- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Maak van een regisseur jouw toplijst
Maak van een regisseur jouw toplijst
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12869 stemmen
01. 1.5* - Deliverance
(02. 1.0* - Lumière et Compagnie)
03. 0.5* - Exorcist II: The Heretic
Maakt erg flauwe films. Vooral Deliverance is een hoopje overgewaardeerde saaiheid. Gezien z'n imago mag je toch wat meer pit verwachten van zo'n film.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Nog niks van gezien, wel zeer geinteresseerd in Deliverance.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Deliverance is geloof ik het enige wat ik gezien heb. Vond de film erg goed, maar als regisseur spreekt Boorman me minder aan.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
1. 3,5* - Deliverance
2. 3,0* - Hope and Glory
3. 2,5* - Hell in the Pacific
4. 2,0* - Tailor of Panama, The
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Inconsistent regisseur, van het ene extreme in het andere.
01. 4.5* - Point Blank
02. 4.5* - Deliverance
03. 4.0* - Hell in the Pacific
04. 3.5* - Leo the Last
05. 3.0* - The General
06. 3.0* - Excalibur
07. 3.0* - Hope and Glory
08. 2.5* - The Tailor of Panama
09. 2.0* - The Emerald Forest
10. 1.5* - Zardoz
11. 1.5* - Beyond Rangoon
12. 1.0* - Exorcist II - The Heretic
Alvast mijn excuses voor wat gaat komen...
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Vooral Deliverance is een hoopje overgewaardeerde saaiheid.
Hoewel dat wel hele harde woorden zijn, denk ik ook dat Deliverance een film is die naarmate de jaren verstrijken steeds minder wordt. Hoewel het verhaal wel overeind blijft, neemt de impact van de film af.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12869 stemmen
Mjah, ook het verhaal is natuurlijk maar "groepje mensen die in vijandig gebied verzijld geraken". An sich niet anders dan The Hills Have Eyes. Alleen zitten we met wat midlifecrisismannen ipv domme jeugd. 
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Niet erg natuurlijk, ik heb het idee dat je toch regelmatig (dagelijks) op het forum bent, maar blijkbaar niet. Dan zit je zeker die enorme voorraden te tapen?
Je kan me wellicht dagelijks op het forum vinden, maar tijdens de examenperiode beperkt zich dat tot enkele 'filmgames'-topics en rondneuzen (recensies lezen en wat kennis opdoen). Dit topic vraagt mijns inziens echter om een korte, duidelijke mening over de regisseur in kwestie, en daarom heb ik het even links laten liggen. Vooral vanwege Mann...
En de enorme voorraad cassettes wordt al sinds tijden niet meer aangevuld. Lege cassettes blijven aankopen is een kostelijke optie, en het gros van de opgenomen prenten zijn niet vatbaar om over te tapen. 
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Hoewel dat wel hele harde woorden zijn, denk ik ook dat Deliverance een film is die naarmate de jaren verstrijken steeds minder wordt. Hoewel het verhaal wel overeind blijft, neemt de impact van de film af.
De beelden daarentegen en het geluid nemen alleen maar in impact toe 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Alvast mijn excuses voor wat gaat komen...
Michael Mann:
01. 5.0* - The Insider
02. 4.5* - Collateral
03. 4.5* - Miami Vice
04. 4.5* - Manhunter
05. 4.0* - The Last of the Mohicans
06. 3.0* - Heat
'The Jericho Mile', 'Thief', 'L.A. Takedown' en 'Ali' in bezit. 'The Keep' bij de hand.
Onlangs bestempelde ik Malick als een absolute god in de filmwereld, maar wat mij betreft mag Mann gerust op dezelfde hoogte worden geplaatst, zoniet hoger. Mann kan niet alleen buigen over een fabuleuze beeldtaal (staging en mise-en-scène) en een sublieme visuele identiteit, maar evenzeer over een neus voor muzikale inbreng. Inhoudelijk moet hij weliswaar zijn meerdere erkennen in Malick, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de kenmerkende viriliteit en het subtiel aanwezige testosterongehalte. Geen grootse thema's bij Mann, maar wel een doordachte psychologie, die steeds wordt gedreven door twee uitersten.
Opmerkelijk dat zo'n beetje iedereen Heat bovenaan zijn Mann-lijstje had staan en dat juist een Mannfan die film het laagst waardeert. Wat is het probleem?
Zelf heb ik niets van Boorman gezien, maar Deliverance, Excalibur en Point Blank hebben mijn interesse. De rest van de films een stuk minder.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8209 stemmen
Nog niets van gezien, maar ook mij spreekt Deliverance erg aan.
