• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.968 films
  • 12.267 series
  • 34.071 seizoenen
  • 649.050 acteurs
  • 199.242 gebruikers
  • 9.387.715 stemmen

Maak van een regisseur jouw toplijst

zoeken in:

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

John Lasseter, Brad Bird en Lee Unkrich:

In éen adem genoemd omdat het geen auteurs zijn en bovendien onderling inwisselbaar. Die kritiek had ik al eens geuit.

01. 3,0*- The Iron Giant

02. 3,0*- Toy Story

03. 2,5*- A Bug’s Life

04. 2,5*- Finding Nemo

05. 2,5*- Ratatouille

06. 2,5*- Monsters, Inc.

07. 2,5*- Toy Story 2

08. 2,0*- Cars

09. 1,5*- The Incredibles

Middelmatig tot slecht. Nooit een absoluut storende kijkervaring, maar ook nooit een prikkelende belevenis. Al jaren houden ze vast aan hetzelfde model. Er wordt niets origineels gedaan en er wordt nooit afgeweken van de formule. Ik vrees dat ik bij herziening iedere film zo met 0,5/1,0* zou verlagen. Ik zie dat er een Toy Story 3 uit de fabriek gaat rollen. Er is geen verandering op komst…..

Knisper

• 13041 berichten
  • 1279 stemmen

Legan schreef:

Tuurlijk. Howl's Moving Castle: aanwezig moraaltje, Nausicaä of the Valley of Wind: heel erg aanwezig moraaltje, Princess Mononoke: erg aanwezig moraaltje, ... en ga zo maar door. Die vlieger gaat bij mij niet op. Maar ik heb dan ook geen echte voorkeur voor oosters of westers.

Heel leuk dat je de films van één regisseur eruit haalt, Legan, en daarmee vervolgens conclusies trekt over de hele industrie.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Legan schreef:

(quote)
Tuurlijk. Howl's Moving Castle: aanwezig moraaltje, Nausicaä of the Valley of Wind: heel erg aanwezig moraaltje, Princess Mononoke: erg aanwezig moraaltje, ... en ga zo maar door. Die vlieger gaat bij mij niet op. Maar ik heb dan ook geen echte voorkeur voor oosters of westers.

Europese en Japanse animatie kun je natuurlijk niet koppelen aan enkel een Miyazaki.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Knisper schreef:

Heel leuk dat je de films van één regisseur eruit haalt, Legan, en daarmee vervolgens conclusies trekt over de hele industrie.

Tja, ik kan moeilijk commentaar geven op wat ik niet heb gezien. En regisseurs bij animaties zeggen mij altijd weinig. Net zoals ik de namen van die pixar regisseurs beneden al ben vergeten.

Knisper

• 13041 berichten
  • 1279 stemmen

Legan schreef:

En regisseurs bij animaties zeggen mij altijd weinig.

Dat is nou net het punt dat gemaakt wordt. Die regisseurs missen smoelwerk, waardoor ze inwisselbaar zijn, terwijl regisseurs die hun films wel inhoud geven, wel bij naam worden onthouden.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Knisper schreef:

Dat is nou net het punt dat gemaakt wordt. Die regisseurs missen smoelwerk, waardoor ze inwisselbaar zijn, terwijl regisseurs die hun films wel inhoud geven, wel bij naam worden onthouden.

Tja, dan komt het bij mij niet over aangezien ik vrij weinig smoelwerk zie in de titels die ik noem. Alleen de moraaltjes blijven vers in het geheugen. Vermakelijk zijn ze wel maar om nu te zeggen dat ze ver verheven zijn boven disney/pixar is klinkklare onzin.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

1. Toy Story - 4,5

2. Finding Nemo - 4,0

3. Toy Story 2 - 4,0

4. Monsters, Inc. - 4,0

5. Ratatouille - 4,0

Ja ik vind ze geweldig. Ik kijk niet halsreikend uit naar hun volgende project, maar als ik de kans krijg om er 1 te zien, dan doe ik dat met plezier (dat kun je van anime niet zeggen).

Even over al dat kritiek, mensen kunnen lullen wat ze willen over de kinderlijke inhoud en alsmaar het zelfde moraaltje, maar er zijn genoeg mensen (kinderen, maar ook veel volwassenen) op deze wereld die er veel plezier aan hebben beleeft en dat blijven zullen doen. Het lijkt mij toch ook niet de bedoeling dat ze films maken die alleen bestemd zijn voor 16+?

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Het lijkt mij toch ook niet de bedoeling dat ze films maken die alleen bestemd zijn voor 16+?

Waarom niet? Ze maken toch ook veel live-action films die niet voor kinderen zijn bestemd. Dat kan met animatie toch ook?

