ad
  • 141.901 films
  • 6.881 series
  • 20.942 seizoenen
  • 471.172 acteurs
  • 285.411 gebruikers
  • 8.185.152 stemmen
Avatar
 

Beste films van de jaren 00

zoeken in:
avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12580 stemmen

Toch merkwaardig dat de minste LotR het beste scoort. En de leukste/mest consistente een stuk lager. Maar verder niet heel veel verrassingen in de lijst.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Jammer genoeg staat er geen enkele van mijn nominaties tussen, niet dat ik anders had verwacht (ben wel blij dat Dolls erin staat trouwens! Die viel bij mij net buiten de boot).


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 85622 berichten
  • 10133 stemmen

Irrév staat wel verrassend hoog. Verder een teleurstellende lijst.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12580 stemmen

Onderhond schreef:

Irrév staat wel verrassend hoog. Verder een teleurstellende lijst.

Ik vond het eigenlijk opvallend laag, omdat er nogal een schare fans is hier is. Ander 'acquired taste' films (of is het nu love-it-or-hate-it) zoals Mulholland Dr. doen het al een stuk beter.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 85622 berichten
  • 10133 stemmen

Mulholland staat dik in de top 250, Irrév is een film die er nooit in zal komen.


avatar van 13woutie13

13woutie13

  • 4384 berichten
  • 0 stemmen

Toch allemaal wel verwacht deze lijst.

Verder films als 300 hadden van mij wel weg mogen blijven.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12580 stemmen

Onderhond schreef:

Mulholland staat dik in de top 250, Irrév is een film die er nooit in zal komen.

Dat is waar, ik had Irréversible ook niet in de Top 10 verwacht, maar wel rond de 20e stek. Maar feit is dat het na Amélie een van de weinige niet angelsaksische films is in de top. Als je de lijst over 10 jaar maakt is Slumdog denk ik volledig verdwenen uit een dergelijke lijst.


avatar van dimi303

dimi303

  • 2819 berichten
  • 2581 stemmen

Geen grote verrassingen binnen de lijst vind ik.


avatar van Zavo

Zavo

  • 6392 berichten
  • 1616 stemmen

De top 5 is toch wel serieus triest.


avatar van otherfool

otherfool

  • 18263 berichten
  • 3380 stemmen

otherfool schreef:

Ook hier een gokje mijnerzijds voor de top 3:

1. LotR 3

2. Dark Knight

3. PotC 1

1, 4 en 35... toch minder piratenfans dan gedacht. Zeven van mijn top 10 hebben het gehaald, Big Fish op een toch wel verrassend hoge plek (24).


avatar van jordandejong

jordandejong

  • 4275 berichten
  • 1195 stemmen

Ik zou gaan voor Gran Torino.


avatar van Martijnnn

Martijnnn

  • 2119 berichten
  • 1841 stemmen

Wat! Geen Shaun of the Dead!


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9347 berichten
  • 2151 stemmen

Montorsi schreef:

01. Fountain, The (2006) - 36

02. Vozvrashcheniye (2003) 38

03. Martyrs (2008) - X

04. Requiem for a Dream (2000) - 9

05. Irréversible (2002) - 33

06. Elephant (2003) - 60

07. Donnie Darko (2001) - 6

08. Aoi Haru (2001) - X

09. Mulholland Dr. (2001) - 10

10. Izgnanie (2007) - X

7 stuks in de lijst, en allemaal wel de bekende namen. The Fountain vrij hoog nog, maar die heeft ook een groep fans achter zich, dus erg verrassend is het niet. Zelfde geldt een beetje voor Irreversible en Elephant.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7449 berichten
  • 1625 stemmen

Niet echt een grote verrassing deze lijst, wisselend van kwaliteit wel. Toch opvallend dat recente films (zo van de laatste 2 jaar opvallend hoog scoren). Verder wel leuk dat Children of Men en Babel het ook gehaald hebben om in de lijst te komen, Oldboy en No Country for Old Men staan ook hoger dan ik verwacht had.