[Preketero]
-
- 8531 berichten
- 2450 stemmen
1. Excalibur 3,5*
2. The Tailor of Panama 2*
mikey
-
- 28999 berichten
- 5148 stemmen
Point Blank (1967) 4
Deliverance (1972) 4
Exorcist II: The Heretic (1977) 1.5
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Deliverance (4,5*), bijzonder goede film voor de rest zegt het me allemaal niet zoveel.
citybird
-
- 4964 berichten
- 4139 stemmen
1 - 4,5* - Deliverance (1972)
2 - 4,0* - Point Blank (1967)
3 - 3,5* - Emerald Forest, The (1985)
4 - 3,5* - Excalibur (1981)
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
01. - 4.0* - Excalibur (1981)
02. - 4.0* - Deliverance (1972) -b
03. - 3.5* - Emerald Forest, The (1985)
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
1. Deliverance (4,5) (dvd)
2. Point Blank (4)
3. The Emerald Forest (3,5)
4. Zardoz (2,5)
5. Exorcist II: The Heretic (2,5)
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Boorman
1. Hell in the Pacific 3.5*
2. Deliverance 3.5*
Ach niet slecht, hoewel dit ook wel meteen de enige twee titels zijn die me aanspraken. Maar beide konden beter.
Zardoz wel eens gezien maffe film was, dat wil ik nog wel eens zien. Maar zijn hedendaagse films lijken me niks, beetje zo een naam als Friedkin, Lumet en Coppola. Hebben ooit eens films gemaakt die de filmkijkers van toen helemaal top vonden, maar zijn na de jaren 60/70tig een beetje achter de feiten aan blijven hobbelen.
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Opmerkelijk dat zo'n beetje iedereen Heat bovenaan zijn Mann-lijstje had staan en dat juist een Mannfan die film het laagst waardeert. Wat is het probleem?
Wellicht louter een probleem van compactheid. Manns kille misdaadepos is verfijnd en opvallend minimalistisch gedurende de volle speelduur, maar de intense psychologie kan geen constante aanhouden. Een zekere afstandelijkheid staat bovendien in contrast met de meer persoonlijke benadering (zowel visueel als verhaaltechnisch) in zijn andere prenten.
De laatste kijkbeurt dateert echter al van twee tot drie jaar terug. En een broodnodige herziening zal dan ook uitwijzen of bovenstaande kritiek nog steeds geldt. Ik heb namelijk het gevoel dat 'Heat' wel eens aanzienlijk kan stijgen in zijn quotering. Weliswaar niet in die mate om op gelijke hoogte te komen met 'Manhunter' en de digitale revolutIe in 'Collateral' en 'Miami Vice'. Laat staan dat hij op gelijke hoogte komt van Manns magnum opus 'The Insider'. Een prent die de 'perfecte' cumulatie oplevert van Manns kwaliteiten als cineast.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Helemaal met jou eens, Matchostomos. Al vind ik Manhunter en Miami Vice beter dan The Insider! Bovendien vind ik cinema van Michael Mann inhoudelijk sterker en realistischer dan cinema van Terrence Malick.
Cinema van Malick is poëtisch en van Mann is esthetisch.
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Bovendien vind ik cinema van Michael Mann inhoudelijk sterker en realistischer dan cinema van Terrence Malick.
De cinéma van Mann is zondermeer realistischer. De cinéma van Malick kan men mijns inziens dan weer eerder plaatsen onder het 'magisch realisme'.
Inhoudelijk zijn beide cineasten bovenal anders, hoewel ze beide teren op een zekere onderliggende dreiging.
Absoluut, een waarheid als geen ander. 
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4899 stemmen
01. 4,0* - Beverly Hills Cop
02. 4,0* - Scent of a Woman
03. 1,0* - Gigli
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
1. 4,5* Scent of a Woman (#9)
2. 4,5* Beverly Hills Cop
3. 4,0* Meet Joe Black
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3097 stemmen
1. 3.5* Beverly Hills Cop
De eerste BHC is nog wel ok, verder niks gezien van Brest.
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
1. 3,5* - Scent of a Woman
2. 3,5* - Beverly Hills Cop
3. 3,5* - Midnight Run
4. 3,0* - Meet Joe Black
Gigli neem ik wel mee als het weer op tv komt
.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Beverly Hills Cop (leuk)
Scent of a Woman (matig)
Meet Joe Black (slecht)
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8209 stemmen
01. 3.5* - Beverly Hills Cop
Ben wel benieuwd naar Scent of a Woman.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.