menu

Film / Genres en landen / Spaghettiwesterns

zoeken in:
had net deze info onder My Name Is Nobody gezet in antwoord op een vraag over meest succesvolle spaghetti westerns allertijden ...

veel zullen denk ik ook verbaast zijn hoe bepaalde films toen ze uitkwamen in de bioscoop helemaal niet zo succesvol waren terwijl andere het heel goed deden.

Misschien zijn jullie ook verbaasd, maar My Name Is Nobody was toendertijd Leone`s meest succesvolle western in de bioscoop!
Het was ook nog een keer de 2de meest succesvolle spaghetti western allertijden!!

of dat Trinity Is Still My Name bijna 2x zoveel had binnen bracht dan Leone`s The Good, The Bad & The Ugly !?

zie lijst hieronder (met wat verassingen!!) in engels taal ...

the most successful spaghetti westerns ever (box office takings upon release):

totals are in millions of lira, so example: Fistful of Dollars 3182 = 3182 million lira

does not include box office takings for "sleepers" (films that during 1970`s sometimes had several re-releases in cinema, of which "Once Upon A Time In The West" is a good example of originally doing ok but not great, but later making much more in box office due to the re-releases), while other films in the genre were not big hits upon original release (like "Django" and "Death Rides A Horse") but which eventually became much bigger sellers after getting re-released ...

1964
1. Fistful of Dollars 3182

1965
1 For a Few Dollars More 3492
2 One Silver Dollar 1591
3 Adios Gringo 1577
4 A Pistol For Ringo 1352
5 Return Of Ringo 1318

1966
1 The Good, The Bad & The Ugly 3211
2 Fort Yuma Gold 1310
3 Arizona Colt 1249
4 Django 1026
5 Seven Guns For The MacGregors 976
6 Texas, Adios 903
7 Massacre Time 849
8 Seven Dollars On The Red 840
9 Two Sons of Ringo 798
10 A Bullet For The General 687

1967
1 God Forgives…I Don't 2067
2 Day Of Anger 1997
3 The Big Gundown 1441
4 Death Rides A Horse 1262
5 Face To Face 1117

1968
1 Once Upon A Time In The West 2504
2 Ace high 2226
3 For A Roof A Sky Full Of Stars 1146
4 The Mercenary 1101
5 Run Man Run 1000
6 Today It's Me, Tomorrow You 941
7 Beyond The Law 897
8 Guns Of San Sebastian 845
9 Sartana 823
10 Get The Coffin Ready 683

1969
1 Boot Hill 1742
2 Price Of Power 1274
3 Sabata 1117
4 Blood & Guns/Tepepa 859
5 Five Man Army 705

1970
1 They Call Me Trinity 3104
2 Companeros 1452
3 Adios, Sabata 930
4 I Am Sartana, Trade Your Guns For A Coffin 642
5 The Unholy Four 512
6 Have A Nice Funeral, Sartana Will Pay 483

1971
1 Trinity Is Still My Name 6088
2 The Red Sun 2970
3 Duck, You Sucker / Fistful of Dynamite 2465
4 Don't Turn The Other Cheek 1061
5 Return Of Sabata 739

1972
1 Man Of The East 3367
2 A Reason To Live, A Reason To Die 1960
3 It Can Be Done Amigo 1598
4 Sometimes Life Is Hard, Right Providence? 1340
5 What Am I Doing In The Middle Of The Revolution? 1186

1973-1978
1 My Name Is Nobody 3620
2 The Genius/Nobody's The Greatest 2684
3 The White, The Yellow & The Black 1898
4 Keoma 1572
5 Here We Go Again, Eh Providence? 1172
6 Chino 1162
7 Four Of The Apocalypse 898

----------

Top box office

1 - Trinity Is Still My Name 6088
2 - My Name Is Nobody 3620
3 - For a Few Dollars More 3492
4 - Man Of The East 3367
5 - The Good, The Bad & The Ugly 3211
6 - Fistful of Dollars 3182
7 - They Call Me Trinity 3104
8 - The Red Sun 2970
9 - The Genius ... / Nobody's The Greatest 2684
10 - Once Upon A Time In The West 2504

the films in genre that were not big hits upon original release but which eventually became big sellers after getting re-released ... their original box office takings were as follows:

The Big Gundown 1441
Death Rides A Horse 1262
Sabata 1117
The Mercenary 1101
Django 1026

Is Red Sun nu echt een spaghettiwestern eigenlijk? Toch geen Italiaan aan het roer?