avatar van Baldur

Baldur

  • 678 berichten
  • 2574 stemmen

Baldur schreef:

#01) This Is England (2006) >>> [x]

#02) Requiem for a Dream (2000) >>> [#9]

#03) Ex Drummer (2007) >>> [#100]

#04) Irréversible (2002) >>> [#33]

#05) Vozvrashcheniye (2003) >>> [#38]

#06) El Laberinto del Fauno (2006) >>> [#25]

#07) Nordkraft (2005) >>> [x]

#08) Dead Man's Shoes (2004) >>> [x]

#09) Control (2007) >>> [x]

#10) Donnie Darko (2001) >>> [#6]

Van mijn ingevoerde top zijn er 6 in de lijst beland. Ik had Control er ook in verwacht eigenlijk, wel geinig dat Ex Drummer er nog net in staat. Verder weinig verrassingen.


avatar van Art

Art

  • 13507 berichten
  • 3400 stemmen

Enkel de nr. 10 van mijn lijstje, Adaptation., vind ik niet terug in de lijst! Of kijk ik soms niet goed? Dat kan ook natuurlijk


avatar van Wazowski

Wazowski

  • 48 berichten
  • 3960 stemmen

Jammer dat er zo weinig animatie films in de lijst staan, ondergewaardeerd?


avatar van Bottleneck

Bottleneck

  • 8073 berichten
  • 2026 stemmen

Ex Dummer op nummer 100. Te laag, maar toch leuk.


avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

  • 6758 berichten
  • 2469 stemmen

Ben wel tevreden met de lijst op zich! heb weinig met The Lord Of The RIngs, maar die films zijn niet voor niks zo beroemd, alleen the hangover, vind het geen slechte film ofzo hoor! alleen hoort hij wel echt thuis in die lijst? De leden hebben gekozen dus hij staat er gewoon, alleen was een klein beetje verbaast


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4041 stemmen

Ik was al lang van plan een top 50 van het decennium te maken met korte toelichting. Hier is ie dan:

50. Public Enemies (Michael Mann, 2009)

Michael Manns nieuwste is op MovieMeter wellicht vooral bekend als de film die Xgogax de toekomst van de cinema noemt. Of dat werkelijk zo is blijft afwachten, maar het is wel een van de betere, en meest onderschatte gangsterfilms van het decennium. De digitale cinematografie brengt je nog dichter bij werkelijke actie dan ooit. Veel mensen kunnen er schijnbaar weinig mee, maar wat mij betreft is het een van de betere voorbeelden van wat ik in mijn recensie van de film ‘ervaringscinema’ noem.

49. Hable con Ella (Pedro Almodóvar, 2002)

Samen met Michael Haneke is Pedro Almodóvar een beetje uitgegroeid tot de grote held van de Europese cinema bij de critici. Van Haneke ben ik geen fan, maar Almodóvar bewijst met Hable con Ella zijn status te verdienen. Soapachtig, maar ontroerend en oprecht drama, met tussendoor een leuke poging tot nieuwe, stomme cinema.

48. Kiss Kiss Bang Bang (Shane Black, 2005)

Robert Downey Jr. heeft een van de grootste comebacks van het decennium gemaakt en is ook uitgegroeid tot een van mijn favoriete acteurs. Helaas staat er maar een film van hem in deze lijst (erg veel kwam net niet ver genoeg), maar deze actiekomedie is een van de meest vermakelijke werkjes van de afgelopen jaren. En helaas een van de zeldzame buddy-movies. Hopelijk kunnen we iets van vergelijkbaar niveau verwachten van Sherlock Holmes. En waar blijft Shane Blacks volgende film?

