• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.901 films
  • 12.202 series
  • 33.970 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.958 gebruikers
  • 9.370.003 stemmen

Beste duo's

zoeken in:

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Paul Newman en Robert Redford in The Sting.

Al een tijd mijn favoriete duo, ook in een van mijn favoriete films. Waar het hem in zit weet ik niet, maar naar de wisselwerking tussen deze twee kijken blijf ik keer op keer leuk vinden. De oude straatwijze Newman die Redford de kunst van het grote zwendelen bijbrengt werkt gewoon aanstekelijk. Ik moet dan ook snel eens achter Butch Cassidy and the Sundance Kid aan.

Sean Connery en Michael Caine in The Man Who Would Be King.

Doet nauwelijks onder aan het duo van Paul Newman en Robert Redford. Veel humor tussen deze twee. Maar in tegenstelling tot Redford en Newman krijgt dit duo uiteindelijk ook nog een dramatische waarde. De twee toch al niet slechte acteurs spelen hier duidelijk op hun best.

Dan Akroyd en John Belushi in The Blues Brothers.

Duidelijk het meest coole en komische duo van het witte doek. En ze kunnen nog leuke liedjes zingen ook. De kleding en hun strakke gezichten zorgen automatisch al voor een grijns op mijn gezicht. Jammer dat Belushi zo snel overleed en Akroyd daarna in de ene mislukte komedie na de andere speelde.

Elijah Wood en Sean Astin in The Lord of the Rings.

Oké, dit duo is bij lange na niet van het niveau van de drie die ik hierboven noem. Maar daar dacht ik een paar jaar geleden tijdens mijn grote LotR-fanperiode nog anders over en uit bijna sentimentele reden moet ik ze toch noemen. Ze missen eigenlijk de humor van de drie hierboven, maar met name Sean Astin zorgt ervoor dat het toch een van de meest overtuigende avonturenduo's uit de filmgeschiedenis is.

Leno

• 5921 berichten
  • 4399 stemmen

Dustin Hoffman en Jon Voight maakten van Midnight Cowboy een topfilm. Fantastisch hoe deze twee totaal verschillende karakters naar elkaar groeien en uiteindelijk helemaal niet zo verschillend blijken te zijn.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

The Dude en Walter in Big Lebowski

Chainsaw

• 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Carl Showalter (Steve Buscemi) en Gaear Grimsrud (Peter Stormare) uit Fargo. De één is klein, praat aan één stuk door en stelt als crimineel eigenlijk geen moer voor, de ander is groot, stil en bikkelhard. Zorgt voor een aantal hilarische situaties in Joel Coen's meesterwerk.

Miles (Paul Giamatti) en Jack (Thomas Haden Church) uit Sideways. Opnieuw twee tegenpolen. De één is een nette wijnliefhebbende man, de ander een grote rokkenjager. Heerlijk duo in een heerlijke road movie.

C. K. Dexter Haven (Cary Grant) en Macaulay Connor (James Stewart) in The Philadelphia Story. Als je de twee beste acteurs ter wereld in één film zet, krijg je natuurlijk al snel een geweldig duo. Als beide heren strijden om dezelfde mooie vrouw, vliegen de hilarische scènes en dialogen je om de oren.

Felix Ungar (Jack Lemmon) en Oscar Madison (Walter Matthau) uit The Odd Couple. Opnieuw twee mannen, die totaal niet op elkaar lijken. Een slordige rokkenjager (Matthau) en een nette jongeman (Lemmon), die bij elkaar in komen te wonen en het met elkaar moeten uithouden zorgen voor veel hilariteit.

Raoul Duke (Johnny Depp) en Dr. Gonzo (Benicio Del Toro) uit Terry Gilliam's Fear and Loathing in Las Vegas. Weer zo'n road movie, waarin twee idioten allerlei bizarre dingen meemaken, dit keer met de hulp van veel drugs en drank. Lekker gestoord duo in een lekker gestoorde film.

Lt. Frank Drebin (Leslie Nielsen) en Capt. Ed Hocken (George Kennedy) van de Naked Gun trilogie. Eigenlijk hoort O.J. hier nog bij, maar het zijn eigenlijk Drebin en Hocken die met z'n tweeën het meest hilarisch politieduo aller tijden vormen.

