- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Briljante filmscènes
Briljante filmscènes
lowhusky
-
- 8230 berichten
- 0 stemmen
Een paar dan...
The Deer Hunter
De vrienden worden gevangen gehouden en worden dan gedwongen om Russische Roulette tegen elkaar te spelen, De Niro rent naakt door de straat, de laatste momenten van Mike en Nicky.
Rocky
Het gevecht Balboa - Creed en verder "ADRIANN!!!!"
Alien
Baby-alien uit John's buik, Ripley als enig over en gewoon de scenes waarin de Alien voorkomt
From Here to Eternity
Sçenes met Frank Sinatra, Prewitt tegen dikke..
The Matrix
Agent Smith vs. Neo, al die coole gevechten, proberen te ontsnappen...
Léon
Begin + Einde, Gary Oldman scenes
Raging Bull
De gevechten, het stukje waarbij De Niro tegen de muren slaat
Star Wars - Episode VI: Return of The Jedi
Gevechten, het einde...bla bla
Escape From Alcatraz
Wolf, ontsnapping...
The Shawshank Redemption
Bijna alles
.....
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2842 stemmen
Moeilijk, maar dit zijn mijn 10 briljantste scènes allertijden:
1. Life of Brian: De moeder van een kindje: genaamd Brian krijgt de driekonningen op bezoek, vervolgens wordt een intro nummer gestart, waarin Brian wordt opgehemeld en toch een normale puber lijkt te zijn Geweldig begin! Ik kan hem dagelijks zien. Mijn favoriete scène tot nu toe.
2. American History X: 1 plaatsje gezakt maar nog steeds een enorm sterke scène, de eindscène erg heftig om te zien dat een onschuldige jongen, zijn leven wordt ontnomen Erg aangrijpend dus en shockerend. En tegelijk op een fijne manier moralistisch. Niet te opdringerig.
3. Nights of Cabiria: Nog nooit was de liefde zo hard. De scène waarin Cabiria al haar spaargeld wordt ontnomen, terwijl zij dit geld best met hem wilde delen. Hoe wanhopig kan je op zoek zijn naar liefde! Schitterend. Vooral ook die hoop in haar ogen, tijdens het eindshot...Ondanks dat ze weer eens is teleurgesteld in het leven.
4. Mulholland Drive: De scène waarin Betty net auditie heeft gedaan en binnenwandelt in een grote filmstudio en er 2 geweldige nummers worden voorgedragen Heerlijke scène waar ik geen genoeg van krijg.
5. C èst Arrive De Prez Chez Vous: De scène waarin Benoit een ogenschijnlijk lieve, aandoenlijke en waarschijnlijk eenzame vrouw een hartaanval bezorgt. Haar laatste woorden ze noemen mij schat! Een rare scène, erg grappig natuurlijk maar oh zo hard dat er echt mensen in een maatschappij lopen die zoiets zouden kunnen doen. Zeer confronterend dus.
6. La Fabuleux Destin `d Amelie Poulain: De openingsscène. Zeg maar de introductie van alle personages in de film. Heerlijke muziek, grappig en origineel.
7. The Lion King: Als de 1ste klanken weerklinken. Zeg maar de rotscène in het begin. Ik kan de klanken niet overtypen, maar ik voel me gelijk weer als of ik erbij ben.
8. Fargo: Marge komt polshoogte nemen bij de dubbele moord, ze buigt. Waarop een mede agent vraagt of ze iets gevonden heeft. Haar antwoord: no, i think i `m gonna throw up! Zo heerlijk droog!
9. Halloween: De beginscène: lekker scary, subtiel evil sfeertje en natuurlijk Mike Myers!
10. Los Amantes Del Circulo Polar: De scène waarin de lovers met moeder een cadeautje gaan kopen en moeder tegen de verkoopster zegt dat ze broer en zus zijn. Als moeders gaat telefoneren kussen ze elkaar hartstochtelijk . Grappig en romantisch!
Van Nunen
-
- 791 berichten
- 0 stemmen
Carlito's way: De scene dat Carlito met zijn neefje meegaat naar een Mexicaanse kroeg, omdat het neefje daar geld moet afleveren.
True Romance: Wanneer Dennis Hopper wordt vastgehouden door gangster Christopher Walken, in zijn eigen caravan, en dat ie dan begint over dat Italianen eigenlijk negers zijn. Haha Super!
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
the seventh seal: als de ridder en de dood schaken bij het strand, onvergetelijk!
TheSource
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Scene uit de 1ste film van de Trilogie The Matrix, waarbij Neo vecht tegen de Agent Smith in een metro station (the sound of invenneribilety, (srry voor de spelling) the sound of your death)
The Scene uit fear and loathing to las vegas, waarbij ze in een bar zijn die ronddraaid echt bizar.