47. Gladiator (Ridley Scott, 2000)

Ah, een van die films waarvan je niet mag toegeven dat je hem goed vind. Het is immers een bombastische, epische Hollywoodfilms en die zijn uiteraard in principe al niet goed, toch? Toen ik hem twee maanden geleden nog eens opzette bleek het echter toch weer een van de beste van zijn soort te zijn (ja, ik vind hem beter dan Spartacus!). Niet op de laatste plaats door Russell Crowe’s verrassend gekneusde rol en Joaquin Phoenix’ geweldige schurk.

46. Der Untergang (Oliver Hirschbiegel, 2004)

Hirschbiegel heeft hier natuurlijk het geluk dat hij één van de meest boeiende onderwerpen heeft: de laatste dagen van een van de meest beruchte schurken uit de geschiedenis. Zijn menselijke blik op het verhaal is echter verfrissend. Daarnaast kreeg Bruno Ganz eindelijk de aandacht die hij al lang verdiende.

45. Moulin Rouge! (Baz Luhrmann, 2001)

Waarschijnlijk de grootste love-it-or-hate-it film van het afgelopen decennium, maar tegelijkertijd dé film die ervoor zorgde dat Hollywood elk jaar weer één grote musical uitbrengt. Met een blik op Mamma Mia! weet ik niet hoe dankbaar we Luhrmann daarvoor moeten zijn, maar zijn musical is een van de meest spetterende en visueel originele films van het decennium. Het flauwe sentiment tegen het einde neem ik dan maar voor lief.

44. Brick (Rian Johnson, 2005)

Ondanks dat Rian Johnson bekend staat als een van de meest originele films van de laatste tijd is het eigenlijk gewoon een kopie van het script van The Maltese Falcon verplaatst naar een high-school setting. Maar het werkt. Brick is grappig, cool en kondigt meer dan één nieuw talent aan.

43. Casino Royale (Martin Cambell, 2006)

De reanimatie van de Bondfranchise leverde tot mijn verrassing mijn favoriet uit de hele reeks op. De poging om het personage wat realistischer te maken pakte goed uit, zonder zo belachelijk zwaarmoedig te worden als de opvolger. Daarnaast zijn de actie en de humor goed, maakt Craig een goede Bond en is Eva Green wat mij betreft de ultieme Bondgirl.

42. Grizzly Man (Werner Herzog, 2005)

Echt een film die in mijn hoofd is blijven groeien, omdat ik er vaak aan terugkom. Dit portret van een man met een waanzinnige obsessie past uiteraard prima in Herzogs straatje, wellicht omdat Herzog zich stiekem herkend in Treadwell. De documentaire deed het erg goed het afgelopen decennium, maar ik heb er weinig gezien. Grizzly Man is een herrinning dat ik er echt eens wat meer werk van moet maken.

41. Das Leben der Anderen (Florian Henckel von Donnersmarck, 2006)

Een van de meest geprezen films van de laatste jaren. Er zijn zeker betere, maar het is gemakkelijk te zien waar de waardering vandaan komt. Het is een ijskoud thrillerdrama dat een boeiende blik op Duitslands nog vrij recente geschiedenis werpt. En Ulrich Mühe’s laatste rol is geweldig.

40. Y Tu Mamá También (Alfonso Cuarón, 2000)

Cuarón is uitgegroeid tot een van mijn favoriete regisseurs van het moment, dankzij zijn visie op Harry Potter (ja, het is de beste), Y Tu Mama También en een film die verderop in de lijst staat. Cuarón is goed met menselijke personages in fantasiesettings, maar ook goed in realistische films zoals deze. Een schitterende roadmovie, prachtig gefilmd en met geweldige acteerprestaties.

39. Finding Nemo (Andrew Stanton & Lee Unkrich, 2003)

Dit is nog altijd Pixars meest succesvolle project. Persoonlijk moet ik toegeven dat de humor de tweede keer wat teleurstelt, maar de rest van de film staat nog als een huis. Het is een geweldig avontuur, vol memorabele karakters en vooral met een schitterend gevisualiseerde onderwaterwereld.