Wayne Campbell (Mike Myers) en Garth Algar (Dana Carvey) uit de twee Wayne's World films mogen eigenlijk niet ontbreken in zo'n lijstje. De zelfverzekerde Wayne en de uiterst verlegen Garth zorgen met hun hilarische TV-show en hun idiote ideeën voor de meest grappige momenten en situaties.

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Enkele voorbeelden:

- David Mills (Brad Pitt) en William Somerset (Morgan Freeman) in Se7en.

- Harry (Joe Pesci) en Marv (Daniel Stern) in Home Alone en Home Alone 2.

- John J. Rambo (Sylvester Stallone) en Samuel Trautman (Richard Crenna) in de Rambo-trilogie, maar met name in First Blood.

- Lloyd Christmas (Jim Carrey) en Harry Dunne (Jeff Daniels) in Dumb & Dumber.

- Martin Riggs (Mel Gibson) en Roger Murtaugh (Danny Glover) in de Lethal Weapon-reeks.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Robert de Niro en Charles Grodin in Midnight Run.

Zo sterk dat zelfs De Niro een dwerg bij Grodin lijkt

Dan Aykroyd en Eddie Murphy in Trading Places.

Die pas laat in de film als duo gaan opereren.

Billy Crystal en Meg Ryan in When Harry met Sally

ijzersterk duo. Maar dit zie ik meer als paar, en valt volgens mij niet onder de definitie van duo's waarbij volgens mij, de geslachten gelijk moeten zijn.

Oerduo.!!

De dikke en de dunne.

Stan Laurel - Oliver Hardy

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

The One Ring schreef:

Paul Newman en Robert Redford in The Sting.

Al een tijd mijn favoriete duo, ook in een van mijn favoriete films. Waar het hem in zit weet ik niet, maar naar de wisselwerking tussen deze twee kijken blijf ik keer op keer leuk vinden. De oude straatwijze Newman die Redford de kunst van het grote zwendelen bijbrengt werkt gewoon aanstekelijk. Ik moet dan ook snel eens achter Butch Cassidy and the Sundance Kid aan.

Daar zijn ze nog beter....

Elijah Wood en Sean Astin in The Lord of the Rings.

Oké, dit duo is bij lange na niet van het niveau van de drie die ik hierboven noem.

Vond het zelfs niet eens zo bijzonder. Amper echt een duo te noemen. Chemie nul, ook.

Ze missen eigenlijk de humor van de drie hierboven

Nou!

, maar met name Sean Astin zorgt ervoor dat het toch een van de meest overtuigende avonturenduo's uit de filmgeschiedenis is.

Kom, er zijn zoveel betere....

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Het komische duo is iets wat verloren lijkt. Ooit had je Abott & Castello, Dean Martin & Jerry Lewis, Laurel & Hardy (misschien wel het grootste duo ooit...), maar het lijkt wel of dat soort duo's niet mee bestaan. Het laatste komische duo dat een reeks films heeft gedaan (dat ik kan bedenken) is Cheech & Chong.

Er zijn wel gelegenheidsduo's, zoals Harrilson & Snipes, Chan & Owen, maar nooit zo onafscheidelijk als eerdergenoemden.

Out of style? Of het nu om Wayne's World, Dumb & Bumber of wat dan ook gaat. Echte komische duo's lijken uit. Of vergis ik me?

Overigens vond ik Cristal & Hines een leuk duo in Running Scared. had ik graag vaker gezien.

http://www.moviemeter.nl/film/3527

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

FisherKing schreef:

Robert de Niro en Charles Grodin in Midnight Run.

Zo sterk dat zelfs De Niro een dwerg bij Grodin lijkt

Vind ik wat overdreven, hoor. Juist zo goed omdat ze gelijkwaardig zijn. Een van de betere rollen van De Niro 9en zeker van Grodin)

wapper

• 131 berichten
  • 1349 stemmen

slechtste duo :

batman & robin

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Cheech & Chong!

