- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Maak van een regisseur jouw toplijst
Maak van een regisseur jouw toplijst
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
01 - 4,0* - Ying Xiong
02 - 4,0* - Shi Mian Mai Fu
03 - 3,0* - Man Cheng Jin Dai Huang Jin Jia
04 - 2,5* - Hong Gao Liang
05 - 2,5* - Qian Li Zou Dan Ji
Ook een regisseur waarvan ik rustig z'n hele oeuvre zal aflopen. 
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2849 stemmen
01 - 4,0* Shi Mian Mai Fu
02 - 4,0* Ying Xiong
03 - 4,0* Da Hong Deng Long Gao Gao Gua
04 - 4,0* Yi Ge Dou Bu Neng Shao
05 - 3,5* Hong Gao Liang
Zhang maakt visuele spektakelstukken of aandoenlijke drama `s. Hong Gao Liang bezat van beiden wat, maar het drama kwam daar onvoldoende uit de verf. Zeker benieuwd naar meer.
Man Cheng Jin Dai Huang Jin Jia in bezit.
belchinees
-
- 4182 berichten
- 2326 stemmen
1. 4.5* - Yi Ge Dou Bu Neng Shao
2. 4.0* - Ju Dou
3. 4.0* - Wo De Fu Qin Mu Qin
4. 3.5* - Shi Mian Mai Fu
5. 3.0* - Hong Gao Liang
6. 3.0* - Ying Xiong
Alle films die van hem te vinden zijn in de bibliotheek hier heb ik gezien. 
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 13421 stemmen
1. Shi Mian Mai Fu 4*
2. Ying Xiong 4*
3. Wo De Fu Qin Mu Qin 3,5*
4. Yi Ge Dou Bu Neng Shao 3*
5. Hong Gao Liang 3*
Ju Dou ligt klaar...
guulbert
-
- 1618 berichten
- 18 stemmen
1. Shi Mian Mai Fu 4.5*
2. Ying Xiong 4*
3. Yi Ge Dou Bu Neng Shao 3*
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12868 stemmen
doch wist Zhang Yimou met aanlokkelijke Eye Candy films zoals Shi Mian Mai Fu (2004) en Ying Xiong (2002) de commerciële westerse markt te bekoren
Volgens mij is hij daar nooit in geslaagd. Hij heeft vooral meegeprofiteerd van de "asiamania" die toen in het filmwereldje heerste. En hij had al een gevestigde naam uiteraard. Heb alle drie zijn martial arts films in de bios gezien, het publiek verminderde met elke film en de mainstream bleef immer klagen over vliegende personages.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
01 - 4,0* - Ying Xiong
02 - 4,0* - Shi Mian Mai Fu
03 - 3,0* - Man Cheng Jin Dai Huang Jin Jia
04 - 2,5* - Hong Gao Liang
05 - 2,5* - Qian Li Zou Dan Ji
Ook een regisseur waarvan ik rustig z'n hele oeuvre zal aflopen. 
En dat terwijl je bijna meer dan de helft van hetgeen je hebt gezien je als onvoldoende hebt ervaren.
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Nee hoor, een 2,5* is gewoon voldoende bij mij. 3* is een fijn filmpje. En er zitten zeker nog een aantal films tussen waar ik ongeveer een 3,5* verwacht.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
doch wist Zhang Yimou met aanlokkelijke Eye Candy films zoals Shi Mian Mai Fu (2004) en Ying Xiong (2002) de commerciële westerse markt te bekoren
Volgens mij is hij daar nooit in geslaagd. .
Toch wel.
Ying xiong werd zelfs genomineerd voor een oscar en staat op IMDB zelfs in de top 250 beste films alle tijden. Daar kom je niet snel tussen te staan als je film niet bij een groot en eveneens westers publiek bekend is.
De trailer van Man cheng jin dai huang jin jia, ook genomineerd voor een oscar, kon men zelfs op elk commercieel website terugvinden en werd zelfs besproken in ochtendprogramma's op de Nederlandse buis.
Ook Shi mian mai fu (2004) werd genomineerd voor een oscar en won zelfs de National Society of Film Critics Awards voor de beste cinematografie.
Dat noem ik toch wel 'geslaagd'. Als je kijkt voor hoeveel westerse awards de films werden genomineerd en werd onderscheiden kan je moeilijk ontkennen dat de films een breed westers publiek wisten te bekoren. De lovende reacties in deze draad spreken ook boekdelen.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Yimou Zhang
Shi Mian Mai Fu 4*
Ying Xiong 4*
Man Cheng Jin Dai Huang Jin Jia 3.5*
Moet nog een hoop zien. Maar deze drie waren zeker de moeite.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Nee hoor, een 2,5* is gewoon voldoende bij mij. 3* is een fijn filmpje. En er zitten zeker nog een aantal films tussen waar ik ongeveer een 3,5* verwacht.