38. The Dark Knight (Christopher Nolan, 2008)

Het vervelende van hypes is dat ze films onsympathieker laten lijken en dat we daardoor kunnen vergeten hoe goed ze soms zijn. Uiteraard kan The Dark Knight niet opleven tegen de gigantische aanbidding die erop volgde en ik heb wat problemen met hoe het verhaal loopt, maar eerlijk is eerlijk: dit is een van de spannendste Hollywoodfilms van het decennium en Ledgers Joker behoort gewoon tot de schurkencanon.

37. Le Scaphandre et le Papillon (Julian Schnabel, 2007)

Een bloedmooi drama over overlevingsdrang en de wil om iets te presteren in een bijna onmogelijke situatie. Schnabel weet ons in de huid van Bauby te plaatsen en met schitterend camerawerk zijn gevoelens en fantasieën voelbaar te maken. Een van de meeste originele films over ziektes en zeker een van de beste biopics.

36. Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom (Ki-Duk Kim, 2004)

Die titel zal ik wel nooit uit mijn hoofd leren te spellen, maar de film is stukken simpeler, zonder daarbij minder krachtig te worden. Ki-Duk is een meester van zwijgende personages en ik moet nog een betere film van hem vinden, mede door het geslaagde spirituele karakter van het werk en de mooie natuurbeelden.

35. Gegen die Wand (Fatih Akin, 2004)

Duitsland was vrij goed bezig de afgelopen tien jaar, meestal met dank aan films over hun geschiedenis. Hun beste werk speelt zich echter in het nu af, met een geloofwaardig en pijnlijk verhaal over twee gebroken mensen van allochtone afkomst die elkaar vinden in de grote Duitse stad. Akin kiest nooit voor overdreven drama of voor voorspelbare wendingen in het verhaal.

34. The Brothers Bloom (Rian Johnson, 2008)

Ik was een van de weinige die er zo over dacht, maar wat mij betreft maakt Rian Johnson zijn belofte van Brick waar met het veel te weinig bekeken The Brothers Bloom. Ja, het script is zwaar gekunsteld, maar hier is het verantwoord. Het levert een van de grappigste en minst voorspelbare films van de jaren ’00 op en ook Rachel Weisz beste rol wat mij betreft. Echt, ga het zien!

33. High Fidelity (Stephen Frears, 2000)

Romantische komedies worden altijd veel gemaakt, maar zijn zelden echt de moeite waard. High Fidelity is een van de zeldzame uitzonderingen door een geestig script met rake observaties, de goede soundtrack (een verplichting bij een film over muziek) en de fijne rol van de onderschatte John Cusack. Ook een van de zeldzame leuke rollen van Jack Black.

32. The Incredibles (Brad Bird, 2004)

Als er twee elementen de Amerikaanse cinema van het afgelopen decennium gedefinieerd hebben zijn het wel superheldenfilms en het oeuvre van Pixar. Het huwelijk tussen beide mag er zijn. Sterker nog, het is mijn favoriete superheldenfilm aller tijden (ik ben geen fan van het genre). Niet mijn favoriete Pixar, maar het behoort zeker tot hun best uitgewerkte werken en het is hun grappigste film.

31. Lost in Translation (Sofia Coppola, 2003)

Deze week herzien en eindelijk snapte ik waar de hype om draaide. Bill Murray en Scarlett Johanson leveren de acteerprestaties van hun leven, terwijl Sofia Coppola bewijst dat ze een meesteres van de sfeer is. Een mooie film voor iedereen die zich wel eens eenzaam voelde in een onbekende plaats.

30. Synecdoche, New York (Charlie Kaufman, 2008)

De titel ‘meest depressieve film van het decennium’ klinkt niet gigantisch eervol, maar Kaufman zou hem toch dankbaar in ontvangst moeten nemen met deze film. Het is in ieder geval het meest ambitieuze project van het nieuwe millennium en gek genoeg werkt het allemaal ook nog.

