- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- China vs. Japan
China vs. Japan

Villevalo23
-
- 1822 berichten
- 3901 stemmen
Zoals algemeen bekend zijn China en Japan nou niet echt de beste vrienden en dit vind je in boeken/films ook vaak terug. Zo zegt de Japanse schrijver Murakami dat het Chinese eten alleen goed is om je peuk in uit te drukken. Haat/liefde verhoudingen tussen verschillende landen komen altijd voor maar hoe interpreteren regisseurs dit in hun film en verandert dit door de filmgeschiedenis heen?
Al met al lijkt me de volgende vraag interessant:
Hoe komen de onderlinge verhoudingen van
verschillende landen in films tot uitdrukking?
(bezoek mijn filmsite ook eens: http://meinte-film.blogspot.com/)

mikey
-
- 27849 berichten
- 4737 stemmen
Jee eeh ow ja.. In Kill Bill heb je een ouwe Chinees die zegt over de Samurai: ouwe dikke Jappaners met zwaardvechten als hobby.

kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Hm die haat nooit echt geproefd in hun films.

NKyou
-
- 3081 berichten
- 747 stemmen
Slechts 1 film waar ik het tot nu toe specifiek in heb gemerkt.
In 2046 heeft de oudste dochter van de eigenaar van het Oriental Hotel een verhouding met een Japanner. De vader keurt dit helemaal niet goed, wat leidt toch fikse ruzies. Maar als zijn dochter met hem gaat trouwen gaat hij wel naar Japan.
Kan me ook herinneren dat er terloops dingen zijn gezegd, maar weet niet meer in welke films.

FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3047 stemmen
In Fist of Legend gaat de strijd volgens mij tussen twee vechtscholen. Een chinese en een japanse. Zo betreden ze elkaars grondgebied en wordt het knokken. Ook krijgt Jet Li een verhouding met een japans meisje en wordt dit niet goedgekeurd. Maar zeker weten doe ik het niet.

YuLaw16
-
- 605 berichten
- 976 stemmen
In chinese kung fu films, worden Japanners heel vaak zwart gemaakt. Fist of fury van Bruce Lee is wel het meest bekende voorbeeld.

Onderhond
-
- 86953 berichten
- 11556 stemmen
Men Behind The Sun, maar die gaat uiteraard over de Japanse bezetting van China.
Gerelateerd, maar Chi to Hone gaat over Koreanen in Japan. De verhouding tussen die twee landen ligt al even scheef geloof ik.

Quentin
-
- 10172 berichten
- 8303 stemmen
De verhouding tussen die twee landen ligt al even scheef geloof ik.

NKyou
-
- 3081 berichten
- 747 stemmen
Zal denk ik weinig uitmaken of de verhoudingen daarvoor al scheef waren, lijkt me. Stel dat Belgie opeens zou gaan experimenteren...

Quentin
-
- 10172 berichten
- 8303 stemmen
Nee, ze hadden sowiezo geen goed woord over voor Korea, laat staan ...

Mr Confused
-
- 1714 berichten
- 6120 stemmen
Hey, Ik zat daar toen ook!!!

J.T.O
-
- 790 berichten
- 1047 stemmen
De landen zitten elkaar altijd wel een beetje op te fokken. Niet lang geleden liep Japan nog te roepen dat ze geen "comfort women" hebben gebruikt. Dan gooi je gewoon modder in iemands gezicht em zeker voor degene die daar onder geleden hebben vind ik het maar droevig om dit aan te horen. Uiteraard heeft Japan onlangs weer zijn excuses aangeboden. Het is een beetje jammer dat de landen niet zo goed met elkaar overweg kunnen. Duitsland erkent zijn fouten, de rest accepteerd het, maar in Azie is het tot de dag van vandaag nog steeds een actueel onderwerp. In China verspreiden ze haat en in Japan veranderen ze de geschiedenisboeken. Daarnaast mag Korea Japan ook niet zo zeer. Ik hoop dat het in de toekomst alleen maar beter gaat.
Spoilers voor Fearless & Fist of Legend:
In films let ik er soms op, maar in het algemeen valt het wel mee, tenzij het dikke propaganda is. Bijvoorbeeld in de films van Jet Li worden de Japanners wel degelijk tot uitdrukking gebracht. In de film Fist of Legend zou je denken dat hij zou winnen van een Karate meester, maar dat was niet zo het geval. In Fearless ging Jet Li dood door vergiftiging van de Japanners, maar toch worden ze niet zwart gemaakt, integendeel wordt de Japanse vechter eervol verslagen. Ook zie je dat de landen meer gaan samenwerken, dat was bijvoorbeeld met de film Battle of Wits.