Ah ok, fair enough. Bij mij telt 2.5 als een net aan onvoldoende namelijk. Maar als 2.5 bij jou tot een voldoende gerekend kan worden dan is het een ander verhaal inderdaad.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12868 stemmen
Dat noem ik toch wel 'geslaagd'. Als je kijkt voor hoeveel westerse awards de films werden genomineerd en werd onderscheiden kan je moeilijk ontkennen dat de films een breed westers publiek wisten te bekoren.
Lijkt me dat hij het hier kritisch wel goed gedaan heeft, maar joe average die savonds al eens een filmpje meepikt op RTL loopt er volgens mij minder hoog mee op. Hangt er dan maar vanaf wat je "commercieel" noemt.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Nou Hero deed het echt heel goed bij de box office in Amerika. Opende volgens mij met 18 mil. wat extreem hoog is voor een niet engels talige film in Amerika. (en sowieso een goede opening is voor een 30 mil. film.)
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ik ken nochtans genoeg mensen (die je voor de gemakkelijkheid onder een mainstream filmpubliek kan scharen) die films als Hero en House of Flying Daggers weten te smaken.
DVD-exemplaren liggen ook met hopen te koop in de winkel, iets wat met titels als pakweg Visitor Q toch niet waar zou zijn.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
01. 4.0* - Ju Dou
02. 4.0* - Huozhe
03. 3.5* - Hong Gao Liang
04. 2.5* - Ying Xiong
Opzienbarend weinig van gezien eigenlijk. Dat terwijl ik van zijn Ju Dou erg genoten heb. Ying Xiong was erg kitsch en kon me maar tot op zekere hoogte boeien.. Jammer dat hij deze richting in geslagen is, wat mij betreft.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Lijkt me dat hij het hier kritisch wel goed gedaan heeft, maar joe average die savonds al eens een filmpje meepikt op RTL loopt er volgens mij minder hoog mee op. Hangt er dan maar vanaf wat je "commercieel" noemt.
Je zoekt naar spijkers op laag water Onderhond.
com·mer·ci·eel (bijvoeglijk naamwoord; commerciëler, commercieelst)
1 betr. hebbend op de handel, het zakenleven
2 gebaseerd op het maken van winst
voila.
Voorts zijn met name zijn recente films, zie commentaren van Halcyon en Macmanus, in commerciële zin 'geslaagd'.
Shi Mian Mai Fu (2004) werd zelfs op de Belgische televisie woensdag 2 januari om 20:50 uur (Ketnet/Canvas) volgens MM uitgezonden. Wil je nu beweren onder het Belgisch publiek geen 'average joe' bestaat? Ik vind de term average trouwens tamelijk dédain klinken in deze context.
Knisper
-
- 13041 berichten
- 1279 stemmen
Op de publieke omroep en op Belgie worden regelmatig films uitgezonden, die ik niet commercieel zou willen noemen. Vanavond bijvoorbeeld 'All or nothing' van Mike Leigh. Lijk me ook niet echt commercieel of wel?
Zhang zijn films nog niet gezien. De laatste draaide hier wel in Pathe bioscopen, dus wat dat betreft heeft hij voor een Aziatische regisseur een rvij groot publiek. Misschien dat Stephen Chow in de buurt komt.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
By the way, iemand die samen met Spielberg de openingsceremonie van de Olympische Spelen regisseert, lijkt me er toch redelijk in geslaagd te zijn om een grote fanbase op te bouwen.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
By the way, iemand die samen met Spielberg de openingsceremonie van de Olympische Spelen regisseert, lijkt me er toch redelijk in geslaagd te zijn om een grote fanbase op te bouwen.
Zeer zeker een goed punt inderdaad.
Op de publieke omroep en op Belgie worden regelmatig films uitgezonden, die ik niet commercieel zou willen noemen. Vanavond bijvoorbeeld 'All or nothing' van Mike Leigh. Lijk me ook niet echt commercieel of wel?.
Dat is niet het punt, de "average joe" die naar rtl kijkt, kijkt vaak genoeg ook gewoon naar de Belgische televisie. Een beeld neerzetten dat de 'average' joe, die doorgaans naar RTL kijkt niet snel naar deze films zou kijken terwijl die films in elk commercieel 'average' bekende DVD zaak gewoon te koop is en op menig commercieel 'moviechannel' gewoon werd en wordt uitgezonden, deze film niet kent klopt gewoon niet.
