- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Moviemeter Awards algemeen discussietopic
Moviemeter Awards algemeen discussietopic
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Denk dat er hier weinig mensen zijn die weten wat een script werkelijk inhoudt. Laat staan dat ze weten hoe het script van een specifieke film eruit ziet, en in hoeverre de film van het oorspronkelijke script afwijkt.
Ben bang dat er vooral op het beste verhaal gestemd gaat worden, waarmee je dus aan de strekking van de categorie voorbijgaat.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Ik ben het met Apollinisch eens. Ik heb nog wel een andere suggestie: beste verfilming van een boek. Dat is makkelijk te zien door de link naar BoekMeter.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik vind script toch wel een zinnigere categorie dan beste boekverfilming. Dat een film op een boek gebaseert is zou geen enkel verschil mogen uitmaken.
Daarbij is de gemiddelde MovieMetergebruiker die hier aan meedoet zich denk ik wel bewust van het feit dat een script meer is dan alleen het verhaal.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Voor mij maakt het niet uit, wel dat er maar één categorie komt met ofwel script, boekverfilming, verhaal, maakt niet uit. In het verleden was daar soms verwarring over omdat het niet altijd duidelijk is of een film van een boek komt of niet. En wat met stripverfilmingen? Per genre zou ik niet gaan omdat je dan wel heel veel rubrieken krijgt. Enkel animatie omdat de techniek ook compleet anders is dan echte films.
Misschien nog beste remake of beste sequel? Al zijn dat meestal verre van de beste films.
Leuk zou ook een aparte rubriek te hebben die je minder tegenkomt bij de standaard uitreikingen. 'Film waar je het meest van verwacht' met de film van dat jaar die je nog niet gezien hebt, maar wel het meest naar benieuwd bent. Is maar een ideetje natuurlijk.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Persoonlijk hou ik het 't liefst klein en moeten de categoriën vooral blijven kijken naar de bestandsdelen van de film, zoals regie, acteurs, script, camerawerk, etc. Rariteiten als boekverfilmingen, vervolgen of film met de hoogste verwachtingen vind ik overbodig en ook wat nietszeggend.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Dan houden we de rubrieken zoals ik ze laatst gekozen heb. Enkel nog zien wat we doen met script. Gewoon houden, dan heb je de echte basis natuurlijk. Ik wacht nog de rest van het weekend op feedback, dan kunnen we maandag met het eerste jaar van start gaan. Beginnen met 2008 en dan zo aftellen? Een recent jaar om er wat in te komen.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Wanneer beginnen we? Heb ik iets gemist?
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
In augustus lanceer ik de volgende MM Award. Eind juli ben ik een week op vakantie en wordt het moeilijk om alles op te volgen.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik heb die vorig jaar eens nieuw leven willen inblazen. Maar dat is toen niet echt gelukt, deels door gebrek aan tijd van mijn kant. Maar ik zie dit wel zitten om opnieuw te doen (na m'n weekje vakantie dat vanaf morgen begint). Als er tenminste voldoende interesse is natuurlijk. Misschien niet slecht om eerst wat aan de formule te sleutelen om het aantrekkelijk te houden.
Hier nog eens even de opzet van dit 'spel':
Een tijd geleden hebben we voor enkele jaren de Moviemeter Awards gehouden. De Oscars zullen we maar zeggen van de gebruikers op deze site. Voor wie het niet kent nog even de 'spelregels' op een rijtje.
De categorieën zijn:
Beste Engelstalige film
Beste niet-Engelstalige film
Beste film uit de Benelux
Beste regie
Beste mannelijke hoofdrol
Beste vrouwelijke hoofdrol
Beste mannelijke bijrol
Beste vrouwelijke bijrol
Beste originele script
Beste bewerkte script
Beste (originele) filmscore
Beste cinematografie
Beste montage
Beste animatiefilm
Bedoeling is dat je voor elke categorie maximum 3 films/namen selecteerd en die dan stuurt naar mij, of de persoon die de MM Award van dat jaar coördineert. De nummer één krijgt steeds 5 punten, de nummer twee 3 punten, en de nummer drie 1 punt. Voel je niet verplicht om ook daadwerkelijk ook voor elke categorie drie films/personen te nomineren; minder mag ook.
Alle films die op deze site (MovieMeter) met dat bewuste jaar (bvb 2006) gemarkeerd zijn dingen mee voor deze awards, ongeacht de datum van release in Nederland of België.
Nadat iedereen z'n keuze gemaakt heeft komt er een tweede ronde. Daarin worden per categorie de 5 namen bekend gemaakt met de meeste punten. Hieruit wordt per categorie een ultieme winnaar gekozen.
Ik zou persoonlijk wat veranderen aan de rubrieken:
Beste film Benelux onder 'niet-Engelstalige' brengen. En de acteurs samen voegen. Bij elke MM Award waren er wel acteurs die zowel als hoofdrol en als bijrol werden genomineerd. Beste acteur en beste actrice dus. Beste script (veel mensen weten niet wat origineel is en wat niet). En misschien naast beste score (filmmuziek) toch een beste soundtrack (gebruik van liedjes).