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Sja, dat heeft dan weer te maken met het commerciele gedeelte.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik kijk niet halsreikend uit naar hun volgende project, maar als ik de kans krijg om er 1 te zien, dan doe ik dat met plezier (dat kun je van anime niet zeggen).

Net alsof je anime (heel breed) kunt vergelijken met 1 enkel productiebedrijf (Pixar). Vreemd.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3705 stemmen

1. The Iron Giant 4*

2. Toy Story 4*

3. Toy Story 2, 4*

4. The Incredibles 3.5*

5. Ratatouille 3.5*

6. Finding Nemo 3.5*

7. Monsters, Inc. 3*

8. Bug's Life, A 3*

9. Cars 1.5*

Brad Bird is duidelijk de beste van de drie. Vermaken me meestal prima, maar zullen me ook nooit extreem doen wegblazen helaas...

Knisper

• 13041 berichten
  • 1279 stemmen

The Last schreef:

Sja, dat heeft dan weer te maken met het commerciele gedeelte.

Persepolis heeft het bijvoorbeeld hartstikke goed gedaan.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Legan schreef:

Tja, ik kan moeilijk commentaar geven op wat ik niet heb gezien.

Innocence heb je toch ook al een keer gezien ... Alleen al het verschil tussen Miyazaki en Oshii zou genoeg moeten zijn om de breedte van anime in te kunnen schatten.

Sowieso kent het animewereldje een hoop echte auteurs, iets wat het Amerikaanse animatiewereld veelal mist.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Ramon K schreef:

Net alsof je anime (heel breed) kunt vergelijken met 1 enkel productiebedrijf (Pixar). Vreemd.

Ik had het enkel over mezelf.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

The Last schreef:

Ik had het enkel over mezelf.

Komt dat niet meer omdat je eigenlijk geen flauw idee hebt wat je van de films kan verwachten ?

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Zoiets, maar ik zal er vast nog wel wat proberen (m.n. de hooggewaardeerde animes ben ik benieuwd naar: Spirited Away, Princess Mononoke, Howl's Moving Castle etc.).

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

En anders bekijk je even Cat Soup (nekojiru-sou) tussen neus en lippen door. 30 min lang, leuke personages, origineel gebruik van animatie, laagje van maatschappijkritiek, surrealistisch.. en NIET voor de kinderen.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Ah, een soort Fight Club script en Mulholland Dr. sfeertje in 1, maar dan in animestijl. Ik zal een poging wagen vandaag, ben benieuwd wat ik ervan vind. Bedankt voor de tip!

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

1. Toy Story (4,5*)

2. Toy Story 2 (4,5*)

3. The Incredibles (4*)

4. Finding Nemo (4*)

5. Ratatouille (4*)

6. Monster's Inc. (4*)

7. A Bug's Life (3*)

8. Cars (2,5*)

Het is ongeloofelijk gemakkelijk om Pixar af te kraken. Ze volgen oppervlakkig gezien dezelfde aanpak als bijna de hele Amerikaanse animatie-industrie. Dat Pixar deze standaard zelf heeft neergezet (daarvoor waren typische sprookjes in Disney-stijl meer in trek) kan voor het gemak vergeten worden. Ik ben het er geheel mee eens dat de Amerikaanse animatie-industrie inderdaad veel te beperkt kijkt naar deze stijl en er mag zeker weten meer volwassen werk gemaakt worden.

Maar wat heeft deze kritiek met de films van Pixar op zich te maken? Niet bijster veel, want ondanks dat men bij Pixar een duidelijke standaard aanhoudt, wordt deze bijna constant goed gebruikt. Het is sowieso beduidend beter dan wat de andere studio's aflevert. Kan iemand serieus zeggen dat een Kung Fu Panda of Shark Tale evenveel ziel en kwaliteit heeft als een Toy Story of een Finding Nemo? Ik heb er moeite mee om het te geloven. Formulewerk of geen formulewerk: iedere Pixarfilm heeft op zijn eigen manier wel een bepaalde creativiteit, met uitzondering van Cars.

Met name bij de twee Toy Story-films verbaas ik me altijd dat zo weinig mensen op deze site (elders gelukkig wel) herkennen wat voor een intelligent script die films bevatten en als bonus ook nog eens hoe mooi ze op elkaar aansluiten. Nee, ik praat hier niet slechts over moraaltjes, maar knap gevonden invalshoeken. De manier waarop het perspectief van speelgoed getoond wordt is erg knap gevonden en uitgevoerd.

Wat ik ook een beetje jammer vind is dat ik op MovieMeter altijd het gevoel heb dat als ik Pixar verdedig ik volgens anderen hier een geldmachine of anders iets heel triests verdedig. Toch vind ik Pixar buitengewoon goede films maken. Ja, er zit een herkenbare lijn in (maar veel studio's werken met een bepaalde lijn, denk bijvoorbeeld maar aan die Aziatische studio's die allemaal gelijksoortige martial arts films maken), maar het gaat om de nuances en variaties in en het spel met deze conventies die het toch altijd weer leuk maken.