29. Sen to Chihiro no Kamikakushi (Hayao Miyazaki, 2001)

Dat de kleine plaats voor animes in het westen iets groter werd dit decennium komt door Spirited Away, een fijne animatiefilm van grootmeester Miyazaki. Zijn films uit de jaren ’80 en ’80 vind ik eigenlijk iets beter, maar mijn God wat blijft het mooi, avontuurlijk, fantasierijk en meeslepend. Na drie kijkbeurten voelt het in ieder geval nog lang niet overbekend aan.

28. Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (Larry Charles, 2006)

De langste titel uit de lijst en een van de grappigste films. Sacha Baron Cohen kondigde zich aan als een van de interessantste komieken van het moment en verborgen-camera-grappen waren nooit beter. Ook een van de zeldzame momenten waarop wansmaak tot een soort kunst verheven wordt. I like!

27. Up (Pete Doctor, 2009)

Oude leeftijd voor kinderen! Eindelijk! Het begin is misschien het beste wat Pixar ooit gedaan heeft en is oprecht ontroerend. Die eerste tien minuten resoneren door de rest van de film heen en geven het een abnormale kracht dat het ver uitrekt boven de gewone avonturenkomedie die het anders was geweest.

26. Entre les Murs (Laurent Cantet, 2008)

De Gouden Palm ging vorig jaar terecht naar Cantet en zijn nieuwste film. Schooldiscussies zouden niet de meest boeiende cinema op moeten leveren, maar de dynamische filmstijl en het ongelooflijke acteerwerk maken het een van de meest boeiende films, die zelfs spannend te noemen is.

25. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (Andrew Dominik, 2007)

Nog zo’n lange titel. Deze film had samen met 3:10 to Yuma een nieuwe periode voor de western in moeten luiden, maar dat is uiteindelijk niet echt van de grond gekomen. Misschien omdat dit geen typische western is, dankzij zijn nadruk op de psychologie van de hoofdpersonen. De landschapbeelden zijn echter weer als vanouds mooi. En Casey Affleck is een ontdekking.

24. Into the Wild (Sean Penn, 2007)

Deze film wordt wel eens bekritiseerd omdat Sean Penn te kritiekloos tegenover zijn hoofdpersonage zou staan. Wat mij betreft maakt Penn echter genoeg duidelijk dat de actie van McCandless om in de wildernis te gaan wonen niet bepaald slim is, al heeft Penn zeker bewondering voor de poging. Maar wat echt blijft hangen bij deze film is dat het menselijke contacten zijn die het leven echt waard maken.

23. About Schmidt (Alexander Payne, 2002)

Ik begin me steeds meer af te vragen of deze film Jack Nicholsons beste rol bevat. Er is zware competitie, maar feit is dat Nicholson nooit een rol speelde die zo ver van hem af staat. Hij brengt zijn rol met zijn gebruikelijke sarcastische trekjes, maar hier is het allemaal wanhopiger en tragischer. Payne weet daar een mooi karakterportret uit te schetsen.

22. Little Miss Sunshine (Jonathan Dayton & Valerie Faris, 2006)

Deze succesvolle road-movie gaf de Amerikaanse indiefilm een nieuwe boost, waardoor eigenaardige personages in licht dramatische situaties ineens zeer populair waren in films. Er waren goede opvolgers, maar Little Miss Sunshine blijft de beste uit zijn soort, vooral omdat de cast en het script niet al te hard lijken te proberen alternatief te zijn.

21. Perfume: The Story of a Murderer (Tom Tykwer, 2006)

Het zoveelste onverfilmbare boek dat geweldig verfilmd is, het is eigenlijk een cliché op zich. Toegegeven, ik heb Süsskinds roman nooit gelezen, maar dat Tykwer er een mooie thriller van heeft gemaakt staat vast. Zijn fantasierijke regiestijl is nog nooit zo goed tot zijn recht gekomen als op de momenten waarop hij geur in beeld moet brengen.

