• 15.926 nieuwsartikelen
  • 178.862 films
  • 12.260 series
  • 34.055 seizoenen
  • 648.843 acteurs
  • 199.223 gebruikers
  • 9.386.253 stemmen

Maak van een regisseur jouw toplijst

zoeken in:

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

Onderhond schreef:

Visueel steeds mooi, nooit saai, vaak erg grappig. Modern filmer die beetje bij beetje z'n eigen stijl heeft neergezet.

Ben wel benieuwd wat jij die "eigen stijl" vindt dan. Ik vind 't een doorsnee filmer, die zonder meer zijn eigen plan trekt, maar in thematiek, uitwerking, visuals etc kan ik geen (auteurs)lijn ontdekken.

Onderhond

• 87606 berichten
  • 12869 stemmen

Quircky gevoel voor humor en dicht aanleunend bij videoclipstijl van editen. Elke film die ik van Boyle gezien heb heeft wel iets visueel aparts. Misschien niet zo kenmerkend als andere auteurs die star vasthouden aan één stijl. Vind het bij Boyle gewoon leuk dat je aan elke film ziet dat de mens zich bezighoudt met een aangepaste manier van modern filmen.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3705 stemmen

Boyle

Trainspotting 4.5*

Sunshine 4*

Shallow Grave 3.5*

The Beach 3.5*

28 Days Later... 3.5*

Moet er nog een paar zien, hele fijne regisseur. Met Sunshine weer helemaal terug mocht die al weg zijn geweest.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Bijna elke film van Boyle is, zodra de film uitkomt, heel verfrissend.

Het lijkt wel of hij met iedere film steeds afwijkt van het "normale"

T's ook niet voor niks dat zijn films na een nieuwe release gecopiert wordt door meestal Amerikanen.

Ik noem dan: Trainspotting(

28 Days Later

Shallow Grave

Sunshine zal moeilijk te evenaren zijn, maar toch knap dat hij ineens zoiets neerzet.

A life less ordinairy is te lang geleden, maar vond dat toen ook heel anders als de rest.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

01. - 4.0* - Trainspotting (1996) - b

02. - 3.5* - Shallow Grave (1994)

03. - 3.0* - Life Less Ordinary, A (1997)

04. - 2.0* - 28 Days Later... (2002)

05. - 1.0* - Sunshine (2007)

één prachtig klein meesterwerk,

één uitstekende film

..dan zakt het niveau al snel tot het niveau van een ééndagsvlieg

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

Onderhond schreef:

Quircky gevoel voor humor en dicht aanleunend bij videoclipstijl van editen. Elke film die ik van Boyle gezien heb heeft wel iets visueel aparts. Misschien niet zo kenmerkend als andere auteurs die star vasthouden aan één stijl. Vind het bij Boyle gewoon leuk dat je aan elke film ziet dat de mens zich bezighoudt met een aangepaste manier van modern filmen.

OK, helder voor mij. Wel vreemd dat je direct voor het woord 'star' kiest bij de omschrijving van auteurs. Ik denk eerder aan verschillende nuances binnen één thema of stijl. Persoonlijk mijn voorkeur en niet star wat mij betreft. Als we het over schilders hebben kan ik uren naar alle werken van Mark Rothko kijken. Altijd dezelfde vlekken en tóch nooit hetzelfde. Maar jij hanteert het begrip breder hanteert is dat prima. Bijvoorbeeld de editing is mij nooit zo in het oog gesprongen bij het later werk.

Onderhond

• 87606 berichten
  • 12869 stemmen

Star is hier niet zo negatief bedoeld hoor. Tsai hoeft voor mij niet te veel milimeters van z'n stijl af te wijken, toch noem ik zijn stijl redelijk star. Je weet wat je mag verwachten. Zal mij trouwens benieuwen bij de nieuwste Hou, die zal toch wat uit z'n mouw moeten toveren wil hij z'n martial arts epos doen slagen.

