- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste Nederlandse films (/top 10)
Beste Nederlandse films (/top 10)
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5409 stemmen
films als de aanslag, spoorloos, karakter, turks fruit en soldaat van oranje zie jij bij een dergelijk topic standaard.
een film als lek vind ik niet veel minder.
deze kies ik ook maar geloof ik.....
Bubba Blue
-
- 7 berichten
- 1 stemmen
Sous Assasins..
dat spreekt voor zich..
zelden zo'n goede film gezien..
mensen als Georgina Verbaan die engels denken te spreken..gewoon per definitie een goede film
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Mijn eigen top tientje:
1. Zoeken naar Eileen
2. De Zee die Denkt
3. Ad Fundum (okee, twijfelachtig 'Nederlands')
4. <I>De</I> Pijnbank
5. Ciske de Rat
6. De Noorderlingen
7. Ik Ook van Jou
8. De Nieuwe Moeder
9. De Wereld van Ludovic
10. Blind Date
.. waarbij ik direct toegeef dat ik weinig Hollands spul van voor 1960 heb gezien.
Jos2
-
- 1730 berichten
- 0 stemmen
Sous Assasins..
dat spreekt voor zich..
zelden zo'n goede film gezien..
mensen als Georgina Verbaan die engels denken te spreken..gewoon per definitie een goede film
Dan kun je binnenkort genieten van Adrenaline
Bubba Blue
-
- 7 berichten
- 1 stemmen
Wat gaat dat worden voor geweldige film..
ben benieuwd of het nog wel mogelijk is om zo'n kunstwerk als soul assasins te overtreffen..
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5409 stemmen
Wat gaat dat worden voor geweldige film..
ben benieuwd of het nog wel mogelijk is om zo'n kunstwerk als soul assasins te overtreffen..
mensen dit is bubba helmaal niet, dit is geert en die heeft een Hester Fetish
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3151 stemmen
En ik ben BoordAppel helemaal niet. Ik ben een aapje met een meerwaardigheidscompex in Artis met een banaan op de uitkijk, voor de boze oppasser Coen Flink.
Bubba Blue
-
- 7 berichten
- 1 stemmen
mensen dit is bubba helmaal niet, dit is geert en die heeft een Hester Fetish
nu en..jij ben ook niet blond..en ik ben niet blauw..en hester heeft een geert (dat ben ik.. )fetisj hooguit..niet andersom..
martinbroertjes
-
- 84 berichten
- 0 stemmen
Mijn top 5
1. Soldaat van Oranje (1977)
2. De lift (1983)
3. Karakter (1997)
4. Flodder (1986)
5. Amsterdamned (1987)
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Mijn top 5
1. Soldaat van Oranje (1977)
2. De lift (1983)
3. Karakter (1997)
4. Flodder (1986)
5. Amsterdamned (1987)
First Floor Fan?
Quido
-
- 14632 berichten
- 5996 stemmen
Mijn Top 10:
1. Soldaat van Oranje
2. De Tweeling
3. De Aanslag
4. De kleine blonde dood
5. De vierde man
6. De Lift
7. Flodder
8. Lek
9. Spetters
10.Turks Fruit
Nog even dit: Spoorloos heb ik nog niet gezien, maar ik heb hem besteld en kan hem woensdag afhalen.
martinbroertjes
-
- 84 berichten
- 0 stemmen
First Floor Fan?
De films van First Floor Features onder leiding van Dick Maas vind ik vooral erg goed. "Flodder 3" en "Down" uitgezonderd.
LauraPalmer
-
- 276 berichten
- 617 stemmen
Met Grote Blijdschap! En volgens mij vergeet ik er een paar... eh... even nadenken hoor. Ik kom er nog op terug!
Ok hebbes:
1. Met Grote Blijdschap
2. Familie
3. Wilde Mossels
4. Lap Rouge
NERD
-
- 1683 berichten
- 1318 stemmen
Van God Los alweer vergeten? Kan me herinneren dat deze erg hoge cijfers kreeg.
Komt bij mij in ieder geval op nummer 1, en nummer 2 is voor Soldaat van Oranje.
Moet overigens wel zeggen dat ik over het algemeen geen grote fan ben van NL films, en er ook niet zo veel gezien heb.
Quido
-
- 14632 berichten
- 5996 stemmen
Moet ik nog zien, maar eigenlijk hou ik ook meer van het oudere werk. Maar ik zal hem zeker een keer gaan kijken.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Bij Film > Toplijsten en favorieten > Top 10 Nederlandse films:
Omdat je nooit genoeg lijstjes kunt hebben
1 Simon (2004) 5,0
2 Karakter (1997) 5,0
3 De Grot
4 Soldaat van Oranje (1977) 5,0
5 Van God Los (2003) 5,0
6 Antonia
7 Cloaca (2003) 4,5
8 Suzy Q (1999) 4,5
9 Duister Licht 4,0
10 Bluebird (2004) 4,0
Ik ben benieuwd naar jullie Top 10 Nederlandse films.