20. Sin City (Robert Rodriguez & Frank Miller, 2005)

Een van de films van het afgelopen decennium die ik het vaakst zag en tevens de beste comicverfilming. Rodriguez’ wist precies hoe hij het over-the-top, bijna expressionistische karakter van deze geweldadige strips (die ik nooit las) kon vertalen naar een visueel even indrukwekkende film.

19. Sånger från andra Våningen (Roy Andersson, 2000)

Een van de vreemdste films van het decennium en een van de meest fascinerende. Deze depressieve, droogkomische, surrealistische ervaring laat zich moeilijk beschrijven in zo’n kort stukje. Je kunt hem beter voor jezelf bekijken.

18. Coraline (Henry Selick, 2009)

De animatie-industrie van de 00’s werd vooral gevormd door Pixar, Dreamworks en animes, maar Coraline is een van die paar pareltjes die van een hele andere kant afkwam. Het is een visueel schitterende kinderhorror geworden waarmee Selick bewijst dat hij tot de top van de animatiekunst te behoren.

17. Låt den Rätte Komma In (Thomas Alfredson, 2008)

Vampiers uit Zweden. Het klinkt als een bizarre Europese poging om in te cashen op het huidige succes van het vampiergenre, maar het is eigenlijk een eigenzinnige film over vriendschap, met een van de beste filmrelaties van de afgelopen jaren en met een geweldige mysterieuze sfeer.

16. Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain (Jean-Pierre Jeunet, 2001)

Amélie charmeerde heel veel mensen en ik bleek ook niet immuun. Het is een film voor dromers over dromers. Audrey Tautou geeft het geheel een gezicht, maar Amélie is op en top Jeunet, die hier van Parijs een bijna nog grotere fantasystad maakt dan in Moulin Rouge al het geval was.

15. Moon (Duncan Jones, 2009)

Er waren genoeg sciencefictionfilms te vinden afgelopen jaren, maar dit is een van de weinige die je als ‘klein’ kan omschrijven. Het is een tikkeltje retro allemaal, maar dat is haast een verademing na Transformers. Wat vooral opvalt is dat Jones een intelligente film heeft weten te maken die ook weet te vermaken.

14. Fish Tank (Andrea Arnold, 2009)

De meest breekbare film uit deze lijst is ook een van de minst bekende, helaas. Katie Jarvis debuteert sterk in dit drama over een meisje dat leeft aan de onderkant van de samenleving. De Britten zijn zelden sentimenteel, dus het gevoel dat hier overheerst is niet droefheid, maar woede, wat de pijn misschien nog wel sterker maakt.

13. 4 Luni, 3 Săptămîni şi 2 Zile (Cristian Mungiu, 2007)

Nog meer armoede en droevige meiden in de film die vooral bekend staat als ‘het Roemeense abortusdrama’. Intussen weten we allemaal natuurlijk dat het niet werkelijk draait om abortus, maar om vriendschap. Mungiu regisseert dit beklemmende drama als een intelligente thriller en vind zowel warmte als wanhoop in actrice Anamaria Marinca. De beste Gouden Palm-winnaar van het decennium.

12. O Brother, Where Art Thou? (Joel Coen & Ethan Coen, 2000)

De ultieme feel-goodfilm van de jaren ’00. De cast heeft er duidelijk plezier in, de liedjes zijn geweldig, de warme sfeer zit er goed in, de humor is geslaagd, er zitten veel gedenkwaardige beelden in en niemand kan Homerus zo verfilmen als de Coens. Moet toch wel ieder jaar eens bekeken worden.

11. There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson, 2007)

De beste acteerprestatie van het decennium. De beste titel van het decennium. De beste quote van het decennium. Zou dit niet de beste film van het decennium moeten zijn? Het mocht net niet zo zijn, maar dat neemt niet weg dat Paul Thomas Anderson duidelijk de milkshakes van andere regisseurs drinkt.