Lijkt me gewoon een Europese Western, niet specifiek een spaghetti.

Vreemd dat ie dan in dat lijstje staat.

Ik heb inmiddels al zo'n 40 spaghettiwesterns gezien. Heerlijke cinema.

Red Sun was een Italiaanse co-productie, meen ik.

Was het niet een Italiaans/Franse film en mss zelfs nog met Duitse financiering?

Overigens opvallend dat A Genius (of welke titel er ook aangegeven wordt) relatief zo hoog heeft gescoord.
Ik vind het een zeer slechte productie.

Overigens opvallend dat A Genius (of welke titel er ook aangegeven wordt) relatief zo hoog heeft gescoord.
Ik vind het een zeer slechte productie.

Man of the East in 1972 vind ik verre van geweldig.

Vind eerlijk gezegd bijna alle komische spaghetti's ondermaats.

Quentin schreef:
Vind eerlijk gezegd bijna alle komische spaghetti's ondermaats.

Mwa. Ik vind de Trinity films, My Name is Nobody en Sabata erg leuk. De andere Hill(/Spencer) spaghettikomedies vind ik wel teleurstellend.

En They Call Him Cemetery is ook erg genietbaar. Ik heb uberhaupt al iets met die relatief onbekende acteur Gianni Garko. Ben heel benieuwd naar de Sartana reeks oa.

My Name Is Nobody en Sundance Cassidy and Butch the Kid vond ik aardig maar niet meer dan dat. Sabata en Ace High daarentegen behoorlijk sterk, maar die reken ik niet tot categorie 'komische' spaghetti westerns ... daar zijn ze niet kluchterig / slapstick genoeg voor.

Ace High is al een tijd geleden. Wilde er achteraan gaan maar die Amerikaanse dvd is volgens mij oop.

Vraagje voor de Spaghetti Western-liefhebbers, zien jullie die Spaghetti's graag nagesynchroniseerd of gewoon in de originele taal? Ikzelf persoonlijk heb een ontzettende hekel aan nasynchroniseren, doch kan ik het bij dezen wel appreciëren aangezien ik ben opgegroeid met Leone's westerns en ik ze stuk voor stuk in het Engels heb gezien. Verder ben ik ondertussen wel gewend geraakt om ze nagesynchroniseerd te kijken. Hoe zit dat bij jullie?

Nomak
rokkenjager schreef:
Vraagje voor de Spaghetti Western-liefhebbers, zien jullie die Spaghetti's graag nagesynchroniseerd of gewoon in de originele taal? Ikzelf persoonlijk heb een ontzettende hekel aan nasynchroniseren, doch kan ik het bij dezen wel appreciëren aangezien ik ben opgegroeid met Leone's westerns en ik ze stuk voor stuk in het Engels heb gezien. Verder ben ik ondertussen wel gewend geraakt om ze nagesynchroniseerd te kijken. Hoe zit dat bij jullie?

Is Engels dan niet de originele taal van de Leone westerns?

Vraagje voor de Spaghetti Western-liefhebbers, zien jullie die Spaghetti's graag nagesynchroniseerd of gewoon in de originele taal?

Ik prefereer het Italiaans (de originele taal). Heb ik die keus niet dan het Engels.

Bij Leone prefereer ik het Engels, simpelweg omdat daar de hoofdpersonages (iig in zijn grote westerns) allemaal Engelstalige acteurs zijn (Eastwood, Van Cleef, Wallach, Bronson, Fonda, Robards) en ze hun teksten dus ook in het Engels voordragen. Engelse dub plus lipsync is uitstekend.

Is Engels dan niet de originele taal van de Leone westerns?

Volgens mij sprak iedere acteur zijn eigen taal en daarna werd het gedubd: een engelse dub, een italiaanse dub etc.

Ook Terence Hill en Bud Spencer flicks zijn Engels gedubd (is gedubD wel het juiste voltooid deelwoord? ) voor degenen die het niet wisten.

Ik prefereer het Italiaans (de originele taal). Heb ik die keus niet dan het Engels.Bij Leone prefereer ik het Engels, simpelweg omdat daar de hoofdpersonages (iig in zijn grote westerns) allemaal Engelstalige acteurs zijn (Eastwood, Van Cleef, Wallach, Bronson, Fonda, Robards) en ze hun teksten dus ook in het Engels voordragen. Engelse dub plus lipsync is uitstekend.
Bedankt voor reageren.

