jullie???

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Ik vind pauzes wel prettig eigenlijk. Zo lang ik al naar de bioscoop ga ben ik dat gewend.

Niet alleen voor de consumpties, maar ook even een praatje maken en even nadenken over de film. Je afvragen; hoe zal 'ie verder gaan.

Anderzijds als er geen pauze in de film zit, heb ik daar geen moeite mee. Wel als het een slechte film is trouwens, dan heb ik heel graag even een uitpuf pauze..

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

(reactie op bericht van petey)

Ik haat pauzes in een film, alleen als de regiseur zelf een pauze maakt, kan ik ermee leven, anders vind ik het stupide. [...] Ik wil een film onderggan, meegesleurd worden door de gebeurtenissen en vergeten dat ik naar een film zit te kijken.

Dan vraag ik me toch af, als jij thuis naar een video of DVD zit te kijken en je hebt dorst, ga je dan ook eerst de hele film uitkijken voordat je wat gaat drinken omdat je geen pauzes wil creeren? En in geval van ja, wat nu als iemand iets aan je vraagt en je moet overleggen, dan is het toch wel zo praktisch om even een pauze te hebben, niet?

EmDee

• 7192 berichten
  • 1417 stemmen

Heb ook geen probleem met één pauze. Let zelfs altijd op de rechterbovenhoek wanneer het weer zover is.

Jos2

• 1730 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind pauzes wel prettig eigenlijk. Zo lang ik al naar de bioscoop ga ben ik dat gewend.

Omdat je in Nl woont. het enige land dat zo achterlijk is om aan pauzes te doen.

Niet alleen voor de consumpties, maar ook even een praatje maken en even nadenken over de film.

Probleem is dat het niet de bedoeling is dat dat gebeurt. De film is niet gemaakt met het idee om hem halverwege stop te zetten en hem te evalueren.

Je afvragen; hoe zal 'ie verder gaan.

Ook dat is niet de bedoeling. mensen die een film met pauze hebben gezien delen de film ook altijd in tweeen. Hebben het over 'voor de pauze vond ik' en 'na de pauze werd het beter/slechter' Terwijl die deling onbedoeld is.

petey

• 1901 berichten
  • 3828 stemmen

Dan vraag ik me toch af, als jij thuis naar een video of DVD zit te kijken en je hebt dorst, ga je dan ook eerst de hele film uitkijken voordat je wat gaat drinken omdat je geen pauzes wil creeren? En in geval van ja, wat nu als iemand iets aan je vraagt en je moet overleggen, dan is het toch wel zo praktisch om even een pauze te hebben, niet?

Als eerste, ik zorg dat ik genoeg drinken bij de hand heb, maar ik kan in principe wel 90 minuten zonder vocht als het moet.

Ten tweede, napraten doe ik liever als de film is afgelopen, dan heb ik ook alles gezien wat ze me wilde laten zien.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

ik vind een pauze meestal wel fijn,maar dan vooral bij arthouse/filmhuis films.een beetje discusseren over het verhaal,de karakters en hoe het verder zal gaan.dat vind ik ook altijd leuk om te doen na een film.maar bij een spannende film kan het erg vervelend zijn omdat je de draad dan weer kwijt bent en de spanning weeer helemaal weg is.

Jos2

• 1730 berichten
  • 0 stemmen

ik vind een pauze meestal wel fijn,maar dan vooral bij arthouse/filmhuis films.een beetje discusseren over het verhaal,de karakters.

Dat hoor je NA de film te doen!

EmDee

• 7192 berichten
  • 1417 stemmen

napraten doe ik liever als de film is afgelopen
Als de film is afgelopen, ga ik direct naar mijn PC om mijn ervaring te delen met mijn MovieMaatjes.

tom

• 308 berichten
  • 1053 stemmen

Hitchcock zei eens, De lengte van een film moet in direct verband staan met het uithoudingsvermogen van de menselijke blaas.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Pauzes zijn bijzonder irritant en volkomen onnodig ( had in Venetie een ongewenste pauze door electriciteitsstoring van de afspeelapparatuur ) , maar bij Novovento wel nodig

Maximale tijdsduur 2,5 Uur ?

Lianne

• 31 berichten
  • 1017 stemmen

Ligt er aan naar wat voor een film je bent. Als er toch niet veel aan is wil ik wel een pauze. Maar moet altijd naar de w.c! Zat in Minority Report te kijken in Tuschinski (uitverkocht) en zat in het midden. Tuurlijk moet je dan naar de w.c. Dan is het wel shit dat je geen pauze hebt. Ben dus blijven zitten met gevolg dat je de film minder geconcentreerd kijkt!

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Is wat mij betreft een kleine en geen grote vraag. Alleen Roadshow versions met uitdrukkelijk bedoelde ingebouwde pauzes, anders ALLES ZONDER PAUZE, is mijn meer dan stellige overtuiging.

Wat velen vergeten is dat de meeste films, zeker de Amerikaanse, niet gemaakt worden om met een pauze vertoond te worden, simpelweg omdat dat niet gebruikelijk is.

Dit houdt in dat een film op een _willekeurig_ moment (ergens bij een aktewissel halverwege) in tweeen wordt gescheurd. Er wordt absoluut niet nagedacht over dit moment, kan ook niet, maar dit is nog een reden om de pauze te verbieden.

fabbyke

• 395 berichten
  • 1504 stemmen

PAUZE

Poisonthewell

• 4939 berichten
  • 13391 stemmen

Het liefst geen pauze, maar ik moet toegeven dat ik bijvoorbeeld Lawrence of Arabia of Gone With the Wind echt niet in een ruk uit zou kunnen kijken.