Voorts een persoon die naar RTL kijkt omschrijven als een average joe komt bij mij tamelijk als dédain over, maar dat terzijde.
Knisper
-
- 13041 berichten
- 1279 stemmen
Dat is niet het punt, de "average joe" die naar rtl kijkt, kijkt vaak genoeg ook gewoon naar de Belgische televisie.
En tja, ik denk eerlijk gezegd dat Zhang's films bekend zullen zijn bij RTL-kijkers. RTL zendt vaak films als Titanic, Shrek etc. uit, dat is toch wel andere koek. Ik zou de Belgische tv toch eerder willen vergelekn met de films die op Ned 1, 2 of 3 worden uitgezonden en die hebben ook niet zo'n breed publiek.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Zhang Yimou
01. 5.0* - Da Hong Deng Long Gao Gao Gua
02. 4.0* - Ju Dou
03. 4.0* - Huozhe
04. 4.0* - Hong Gao Liang
05. 4.0* - Ying Xiong
06. 3.5* - Shi Mian Mai Fu
07. 3.5* - Man Cheng Jin Dai Huang Jin Jia
08. 3.0* - Xingfu Shiguang
09. 3.0* - Wo De Fu Qin Mu Qin
10. 2.5* - Qiu Ju Da Guan Si
11. 2.0* - Yao a Yao Yao Dao Waipo Qiao
12. 2.0* - Chacun Son Cinéma – En Regardant le Film (hele film 2.5*)
13. 1.5* - Yi Ge Dou Bu Neng Shao
14. 1.0* - Qian Li Zou Dan Ji
Hou me sterk aanbevolen voor You Hua Hao Hao Shuo. Film werd destijds teruggetrokken door de Chinese autoriteiten voor IFFR, omdat daar Dong Gong Xi Gong van Zhang Yuan werd gedraaid, een verboden film. Keep Cool is daarna volledig aan het Westen voorbij gegaan.
Gus Van Sant
01. 4.5* - Last Days
02. 4.0* - My Own Private Idaho
03. 4.0* - Elephant
04. 3.5* - Mala Noche
05. 3.5* - Good Will Hunting
06. 3.5* - To Die For
07. 3.0* - Gerry
08. 2.5* - Psycho
09. 2.5* - Drugstore Cowboy
10. 2.5* - Paris Je T’Aime – Petites Racontes des Quartiers…. Le Marais (hele film 3.0*)
11. 2.5* - Chacun Son Cinéma – First Kiss (hele film ook 2.5*)
12. 1.0* - Finding Forrester
13. 1.0* - Even Cowgirls Get the Blues
Paranoid Park ligt nog klaar.
George Lucas
01. 4.5* - Star Wars
02. 3.5* - THX 1138
03. 3.0* - Star Wars: Episode II – The Attack of the Clones (meer voor old times’ sake )
04. 3.0* - Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (idem)
05. 3.0* - Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (idem)
06. 1.5* - American Graffiti
Nummer 6 serieus slecht. Vraag me af waarom ik destijds geen 0.5* heb gegeven.
Charles Chaplin
01. 3.0* - The Kid
02. 3.0* - A Woman of Paris
03. 2.5* - The Great Dictator
04. 2.5* - The Gold Rush
05. 2.5* - The Circus
06. 2.5* - Limelight
07. 2.0* - City Lights
08. 2.0* - Modern Times
09. 2.0* - A Countess from Hong Kong
10. 1.0* - Monsieur Verdoux
Daar kunnen nog zo 0.5* tot 1.0* afgaan bij herzieningen. A One-Joke-Career.
Antoine Fuqua
01. 3.5* - Training Day
02. 2.0* - The Replacement Killers
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
En tja, ik denk eerlijk gezegd dat Zhang's films bekend zullen zijn bij RTL-kijkers. RTL zendt vaak films als Titanic, Shrek etc. uit, dat is toch wel andere koek. Ik zou de Belgische tv toch eerder willen vergelekn met de films die op Ned 1, 2 of 3 worden uitgezonden en die hebben ook niet zo'n breed publiek.
Dat is de issue he-le-maal niet.
Het ging erom of deze regisseur geslaagd is in het maken van films die commercieel gezien zijn geslaagd en bij de commercie gretig aftrek vind. Dat is mijns inziens zeer zeker het geval.
Voorts onderschat je de breedte van het publiek van nederland 1,2 en 3 maar dat is een andere discussie waar ik verder niet op inga.
