- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Favoriete slashers, killing spree's en andere rippers
Favoriete slashers, killing spree's en andere rippers
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
1. Psycho
2. Halloween (of deze 2 andersom eigenlijk)
3. The Stepfather
4. A Bay of Blood
5. Frenzy
6. American Psycho
7. Black X-mas
8. Dressed to kill
9. Friday the 13th part 2
0. New York Ripper
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Dit kan ook prima bij favo horror's.
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Toch een belangrijk nuance verschil. Mensen die op zoek zijn naar leuke slashers hebben toch veel meer aan een topic als dit.
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Zou kunnen maar ik vind psycho nou niet echt een slasher, eigenlijk meer thriller dan horror, maargoed. Als er behoefte is aan een apart topic vind ik het verder prima.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Ik dacht dat hij al bestond maar kon hem niet vinden (zal wel niet dan). besides top 10's kick ass. Psycho wel of geen slasher is op zich een leuke discussie maar al best vaak gevoerd.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
We hebben topics over favoriete subgenres in horror, lijstjes voor beste horrorfiguren, en beste horrorfilm. Eigenlijk sowieso veel horror-topics. Maar, zoals OH al aangaf, er zijn veel nuance-verschillen in het genre 'horror'. Vandaar de "OK" stempel op dit topic. 
En of Psycho nu wel/niet een slasher is....daar hebben we in al die horrortopics al uitvoerig over gediscussieerd.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Erg goede slashers zijn (niet in volgorde):
- Friday The 13th part 4
- Halloween 4
- The Burning
- Intruder
- Black Christmas
- Sleepaway Camp
- Maniac
- The Prowler
- The New York Ripper
- Haute Tension
- Anatomie
- Deliria
- The Texas Chainsaw Massacre
- Halloween
- A Nightmare On Elm Street
- Scream
...
En dan heb je nog een hoop torturemovies en giallo's die min of meer onder dit statuut vallen...
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Alien telt mee, toch?
Zou ik geen slasher noemen. Wel een superfilm!
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Is a nightmare on elm straat een slaser. Alien lijkt me ergens ook een slasher ja.. ergens. Omdat hij wel aan de voorwaarden voldoet: systeematisch uitroeien met slice en dice technieken.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Psycho
=====
Profondo Rosso | Deep Red -
Halloween
Reazione a Catena | Bay of Blood
Tenebrae
Opera
Deliria | Stage Fright
Torso
Maniac
Sleepaway Camp
Satan's Little Helper
Ik houd toch meer van giallo's.
Psycho had al snel een ripoff: Psychomania (1964), die ook een berekenende psycho slasher voortbracht.
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Valt dawn of the dead, (2004) onder spree's of niet?
M'n favo slasher is en blijft halloween.
lowhusky
-
- 8230 berichten
- 0 stemmen
Battle Royale, Night of the living dead
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Is a nightmare on elm straat een slaser. Alien lijkt me ergens ook een slasher ja.. ergens. Omdat hij wel aan de voorwaarden voldoet: systeematisch uitroeien met slice en dice technieken.
De discussie over wat nu precies een slasher is en wat niet is al eerder en elders gevoerd. Doorgaans komt het hier op neer: veel steekwapens, veel op seks beluste tieners, een killer (bij voorkeur met masker) en een heldin die het overleeft. Maar er zijn reeds zoveel spin-offs die ook onder het statuut "slasher" vallen dat je op den duur door de bomen het bos niet meer ziet.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Ja, tegen die tijd ben je nl. al gepakt door de killer.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
De discussie over wat nu precies een slasher is en wat niet is al eerder en elders gevoerd. Doorgaans komt het hier op neer: veel steekwapens, veel op seks beluste tieners.
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Waar valt the blair witch eigenlijk onder?
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Zou het onder occulte horror plaatsen (zoals The Omen, The Exorcist, ...).