10. Before Sunset (Richard Linklater, 2004)

Een van die zeldzame vervolgen die niet alleen beter is dan het origineel, maar ook het origineel beter lijkt te maken. Linklater maakt voelbaar dat er veel tijd verstreken is sinds Before Sunrise en levert zo niet alleen een geweldige romantische film af maar vertelt ook een verhaal over ouder worden en wat dat betekend.

9. Wall-E (Andrew Stanton, 2008)

De jaren ’00 waren een soort gouden eeuw voor animatie, waarbij Pixar ondanks zware competitie wat mij betreft steeds weer als overwinnaar uit de bus kwam. Dit is hun meesterwerk, een film die beter wordt bij herziening. De eerste helft is niets minder dan geniaal. De tweede helft is gewoon heel sterk (en zeker niet zo slecht als iedereen ons wil doen geloven). Het is de vraag hoe Pixar dit nog wil overtreffen.

8. Sideways (Alexander Payne, 2004)

Ik ben geen wijndrinker, maar dat voorkwam niet dat deze film op sommige vlakken niet akelig herkenbaar was. Payne neemt zijn karakters serieus, maar zoals een groot regisseur betaamd weet hij er ook humor uit te krijgen. Paul Giamatti, in een zeldzame hoofdrol, werd hierna terecht een van de meest gewilde bijrolacteurs.

7. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry, 2004)

Dit is wellicht de meest geliefde arthouseproductie van het decennium en waarom ook niet? Het is tegelijkertijd hopeloos romantisch, zonder romantiek te romantiseren. Jim Carrey en Kate Winslett spelen de rollen van hun leven, maar scenarioschrijver Charlie Kauffman en goochelaarregisseur Michel Gondry zijn de echte sterren van deze intelligente film.

6. Mulholland Dr. (David Lynch, 2001)

Ik heb dit wel eens de engste film ooit genoemd en ik ben zeker niet van gedachte verandert. Voor sommige is het bijna onnavolgbare plot een grote frustratie, maar juist het onbekende is waar de spanning vandaan komt bij David Lynch. Hij maakte hiermee zijn meesterwerk, waarbij bijna iedere scène onvergetelijk is. Wel jammer dat Naomi Watts nooit meer zo goed was als hier.

5. Children of Men (Alfonso Cuarón, 2006)

Er waren opvallend veel goede sciencefictionfilms dit decennium, maar mijn favoriet is deze van Alfonso Cuarón. Zoals echt goede sci-fi gaat het niet over de toekomst, maar eigenlijk over het nu. Cuarón laat boodschappen echter nooit in de weg staan van de spannende thrillerelementen, maar laat ze in elkaar overlopen. De handheld camera werd nooit beter gebruikt dan hier.

4. Punch-Drunk Love (Paul Thomas Anderson, 2002)

Naast animatie en sciencefiction deed vooral de romantische film het goed in het afgelopen decennium, in ieder geval als je van mijn toplijstje mag uitgaan. Paul Thomas Anderson leverde de meest afwijkende film in het genre af en ook de beste. Met een vervreemdende filmstijl schetst hij op ongeziene wijze een beeld van een wereldvreemde man die verliefd wordt. Klein en charmant.

3. No Country for Old Men (Joel Coen & Ethan Coen, 2007)

De Coen brothers maakten met No Country for Old Men één van hun beste werken af en misschien wel dé film waarvoor ze nog lang herinnerd zullen worden. Het is een ijzingwekkende thriller waar Hitchcock jaloers op zou zijn en met meer diepgang dan we gewend zijn van de broertjes. De absente muziek, de geweldige cinematografie, de strakke editing en de onvervangbare cast maken dit een bijna perfect meesterwerk.