Knisper
-
- 13041 berichten
- 1279 stemmen
Voorts onderschat je de breedte van het publiek van nederland 1,2 en 3 maar dat is een andere discussie waar ik verder niet op inga.
Verder ben ik het met je eens dat Zhang zijn laatste films, 'films zijn die commercieel gezien geslaagd zijn', maar om nou de zeggen dat ze bij de commercie gretig aftrek vinden is wat mij betreft een veel te sterke stelling.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Verder ben ik het met je eens dat Zhang zijn laatste films, 'films zijn die commercieel gezien geslaagd zijn', maar om nou de zeggen dat ze bij de commercie gretig aftrek vinden is wat mij betreft een veel te sterke stelling.
Rijen vol met films als Hero bij Fame (Amsterdam) noem jij niet gretig aftrek vinden? Me dunkt dat zo'n groot commercieel DVD winkel die films daar hadden opgestapeld als decoratie.
Voorts ken ook ik een aantal lieden die zijn laatste films hebben en totaal niet geïnteresseerd zijn in 'onbekende' films.
Reclames op de televisie wanneer Hero in de dvd winkels zou liggen
enz enz.
Het is geen stelling, it's a given fact.
Ik kan genoeg films bedenken die niet zoveel media aandacht kregen.
Knisper
-
- 13041 berichten
- 1279 stemmen
Rijen vol met films als Hero bij Fame (Amsterdam) noem jij niet gretig aftrek vinden? Me dunkt dat zo'n groot commercieel DVD winkel die films daar hadden opgestapeld als decoratie.
Nogmaals, aan bijvoorbeeld de stemmenaantallen is duidelijk te zien dat Zhangs recente films (Hero en House of the Flying Daggers) veel meer bekeken worden dan andere populaire Aziatische regisseurs (bijv. Wong Kar-Wai of Kim Ki-Duk), maar die cijfers blijven in vergelijking met bijvoorbeeld de Amerikaanse bioscoopfilms nog steeds vrij klein.
edit: Al zie ik dat Ki-Duk met Bom Bom en Bin-Jip ongeveer hetzelfde aantal stemmen.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Bij Van Leest liggen ook stapels van bijv.Hana to Alice en Le Conseguense dell'Amore, maar het lijkt me ook niet dat die gretig aftrek vinden.
Stapel-"tjes".
Dat is dus geen vergelijk, toen Hero op DVD uitkwam stonden hele kasten daarmee gevuld, dat is andere koek dan bij films zoals Le Conseguense dell'Amore. Ik heb die gevulde kasten niet gedroomd zeg!
Dit laatste klopt, maar je onderschat hoeveel winst wordt gemaakt met zo'n release als Hero, zoveel mensen hebben die film gewoon in hun collectie staan, het betreft geen Vulcan Logic te concluderen dat gezien de concrete 'winst' ($$) en de hoeveelheid mensen die deze film hebben dat de film commercieel gezien geslaagd is en gretig aftrek genoot gezien de hoeveelheden dvd's die terdege zijn verkocht.
Maar goed, daar laat ik het bij, geen zin in een welles nietes discussie wat het nog niet is maar ook niet zou moeten worden.
Knisper
-
- 13041 berichten
- 1279 stemmen
Mee eens, volgens mij liggen onze meningen ook niet eens zo ver van elkaar.
Diesel
-
- 9411 berichten
- 0 stemmen
01. 3.5* - Ying Xiong (2002)
02. 3.5* - Shi Mian Mai Fu (2004)
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
1. Da Hong Deng Long Gao Gao Gua (4,5)
2. Ju Dou (4,5)
Ying Xiong in bezit op dvd, tv-opname van Shi Mian Mai Fu op dvd-rw.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12868 stemmen
Dat Hero een financieel succes is geworden kan best, dat weet ik niet. Wat interessanter is hoe het z'n volgende films is vergaan. Flying Daggers kreeg al heel wat minder aandacht hier, bij Curse zaten we ongeveer in een lege bioscoopzaal.
Hero was een (mini) hype met veel backing, veel mensen zijn daarin meegegaan, denk dat er niet veel daarna nog geïnteresseerd waren in ander werk van Zhang.
Zulke taferelen zag je wel meer, bij het opkomen van de Aziatische film in het begin van deze eeuw. Heb ook nog stapels van Avalon en GitS2 zien liggen. De gemiddelde Bay fan zal er zijn hoofd niet voor omdraaien. Vaak zijn het overschatte probeersels. Ondertussen zie je ook dat de meeste uitgevers hun lesje wel geleerd worden, want de Aziatische DVD markt is hier compleet ingestort.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.