- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Wanneer is een film horror?
Wanneer is een film horror?

djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Loopt makkelijk door elkaar in elk geval (maar was hier al niet ergens een topic voor?).

Chloe Moretz
-
- 411 berichten
- 0 stemmen
In een Thriller zit meestal 1 hoofdpersoon die het slachtoffer is.
En in horror zijn meerdere slachtoffers.
En het gaat ook om de hoeveelheid gore.
Texas Chainsaw Massacre, Shallow Ground, Halloween Ressurection, Cannibal Holecoust, of The Amityville Horror
Zijn voorbeelden van echte horror films.

Chloe Moretz
-
- 411 berichten
- 0 stemmen
Ik denk dat thriller meer spanning is een echte thriller is Saw
En ik denk dat horror meer griezel is een echte horror is The Grudge
Thriller: spanning
Horror: griezel
trouwens het slaat echt werkelijk nergens op dat iedereen zegt dat The Amityville Horror 2005 thriller, is terwijl het een dikke vette feit is dat Amity pure 100 % horror is een echte Horror/Horror film.

Chloe Moretz
-
- 411 berichten
- 0 stemmen
Saw 3 een domme Thriller
The Amityville Horror 2005 een geweldige pure horror film
The Amityville Horror 2005 is de meest horror achtige film die ik ooit gezien heb

REDBULLETJE
-
- 42 berichten
- 5 stemmen
thriller = Spannend,
horror = Bloed,, lichaamsdelen enzo.

Filmkriebel
-
- 8477 berichten
- 3902 stemmen
Bij Babadook, The (2014):
Eens met mcdaktari; vind het ook een griezelfilm, met meer focus op spanning en angst. Tegenwoordig gebruikt men veel te snel het woord horror, van zodra er twee spatjes bloed te bespeuren zijn is het al horror

Bottleneck
-
- 8161 berichten
- 2048 stemmen
Filmkriebel Wat betreft genre-aanduiding zie ik geen verschil tussen griezelfilm en horror, gaat allebei in eerste instantie om angst creëren (met of zonder bloed). De term griezelfilm vind ik wel een duiding van de sfeer van een film/horror

tattoobob
-
- 8147 berichten
- 2368 stemmen
Ik vind griezel en horror ook hetzelfde en zie geen verschil tussen die twee benamingen.

mcdaktari
-
- 5831 berichten
- 0 stemmen
Persoonlijk vind ik een film als b.v. Texas Chainsaw en Saw echte horror films een griezelfilm vind ik dan weer dit soort films. Maar goed, dat is mijn mening. iedereen denkt er natuurlijk anders over.

tattoobob
-
- 8147 berichten
- 2368 stemmen
Ik vind griezel meer de hollandse benaming voor horror.

Filmkriebel
-
- 8477 berichten
- 3902 stemmen
Filmkriebel Wat betreft genre-aanduiding zie ik geen verschil tussen griezelfilm en horror, gaat allebei in eerste instantie om angst creëren (met of zonder bloed). De term griezelfilm vind ik wel een duiding van de sfeer van een film/horror
Het zit 'm in de uitwerking : horror doelt meer op bloederige effecten en wil meer afschuw en degout opwekken. Griezelfilms (de term zegt het zelf) zijn films die meer ophet opwekken van schrik, angst gericht zijn. Ik vind dat er een verschil is tussen beiden en herinner me dat zeker in de jaren '70 en '80 het verschil werd gemaakt. TCM was horror, Dracula was een griezelfilm. Zo vind ik Insidious ook een griezelfilm. Misschien is dit intussen allemaal samengekomen tot één enkel woord en ben ik wat van de oude stempel aan het worden Soit, dan is het zo

tattoobob
-
- 8147 berichten
- 2368 stemmen
Hmmm....gewoon allemaal horror dus

Flat Eric
-
- 6365 berichten
- 1025 stemmen
Horror is wat mij betreft ook hetzelfde als griezel. Maar als ik er echt over ga nadenken en de termen 'horror' en 'griezel' ga ontleden dan kan ik de redenering van Filmkriebel ook wel volgen.
Persoonlijk zeg ik altijd: ik ben dol op horrorfilms en daarna vertel ik welk genre me het meest aanspreekt, zijnde sfeervolle griezelfilms. Haha.

alexspyforever
-
- 20773 berichten
- 2328 stemmen
Horror klinkt sterker dan griezel zou ik zeggen. Hier in Vlaanderen spreken we wel eens we gaan eens lekker griezelen. Of een film mij angst aanjaagt of niet vind ik steeds minder een factor want er zijn nog maar weinig die mij kunnen doen schrikken. Suggestie en mysterie doet bij mij veel meer dan expliciete gore, een geest of demon die een seconde in beeld springt, keihard volume of dat hatelijke shaky handcam gedoe a la blairwitch en paranormal activity. Van nieuwere horror kan ik ook niet meer vaak genieten vaak omwille van focus op schrikmomenten en sfeer ten koste van een boeiend verhaal en/of karakters.