Villevalo23
-
- 1822 berichten
- 3901 stemmen
Ik merk de haar tussen China en Japan ook nog geregeld, zo was ik laatst in gesprek met een Chinees meisje er er werd mij ook nadrukkelijk gevraagd wat ik van Japan vond. Toen ik haar vroeg wat haar mening was zei ze: Natuurlijk vind ik Japan vreselijk. De wortels zitten erg diep.
In 2046 heb je de dochter van de hotelbaas die een Japans vriendje heeft. In eerste instantie kan haar vader echt niet accepteren dat er een Japanner in zijn familie terecht zou komen.

NKyou
-
- 3081 berichten
- 747 stemmen
In 2046 heb je de dochter van de hotelbaas die een Japans vriendje heeft. In eerste instantie kan haar vader echt niet accepteren dat er een Japanner in zijn familie terecht zou komen.
Kijk eens naar mijn eerdere bericht

Villevalo23
-
- 1822 berichten
- 3901 stemmen
hahah! Sorry NKyou.... dat was me even helemaal ontschoten. Nou ja.... zo'n fantastische film kan ook niet vaak genoeg genoemd worden he

ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
In een aantal Chinese/HK films komt de karikaturale Jap voor, zoals bv. afgebeeld in Kuifje & De Blauwe Lotus.
In Eastern Condors van Sammo Hung ontpopt zo'n figuur tot een dodelijke vechtersbaas tijdens het eindgevecht.
In On the Mountain of Tai Hang, een film met nationalistische trekjes, zijn de Japanse generaals niets meer dan moordzuchtige imperialisten.
Japanners komen sowieso altijd verkaaid af bij luchtige kung fu-films. Ze zijn meestal dan ook vaak de onruststokers.

J.T.O
-
- 790 berichten
- 1047 stemmen
Ik merk de haar tussen China en Japan ook nog geregeld, zo was ik laatst in gesprek met een Chinees meisje er er werd mij ook nadrukkelijk gevraagd wat ik van Japan vond. Toen ik haar vroeg wat haar mening was zei ze: Natuurlijk vind ik Japan vreselijk. De wortels zitten erg diep.
In de eerste instantie zou ik zeggen dat vrijwel elke Chinees een beetje negatief op neer kijk. Want meestal hebben ze geen verband met Japanners, dus alles wordt dan neergelegd op wat je ouders vertellen en zij hebben uiteraard geen fijne dingen gehoord. Tuurlijk dragen de meeste Chinezen geen haat tegen de Japanners, want immers kan de nieuwe generatie er ook niks aandoen, wat hun voorouders hebben uitgespookt.
Toen ik in contact kwam met anime, begon ik meer dingen te zoeken wat betreft de Japanse cultuur. Allemaal zeer leuk en interessant, totdat ik erachter kwam wat ze in Azie hebben aangericht. De Rape of Nanking is dan zo'n voorbeeld dat ik echt te onmenselijk vind dat zulke dingen echt hebben plaatsgevonden. Mocht ik niet surfen op de betreffende forum, dan had ik dit echt nooit geweten en dat vind ik dan wel jammer dat je hier op school erg weinig van zulke daden hoor. Erg jammer, want ik zou zeggen dat de meeste mensen hier Japan inzien als een high-tech & happy land, terwijl 't eigenlijk ook een zeer zwarte bladzijde in de geschiedenis heeft, die nauwelijks het licht bereikt. Natuurlijk heeft elke land zo zijn eigen pagina, zo is de Vereenigde Oostindische Compagnie van Nederland ook geen pretje. Maar goed, ik kan nog vele pagina's volpraten, maar ik wil het hier bij laten.
Swallowtail and Butterfly, een mooie film die afspeelt in yentown in Japan. Een soort van immigrantenwijk en zo kan je zien hoe mensen het daar hebben, want Japan is toch erg homogeen. Echt een prachtige film