Laat maar weten of er interesse is. Ik ben op vakantie vanaf morgen tot de 16e, maar wil daarna dit topic opnieuw opstarten.
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
Ziet er leuk uit. Is het echter niet slimmer om eerst een voorselectie te houden. Je kunt wel de films beperken tot één jaar (bv. 2006), maar dan heb je nog zoveel kans dat er zoveel verschillende films genoemd gaan worden. Zeker als je je bedenkt dat je niet zo'n groot publiek gaat krijgen (daar ga ik vanuit dan).
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Cool idee 
Het bijhouden van hoeveel mensen daadwerkelijk hebben gestemd op elke categorie. Kan ook handig zijn...
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik ben toch maar eerst terug vanaf de 16e, dus alle ideeën en voorstellen zijn welkom. Als ik terug ben, kunnen we zien hoe we dit kunnen doen.
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
Prettige vakantie! 
Ik ben de 16e weg en ik weet niet of we naar de McDonalds gaan. Daar is nl. wifi.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Ziet er leuk uit. Is het echter niet slimmer om eerst een voorselectie te houden. Je kunt wel de films beperken tot één jaar (bv. 2006), maar dan heb je nog zoveel kans dat er zoveel verschillende films genoemd gaan worden. Zeker als je je bedenkt dat je niet zo'n groot publiek gaat krijgen (daar ga ik vanuit dan).
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
Ok, duidelijk. Ik heb het nog nooit meegemaakt. Het topic heeft ook drooggelegen in de tijd dat ik een beetje op het forum begon te komen, dus heb hem nooit opgemerkt.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik ben terug van vakantie. Ik wil dit gerust opnieuw starten. Wat denken jullie van de categorieën?
Observator
-
- 18281 berichten
- 3579 stemmen
Ben wel voor bestaande categorieën, met samenvoeging van origineel en bewerkt script, plus Beste soundtrack. Meen te herinneren dat laatste er ook wel ingezeten heeft.
Observator
-
- 18281 berichten
- 3579 stemmen
Over welk jaar eigenlijk (als er genoeg animo is..)?
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
In 2009 hebben we voor de laatste keer een MM Awards gehouden met het jaar 2008. Misschien de 90's onder handen nemen? Dat is blijkbaar al geleden van 2006. En dan zo aansluitend de 00's.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Misschien kan je eerst het jaar 2009 doen om vervolgens verder te gaan met de jaren '90?
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Geen slecht idee. Een recent jaar zal ook meer interesse kweken lijkt me. Woensdag is het bij ons in België een feestdag en heb ik wel tijd om de nieuwe Award te lanceren.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik heb de Awards terug leven in geblazen. We gaan het jaar 2009 doen, dat is nog niet aan bod geweest. Daarna gaan we verder met de jaren '90 stel ik voor.
Hier is het topic van MM Awards 2009: Moviemeter Awards jaar 2009
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Ik weet niet of het er al over is gegaan, maar is het een idee om er Production Design en Montage er bij te doen?
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Volgens mij zijn die rubrieken er vroeger afgevallen (montage toch al dacht ik) wegens te onduidelijk. Sommige rubrieken zijn te vaag. Denk maar aan het verschil tussen al dan niet origineel script dat vroeger voor veel verwarring zorgde. Het is al moeilijk soms om een lijn te trekken tussen hoofdrol en bijrol.
Al sta ik wel open voor suggesties. Als er voldoende aanhangers zijn kunnen de rubrieken tegen de volgende Awards eventueel aangepast worden.
Observator
-
- 18281 berichten
- 3579 stemmen
Heb je tijd voor/zin in een nieuwe ronde MovieMeter Awards, Film Pegasus?
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik wil dit gerust nog wel eens nieuw leven in blazen als er nog meer animo voor is.
Misschien is het ook nog eens de moment om de rubrieken te herbekijken. Zodat het toch nog dynamisch blijft en ik niet met winnaars zit in rubriek 'Fotografie' bvb waar dan maar 5 stemmen voor binnenkomen... Maar met voldoende interesse hier wil ik er nog wel eens in vliegen. Al beginnen met de 00's per jaar om met recente films er voldoende volk mee te trekken.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Ik ben altijd geïnteresseerd, En ondersteun ook graag indien nodig.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik zal volgende week een nieuwe poging doen om dit te lanceren, te beginnen met het jaar 2000 en zo de opvolgende jaren moest het terug lukken. Dan kunnen we deze week nog de rubrieken bekijken en iedereen wat warm maken voor dit spel. Ik heb er toch wel wat tips uit kunnen doen vroeger...
Observator
-
- 18281 berichten
- 3579 stemmen
Top! De meeste jaren uit de jaren '00 hebben we al wel gehad, toch? Al zou ik er geen probleem mee hebben om ze opnieuw te doen. Trekken mij persoonlijk ook het meest.