Boyle is heel wat flexibeler, vind ik op zich wel fijn. Horror, sci-fi of kinderfilm maakt hem niet veel uit. Hij bakt er telkens wat leuk van en weet toch nog een lijn te behouden binnen z'n werk. Boyle is zo'n regisseur waarbij je je breed kan laten verrassen zonder helemaal versteld te staan.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

Onderhond schreef:

Star is hier niet zo negatief bedoeld hoor.

Dan is het goed, star heeft bij mij een negatieve connotatie (duur woord), maar je voorbeeld is helder.

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

01. 3.5* - Trainspotting

02. 3.5* - Millions

03. 2.5* - 28 Days Later

04. 2.5* - Beach, The

Trainspotting viel me de laatste keer erg tegen, heb steeds minder op met dat soort humor. Millions was daarentegen juist een meevaller, onverwacht fijn film(pje).

maxcomthrilla

• 15579 berichten
  • 2849 stemmen

01 - 4,5* Trainspotting

02 - 4,5* 28 Days Later

03 - 4,0* Sunshine

04 - 4,0* Shallow Grave

05 - 3,5* The Beach

Misschien wel een van mijn 10 favoriete regisseurs. Over instant klassieker Trainspotting hoeft niets meer gezegd te worden, maar ook zijn andere films staan vaak als een huis. De humor in zijn films, de visuals en de wat eigenaardige, grootse muziekkeuzes dragen bij aan groots, fris vertier. Wat mij verder in hem aanspreekt is dat hij in meerdere genres goed uit de weg kan en zelfs in een film al gebruik maakt van meerdere subgenres.

Ik kijk reikhalzend uit naar A Life Less Ordinary & Millions.

Kevin13

• 14947 berichten
  • 0 stemmen

1. 28 Days Later 4.0*

2. Sunshine 4.0*

3. The Beach 4.0*

4. Trainspotting 3.5*

[Preketero]

• 8531 berichten
  • 2450 stemmen

Kevin13 schreef:

maar ik heb een suggestie voor een goed regisseur voor morgen

Welke goede regisseur ?

1. 28 Days Later 3*

2. Sunshine 2,5*

3. The Beach 2*

Trainspotting is dus geen prioriteit.

guulbert

• 1618 berichten
  • 18 stemmen

1. Trainspotting 4*

2. Beach, The 3.5*

3. 28 Days Later... 3.5*

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Neerwaartse lijn....

Shallow Grave (1994) 4,5

Trainspotting (1996) 4,5

Life Less Ordinary, A (1997) 4

Beach, The (2000) 3,5

Sunshine (2007) 3

28 Days Later... (2002) 2,5

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

starbright boy schreef:

Heb niet te hoge verwachtingen. Het boek is stukken beter.

Daar was ik al wel een beetje bang voor maar ga me er zeker toch nog eens aan wagen.

mikey

• 28999 berichten
  • 5148 stemmen

Beach, The (2000) 4

Trainspotting (1996) 4

Shallow Grave (1994) 3.5

28 Days Later... (2002) 3

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

1. Trainspotting (2,5*)

2. The Beach (2*)

Ik vind het tot nu toe nog helemaal niets aan, maar ik moet erbij zeggen dat het alweer een tijdje terug is dat ik deze films zag. Ik zal 28 Days Later en Sunshine nog wel eens proberen, maar ik heb nergens hoge verwachtingen van.

citybird

• 4964 berichten
  • 4139 stemmen

1 - 5,0* - Trainspotting (1996)

2 - 3,0* - Beach, The (2000)

3 - 3,0* - Life Less Ordinary, A (1997)

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

1. Trainspotting (2,5*)

2. The Beach (2*)

Ik vind het tot nu toe nog helemaal niets aan, maar ik moet erbij zeggen dat het alweer een tijdje terug is dat ik deze films zag. Ik zal 28 Days Later en Sunshine nog wel eens proberen, maar ik heb nergens hoge verwachtingen van.

Shallow Grave zal je goed bevallen...

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

1. 28 Days Later... 4*

2. Trainspotting 3,5*

3. Shallow Grave 3*

4. Life Less Ordinary, A 2*

5. Beach, The 1,5*

Lastig om van deze regisseur te houden..