Diesel

• 9411 berichten
  • 0 stemmen

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

pascal83

• 2736 berichten
  • 2480 stemmen

Raoul Duke (Johnny Depp) en Dr. Gonzo (Benicio Del Toro) uit Terry Gilliam's Fear and Loathing in Las Vegas.

Zonder twijfel op één.

Goede nummer twee:

(afbeelding)

Charlie en Donald

Drie:

(afbeelding)

De twee heren met tussen hun in de dame die hun bindt.

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

Die twee robots, R2D2 en C3PO, uit Star Wars (oude trilogie) zijn natuurlijk ook gewoon een leuk/irritant duo.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3278 stemmen

Diesel schreef:

(afbeelding)

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

(afbeelding)

feanaro surion

• 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Manco & Mortimer

(afbeelding)

Jules & Vincent

(afbeelding)

Han Solo & Chewbacca

(afbeelding)

Mills & Somerset

(afbeelding)

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Wouter schreef:

Het komische duo Het laatste komische duo dat een reeks films heeft gedaan (dat ik kan bedenken) is Cheech & Chong.

We hadden ook nog Richard Pryor en Gene Wilder in de jaren 70/80

Bud Spencer en Terrence Hill in de jaren 60-70-80 (net genoemd zie ik)

En een 'komisch' duo van latere jaren is natuurlijk Silent Bob (Kevin Smith) en Jay (Jason Mewes)

Louis de Funes en Bourvil vind ik overigens een heel fijn duo.

Alias Smith and Jones (Pete Duel en Ben Murphy) was ook een overtuigend duo. De vroege dood van Pete Duel was dan ook een slag, en een ondergang van de serie, want die 2 hoorden bij elkaar)

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Hmmm... levendige thread by-the-way

Absolute topduo:

- Stan Laurel & Oliver Hardy

vervolgens

- Abbott & Costello

- Burt Spencer & Terrence Hill

- Gene Tierney & Dana Andrews

- Rita Hayworth & Glenn Ford

- Lauren Bacall & Humphrey Bogart

- Veronica Lake & Allan Ladd

en niet te vergeten uit GUN CRAZY:

- Peggy Cummings & John Dahl

"We go together... like guns & ammunition!"

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Er is voor mij maar één duo die door niemand geevenaard wordt. Niemand kan in de schaduw staan van dit prachtig komisch duo. Ik heb het over Laurel & Hardy. Maatjes voor het leven.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

kijkert schreef:

Die twee robots, R2D2 en C3PO, uit Star Wars (oude trilogie) zijn natuurlijk ook gewoon een leuk/irritant duo.

En waar ze op gebaseerd zijn, de kibbelende boertjes in Kurosawa's The Hidden Fortress.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

- Tarzan & Jane

Tja....

-

(afbeelding)

FillumGek

• 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Jules Winnfield en Vincent Vega

FillumGek

• 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Dogie Hogan schreef:

Hmmm... levendige thread by-the-way

Absolute topduo:

- Stan Laurel & Oliver Hardy

Toen ik deze thread zag staan moest ik op één of andere manier wel gelijk aan hun denken...

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

(afbeelding)

.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

- Rita Hayworth & Glenn Ford (the proof):

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

..tja, en zo wordt je makkelijk 90 (Glenn Ford)

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

(afbeelding)

Thunderbolt and Lightfoot

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

- Dempsey & Makep...

- Beautiful & the Beast

-The Persuaders (Tony Curtiss & Roger Moore)

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Soms hebben de beste duo's ook weleens onenigheid... LINK

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

Vond het zelfs niet eens zo bijzonder. Amper echt een duo te noemen. Chemie nul, ook.

(quote)

Nou!

(quote)

Kom, er zijn zoveel betere....

Is het werkelijk nodig om zo bot te reageren

Ik zie hier zo nu en dan ook twee geliefdes genoemd worden, maar dat telt in mijn ogen niet als een duo.

Ik zie ook dat ik in mijn eerste bericht nogal wat duo's vergeten ben. Vooral die van Midnight Cowboy, MASH en Pulp Fiction zijn geweldig

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.