Volgens mij sprak iedere acteur zijn eigen taal en daarna werd het gedubd: een engelse dub, een italiaanse dub etc.
Klopt. Vandaar dat het ook zeer eenvoudig was om gebruik te maken van een internationale cast.

En de Italiaanse audiotrack is natuurlijk ook veel meer 'eigen'. Het zijn niet voor niets Spaghettiwesterns. Draagt toch wel bij aan het sfeertje vind ik.

Pas de spaghettiwestern Blindman gezien (Duitse dvd):

Daar had ik de keus tussen de Deutsche fassung (Dus niet he?!), een Engelse audiotrack, en een Italiaanse track met Duitse ondertiteling.

Ik koos toch voor het laatste, ook al draagt Ringo Starr (en misschien ook wel Tony Anthony) zijn woorden waarschijnlijk in het engels voor.

Nomak
Mijn favoriete westerns zijn Once Upon A Time In The West en My Name Is Nobody. Ik heb ze enkel in het Engels gezien en dat is me dan ook zeer goed bevallen.

Ramon K schreef:
En de Italiaanse audiotrack is natuurlijk ook veel meer 'eigen'. Het zijn niet voor niets Spaghettiwesterns. Draagt toch wel bij aan het sfeertje vind ik.
Ik heb trouwens 10.000 Dollari per un Massacro hier liggen, in het Italiaans. binnenkort maar eens bekijken.

1 van mijn favorieten!

Jouw enthousiasme bracht me ook naar die film!

rokkenjager schreef:
Jouw enthousiasme bracht me ook naar die film!

Ik hoop dat je er van gaat genieten!

Mijn Top 10 (op dit moment):

01. 5,0* - C’era una Volta il West (Leone)
02. 5,0* - Il Buono, il Brutto, il Cattivo (Leone)
03. 4,5* - 10.000 Dollari per un Massacro (Guerrieri)
04. 4,5* - Da Uomo a Uomo (Petroni)
05. 4,0* - Se Sei Vivo Spara (Questi)
06. 4,0* - La Resa dei Conti (Sollima)
07. 4,0* - Vamos a Matar, Companeros (Corbucci)
08. 4,0* - Chuncho, Quién Sabe? (Damiani)
09. 4,0* - Il Grande Silenzio (Corbucci)
10. 4,0* - I Quattro dell’Apocalisse (Fulci)

En…
4,0* - Per Qualche Dollaro in Piu (Leone)
4,0* - Lo Chiamavano Trinita (Barboni)
… vallen daar net buiten.

Toch wel grappig dat het hele idee van de spaghetti western gebaseerd is op Kurosawa's 'Seven Samurai'.

Pastichio Rocker
Sukijaki Western Django!

Villevalo23 schreef:
Toch wel grappig dat het hele idee van de spaghetti western gebaseerd is op Kurosawa's 'Seven Samurai'.
Wah?

Verkeerde info lijkt me.

Het is wat vreemd inderdaad..maar de invloed van Seven Samurai wordt wel eens onderschat in de westerse filmwereld. Natuurlijk is de spaghetti-western puur Italiaans, en in dat opzicht kun je het ook niet met elkaar gaan vergelijken, maar het verschilt vaak niet eens zoveel van elkaar. De close-up, stoer kijkende mannen enz.

Seven Samurai zal in sommige gevallen zeker als inspiratiebron gebruikt zijn.

Allicht is Seven Samurai een inspiratie geweest - echter geen directe inspiratie. Spaghetti western is nog altijd tot stand gekomen mede dankzij de Amerikaanse western.

Hier vind je au reste wat info over de geschiedenis van spaghetti western.

Villevalo23 schreef:

Seven Samurai zal in sommige gevallen zeker als inspiratiebron gebruikt zijn.

Mwah, Yojimbo had meer invloed, doordat die film aan de basis van A Fistful of Dollars stond, die op zijn beurt de periode van de spaghettiwestern inluidde. Maar dat de samouraifilms van Kurosawa over het algemeen invloed hadden op de spaghettiwesterns is al langer bekend. Dat lange gepauzeer en staren naar de tegenstander dat je in Leonefilms ziet komt voort uit een samourai-traditie en zul je in Amerikaanse westerns voor Leone nooit op zo'n manier vinden. Daar beginnen ze toch meteen met schieten.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:47 uur

geplaatst: vandaag om 04:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.