Matchostomos

• 4171 berichten
  • 535 stemmen

Alvast mijn excuses voor wat gaat komen...

Michael Mann:

01. 5.0* - The Insider

02. 4.5* - Collateral

03. 4.5* - Miami Vice

04. 4.5* - Manhunter

05. 4.0* - The Last of the Mohicans

06. 3.0* - Heat

'The Jericho Mile', 'Thief', 'L.A. Takedown' en 'Ali' in bezit. 'The Keep' bij de hand.

Onlangs bestempelde ik Malick als een absolute god in de filmwereld, maar wat mij betreft mag Mann gerust op dezelfde hoogte worden geplaatst, zoniet hoger. Mann kan niet alleen buigen over een fabuleuze beeldtaal (staging en mise-en-scène) en een sublieme visuele identiteit, maar evenzeer over een neus voor muzikale inbreng. Inhoudelijk moet hij weliswaar zijn meerdere erkennen in Malick, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de kenmerkende viriliteit en het subtiel aanwezige testosterongehalte. Geen grootse thema's bij Mann, maar wel een doordachte psychologie, die steeds wordt gedreven door twee uitersten.

Andrew Davis:

01. 3.0* - The Fugitive

Kim Ki-duk:

01. 2.5* - Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom

02. 2.5* - Hae Anseon

'Seom', 'Nabbeun Namja', 'Samaria' en 'Bin-jip' in bezit.

Bovenstaande quoteringen temperen de verwachtingen allesbehalve. Bovenal wetende dat de bioscoopervaring van 'Bin-jip' me destijds naar 'hogere oorden' wist te sturen met zijn uitgepuurde naturalisme.

Mike Leigh:

'Vera Drake' reeds voor mijn periode op moviemeter gezien. De sobere aanpak, in combinatie met Leighs socio-maatschappelijke thematiek, wist me destijds zeker te beroeren. 'Naked' en 'Secret & Lies' zullen dan ook gauw volgen.

George Lucas:

01. 3.0* - THX 1138

02. 2.5* - American Graffiti

Gus Van Sant:

01. 4.5* - Elephant

02. 4.0* - Last Days

03. 3.5* - My Own Private Idaho

04. 3.0* - Paranoid Park

05. 3.0* - Good Will Hunting

06. 2.0* - To Die For

'Gerry' in bezit. 'Chacun Son Cinéma ou Ce Petit Coup au Coeur Quand la Lumière S'éteint et Que le Film Commence' bij de hand.

De ware hand van Van Sant laat zich vooral blijken in zijn koppeling van de 'teenage angst' aan een poëtische beeldtaal. De kijker wordt in een roes gebracht, waardoor hij vrij kan interpreteren.

Charles Chaplin:

01. 4.5* - City Lights

02. 4.0* - Modern Times

03. 3.5* - The Great Dictator

04. 2.0* - The Circus

Grootse emoties werden losgeweekt bij 'City Lights', al gaat de herinnering aan 'The Gold Rush' veel dieper. Niet zozeer op emotioneel vlak, maar bovenal op vlak van de uiterst verfijnde slapstick.

Antoine Fuqua:

01. 3.0* - Training Day

02. 1.0* - king Arthur

Yimou Zhang:

01. 3.5* - Shi Mian Mai Fu

02. 3.0* - Ying Xiong

03. 2.5* - Man Cheng Jin Dai Huang Jin Jia

'Chacun Son Cinéma ou Ce Petit Coup au Coeur Quand la Lumière S'éteint et Que le Film Commence' bij de hand.

De weelderige actiespektakels waren een lust voor het oog, al mag Zhang gerust een punt zetten achter deze periode. Ik ben dan ook vooral benieuwd naar zijn kleinschalige, meer subtiele prenten.

Michael Winterbottom:

01. 4.0* - The Road to Guantanamo

02. 3.5* - I Want You

'Jude', '24 Hour Party People' en 'In This World' opgenomen op cassette.

M. Night Shyamalan:

01. 3.5* - Signs

02. 2.5* - The Village

The Sixth Sense' in bezit.