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Kan je hier wat meer uitleg bij geven aub, waarom je nu juist part 4 van de Friday-reeks pakt, en bv. niet het origineel of een ander deel?
Zelf vond ik deel 4 nl. één van de mindere delen uit de reeks: het zit nog boven het gemiddelde, maar mijn favorieten zijn het origineel, part 2, part 3 en part 6.
Ik vond part 4 nogal laag scoren qua spanning en eigenlijk relatief saai in vergelijking met andere delen uit de reeks.
Mijn lijstje (pin me niet vast op de volgorde):
-) Halloween
-) Black Christmas
-) Halloween II
-) Profondo Rosso
-) Blood and Black Lace
-) Friday the 13th
-) Friday the 13th part II
-) The Texas Chainsaw Massacre
-) Psycho
-) ...
Tot de betere slasherfilms behoren ook nog: Deliria, Bay of Blood, Friday the 13th part 3 & 6, The Bird with the Crystal Plumage,... Ik vergeet er vast een paar.
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
Psycho
Scream
Friday the 13th
a Nightmare on Elmstreet
Enz. enz. Slachers zijn meestal het zelfde maar toch uniek. Ik kijk er graag naar.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Als de Breezah-generatie besluit te gaan kamperen [ooh, outdooractivity] ipv te MSN'en kunnen we misschien weer een slasheropleving verwachten...
Vanachter de pc valt weinig te slashen.
Ijdele hoop.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Kan je hier wat meer uitleg bij geven aub, waarom je nu juist part 4 van de Friday-reeks pakt, en bv. niet het origineel of een ander deel?
2 redenen: Tom Savini en Corey Feldman 
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Als de Breezah-generatie besluit te gaan kamperen [ooh, outdooractivity] ipv te MSN'en kunnen we misschien weer een slasheropleving verwachten...
Vanachter de pc valt weinig te slashen.
Ijdele hoop.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Hehe, een van de verdachten van de Ipswich moorden had een MySpace-account.
Is wel een geinig idee. Ipv Sei Donne Per L'Assassino [Zeven vrouwen voor de moordenaar] heb je een friendlist van Sugahbabes die afgewerkt wordt.
davy_666
-
- 13 berichten
- 7 stemmen
TOP 30 slashers
1 halloween (1978)
2 sleepaway camp (1983)
3 the prowler (1981)
4 friday the 13th (1980)
5 the burning (1981)
6 texas chainsaw massacre (1974)
7 the mutilator (1985)
8 black christmas (1974)
9 the funhouse (1981)
10he knows you're alone (1980)
11madman (1982)
12my bloody valentine (1981)
13just before dawn (1980)
14silent night, deadly night (1984)
15terror train (1980)
16prom night (1980)
17happy birthday to me (1981)
18maniac (1980)
19bloody birthday (1981)
20graduation day (1981)
21mardi grass massacre (1978)
22don't go in the woods (1982)
23the dorm that dripped blood (1982)
24slumber party massacre (1982)
25hell night (1981)
26body count (1987)
27april fool's day (1986)
28night warning(1983)
29child's play (1988)
30visiting hours (1982)
davy_666
-
- 13 berichten
- 7 stemmen
producties zoals profondo rosso, reazione a catena, tenebre, the cat 'o nine tails, l'uccello dalle piume di cristallo, enz zou ik hier ook gemakkelijk kunnen tussen plaatsen maar ik maak een onderscheid tss giallo en slasher
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
giallo en slasher
davy_666
-
- 13 berichten
- 7 stemmen
thanks. dit zijn de dingen waar ik kan blijven naar kijken ook al worden ze meestal door de critici de grond ingeboord. ook heb ik een grote voorliefde voor de italo shock movies uit 70's en 80's zoals bv cannibal ferox, zombie holocoust, emanuelle and the last cannibals enz enz enz maar ook voor een giallo uit die periode ben ik altijd wel te vinden zo bevinden meesterwerken als suspiria en profondo rosso zich tussen m'n alltime classics