Pixar's nieuwste, Wall-E, lijkt overigens kans te maken om iets van het vaste stramien af te wijken. Er zou al weinig spraak in zitten en het wordt meer een romantisch verhaal. Geschikt voor kinderen blijft het (maar dat lijkt me het probleem niet), maar hopelijk weet Wall-E de criticasters te overtuigen.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Spetie schreef:

(quote)

Dat is meest nutteloze opmerking tot nu toe.

Vind de jouwe anders een stuk nuttelozer, ieder z'n mening vriend.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

(maar veel studio's werken met een bepaalde lijn, denk bijvoorbeeld maar aan die Aziatische studio's die allemaal gelijksoortige martial arts films maken)

Vind het weer een rare vergelijking. Films uit bijv. de Shaw-studio's zijn vreselijk divers hoor. Qua opbouw, qua choreografie, qua toon, qua karakters, geintegreerd met horror, fantasy, sf, historie, psychologie etc. Enige vette overeenkomst zijn de martial-arts an sich eigenlijk. Elementen die inherent zijn aan hun (filmische) cultuur.

Wanneer brengt Pixar een thriller uit? Of wanneer zien we eens een droomscene? Animatie buiten het plot? Een hoofdpersoon die niet aimabel is? etc. Elke uitzondering op de formule zou welkom zijn zelfs.

Paalhaas

• 1582 berichten
  • 2570 stemmen

1. Monsters, Inc. 4,5/5

2. The incredibles 4/5

3. Toy story 2

4. Ratatouille

5. Finding Nemo 3,5/5

6. Cars

7. A bug's life

8. Toy story 2,5/5

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ramon K schreef:

Wanneer brengt Pixar een thriller uit? Of wanneer zien we eens een droomscene? Animatie buiten het plot? Een hoofdpersoon die niet aimabel is? etc. Elke uitzondering op de formule zou welkom zijn zelfs.

Er zit een droomscène in Toy Story 2.

Wat bedoel je hier met 'animatie buiten plot'?

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

(quote)

Er zit een droomscène in Toy Story 2.

Wat bedoel je hier met 'animatie buiten plot'?

Een sfeerscene, een droomscene, een omgevingsscene... Animatie aanwenden zonder dat het de narratief vooruit helpt. Esthetisch. Droomscene in Toy Story 2 zegt me niets meer, maar het is dan ook al lang geleden.

kos

• 46709 berichten
  • 8866 stemmen

Hebben we hier nu echt het idee dat Pixar hetzelfde beoogt te doen als 'volwassen' animatie? dat hoop ik toch niet.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

Hebben we hier nu echt het idee dat Pixar hetzelfde beoogt te doen als 'volwassen' animatie? dat hoop ik toch niet.

Ik weet niet wat ze beogen te doen. Is ook niet zo boeiend. Feit blijft wel dat ook hele volksstammen volwassenen plat gaan voor het Pixar-gebeuren. Dus wat beogen ze? Zelfs als het enkel voor kinderen bestemd zou zijn dan kun je nog afwijken van de formule. Maar dat is commercieel niet zo boeiend nee.

kos

• 46709 berichten
  • 8866 stemmen

Het is toch ook gewoon leuk voor volwassenen. Pixar en serieuze animatie zijn nou juist 2 soorten die uitstekend naast elkaar bestaan.

Vind het verder nogal onzinnig om met elkaar te vergelijken. Appels en peren.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Spruitje met meloen eerder.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Appels en peren.

Dus we mogen geen vergelijkingen trekken omdat Pixar nooit buiten de regels produceert? Het is de keus van Pixar (en ook de andere Amerikaanse animatiestudios) om een appel te blijven. Dat is hun tekortkoming.

maxcomthrilla

• 15579 berichten
  • 2854 stemmen

01 - 4,0* Ratatouille

02 - 4,0* The Incredibles

03 - 3,5* Monsters Inc.

04 - 3,5* Finding Nemo

05 - 2,5* Cars

06 - 1,0* Toy Story

Vermakelijk is het over het algemeen wel, maar de animatie wordt niet als stijlmiddel gebruikt en teveel om ' maar een simpel verhaaltje ' uit de doeken te doen. Waardoor je jezelf afvraagt waarom men eigenlijk gebruik maakt van animatie?! Toy Story vond ik trouwens vreselijk kinderachtig met al dat pratend speelgoed, dan nog liever beestjes die praten of een lachwekkend verhaal over superhelden die in de rats zitten.

Brad Bird vind ik ook duidelijk de betere van een trio, dat inwisselbare films maakt. En natuurlijk is Japanse animatie veel beter, veel veelzijdiger alleen al. Zie het als een overstap van het jeugdjournaal naar het 8 uur journaal.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.