'Unbreakable' meermaals gezien voor mijn periode op moviemeter. De gedetailleerde, mysterieuze en kille deconstructie van een held in wording, fascineerde destijds steeds. En tot op heden staat hij wellicht eenzaam bovenaan 's mans oeuvre.

Julio Medem:

01. 1.0* - Lucía y el Sexo

Jean-Pierre Jeunet:

Enkele jaren geleden kon de heer Jeunet met 'Delicatessen', 'Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain', 'Un Long Dimanche de Fiançailles' en 'Alien: Ressurection' allerminst overtuigen. Misschien brengt herziening, in combinatie met een geëvolueerde houding, daar verandering in...

'La Cité des Enfants Perdus' in bezit.

Ron Howard:

01. 3.5* - A Beautiful Mind

02. 3.5* - Apollo 13

03. 1.0* - The Da Vinci Code

'The Missing' in bezit. En gezien de herinnering daaraan, is dat wellicht Howards beste prent. Een fijn brokje genrecinéma. Niets meer, niets minder.

Dario Argento:

01. 4.0* - Suspiria

02. 3.5* - Tenebre

Argento valt voornamelijk in de smaak vanwege zijn theatrale ('operahorror') enscenering en stilering.

John Ford:

01. 3.5* - My Darling Clementine

02. 2.5* - Two Rode Together

03. 2.5* - The Horse Soldiers

'The Grapes of Wrath', 'How Green Was My Valley', 'The Searchers' en 'The Man Who Shot Liberty Valance' in bezit. Lijkt me dan ook duidelijk dat het te vroeg is om een omvattend beeld te vormen van Ford...

Wim Wenders:

Een naam die zondermeer bekend in de oren klinkt, maar nog nooit aan de beurt geweest is. De toekomst brengt daar wellicht verandering in...

Danny Boyle:

01. 4.0* - Sunshine

02. 4.0* - 28 Days Later

03. 2.5* - A Life Less Ordinary

'Trainspotting' in bezit.

'Sunhine' en '28 Days Later' hebben een speciale plek in mijn hart veroverd. Een plek die ze bovenal hebben ingenomen vanwege hun uiterst meeslepende karakter. Muziek en visuals gaan hand in hand, waardoor de kijker meermaals enkele rillingen door het lichaam krijgt gestuwd.

Diesel

• 9411 berichten
  • 0 stemmen

01. 3.5* - 28 Days Later... (2002)

02. 3.5* - Trainspotting (1996)

03. 3.0* - Shallow Grave (1994)

04. 2.5* - A Life Less Ordinary (1997)

05. 2.0* - Sunshine (2007)

Diesel

• 9411 berichten
  • 0 stemmen

Diesel

• 9411 berichten
  • 0 stemmen

01. 4.0* - Deliverance (1972)

02. 4.0* - Point Blank (1967)

03. 3.5* - Excalibur (1981)

04. 2.5* - The Tailor of Panama (2001)

05. 2.0* - Exorcist II: The Heretic (1977)

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

1. Deliverance uiteraard

2. Hell in the Pacific 4,5*

3. Point Blank 3,5*

4. Excalibur 3*

5. Emerald Forest, The 1,5*

Inconsistent regisseur, van het ene extreme in het andere. Moet nog wat meer van hem zien, is meester van natuurbeelden echter.

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

01. 4.0* - Deliverance

Poisonthewell

• 4939 berichten
  • 13421 stemmen

1. Deliverance 4*

2. Point Blank 3,5*

Goldenskull

• 24398 berichten
  • 3097 stemmen

0.5* The Tailor of Panama

helaas, misschien dat ik Deliverance ooit nog eens ga zien.. maar nu even niet.

Cheo

• 5474 berichten
  • 1182 stemmen

01. 2.5* Excalibur

Matchostomos

• 4171 berichten
  • 535 stemmen

John Boorman:

01. 4.0* - Deliverance

02. 3.5* - Excalibur

'Point Blank' in bezit.

'Excalibur' mag dan bot overkomen, er zit een opvallende graad aan realisme in.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.