- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- de Canon van de Nederlandse Film
de Canon van de Nederlandse Film

Quido
-
- 14641 berichten
- 6078 stemmen
Enige tijdreflectie is naar mijn idee wel op zijn plaats. Zullen we over een paar jaar kijken waar Zwartboek dan staat ?

Wouter
-
- 18698 berichten
- 3049 stemmen
Enige tijdreflectie is naar mijn idee wel op zijn plaats. Zullen we over een paar jaar kijken waar Zwartboek dan staat ?
Het canon is van nu en niet van over een paar jaar. Overigens is Zwartboek over een paar jaar heus niet vergeten. Daar is de film veel te populair voor.

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Niet vergeten, maar eerder minder hoog gewaardeert. Dat de film het meest gekost of opgebracht heeft vind ik verder geen canonplek waardig. Dat zegt verder te weinig over de film zelf.

Wouter
-
- 18698 berichten
- 3049 stemmen
Niet vergeten, maar eerder minder hoog gewaardeert.
Dat moet ik nog zien. Verhoevens films bewijzen doorgaans anders.

Quido
-
- 14641 berichten
- 6078 stemmen
maar eerder minder hoog gewaardeert.

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Gedeeltelijk wel, want uiteindelijk is het algemene waardering (van het grote publiek of van critici en mensen uit het vak) die er voor zorgen dat de film niet in de vergetelheid raakt of misschien zelfs een klassieker wordt. In de canon horen vooral invloedrijke, bijzonder goede of belangrijke films te staan. Ik vraag me af of Zwartboek zich op deze criteria staande kan houden.

timbo_
-
- 13112 berichten
- 3802 stemmen
Was ook de argumentatie van de commissie. Zij vonden de huidige geschiedenis moeilijk te bepalen daar moest een commissiein 2020 zich maar over buigen. Overigens was het van recente films niet Zwartboek waar ze lang over gediscussieerd hebben maar Van God Los.

Wouter
-
- 18698 berichten
- 3049 stemmen
Die had er in gekund, ja. En is er mijns inziens oud genoeg voor.

Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Boekje over de Canon incl. motivaties. Leuk om te lezen.

Kenshin
-
- 168 berichten
- 101 stemmen
Boekje over de Canon incl. motivaties. Leuk om te lezen.
Aardig boekje dat een treffend inzicht geeft over de geschiedenis van de nederlandse cinema. Ik vind het echter niet het predicaat canon waard. Een canon is mijns inziens een beknopte selectie exemplarische fenomenen die een beeld geven van de ontwikkelingen in een bepaald vakgebied. Dit boekje is een nostalgische bloemlezing over de goede ouwe tijd. Wil je een canon maken dan hoort een mijlpaal in de nederlandse cinema als zwartboek - al is het maar op het gebied van productiewaarden - daar zonder meer bij.