2. The Lord of the Rings Trilogy (Peter Jackson, 2001-2002-2003)

Verdient Peter Jacksons trilogie werkelijk de tweede plaats in mijn lijst naar mijn mening? Ik twijfel eraan, want ik ben niet meer zo’n grote fan als een aantal jaar terug. Feit is wel dat dit hét werk was dat het meest voor me betekend heeft en daarom verdient het hier alleen al een hoge notering. Daarnaast blijft dit gewoon een mijlpaal in het fantasygenre, met zijn gedetailleerde wereld en slimme casting.

1. Adaptation. (Spike Jonze, 2002)

Dit zou geen verrassing moeten zijn. Het is immers de enige film van de laatste 10 jaar die ook in mijn reguliere top 10 staat en dat al vijf jaar lang (met een korte hiatus van een paar maanden). Adaptation heeft verschillende herziening doorstaan en is mijn favoriete film over filmmaken, een thema dat ik sowieso al heel leuk vind. Hollywood is zelden zo scherp op de hak genomen en Charlie Kauffman groeide uit tot mijn ultieme filmheld van het decennium. Nicolas Cage vergeef ik alleen hier al om de rest van zijn films van de laatste jaren. Hilarisch en zelfs stiekem ontroerend. Een groot meesterwerk!

Eervolle vermeldingen: Inglourious Basterds, Gosford Park, The New World, Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street, In Bruges, Iron Man, Yi Yi, Broken Flowers, Pirates of the Caribean: The Curse of the Black Pearl, The Queen.

Verder zijn er natuurlijk nog veel films die ik uit dit decennium moet zien, met name uit Azië. Wel jammer dat mijn nummer 1 de top 100 van MovieMeter niet gehaald had (ik had wel gestemd). En ook jammer dat het de minste LotR is die de lijst lijst, maar ja. De MovieMeterlijst is wel geworden zoals ik ongeveer verwacht had.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Een lap tekst van heb-ik-jou-daar.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3959 berichten
  • 3576 stemmen

@ The One Ring: Wil je het allemaal nog een beetje toelichten?Het is niet erg duidelijk.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70661 berichten
  • 0 stemmen

Zo'n top 50 met toelichting, zou er ook eens voor moeten gaan zitten.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3959 berichten
  • 3576 stemmen

Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar Reinbo.


avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

  • 6758 berichten
  • 2469 stemmen

Ja, Reinbo ik ook wel

Netjes gedaan trouwens The One Ring!, moet heel wat tijd in gezeten hebben..


avatar van deft0nes

deft0nes

  • 1071 berichten
  • 1456 stemmen

Leuk lijstje zo, TOR.


avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

  • 3286 berichten
  • 2159 stemmen

rare lijst zo af en toe. Tsjah en The Butterfly Effect het zal allemaal wel


avatar van W.M.J.M

W.M.J.M

  • 4041 berichten
  • 2837 stemmen

Waar zie jij the butterfly effect?

Prachtige lijst T.O.R.


avatar van Roel Bogers

Roel Bogers

  • 365 berichten
  • 191 stemmen

Supertoffe, big-ass top50... Wat een werk zeg!

Niet helemaal mijn lijst, wel een aantal goede films, ik zal nog veel gewisseld hebben. Vind het wel tof dat je Wall-E zo hoog durft te zetten, wat heeft men toch tegen die film, vond 'm zo goed! Maar die viel bij mij dan weer nét buiten de top10.

Maar ja... puik werk!


avatar van Roel Bogers

Roel Bogers

  • 365 berichten
  • 191 stemmen

Ik zie nu pas de officiele top 100 van de jaren '00 (klinkt zo leuk toch, de jaren nul)

Wat vinden jullie ervan??

Ben wel erg teleurgesteld over de zeeeer generieke top 5.

Vanaf 6 wordt het echter wel aardig, niet onverwacht, maar leuk.

En mijn film, Lost in Translation op nummer 15, daar wordt ik blij van

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.