Uit de film Boondock Saint wanneer the Funny man de kat heeft dood geschoten van zijn lesbische vriendin, en hij zegt. I killed your fucking cat you drunky bitch.
Verder is de scene lachwekkend uit de film American beauty wanneer de vader van de buurjongen uit zijn raam kijkt en ziet hoe zijn zoon naar platen zoekt uit de collectie van Kevin Spacy.
Ook nog uit de film Con air wanneer Nicolas Cage vanachteruit het vliegtuig naar voren loopt en hij een schot krijgt in zijn arm en hij ZO koelbloedig doorloopt.
En ook nog uit de film Momento waarbij hij wordt achtervolgt in een woonwagenpark waarbij hij zich niet meer herinnert wie hem achtervolgt of dat hij iemand achtervolgt, totdat de kogels om zijn oren vliegen.
Uit trainspotting is er volgens mij ook nog een scene (heb een al een tijd niet gezien) waarbij een van de
acteurs ze'n eigen bed onderschijt en het op een gegeven moment door de lucht vliegt.
Verder ook nog een freaky stukje scene uit The sixth Sense, wanneer dat jochie in zijn zelfgebouwde hut z'n zaklamp aandoet en dat er dan dat meisje voor hem zit.
En dan nog een heel aantal indrukwekkende scenes uit een duitse film Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo
zoals achter het station, in de slaapkamer waar ze afkicken.
zo 
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Volgens mij dacht hij iets anders gezien te hebben hoor 
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
pulp fiction:
[Ezekiel 25:17]
Jules: The path of the righteous man is beset on all sides by the iniquities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he, who in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.
and we al now what happend then...
-
- 4727 berichten
- 0 stemmen
Drie uit C'era Una Volta il West: De Shootout, het moment als de mannen van Frank uit de bosjes komen tijdens de slachting van de McBains en de jacht op Frank in het dorpje
Il Buono il Brutto il Cattivo: alle scenes op het kerkhof.
Dat zijn de meest memorabele ookal vind ik er meer erg goed.
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
De opening van C'era una volta il west. Zeker 1 van de mooiste scenes ooit gemaakt.
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
Pulp Fiction:
Vincent: Whoa!
Jules: What the fuck's happening, man? Ah, shit man!
Vincent: Oh man, I shot Marvin in the face.
Jules: Why the fuck did you do that!
Een van de droogste scénes in de geschiedenis, naar mijn mening. Ik heb hier enorm om moeten lachen. Briljant gewoon.

Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Nogal impressionant inderdaad, het stukje leek trouwens verdacht veel op Kill Bill.
Remi
-
- 6720 berichten
- 0 stemmen
Top 10:
1. 2001: A Space Odyssey - Star Child

2. American Beauty - Eindscene You have no idea what I'm talking about, I'm sure. But don't worry... you will someday
3. Il Buono, il Brutto, il Cattivo - Eindscene
4. Big Fish - Edward Bloom staat met narcissen voor de deur bij Sandra en roept; "Sandra Templeton, I love you and will mary you!"
5. Donnie Darko - Mad World
6. Magnolia - You want to be with me... then you be with me. You see...
7. Trainspotting - I'm gonna be just like you
8. Braveheart - Executie van William Wallace
9. Shichinin no Samurai - Eindscene
10. Gladiator - Dood van Maximus
Goto
-
- 1736 berichten
- 0 stemmen
Ongeveer m'n top 25:
01 - Gerry - Zonsopgang met 2 schimmen.
02 - Dolls - Moment van herkenning.
03 - Memories/Magnetic rose - Kind valt door armen.
04 - Lashou Shentan - Gangscene in ziekenhuis. (longshot)
05 - Dead leaves - Geboorte baby.
06 - Irreversible - Wraak in club rectum.
07 - Tokyo.Sora - Zelfde boek lezen/contact zoeken.
08 - Bijita Q - Tuinhuisje/necrofilie
09 - Jigoku no banken: Akai megane - Scenes in bar aan de muur.
10 - Dip Hyut Shueng Hung - Shootout in kerk.
11 - Kokaku Kidotai - Steegje/Waterplein.
12 - Versus - Matrixmove.
13 - Werckmeister Harmoniak - Ontmoeting met walvis.
14 - Avalon - Kookscene.
15 - Jin-Ro - In het riool met de wolven.
16 - Braindead - Parkscene.
17 - Tsuburo no Gara - Tunnel met 2 honden.
18 - Gozu - Wedergeboorte.
19 - Stalker - Naar de zone/Close-up gezichten.