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

Geen pauze tenzij de film te lang duurt. 2,5 uur of meer vind ik pauze wel prettig.

feanaro surion

• 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Helemaal met moviefreak(nr. 1) eens.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Inderdaad. Als de film echt te lang duurt, mag er een pauze ingelast worden. Als men met een volle blaas naar een film moet kijken is er geen plezier meer aan.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Als ik een film zou maken zou ik willen dat de film zonder pauze vertoond werd, natuurlijk. Als kijker vind ik het in de praktijk alleen bij goede films die ik voor de eerste keer zie fijn, om 'm in één stuk door te kijken.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

aardig omhooggeschopt trouwens, dit topic

Yekezzez

• 2512 berichten
  • 1126 stemmen

Pauze, die vliegtuigstoeltjes zijn funest voor mijn knietjes. Kom ik dadelijk nog in een rolstoel terecht en mag ik vooraan gaan zitten. Krijg ik nog nekblessures op de koop toe.

Leno

• 5921 berichten
  • 4399 stemmen

Jordy schreef:

aardig omhooggeschopt trouwens, dit topic

met een intelligente post ook

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Films op BBC1+2 en de publieke zenders krijgen bij mij meestal niet de voorkeur, omdat ik onderbrekingen in films meestal wel fijn vind, omdat ik dan wat drinken kan halen of naar het toilet kan gaan. Ik kan daarentegen wel makkelijk een film zien zonder drinken, maar af en toe een kleine pauze vind ik gewoon fijn. Tijdens de rustige zomerdagen op MM kan ik soms even snel de updates lezen tussendoor.

Nadeel is wel dat reklame je enorm uit de film kan halen. Bij mij gaat het hier dan veelal om films waarbij je echt helemaal in de film zit en niet realiseert dat je een scherm voor je snoet hebt. Bijvoorbeeld Das Boot, Bondfilms, goede oorlogsfilms, dan vind ik het vreselijk als er onderbroken wordt, vooral ook op de manier waarop. Pffff.

Bij lange films wil ik juist wel graag reklame hebben. Jaartje geleden zag ik de lange film Lawrence of Arabia op Canvas, zonder reklame. Ik kan het prima aan, maar een pauze is altijd welkom. Maar als ik nodig moet plassen, dan ga ik hoor.

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

speedy23 schreef:

Als men met een volle blaas naar een film moet kijken is er geen plezier meer aan.

Dat is een risico die ik soms neem bij films zonder onderbrekingen, maar als de concentratie hierdoor lager wordt, dan maar razendsnel naar het toilet.

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Daarom kijk ik nooit films op tv. Met een dvd of vhs kan ik stoppen wanneer ik wil en weer verder kijken wanneer ik wil.

In de bios ook nooit echt behoefte gehad aan pauze.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

In de bios prefereer ik een pauze. Even naar de wc, consumpties halen (als ik nog zin heb) en conversaties voeren met mijn mede filmganger.

Als ik op tv een film kijk vind ik 1 pauze volstaan en als ik een dvd kijk kan ik ze zelf inlassen natuurlijk.

Chr.s

• 3671 berichten
  • 1703 stemmen

In de bios prefereer ik een pauze. Even naar de wc, sonsumpties halen (als ik nog zin heb) en conversaties voeren met mijn mede filmganger.

Verschilt per film, maar over het algemeen vind ik dit ook wel prettig ja. (ben nog al een zeikerd, letterlijk dus )

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Ik was de gelegenheid voor een nicotine consumptie nog vergeten.

ROOSKY

• 29923 berichten
  • 7935 stemmen

Als ik zou mogen kiezen, dan kies ik voor een pauze. Het probleem met films zonder pauze is voor mij dat ik standaard zo'n 20/30 minuten voor het einde moet plassen. Dan ga ik meestal niet, bang om iets belangrijks te moeten missen. Het probleem is dan weer dat je niet lekker meer zit te kijken en eigenlijk hoopt dat het niet al te lang meer duurt, bij een hele goede film een beetje een jammere gedachte

Een pauze is gewoon wel lekker. Even evalueren met z'n allen, sigaretje erbij, wat te eten/drinken halen...Bij een slechte film is het even een welkome bevrijding waarbij een roker als ik even getroost wordt door Meneer Nicotine, bij een goede film kan je weer uitkijken naar het moment dat het weer gaat beginnen. Pleasure delay...altijd leuk!

Nee, laat maar komen hoor die pauze

Maar er blijven natuurlijk altijd uitzonderingen, waarbij een pauze gewoon minder gepast is...

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5066 stemmen

In de bios geen pauze, absoluut niet. Het ergert me zelfs en het weegt mee als ik moet kiezen naar welke film ik ga. Het kan dan gebeuren dat ik een bepaalde film niet kies omdat de film in een bioscoop met pauzes wordt vertoond. Extreem lange films zijn een uitzondering. De pauzes is Satantango vond ik geen probleem, bovendien had de film van nature ook al een onderverdeling in delen.

Thuis zet ik een film soms wel even stil om even naar het toilet te gaan ofzo. Maar zeker als de film echt boeiend is kijk ik meestal het liefst ineens. Bij minder goede films ben ik veel meer geneigd om even te stoppen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.