Edit:
Nog even wat aangepast, aangezien ik nog wat mooie films over het hoofd had gezien.
Verder speciale vermelding voor: Uitgesloten (2001); All Stars (1997); Bluebird (2004); Duister Licht (1997); Lek (2000); Spoorloos (1988); Wilde Mossels (2000)
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
Als Vlaming ben ik niet zo heel erg vertrouwd met Nederlandse films. Daarom dat ik het bij 5 films hou. Deze 5 vind ik toch wel het beste dat over de grens is gekomen en die ik al gezien heb:
1 De Lift
2 Karakter
3 Van God los
4 Flodder
5 Amsterdamned
Bonus: goed omdat hij zo slecht is: Intensive Care
kappeuter (crew films)
-
- 72623 berichten
- 5779 stemmen
1. De Noorderlingen 4,5
2. Suzy Q 4,5
3. Karakter 4,5
4. Soldaat van Oranje 4,5
5. Abel 4,5
6. Dorp aan de Rivier 4,5
7. Cloaca 4
8. Simon 4
9. Spoorloos 4
10. Met Grote Blijdschap 4
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
Pff, moeilijk zég, ik heb nog niet zoveel nederlandse films gezien. Maar dit zijn voor mij de beste (die ik gezien heb)
1. Simon (5.0)
2. De Tweeling (4.0)
3. Van God Los (4.0)
4. Abel (3.5)
5. De aanslag (3.5)
6. Soldaat van Oranje (3.5)
7. Spoorloos (3.5)
8. Zusje (3.5)
9. Wildschut (3.5)
10. Theo en Thea en de Ontmaskering van het Tenenkaas Imperium (3.5)
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
1 Spoorloos
2 soldaat van oranje
3 flodder
4 de lift
5 amsterdamned
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
1. Soldaat van Oranje (gecorrigeerd naar 5)
2. De Tweeling (4.5)
3. Cloaca (4.5)
4. De Aanslag (4.5)
5. Karakter (4.5)
6. Met Grote Blijdschap (4.5)
7. Loenatik de Movie (4.5)
8. Simon (4.5)
9. Spoorloos (4.5)
10. Dame la Mano (4.5)
Die het allemaal net niet halen maar wel vermeld mogen worden:
De Avonden, De Dominee, Dorp aan de Rivier, Grimm, De Grot, In oranje, Left Luggage, De Vierde Man, Van God Los, Turks Fruit, Trip van teetje, Pluk van de Pettenflet en Polleke.
Art
-
- 13507 berichten
- 3548 stemmen
Dan maak ik ook maar een lijstje
1. Soldaat van Oranje
2. Turks Fruit
3. Spoorloos
4. De Aanslag
5. Met Grote Blijdschap
6. Suzy Q
7. Karakter
8. Simon
9. De Tweeling
10. Cloaca
En de volgende krijgt een eervolle vermelding:
- Als Je Begrijpt Wat Ik Bedoel
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
1. De noorderlingen
2. Abel
3. De lift
4. Als je begrijpt wat ik bedoel
5. Flodder
6. Cloaca
7. De boekverfilming
8. Simon
9. De vlinder tilt de kat op
10. Het zakmes
spuit11
-
- 247 berichten
- 365 stemmen
Heb ook niet zo heel veel Nederlanse films gezien, ik houd het bij een top5
1 Cloaca
2 Simon
3 De Tweeling
4 Karakter
5 All Stars
Verder wil ik De zaak Alzheimer ook nog even noemen, wel een Belgische film, maar toch Nl-talig
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Opvallend is dat ik geen enkele NL-film 5.0* of 4.5* heb gegeven. Maar wel een heleboel 4 sterren (een hele top 10 vol zelfs).
1. Magonia
2. Karakter
3. Spoorloos
4. Simon
5. Het Zakmes
6. Cloaca
7. Turks Fruit
8. Minoes
9. Zusje
10. Madelief: Krassen in het Tafelblad
De films van Alex van Warmerdam heb ik schandalig genoeg nog steeds niet gezien, Soldaat van oranje wel ooit, maar daar kan ik me veel te weing van herinneren, dus daar heb ik niet op gestemd en die laat ik dus buiten beschouwing. Ook Dorp aan de Rivier staat op de to see lijst.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik maak er Nederlandstalig van, daarom een top 15.
1. Simon (2004) 5
2. Soldaat van Oranje (1977) 5
3. Karakter (1997) 5
4. Abel (1986) 5
5. Daens (1992) 5
6. All Stars 4.5
7. Wilde Mossels 4.5
8. Suzy Q 4.5
9. De Noorderlingen 4.5
10 Any Way the Wind Blows 4.5
11 Bluebird 4.5
12 Cloaca 4.5
13 Spoorloos 4.5
14 Van God Los 4.5
15 Turks Fruit 4.5