20 - Satantango - Kattenscene.
21 - Calvaire - Dansje.
22 - Hotaru no haka - Begin.
23 - Soseiji - Seksscene-dans.
24 - Magnolia - Kikker regen.
25 - C´era una volta il west - Begin.
Vanaf de 15 was het nogal kiezen uit lijsten van goede scenes. Maar het de eerste 15 zijn mijn absolute favo´s. 
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
Top 10 Wilekeurige volgorde:
Fight Club: Waarin je erachter komt dat Durton verzonnen is. en je de gebouwen ziet instoren
25th Hour : Fuck...,Fuck...,enz.=eindsene
American: Beauty begin en eind sene.
Requiem for a Dream: Het zielige einde.
12 Angry Men: De film is een sene
Once Upon a Time in the West: Openings sene
Pulp Fiction: Hamburger sene
Scarface: Say Hello to my little frend sene
American History X: Het einde.
Little Miss Sunshine: De modeshow dans
daviddoelen
-
- 663 berichten
- 6589 stemmen
Being There - Eindscène.
Fucking Åmål - Symbolische coming out-scène.
2001: A Space Odyessey: De scène waarin HAL wordt uitgeschakeld en natuurlijk de eindscene.
Lolita: Beginscène.
Eyes Wide Shut: Scènes op het gemaskerde bal.
Full Metal Jacket: Eindscène van het eerste gedeelte.
The Birds: Vogelaanval-scènes en de eindscène.
Psycho: Douchescène
... en zo kan ik uit bijna elke Hithcock- en Kubrick-film wel één of meer briljante scènes opnoemen.
Taxi Driver: De shootout.
Dit is wat me op het moment te binnen schiet. To be continued...
gideonvdb
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
godfather II
wanneer michael ze broer fredo zoent, brr bbrr.
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Ik ben zo te zien de eerste die een bericht plaatst voor een LANGE tijd.. Euhm ik denk de 'trein' scene van Spirited Away... Ik heb zelf niet zo'n uitgebreidde ervaring met films, maar hoe emotie, muziek en pure schoonheid op zo'n stille manier verwerkt wordt maakt me gewoon stil. Zelfs 5 jaar nadat ik het voor het eerst keek...
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Avatar sucks, maar hier maakte hij geschiedenis.
In het kader van briljante chases...
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
@ Stephan:
super.
De achtervolging te paard door het hotel doet mij wel sterk denken aan een soortgelijke achtervolging in 'Eight on the lam' (1967)
Maar blijft prachtig.
mahouopenzo
-
- 59 berichten
- 16 stemmen
De scene tussen Tom Hanks en Paul Newman bij Road to Perdition wordt vaak vergeten.
jordandejong
-
- 4772 berichten
- 1431 stemmen
Pulp Fiction: Bijna elke scene waarin Samuel L. Jackson een rol heeft, en de martel/verkrachtingsscene met Ving Rhames en hoe Bruce Willis erop reageert.
The Good The Bad And The Ugly: De eindscene (shootout )
Texas Chain Saw Massacre (1974): De ontmoeting met Leatherface (Leatherface die in de deuropening verschijnt en kirk neerslaat.Met vervolgens de ijzersterke rillingen van de metalen deur die hij dicht smijt.
Scarface: Eindscene
Haute Tension: De scene waarin het hele huis wordt afgemaakt.. Intense spanning!
Escape From Alcatraz: De ontsnappingsscene en de reactie van dat mannetje wanneer z'n schilderspullen worden afgepakt.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4893 stemmen
Njah, ''briljant'' weet ik niet, maar wel fantastisch dit. 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
De shootout in Heat uiteraard.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Deze scène is echt een groeier. Je mist alleen de context als je de film niet gezien hebt, bijna 8 minuten duurt hij!:
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
En ik versta ze niet, ook niet onbelangrijk.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Ach, is Roemeens echt zo anders dan Nederlands?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
1. Apocalypse Now Helicopter aanval
2. Soy Cuba - Processie, of feest op dak.
3. The Thing - Bloed test
4. Hard-Boiled - Shoot out in ziekenhuis
5. Boogie Nights - Op einde bij drugsdealer
6. Bad Taste - Hamer scene
7. Toxic Avenger - Restaurant overval
8. Expendables - Gevechten in tunnel 
9. Long Good Friday - Einde (Eind shot)
10. Rambo - eind gevecht
Maar kan morgen zo 8 andere scenes plaatsten. Hier staan er ook nog een hoop: DAILY FILM DOSE: A Daily Film Appreciation and Review Blog: THE LONG TAKE - dailyfilmdose.com
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4893 stemmen
7. Toxic Avenger - Restaurant overval